2x512 eller 2xWD Raptor Raid0 ?

Permalänk

2x512 eller 2xWD Raptor Raid0 ?

Tjena!

Jag ska köpa komponenter i Aug och undrar lite vad ni tycker kommer löna sig mest. Se topic.

Jag kommer i vilket fall som helst köpa EN Raptor S-ATA och gör jag det så blir det 2x512. Annars köper jag 2 Raptors, kör dem i RAID 0 men då blir det bara 2x256. Vad tycker ni lönar sig mest?

Tacksam för svar.

Permalänk
Avstängd

vad snackar du om? vad är det som är 256 och 512 ?

Permalänk
Hedersmedlem

Ska jag åka ut till sommarstugan och fiska, eller ska jag åka ner till Malmö och hälsa på min lillasyster, kom igen nu SweC jag litar på att ni vet vad som är bäst för mig.. *suck*

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Tänk efter lite själv först av vad du har mest nytta av.

Permalänk
Hedersmedlem

768Mb totalt minne kommer man ganska långt med, och dubbla raidade raptors som systemdiskar sitter som hand i handsken, jag röstar för disken.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk

Re: 2x512 eller 2xWD Raptor Raid0 ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lunaspice
Tjena!

Jag ska köpa komponenter i Aug och undrar lite vad ni tycker kommer löna sig mest. Se topic.

Jag kommer i vilket fall som helst köpa EN Raptor S-ATA och gör jag det så blir det 2x512. Annars köper jag 2 Raptors, kör dem i RAID 0 men då blir det bara 2x256. Vad tycker ni lönar sig mest?

Tacksam för svar.

Jag skulle faktiskt spara slantarna men ja, har du råd så har du råd, det rör sig ju inte om mycket mer än en tusenlapp ändå så...
Dubbla minnen säger jag då det kan gå upp mer i pris... hårddiskarna kommer nästan garanterat att gå ner om än bara lite.
Prestandamässigt? Äh, det beror ju på.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Re: 2x512 eller 2xWD Raptor Raid0 ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lunaspice
Tjena!

Jag ska köpa komponenter i Aug och undrar lite vad ni tycker kommer löna sig mest. Se topic.

Jag kommer i vilket fall som helst köpa EN Raptor S-ATA och gör jag det så blir det 2x512. Annars köper jag 2 Raptors, kör dem i RAID 0 men då blir det bara 2x256. Vad tycker ni lönar sig mest?

Tacksam för svar.

Köp 2 diskar. Minnen kan du köpa mer av när du har råd men det är lite jobbigt att lägga till en hårddisk och köra RAID i efterhand.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 20741713
vad snackar du om? vad är det som är 256 och 512 ?

Begränsad budget = Antingen en WD Raptor och 2x512 minne, ELLER 2 Raptor RAID 0 och 2x256 minne.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Ska jag åka ut till sommarstugan och fiska, eller ska jag åka ner till Malmö och hälsa på min lillasyster, kom igen nu SweC jag litar på att ni vet vad som är bäst för mig.. *suck*

Ganska korkad liknelse? Din jämförelse har väl nada med hårdvara att göra? Jag ville bara ha andras åsikter/erfarenheter. Tror inte många har erfarenheter eller åsikter om du ska hälsa på din syrra eller inte? Irrelevanta inlägg är ganska onödigt tycker du inte det?

Permalänk
Medlem

Självklart ska du köpa två diskar. Mycket mer märkbar prestandahöjning.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lunaspice
Ganska korkad liknelse? Din jämförelse har väl nada med hårdvara att göra? Jag ville bara ha andras åsikter/erfarenheter. Tror inte många har erfarenheter eller åsikter om du ska hälsa på din syrra eller inte? Irrelevanta inlägg är ganska onödigt tycker du inte det?

Ville (och det tror jag du förstår) peka på svårigheten för andra människor än du själv att veta vad du själv behöver till din dator. Ska du köpa diskar eller minnen och frågar efter råd ang. fabrikat osv är det en sak, men väljer du mellan två helt olika saker kommer svaret alltid att bli: Ta det du tycker att du behöver mest.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Hmm...hur är raptor-diskarna i ljudnivå?
10000rpm SCSI-diskar låter ju så man får huvudvärk!