Iphone SE blandar modernt och utdaterat med chassi från Iphone 8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Skärmstorlek != enhetsstorlek.
Tror du är med på vad jag är ute efter då?

Jo, men det finns ju inte många fysiskt mindre telefoner heller. Faktum är att det bara finns 8 mindre moderna iOS/Android-telefoner på hela marknaden -- men två av dem är iPhone 12/13 mini, så det finns ju möjligheter att skaffa en liten iPhone även om denna är för stor.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Nog har min android krav på konto för att komma åt Play butiken. Är det något jag missat?

Du behöver inte ha konto för att ladda ner gratisappar

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Trihxeem:

Nice med fysisk hemknapp. Något jag onekligen har saknat senaste 2 åren när man haft mask på sig - jag valde uppenbarligen helt fel tid att uppdatera till en iphone 13 mini

Får faktiskt medge att jag också saknar fingeravtryck sedan jag bytte till Iphone 13 efter många år av diverse Android-telefoner. Jag vet att man kan lägga till fler "ansikten", men jag kommer mig inte för att göra det. Det har resulterat i att min telefon ogärna vill känna igen mig om jag till exempel inte har glasögon på mig, och förolämpande nog väldigt ofta när jag är nyvaken och ser för taskig ut på morgonen, glasögon eller ej

Permalänk
Medlem

Har en 1st Gen SE och måste uppdatera snart (riktigt svagt batteri) och har siktat på främst 12mini (2406 mAh) eller 13mini (2227 mAh).
Om denna räcker längre än 12mini och är lika stor så kan jag tänka mig denna.

Permalänk
Medlem

Kanske skulle testa sin första iPhone i och med denna release.

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det har resulterat i att min telefon ogärna vill känna igen mig om jag till exempel inte har glasögon på mig, och förolämpande nog väldigt ofta när jag är nyvaken och ser för taskig ut på morgonen, glasögon eller ej

Ha, jag känner igen det där! Problemet är också att man som nyvaken inte är så sugen på att kalibrera ansiktsigenkänningen det första man gör. Annars funkar det bra, utom med munskydd då.

Permalänk
Medlem

Fan, hade dom inte kunnat slängt in en liten kamera uppdatering!! då hade den varit perfekt! Vill verkligen inte bli utan Touch ID

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Du behöver inte ha konto för att ladda ner gratisappar

Det var något... jag kommer nog inte in fastän jag inte har några betalda appar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Det var något... jag kommer nog inte in fastän jag inte har några betalda appar!

https://i.imgur.com/TEXDkPu.png

Kanske är så illa att jag tagit fel, vill minnas att jag själv kunnat använda google play utan att vara inloggad men kan ha förväxlat det med den initiala konfigurationen. Hursomhelst finns ju fortfarande möjligheten att installera APKs både från alternativa källor och från programbutiker som inte har någon anknytning till Google (F-droid). Tycker nog ändå det är en vinst för android i det avseendet.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Utanför benchmarks är det ju förhållandevis meningslöst egentligen, knappast så att det ger en i överlag förbättrad användarupplevelse jämfört med en bra skärm på 120hz eller att motsvarande android alternativt äldre apple telefon omöjliggör visst användande. Optimeringen gynnar Apple något enormt men vad är det egentligen värt i ett nedlåst system som fortfarande kräver att man ska skapa konton bara för att kunna öppna App store. Vill man kunna göra någon form av anpassning av UI är iOS så hopplöst nedlåst att det är lika bra att ge upp efter man bytt bakgrund, till och med Apple vet detta och det är därför det finns widgets nu - vilket android haft i år och dagar. Givetvis utgår jag mycket utifrån vad jag själv värderar men har uppriktigt sagt mycket svårt att se några objektiva fördelar Apple erbjuder med sina mobiltelefoner.

Som sagt, mjukvara är ganska objektivt. Många användare skulle aldrig ens vilja anpassa ui utöver att byta bakgrundsbild. Kan ju lista några objektiva fördelar med Apple:

Optimering, som du också nämner.
Säkerhet, finns klart färre säkerhetsbrister i ios-appar tack vara nedlåsningarna.
Integritet, apples affärsmodell bygger inte på att sälja användardata.
Snabbhet, tack vare egna processorer och den tidigare nämnda optimeringen
Kompatibilitet, fler personer på samma sorts enhet gör att apparna kan testas ordentligt med alla möjliga hårevarukonfigurationer

Permalänk
Medlem

Bra uppdatering speciellt om den får bättre batteritid. Dock har jag vant mig med ansiktsigenkänning nu så vill inte gå tillbaka till fingeravtryck. iPad 6 mini har fingeravtryck och jag tycker min iPhone 12 mini är betydligt smidigare. Kan nog bli en bra uppdatering för mamma som kör på en iPhone 7 när den slutar få uppdateringar dock.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

iPhone SE är en väldigt underskattad telefon. Visst, inget för oss som vill ha det nyaste men vill man ha en bra, stabil, väldigt snabb, hyfsad kamera som får uppdateringar i många många år är det absolut inget fel på den.

EDIT: Såg svenska priset nu och då är jag lite mindre entusiastisk. Tänkte den skulle kosta runt 4499:- när det var $429. Men nå, om någon butik lite rea på den (vill minnas att förra SE reades ofta) så den kostar lite över 4000 är det en bra deal, imo.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hoppades själv på 3000mAh när det var en av säljpunkterna på hemsidan

Den gamla hade väl 1800mAh eller något sånt...

Det kan du hoppa upp och glömma!

Insidan är extremt kompakt redan, särskilt sen de tog bort 3,5 mm-kontakten, och att de skulle lyckas öka kapaciteten med mer än 50% i en såpass fysiskt liten telefon är nog inte ens tekniskt möjligt.

SE 2022 kommer ju dessutom kosta i princip hälften av en ”normal” iPhone, så det finns nog inte mycket att klaga på beträffande den punkten.

Permalänk
Medlem

Om apple introducerade en motsvarighet till Samsung DEX hade nästan inga människor behövt datorer.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jämför man med Androidmobiler så är denna skrattretande, en design som snart närmar sig 10 år tillsammans med en urusel hårdvara (utöver processorn) och lite minne.

Även om man måste ha en Iphone så är väl en 12 mini ett långt bättre köp...Så länge butikerna har dom kvar i lager dvs

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Artikeln är uppdaterad med tabell Tyvärr saknas fortfarande vissa specifikationer, men det mesta finns där.

Jag hade hellre sett iPhone 8 i tabellen (som nya SE är baserad på) än iPhone SE 2016 som den inte har något alls gemensamt med förutom namnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det kan du hoppa upp och glömma!

Insidan är extremt kompakt redan, särskilt sen de tog bort 3,5 mm-kontakten, och att de skulle lyckas öka kapaciteten med mer än 50% i en såpass fysiskt liten telefon är nog inte ens tekniskt möjligt.

SE 2022 kommer ju dessutom kosta i princip hälften av en ”normal” iPhone, så det finns nog inte mycket att klaga på beträffande den punkten.

Jo jag köper det, men den batteristorleken är designad för att slita maximalt och göra så fulla cykler som möjligt, det vill säga leverera duglig batteritid i högst 1-2 år och sen kastas. Därför blir den lite problematisk att rekommendera (om man inte tänker byta batteri ganska ofta)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jo jag köper det, men den batteristorleken är designad för att slita maximalt och göra så fulla cykler som möjligt, det vill säga leverera duglig batteritid i högst 1-2 år och sen kastas. Därför blir den lite problematisk att rekommendera (om man inte tänker byta batteri ganska ofta)

Kolla på en teardown, det finns fysiskt inte mer plats för batteri. De kunde väl möjligen designat om chassit och gjort det tjockare, men så heter produkten å andra sidan inte FulPhone…

6S hade batteriproblem, såpass allvarliga att man ändrade garantierna i efterhand, men min äldsta iPhone 5S har fortfarande ett batteri som räcker en dag utan större problem, väldigt nära hur den var när den var ny.

Har en snart två år gammal SE 2020 som är använd/laddad mindre optimalt, men upplever inte några problem med att batteriets kapacitet skulle ha minskat märkbart.

Internt säger telefonen att batteriet har 87% av ursprungliga kapaciteten, men har ingenting att jämföra med. Har aldrig lyckats köra ner den lägre än ca 20% under en dag med flitig användning, så batteriet kommer inte vara ett hinder för att uppgradera till SE 2022. Lösningen är ju bara en större telefon annars.

Jag må vara en Apple-oget, men det är en modell som säljs på att man får nära full funktionalitet till en betydligt lägre kostnad och i ett litet smidigt format. Det är inte en produkt som riktar sig till filmtittare, eller vilka det nu kan vara som tömmer sina batterier i förtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kolla på en teardown, det finns fysiskt inte mer plats för batteri. De kunde väl möjligen designat om chassit och gjort det tjockare, men så heter produkten å andra sidan inte FulPhone…

6S hade batteriproblem, såpass allvarliga att man ändrade garantierna i efterhand, men min äldsta iPhone 5S har fortfarande ett batteri som räcker en dag utan större problem, väldigt nära hur den var när den var ny.

Har en snart två år gammal SE 2020 som är använd/laddad mindre optimalt, men upplever inte några problem med att batteriets kapacitet skulle ha minskat märkbart.

Internt säger telefonen att batteriet har 87% av ursprungliga kapaciteten, men har ingenting att jämföra med. Har aldrig lyckats köra ner den lägre än ca 20% under en dag med flitig användning, så batteriet kommer inte vara ett hinder för att uppgradera till SE 2022. Lösningen är ju bara en större telefon annars.

Jag må vara en Apple-oget, men det är en modell som säljs på att man får nära full funktionalitet till en betydligt lägre kostnad och i ett litet smidigt format. Det är inte en produkt som riktar sig till filmtittare, eller vilka det nu kan vara som tömmer sina batterier i förtid.

Säger inte emot, men tycker nog att en millimeter tjockare hade den nog kunnat vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Säger inte emot, men tycker nog att en millimeter tjockare hade den nog kunnat vara

Då blir den dock inkompatibel med en massa glittriga skal, och så whinar folk över det.

Jag känner personligen att man inte ska försöka pressa in en SE i ett högre segment än den är avsedd för. Jag gillar hemknappen för att jag kör mycket i jobbet och inte vill behöva titta på telefonen för att låsa upp den, samt vill ha telefonen komfortabelt i bröstfickan på skjortan när jag bär runt den, samt är smålänning och har inte lust att lägga ut 10k+ för privata telefoner längre.

Samtidigt vill jag ha den laggfria "trygga & inlåsta" Apple-upplevelsen, så jag tycker SE är toppen, oavsett att batteriet inte gör att någon tappar hakan över kapaciteten.

Ska man vara pyttelite cynisk så kan man nog misstänka att Apple medvetet ändå har gjort större telefon/batterikapacitet till ett segment som kostar mer pengar, oavsett att SE-chassit är fullpackat.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig gillat Apples grejer men fick nyligen en iPhone SE 2020 som jobbtelefon av min arbetsgivare. Måste erkänna att den hårdvarumässigt är riktigt trevlig och den känns rapp och alert i gränssnittet, även om jag inte kommer helt överens med iOS. Är man som jag skolad i Symbian Series 60 så är allting idag så fruktansvärt förenklat och "nerdummat".

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk

Fan nästan sextusen kronor för en budgetmobil, det är ändå ganska saftigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterTipp:

Fan nästan sextusen kronor för en budgetmobil, det är ändå ganska saftigt.

Den är ju inte budget i flera aspekter. Kameran är bra även om det bara är en, och processorn slår ju Androids bästa varianter med god marginal

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hoppades själv på 3000mAh när det var en av säljpunkterna på hemsidan

Den gamla hade väl 1800mAh eller något sånt...

2018 mAh (upp från 1821 mAh): https://www.macrumors.com/2022/03/21/iphone-se-3-teardown-lar...

Och så ökad energieffektivitet på A15 kontra A13.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

2018 mAh (upp från 1821 mAh): https://www.macrumors.com/2022/03/21/iphone-se-3-teardown-lar...

Och så ökad energieffektivitet på A15 kontra A13.

Ändå 10% större, inte helt fel!