AMD uppges avaktivera överklockning för Ryzen 7 5800X3D

Permalänk
Melding Plague

AMD uppges avaktivera överklockning för Ryzen 7 5800X3D

Moderkortstillverkare ska ha blivit ombedda att fimpa överklockningsfunktioner i BIOS när den nya processorn installeras.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Märklig fråga i slutet av artikeln om överklockning.
Klart överklockning är en viktig aspekt när man väljer CPU. Är väl ganska givet när man hänger på sweCLOCKERS?
Var det inte en gång i tiden det bara handlade om överklockning här på forumet

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Märklig fråga i slutet av artikeln om överklockning.
Klart överklockning är en viktig aspekt när man väljer CPU. Är väl ganska givet när man hänger på sweCLOCKERS?

Finns väl knappt någon som överklockar á la gamla goda sättet längre?
Nu för tiden brukar det ju räcka med att skruva upp turbo och vara nöjd där...

Så, specifika överklockningsfunktioner, jag sätter 2kr på att detta egentligen bara innebär att du inte kan ändra spänning relaterat till cache / interna minnesfunktioner, då jag har svårt att tro att man skulle stänga av ex. PBO för en processor som finns enbart för att vara snabb i spel..

Edit*
2004 så var det fortfarande blandat https://web.archive.org/web/20040623181108/http://sweclockers...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Sötast
Skrivet av griid:

Märklig fråga i slutet av artikeln om överklockning.
Klart överklockning är en viktig aspekt när man väljer CPU. Är väl ganska givet när man hänger på sweCLOCKERS?
Var det inte en gång i tiden det bara handlade om överklockning här på forumet?

Skulle nog säga att mindre än en procent av alla trådar jag läser handlar om överklockning.
Sweclockers har vuxit "litegrann" med tiden. Fullt rimlig fråga imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Finns väl knappt någon som överklockar á la gamla goda sättet längre?
Nu för tiden brukar det ju räcka med att skruva upp turbo och vara nöjd där...

Så, specifika överklockningsfunktioner, jag sätter 2kr på att detta egentligen bara innebär att du inte kan ändra spänning relaterat till cache / interna minnesfunktioner, då jag har svårt att tro att man skulle stänga av ex. PBO för en processor som finns enbart för att vara snabb i spel..

Nej, det är så mycket enklare nu och du kan i princip göra allt inifrån BIOS.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Kanske stött på stabilitetsproblem vid högre frekvens? Därav sänkt frekvens också.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Finns väl knappt någon som överklockar á la gamla goda sättet längre?
Nu för tiden brukar det ju räcka med att skruva upp turbo och vara nöjd där...

Så, specifika överklockningsfunktioner, jag sätter 2kr på att detta egentligen bara innebär att du inte kan ändra spänning relaterat till cache / interna minnesfunktioner, då jag har svårt att tro att man skulle stänga av ex. PBO för en processor som finns enbart för att vara snabb i spel..

Edit*
2004 så var det fortfarande blandat https://web.archive.org/web/20040623181108/http://sweclockers...

Hehe, gillar ordvalet i omrötsningen "vad är viktigast när du köper datorlåda"

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Märklig fråga i slutet av artikeln om överklockning.
Klart överklockning är en viktig aspekt när man väljer CPU. Är väl ganska givet när man hänger på sweCLOCKERS?
Var det inte en gång i tiden det bara handlade om överklockning här på forumet

Inte alls. Lika intresserad av överklockning numera som jag är av att roota min telefon. Förr i tiden överklockade jag min processor hårt med hjälp av kompressorkylning och var riktigt insatt, idag låter jag min 5900X jobba på i stock och önskar istället en så tyst dator som möjligt.
Att intressen ändras över tid är knappast något jag är speciellt ensam om och många med mig på SweClockers lär ha liknande erfarenhet över sitt intresse kring överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Nej, det är så mycket enklare nu och du kan i princip göra allt inifrån BIOS.

Frågar främst då jag är nyfiken (Har lite mer fokus på ljudnivå snarare än ren prestanda nu för tiden, kanske har något med åldern att göra), men finns det några egentliga fördelar att överklocka manuellt konstra ställa upp turbon (antingen via Intels ETU eller AMDs motsvarighet (Clocktuner inte medräknat)?
(Det jag tänker mig då är alltså om man kör 5,0GHz på samtliga kärnor över tiden, eller låter processorn sköta det själv med 1 / 2 / 4 etc trådars belastning)

*
Frågar då min hypotes ligger att man ställer upp turbon + voltage för att låta processorn sköta det själv, vilket jag inte skulle räkna som överklockning enligt det gamla sättet att se på det när man ställde upp FSB eller multipler manuellt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Intel prollarna går väl fortfarande att köra all-core OC på? Blir eventuellt en liten nackdel för AMD i så fall.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Inte alls. Lika intresserad av överklockning numera som jag är av att roota min telefon. För i tiden överklockade jag min processor hårt med hjälp av kompressorkylning och var riktigt insatt, idag låter jag min 5900X jobba på i stock och önskar istället en så tyst dator som möjligt.
Att intressen ändras över tid är knappast något jag är speciellt ensam över och många med mig på SweClockers lär ha liknande erfarenhet över sitt intresse kring överklockning.

En annan aspekt är att moderna processorer redan boostar klockfrekvensen beroende på hur många kärnor som används och hur tungt de belastas. Redan out of the box klockar de automatiskt upp sig i princip så högt det går baserat på den kylning man har. Det är klart man kan pilla med offsets eller undervolta, men det är inte riktigt samma sak. Att bara sätta en fast multiplier (eller överklocka FSB) som man gjorde förr fungerar inte riktigt idag. Det kan t.o.m. leda till sämre prestanda eftersom en all-core oc kan leda till lägre klockfrekvens i spel som bara använder några få kärnor.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Det kanske är extrema stabilitetsproblem vid minsta ändring av klockfrekvens och då kan jag väl kanske förstå problemet. Men annars tycker jag att det är upp till användaren? Jag har haft många äldre processorer som inte har haft nån nämnvärd överklockings potential. Men 100mhz på den tiden var ändå 100mhz

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Here we go again. Om det stämmer så får vi snart läsa saker i stil med

"We have listened to feedback from the community" och snart får vi tillbaka överklockningen igen. Bara tråkigt att de måste ta dåliga beslut som gör folk besvikna innan de tar bra beslut.

Överklockning sker ju alltid på egen risk. Vi behöver inte någon som håller oss i handen. Rent trams.

Som svar på frågan i slutet: Ja, det är inte bara viktigt, det är ett icke förhandlingsbart krav. Den dagen jag köper ett moderkort, grafikkort eller processor som inte har stöd för överklockning så är mitt datorintresse dött, borta, över, adjö, förbi... Ni fattar. Datorer skulle inte vara ett dugg intressant för mig om man inte fick sitta och försöka kräma ut de där sista 1-20% extra prestanda som överklockning ger.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

3D-cachen gör antagligen processorn svårare att kyla så dom är tvingade till att stänga ner överklockningsfunktionerna

Permalänk

Mitt intresse börjar Stiga för underclockning för att spara ström om det går utan att göra ett avtryck på prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

3D-cachen gör antagligen processorn svårare att kyla så dom är tvingade till att stänga ner överklockningsfunktionerna

"Svårt att kyla" är ju en definitionsfråga. Med dagens dynamiska frekvenser så kommer man ju oftast olika långt beroende på hur bra kylning man har.

Så om resonemanget är att "Nej, den är svårkyld med luft om man klockar så därför stänger vi av överklockning", så stänger man dörren för de som skulle kunna kräma ur lite extra med vattenkylning, t. ex.

12900K blir ju rätt varm, men Intel har inte stängt av överklockning för det, så att man av temperaturskäl skulle stänga av överklockning är hål i huvudet om det nu är det som är anledningen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Dåligt att de vill begränsa användaren. Även med överklockning så finns det ändå ingen vidare anledning att köpa AMDs aktuella utbud. Tumme ner.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Märklig fråga i slutet av artikeln om överklockning.
Klart överklockning är en viktig aspekt när man väljer CPU. Är väl ganska givet när man hänger på sweCLOCKERS?
Var det inte en gång i tiden det bara handlade om överklockning här på forumet

Tycker att på snarare tid är undervolting mer populärt. Särskilt GPU fronten är de så jäkla strömhungriga och en ugn som värmer hela rummet...

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Självklart lanserar man andra processorer, inte primärt för att erbjuda mer prisvärda produkter utan snarare för att segmentera på ett sätt för att slippa sänka priset på det befintliga utbudet. 5500:- är oavsett för mycket för min plånbok vad gäller cpu primärt för spelande. Har inte bestämt mig vad jag ska uppgradera till. Antingen köpa alder lake i3 idag för att sen byta cpu när raptor lake släpps. Detta eftersom DDR5 riskerar att fortsätta vara dyrt när Zen 4 släpps så tror jag att det kanske är det minst dumma i dagsläget. Eller trots allt köpa billigt B550 och någon billigare Zen 3 cpu när de släpps.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av griid:

Märklig fråga i slutet av artikeln om överklockning.
Klart överklockning är en viktig aspekt när man väljer CPU. Är väl ganska givet när man hänger på sweCLOCKERS?
Var det inte en gång i tiden det bara handlade om överklockning här på forumet

Tycker det är en högst relevant fråga, eftersom alla har olika prioriteringar när man köper ny hårdvara.

Sen gör ju den avtagande avkastningen gällandes nutida överklockning sitt också kring hur viktigt just den parametern är när man väljer en ny processor. Moderna och opportunistiska turbofunktioner spelar mer och mer ut den manuella överklockningens roll och relevans. Annat var det ju när man köpte en Duron 600 eller Core i5-2500K och pressade skiten ur dem för att utvinna mellan 40 och 50 procent högre prestanda.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av griid:

Märklig fråga i slutet av artikeln om överklockning.
Klart överklockning är en viktig aspekt när man väljer CPU. Är väl ganska givet när man hänger på sweCLOCKERS?
Var det inte en gång i tiden det bara handlade om överklockning här på forumet

Det har funnits blandade forum sedan minst år 2000; minns inte om det ens fanns ett forum exakt i början, men nog fanns det rätt många delforum direkt i starten.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det har funnits blandade forum sedan minst år 2000; minns inte om det ens fanns ett forum exakt i början, men nog fanns det rätt många delforum direkt i starten.

Så är det säkert, jag var inte superaktiv runt 2000 men hade ett annat konto som jag inte minns längre, men vad jag minns var det bara snack om överklockning, men det kanske var för att det var nog det enda jag läste på sidan vid den tiden

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Märklig fråga i slutet av artikeln om överklockning.
Klart överklockning är en viktig aspekt när man väljer CPU. Är väl ganska givet när man hänger på sweCLOCKERS?
Var det inte en gång i tiden det bara handlade om överklockning här på forumet

Håller med i associationen till namnet men jag har inte meckat med överklocking sedan jag (högst ironiskt så här i efterhand) köpte min nuvarande 8700k. Prestandan räcker som den är och jag prioriterar tyst dator långt högre än prestanda i nuläget.
OnT: nej, värdesätter inte överklockning för jag kommer inte att göra det även om det går. Swec är i min bild mer en hårdvaru/tech site än forum dedikerat till överklockning.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det har funnits blandade forum sedan minst år 2000; minns inte om det ens fanns ett forum exakt i början, men nog fanns det rätt många delforum direkt i starten.

Jo det fanns en hel del men inte på svenska.

On:
Tycker det är ricktigt tråkigt att försöka överklocka AMD CPUer idag.
Min 3600x kör jag med PBO samt tigtare timings på RAM och lägre spänning på någon av de interna bussarna. De gamnla intel och AMD FX samt opteron och thunderburd var roliga.
K6-2+ har jag inte rört. Den med + då.

Ibland kanske vi skulle kalla oss SweUndervolters.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hACmAn:

Jo det fanns en hel del men inte på svenska.

Jag menade delforum på SweClockers som inte var om just överklockning.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Märklig fråga i slutet av artikeln om överklockning.
Klart överklockning är en viktig aspekt när man väljer CPU. Är väl ganska givet när man hänger på sweCLOCKERS?
Var det inte en gång i tiden det bara handlade om överklockning här på forumet

Nope, överklockningen är av mindre betydelse. Boost funktionen gör det så bra på egen hand.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Om sant gissar jag det är att utrymmet är litet och den kanske blir instabil om man överklockar. Men tycker inte det skall hindra. Låt folk pilla och var bara tydlig med att den inte svarar så bra på överklockning.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Som flera sagt så har amd nog hittat ett problem som kan skada cache minnet.

Det är tråkigt att man inte kan klocka men å andra sidan, hade AMD bara kört på så hade vi sett ett tiotal trådar där folk sitter med system som inte bootar och ett jävla rabalder och youtubers som ha sin bit av dom kontroversiella nyheterna

Stavfelnisse
Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Som flera sagt så har amd nog hittat ett problem som kan skada cache minnet.

Det är tråkigt att man inte kan klocka men å andra sidan, hade AMD bara kört på så hade vi sett ett tiotal trådar där folk sitter med system som inte bootar och ett jävla rabalder och youtubers som ha sin bit av dom kontroversiella nyheterna

Sorgligt att det ska behöva bli nyheter av saker folk gör på egen risk väl medvetna om att garantin på produkten upphör.

Hellre folk som är arga för att de på egen risk haft sönder sina processorer än folk som är arga för att överklockningen är avstängd om du frågar mig.

Samma trötta argument används ju titt som tätt när AMD gjort processorerna kompatibla med tidigare nyheter

"Waaa! Jag stoppade i en ny processor utan att flasha mitt moderkort med en kompatibel BIOS-version först och nu startar inte min dator. DUMA AMD!!!!1111"

Och så blir det en nyhetstornado av det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Är överklockningsmöjligheter en viktig parameter när du väljer processor?

Inte speciellt idag, det mesta fungerar automatiskt idag

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR