Det känns som det är att resultatet inte är att Intel är bästa valet.
Inom precis vad man än skaffar. Bil, dator, tv, mobil, bostad, till och med partner så är det ofta inte en enda detalj som avgör. Det är helheten som räknas och man får göra kompromisser.
Problemet inom datorteknik är att vi som köper datorer i delar köper en mängd olika komponenter, där dessa komponenter har en tendens i det oroliga samhället att gå både upp och ner i pris.
Det man skulle kunna göra är att göra tester som bästa gamingdatorn i denna prisklass just nu och sedan uppdatera den med jämna mellanrum. Där ett problem är att alla som är intresserad av datorer inte byter ut hela datorn samtidigt. Och de då vill veta hur mycket är det vettigt att endast lägga på det nya grafikkortet? Denna fråga är inte enkel, då vettigt beror helt på ens ekonomi och hur mycket man vill lägga ut.
Men att säga att tester på grafikkort blir missvisande för alla har inte en cpu som inte flaskar innan. Andra kanske sitter med ett försvag nätdel som inte klarar av dem osv. Ja, i praktiken blir detta enbart skit. Dessa tester faller under det som kallas för Garbage in, garbage out (GIGO): https://en.wikipedia.org/wiki/Garbage_in,_garbage_out
Så när man testar hårdvara testa det med schyssta grejer och ser vad de presterar. Att sedan en person som har låg budget måste kompromissa, ja det får hanteras i andra artiklar som handlar om bästa köp.
I ett test på de bästa grafikkort så behöver de inte ens nämna saker som att personer som har en budget på 12 000kr, inte bör lägga över 10 000kr på dessa till grafikkortet. Och sedan ta resten av komponenterna från någon övergiven container de hittade i stan.
*edit*
Om man ska köpa en ny dator och säg man har budget 15 000kr. Så hur stor ssd och av vilken typ är en bra balans för denna för en vanlig gamer? Svaret på frågan är i all högsta grad beroende av priset just då på ssd. Så skulle priset rusa upp p.g.a. någon översvämning så blir det en mindre och troligen slöare ssd än innan.
Och få med detta i tester av ssd påverkan i spel blir bara skit. Sånt får hålla i artiklar som det bästa datorval just nu.
*edit2*
När det gäller spelmotorer så inom precis allt kommersiellt så finns det ett vinst intresse. Där det är fördelaktigt att leverera de produkten som deras kunder vill ha och betala så mycket pengar till dem för, samtidigt som den är billig att tillverka.
För Volvo är det bra om kunderna vill betala mer pengar till dem för bilen, det är dock inte bra för Volvo om kunderna får betala mer pengar till olje/elbolagen.
Allt detta råder leder till att vi ser en viss typ av utveckling. Detta syns jättetydligt på spel, då de speltillverkare som går bra, just har fokuserat och prioriterat det deras kunder vill ha. Detta kommer i högsta grad styra utvecklingen av spelmotorer så länge som de inte skapas av något statlig verksamhet som högskola.
Spelmotorer kännetecknas dock även om att utvecklingen går fort där. Och det magiskas orden heter pengar och fuska. Folk spenderar väldigt mycket pengar på spel och väldigt mycket pengar kommer in till speltillverkarna. Dessa har också fördelen att de kan göra lite som de själva vill med olika saker och fuska fram resultat.
Med fuska så menar jag att de inte behöver simulera verkligheten med hög pression utan enbart fokusera på att upplevelsen känns bra. Möter de på något hinder så kan de fuska fram ett resultat, ibland bara skippa hindret.
Andra utvecklare har problemet att vi inte kan hoppa över hinder, de måste lösas. Och resultatet får inte bara vara sådant att det för användaren känns bra, utan det måste vara korrekt.
Ta ett FAT test med kund. Det är superlätt att i gränssnittet fixa till så att allt blir ok. Men kraven inom annan utveckling är lite högre än enbart ha lurat användaren att allt är ok.
Så de som säger att i spelet Sims så krävs det minst 4st datacenter i Luleå enbart för att simulera katternas beteende i spelet för att de ska bete sig korrekt. Så har spelutvecklare möjlighet att först inte ens ta med en katt, om de tar med katten kan de lägga in en algoritm som en 286a hade klarat av utan problem och de flesta spelare hade nog aldrig funderat på saken.