Permalänk
Medlem

Pixel 6 väggladdare

Hello.

Undrar vilken väggladdare som rekommenderas för vanliga Pixel 6 ?

Vad jag förstått så ingår ingen laddare.
Tips på en bra vanlig väggladdare?

Permalänk
Medlem

Om du inte måste ta död på batteriet med snabbladdning så valfri kvalitativ usb-laddare, samsung, apple. Apples usb-c är på 20W.
Telefonen laddar inte snabbare än 25W i vilket som. Den är lätt o få tag på, kostar givetvis mer än nån random skräpladdare på nätet. Men jag litar på produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Om du inte måste ta död på batteriet med snabbladdning så valfri kvalitativ usb-laddare, samsung, apple. Apples usb-c är på 20W.
Telefonen laddar inte snabbare än 25W i vilket som. Den är lätt o få tag på, kostar givetvis mer än nån random skräpladdare på nätet. Men jag litar på produkten.

Nej jag vill inte ha snabbladdning.
Vill ha vanlig laddning.

Antar att det räcker med 20W laddare från Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Nej jag vill inte ha snabbladdning.
Vill ha vanlig laddning.

Antar att det räcker med 20W laddare från Apple

Fungerar denna?
Länk

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Fungerar denna?
Länk

ja, den fungerar

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Nej jag vill inte ha snabbladdning.
Vill ha vanlig laddning.

Antar att det räcker med 20W laddare från Apple

20W räknas som snabbladdning.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du ingen usbladdare redan du kan återanvända ? En usbhub ? Om du inte har det så har tex Ikea hyfsat billiga laddare eller grenuttag med usb.
https://www.ikea.com/se/sv/p/koppla-usb-laddare-med-3-portar-...
https://www.ikea.com/se/sv/p/koppla-grenuttag-m-4-hal-och-2-u...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

20W räknas som snabbladdning.

Vilken ska man köpa om man inte vill ha snabbladdning?

Permalänk
Rekordmedlem

Det går nästan inte att få tag på en usbnätdel som ger under 2A ny idag om man inte vill rikera livet och köpa noname kinaprylar. Du kan ladda från en usb 2 port på datorn eller så gör du det bekväma, Qi laddar för din telefon har ju modena anslutningar som QI och det i sig självt kommer att innebära en viss begränsning för du behöver ju inte skaffa en högeffektplatta men det mesta idag är designat för 2A om du inte letar "kinaonline"
Jag hade skaffat en Ikea Qiplatta med 2A nätdel om du inte hittar nån gammal usbnätdel hemma.
Koppla, Livboj och Nordmärke är prisvärda.
https://www.ikea.com/se/sv/p/koppla-usb-laddare-med-3-portar-...
https://www.ikea.com/se/sv/p/livboj-tradloes-laddare-svart-40...
https://www.ikea.com/se/sv/p/nordmaerke-tradloest-laddningsst...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Vilken ska man köpa om man inte vill ha snabbladdning?

Har du en gammal microUSB-laddare så är det bara att köpa en sådan här adapter https://www.amazon.se/dp/B01AHKYIRS/ref=cm_sw_r_cp_apa_glt_i_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Vilken ska man köpa om man inte vill ha snabbladdning?

Värt att notera är att det idag finns enheter med alldeles orimligt långa laddningstider om man inte utnyttjar snabbladdning.

Dessa tycks vara huvudsakligen konstruerade för att matas med åtminstone 9V istället för 5. Har hört att någon av Apples senare telefoner tillhör de skaran. Jag har även en Samsung surfplatta som inte laddar många milliampere om den ansluts till 5v.

För att förtydliga innebär i vanligaste fallen snabbladdning att spänningen har möjlighet att höjas över 5V. Det innebär dessutom att enheten kan ta reda på maximal laddningsström vid vald spänning.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Verkar som det blir Apples laddare trots allt då.

//Outbox

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Tack för svaren.

Verkar som det blir Apples laddare trots allt då.

//Outbox

Den blir bra 👍

Permalänk
Medlem

Om man ska maxa laddningen både trådat och otrådat, vilka laddare ska man ha då? Har en Pixel 6 Pro 12/256Gb.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen min andra Anker Powerport III Nano då den förra mystiskt försvann i flytten. Knep den för 129:- förra veckan då webhallen körde en drive.
EDIT. Fortfarande samma pris https://www.webhallen.com/se/product/326643-Anker-PowerPort-I... Prisjakt

Denna och en basic kabel så.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av MalZon:

Om man ska maxa laddningen både trådat och otrådat, vilka laddare ska man ha då? Har en Pixel 6 Pro 12/256Gb.

en laddare med enligt tråden minst 25W snabbladdning av version din telefon stödjer.

sen en kvalitativ usb kabel som fungerar med snabbladdning och inte de random 50-99:- kinasnörena av tveksam kvalitet.

vid trådlös laddning om du verkligen vill kunna använda allt får du överdriva effekten på nätdelen en del pga förlusterna i den trådlösa laddningen som kan vara allt från 50-60% förlust på de sämsta till endast 5-15% förlust på de bättre mer väldesignade plattorna

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

en laddare med enligt tråden minst 25W snabbladdning av version din telefon stödjer.

sen en kvalitativ usb kabel som fungerar med snabbladdning och inte de random 50-99:- kinasnörena av tveksam kvalitet.

vid trådlös laddning om du verkligen vill kunna använda allt får du överdriva effekten på nätdelen en del pga förlusterna i den trådlösa laddningen som kan vara allt från 50-60% förlust på de sämsta till endast 5-15% förlust på de bättre mer väldesignade plattorna

Ge mig gärna tips på laddare. Är helt borta sng nyare mobiler. Kommer från en HTC U11 med quickcarge 3.0...

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Skrivet av boibo:

Om du inte måste ta död på batteriet med snabbladdning så valfri kvalitativ usb-laddare, samsung, apple. Apples usb-c är på 20W.
Telefonen laddar inte snabbare än 25W i vilket som. Den är lätt o få tag på, kostar givetvis mer än nån random skräpladdare på nätet. Men jag litar på produkten.

Skrivet av dannesthlm:

Värt att notera är att det idag finns enheter med alldeles orimligt långa laddningstider om man inte utnyttjar snabbladdning.

Dessa tycks vara huvudsakligen konstruerade för att matas med åtminstone 9V istället för 5. Har hört att någon av Apples senare telefoner tillhör de skaran. Jag har även en Samsung surfplatta som inte laddar många milliampere om den ansluts till 5v.

För att förtydliga innebär i vanligaste fallen snabbladdning att spänningen har möjlighet att höjas över 5V. Det innebär dessutom att enheten kan ta reda på maximal laddningsström vid vald spänning.

Känner inte nätdelen eller mobilen av om de klarar 9V resp 5V eller mer och anpassas efter varandra? Nu snackar jag mer om mer kvalitativa nätdelar som inte kommer med telefonen.

Permalänk
Skrivet av MalZon:

Ge mig gärna tips på laddare. Är helt borta sng nyare mobiler. Kommer från en HTC U11 med quickcarge 3.0...

kan tyvärr inte rekommendera något direkt då jag fortfarande sliter på min gamla sony ericsson laddare från typ 2008 eller nått med max 5V 700mA.

har inte haft behovet att byta ut den än så inte kollat in utbudet.

men Anker vad jag förstått ska väl göra good shit så du får finkamma amazon efter en Anker 25+W laddare som är kompatibel med din telefons snabbladdning variant.

https://www.amazon.se/s?k=anker+usb+charger+230v&i=electronic...

körde en snabb google och denna verkade vara rankad 1a lite här och var som bästa laddaren till pixel 6.
https://www.amazon.se/C-laddare-Anker-snabbladdaradapter-PPS-...

och den bör klara att ge ut all effekt telefonen kan ta emot såvida kabeln är rätt och kan hantera det utan att brinna upp.

Skrivet av Dinkefing:

Känner inte nätdelen eller mobilen av om de klarar 9V resp 5V eller mer och anpassas efter varandra? Nu snackar jag mer om mer kvalitativa nätdelar som inte kommer med telefonen.

även oem laddaren om sådan följer med gör detta såvida telefonen stödjer quick charge standarden som laddaren har annars kör den bara konstant 5V spänning och nån/några Ampere.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Ge mig gärna tips på laddare. Är helt borta sng nyare mobiler. Kommer från en HTC U11 med quickcarge 3.0...

Jag körde som sagt på denna till min iPhone 11, kampanj just nu: https://www.webhallen.com/se/product/326643-Anker-PowerPort-I...
Anker gör stabila grejer.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Känner inte nätdelen eller mobilen av om de klarar 9V resp 5V eller mer och anpassas efter varandra? Nu snackar jag mer om mer kvalitativa nätdelar som inte kommer med telefonen.

Det halvlånga svaret är följande...

Mobiltelefonen eller annan laddbar enhet väljer vilka olika spänningar och strömmar den är intresserad av att stödja när den ska laddas. Den är även utrustad med en eller flera standarder för att kunna stödja nätdelarna (som i dagligt tal kallas "laddare") som den ska kunna laddas från. Två sådana standarder är USB-PD och Quick Charge (som båda finns i olika versioner).

Det finns även andra tekniker som inte är kompatibla med någon av dessa som utnyttjas av enskilda tillverkare för att åstadkomma snabb laddning, två tillverkare som har egna är bl.a. Xiaomi och Oneplus. Generellt kan sägas om dessa är att de ofta är snabbare än de två vanliga standarderna (framför allt då de tillåter högre strömmar än vad dessa tidigare nämnda standarder tillåter i nuläget).

Ofta kan vissa laddbara enheter stödja flera tekniker samtidigt. Den som väljs blir alltså den som laddaren stödjer, stödjer laddaren flera tekniker måste då den laddbara enheten välja vad som ska användas. I vissa fall kommer även kabeln att behöva valideras när laddningsläge bestäms, detta för att säkerställa att en viss effekt kan levereras genom kabeln.

Själva beslutet sker iallafall genom en sk "handskakningsprocess", där laddaren (eller den "intelligenta" nätdelen då...) kommer överens om vad som ska levereras.

I de fall nätdelen inte stödjer någon formell standard för snabbladning (och ingen handskakning sker) gäller att 5 v levereras. I övrigt gäller "djungelns lag" på hur mycket ström som enheten belastar nätdelen med. Belastning kan göras med t.ex. 1 A, 1,5 A eller 2A. Man är ofta inte garanterad att nätdelen inte överbelastas om det är en svagare nätdel. Det är då upp till nätdelen att i bästa fall bryta strömmen om strömmen överstiger specifikationen. Vid laddning med handskakning finns fördelen att en laddning kan skapas som fungerar för både laddare, kabel och laddande enhet.

Angående nätdelar som kommer med telefonen, så gäller i grunden samma sak som för tredjeparts nätdelar (rent generellt). Vet inte om dessa alltid är "mer kvalitativa", kan säkert variera... (från telefontillverkarnas sida vill man nästan alltid rekommendera "originaladaptern").

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Tänkte slå på stort och köpa denna: https://www.webhallen.com/se/product/342467-Anker-PowerPort-A...
Funkar nog kanon att ha i vardagsrummet så kan vi ladda många andra saker i den med. Ska pröva min HTC QC3.0 laddare med Pixeltelefonen med så kan jag ha den vid sängen eller på resande fot. Tror bestämt att det står 5V 2.5A på den och någonting med 9V också.

Då är ju frågan vilken trådlös laddplatta jag ska ha som funkar till min Pixel 6 Pro?

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kan tyvärr inte rekommendera något direkt då jag fortfarande sliter på min gamla sony ericsson laddare från typ 2008 eller nått med max 5V 700mA.

har inte haft behovet att byta ut den än så inte kollat in utbudet.

men Anker vad jag förstått ska väl göra good shit så du får finkamma amazon efter en Anker 25+W laddare som är kompatibel med din telefons snabbladdning variant.

https://www.amazon.se/s?k=anker+usb+charger+230v&i=electronic...

körde en snabb google och denna verkade vara rankad 1a lite här och var som bästa laddaren till pixel 6.
https://www.amazon.se/C-laddare-Anker-snabbladdaradapter-PPS-...

och den bör klara att ge ut all effekt telefonen kan ta emot såvida kabeln är rätt och kan hantera det utan att brinna upp.

även oem laddaren om sådan följer med gör detta såvida telefonen stödjer quick charge standarden som laddaren har annars kör den bara konstant 5V spänning och nån/några Ampere.

Vet inte hur viktigt det är, men dom du länkar till har inte PD?

Permalänk
Medlem

Jag har själv köpt en Anker PowerPort6 "hubbladdare" som jag använder till min Pixel 4a och diverse andra produkter som behöver laddas med olika sorters USB kontakter. Det följer oftast med en laddsladd som har USB-A i andra sidan även om det inte kommer med en laddare och då är det väldigt smidigt att ha ett gäng portar att ladda ifrån:
https://www.komplett.se/product/1188090/mobil-klockor/tillbeh...

namngav produkt och typ i texten
Permalänk
Skrivet av stelex:

Vet inte hur viktigt det är, men dom du länkar till har inte PD?

Som sagt hhar inte kollat på laddare sen 2008 eller nått så ingen koll på va pd är ens och de sista länken var bara vad som rekommenderades när ja googlade på snabbladdare pixel 6

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Som sagt hhar inte kollat på laddare sen 2008 eller nått så ingen koll på va pd är ens och de sista länken var bara vad som rekommenderades när ja googlade på snabbladdare pixel 6

Vad är Power Delivery?
https://bubblan.teknikveckan.se/t/vad-ar-power-delivery/5858

Permalänk

ok då vet jag om jag behöver köpa ny laddare nån dag... är totalt oinsatt i alla förkortningar på allt möjligt innom usb-c standarden.

men någon form av "PD" måste den ju ha iom att den iaf specas som att kunna leverera mellan 5v till 20v och upp till 45W.

och som sagt var endast vad google rekommenderade till en pixel 6a typ sen hur korrekt det är vet jag inte där av att jag sa att jag inte direkt kunde rekommendera något i mitt första inlägg mer än att jag hört anker ska göra bra stuff.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Köpt laddningsprylar både till hemmet och bilen idag för runt 1400 haha

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"