Valve: "Över 1 000 spel är nu fullt spelbara på Steam Deck"

Permalänk
Melding Plague

Valve: "Över 1 000 spel är nu fullt spelbara på Steam Deck"

Lanseringen av den portabla spelmaskinen Steam Deck är avklarad, men arbetet fortsätter med att certifiera och få spel att fungera korrekt på enheten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har förbokat och sitter i "Q2". Väntar med spänning på att få klämma på Gabe gear.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atomico:

Har förbokat och sitter i "Q2". Väntar med spänning på att få klämma på Gabe gear.

Samma här!
Hoppas kunna köra nästa PoE-league i soffan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Samma här!
Hoppas kunna köra nästa PoE-league i soffan.

Det hade vart guld!

Permalänk

Kommer ihåg när man tvungen att köra steam itself via wine om man ville spela på linux, helt galet hur långt det har kommit

Visa signatur

Desktop: Ghost s1 Limestone, 5800x3d, RX 6700, 64gb RAM, KC3000 2tb, Kubuntu 22.04
Peripherals: Superlight, Artisan Hien, Ducky one 2 mini, O2+ODAC, HD6XX, Rode Podcaster
Laptop: Macbook Pro M1 Pro

Permalänk
Keeper of the Bamse

2% av biblioteket! På min Windowsdator tror jag 100% är certifierade (kan ju inte vara så många mac-only eller?)

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

2% av biblioteket! På min Windowsdator tror jag 100% är certifierade (kan ju inte vara så många mac-only eller?)

Jaså? Kan din dator med 100% säkerhet köra hela Steams spelbibliotek med god prestanda?

Visa signatur

Om du svarar mig så citera gärna så jag hittar tillbaka, tack!
🌛
R5 3600 / DH-14 / ASUS PRIME B450 PLUS / Corsair Vengence 2x8 @ 3200 MHz / RTX 2060 6GB / Corsair TX650 650W / Crucial MX500 250GB / WD Blue 1TB 7200RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuPe96:

Jaså? Kan din dator med 100% säkerhet köra hela Steams spelbibliotek med god prestanda?

Man ligger säkert lätt på 90-95% utan problem om man bortser från alla spel som inte går att köra på PC. Som spel för mac t.ex.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av GuPe96:

Jaså? Kan din dator med 100% säkerhet köra hela Steams spelbibliotek med god prestanda?

Jadå. Har inte stött på ett enda spel hittills som inte orkar drivas i 4K. Men 99% av steam är väl pixellerade indie-platformers, så dom kan man ju köra på en brödrost, sålänge brödrosten kör Windows.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Citat:

I blogginlägget skriver även Valve att de är väldigt petiga med att certifiera spel som "spelbara", då minsta avvikelse som gör att någon aspekt av titeln inte går att ta sig igenom innebär att denna markeras som "icke kompatibel".

Valve har tappat bollen en hel del, och det är tråkigt att se att dom inte verkar stå för det.

Fick min 256GB i fredags, har inte hittat många spel som funkar särskilt bra. Valves egna massiva titel CSGO, som är "certifierad" för deck, har usel prestanda och stuttering i varenda eldstrid (oavsett hur länge man spelat). Detta på låga inställningar.

APEX Legends å andra sidan, som publiceras av EA Games, men som ändå körs på Valves egna spelmotor, presterar fenomenalt. Både i ren prestanda, visuell kvalitet men också input och dylikt. Det enda tråkiga är väl att spelet i sig inte faller mig i smaken.

Battlefield 4 fungerar också väldigt bra, men "fryser" dock ibland i menyn och man måste starta om det.

Dirt Rally har fullständigt usel prestanda och också spelupplevelse, trots att det är 7 år gammalt.

Utöver allt detta så är även själva operativsystemet med dess menyer en ganska dålig upplevelse, känns väldigt "Early Access". Laggar nästan överallt i menyerna, många ogenomtänkta delar och en del buggiga delar också. Onscreen keyboard i desktopläge fungerar typ 2/10 gånger.

Kan definitivt inte rekommendera att någon köper ett Deck. Det bör betraktas som en prototyp, och av dom "1000 spel" som Valve hävdar är "fullt spelbara" har förmodligen en hel del problem, eller är supersimpla 2D plattformers.

Decken har potential, absolut. Men Valve sköter det inte snyggt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Kan definitivt inte rekommendera att någon köper ett Deck. Det bör betraktas som en prototyp, och av dom "1000 spel" som Valve hävdar är "fullt spelbara" har förmodligen en hel del problem, eller är supersimpla 2D plattformers.

Decken har potential, absolut. Men Valve sköter det inte snyggt!

Aj fan, det låter ju inte bra. Har själv en förbokning men kommer nog fullfölja den, mest för att jag är nyfiken hehe.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på SteamOS 3.0 så man kan få en "Desktop" och använda samma OS för "vardagliga" ändamål.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Valve har tappat bollen en hel del, och det är tråkigt att se att dom inte verkar stå för det.

Fick min 256GB i fredags, har inte hittat många spel som funkar särskilt bra. Valves egna massiva titel CSGO, som är "certifierad" för deck, har usel prestanda och stuttering i varenda eldstrid (oavsett hur länge man spelat). Detta på låga inställningar.

APEX Legends å andra sidan, som publiceras av EA Games, men som ändå körs på Valves egna spelmotor, presterar fenomenalt. Både i ren prestanda, visuell kvalitet men också input och dylikt. Det enda tråkiga är väl att spelet i sig inte faller mig i smaken.

Battlefield 4 fungerar också väldigt bra, men "fryser" dock ibland i menyn och man måste starta om det.

Dirt Rally har fullständigt usel prestanda och också spelupplevelse, trots att det är 7 år gammalt.

Utöver allt detta så är även själva operativsystemet med dess menyer en ganska dålig upplevelse, känns väldigt "Early Access". Laggar nästan överallt i menyerna, många ogenomtänkta delar och en del buggiga delar också. Onscreen keyboard i desktopläge fungerar typ 2/10 gånger.

Kan definitivt inte rekommendera att någon köper ett Deck. Det bör betraktas som en prototyp, och av dom "1000 spel" som Valve hävdar är "fullt spelbara" har förmodligen en hel del problem, eller är supersimpla 2D plattformers.

Decken har potential, absolut. Men Valve sköter det inte snyggt!

tycker de låter rätt ok, då spelen du nämner är ju allt annat än utvecklade för en Linux miljö, hade varit trevligt om spel utvecklare kunde släppa den där Microsoft sargen nån gång.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Valve har tappat bollen en hel del, och det är tråkigt att se att dom inte verkar stå för det.

Fick min 256GB i fredags, har inte hittat många spel som funkar särskilt bra. Valves egna massiva titel CSGO, som är "certifierad" för deck, har usel prestanda och stuttering i varenda eldstrid (oavsett hur länge man spelat). Detta på låga inställningar.

APEX Legends å andra sidan, som publiceras av EA Games, men som ändå körs på Valves egna spelmotor, presterar fenomenalt. Både i ren prestanda, visuell kvalitet men också input och dylikt. Det enda tråkiga är väl att spelet i sig inte faller mig i smaken.

Battlefield 4 fungerar också väldigt bra, men "fryser" dock ibland i menyn och man måste starta om det.

Dirt Rally har fullständigt usel prestanda och också spelupplevelse, trots att det är 7 år gammalt.

Utöver allt detta så är även själva operativsystemet med dess menyer en ganska dålig upplevelse, känns väldigt "Early Access". Laggar nästan överallt i menyerna, många ogenomtänkta delar och en del buggiga delar också. Onscreen keyboard i desktopläge fungerar typ 2/10 gånger.

Kan definitivt inte rekommendera att någon köper ett Deck. Det bör betraktas som en prototyp, och av dom "1000 spel" som Valve hävdar är "fullt spelbara" har förmodligen en hel del problem, eller är supersimpla 2D plattformers.

Decken har potential, absolut. Men Valve sköter det inte snyggt!

Va bra att Deck inte är en konsol utan en dator då. Det går ju att installera Windows på den om man vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Valve har tappat bollen en hel del, och det är tråkigt att se att dom inte verkar stå för det.

Skrivet av Wh1spY:

Aj fan, det låter ju inte bra. Har själv en förbokning men kommer nog fullfölja den, mest för att jag är nyfiken hehe.

Tror inte du ska lyssna allt för mycket på herkkä. Deck har ju helt galen prestanda om du frågar mig. Kolla in denna youtube-kanalen: https://www.youtube.com/c/Pc-gamingIt/videos
Massvis med gameplay. CSGO & Dirt Rally verkar ju funka fint. Använder du något speciellt minneskort eller kör du från interna minnet herkkä?

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Strumpa:

Tror inte du ska lyssna allt för mycket på herkkä. Deck har ju helt galen prestanda om du frågar mig. Kolla in denna youtube-kanalen: https://www.youtube.com/c/Pc-gamingIt/videos
Massvis med gameplay. CSGO & Dirt Rally verkar ju funka fint. Använder du något speciellt minneskort eller kör du från interna minnet herkkä?

Internminnet, har 256 GB modellen, så NVMe SSD. Äger du själv en och har provat firsthand, eller utgår du från tredjehandsuppgifter/youtube videor?

Den har galen prestanda för väloptimerade titlar, ja. Men ingenting som Valve har gjort är särskilt optimerat allt, snarare tvärtom (bortsett deras techdemo specifikt skapat för Deck).

Operativsystemet själv är också galet icke-optimerat, och det är så jävla tråkigt.

Men fortsätt ryggdunka valve du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Samma här!
Hoppas kunna köra nästa PoE-league i soffan.

Skrivet av herc:

Det hade vart guld!

Bättre kontroller bara så!

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av anon334363:

Internminnet, har 256 GB modellen, så NVMe SSD. Äger du själv en och har provat firsthand, eller utgår du från tredjehandsuppgifter/youtube videor?

Den har galen prestanda för väloptimerade titlar, ja. Men ingenting som Valve har gjort är särskilt optimerat allt, snarare tvärtom (bortsett deras techdemo specifikt skapat för Deck).

Operativsystemet själv är också galet icke-optimerat, och det är så jävla tråkigt.

Men fortsätt ryggdunka valve du.

Det verkar som att folk vill att steam deck ska vara guds gåva till gamers, men jag är inte ett dugg imponerad hittills (äger ingen själv, går på inlägg/videos). Att sitta och titta på specs och utvalda prestandagrafer är ju en sak, men i slutändan är vi alla konsumenter, och tanken med den är att man ska kunna ha en lika problemfri upplevelse som på Windows, annars får det ju vara.

Hur många vågar t.ex. köpa en AAA-titel på steamdeck utan att ha en Windows-dator att falla tillbaka på om det inte skulle fungera bra? Tänk om man köpte ett spel för fullpris, säg 700kr, och sen funkar det skit? Svindrygt att sitta och behöva "chansa" 700kr i taget för att sen göra återköp på steam för att få pengarna tillbaka efter 3-4 dagar.

Jag var sugen till en början, fram tills att Valve lovade att alla spel skulle funka vid release (något de sen tog tillbaka), då fattade jag att det var överhypat.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Internminnet, har 256 GB modellen, så NVMe SSD. Äger du själv en och har provat firsthand, eller utgår du från tredjehandsuppgifter/youtube videor?

Den har galen prestanda för väloptimerade titlar, ja. Men ingenting som Valve har gjort är särskilt optimerat allt, snarare tvärtom (bortsett deras techdemo specifikt skapat för Deck).

Operativsystemet själv är också galet icke-optimerat, och det är så jävla tråkigt.

Men fortsätt ryggdunka valve du.

Väntar fortfarande på min så det stämmer att jag bara utgår ifrån vad andra säger eller gameplay-videos. Jag har inte sagt att allt är perfekt och att varenda spel funkar. Jag har däremot sett gameplay på de spel du nämner och de såg ut att funka bra. Tror mer på mina egna ögon. Inte för att jag tror du ljuger men du får ju gärna filma lite när det laggar i varenda eldstrid i CS samt det ospelbara dirt rally. Kanske är något fel på din deck?

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Jag har kört med Steam Controller vid två tidigare ligor. Det är inte lika smidigt som mus+tangentbord och jag är inte alls lika snabb i reaktionerna. Men, väljer du build utifrån att du spelar med kontroll så blir det en riktigt trevlig upplevelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Väntar fortfarande på SteamOS 3.0 så man kan få en "Desktop" och använda samma OS för "vardagliga" ändamål.

Varför? Det finns inget unikt med Steam OS du inte kan göra i vilken annan distro som helst. Bara du väljer en som kör med Rolling release så får du en lika trevlig spelupplevelse som med Steam OS (Manjaro exempelvis).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Strumpa:

Väntar fortfarande på min

Ja du kommer förmodligen bli lika besviken som jag då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Tror inte personen i den där videon någonsin spelat PoE tidigare.
Givet att det antagligen är lättast att spela en build utan många klick. Typ en summoner eller exempelvis cyclone. Men annars ska det nog inte vara några problem.

Såg denna video för ett par dagar sedan.
https://www.youtube.com/watch?v=fTkdDs6rJqc
Enligt personen som spelar så fungerar det riktigt bra, med eventuellt undantag för att plocka upp loot, vilket man kan förstå blir lite tafatt jämfört med mus.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Ja du kommer förmodligen bli lika besviken som jag då.

Tror inte så många köpt en Steam Deck för att spela ett competitive FPS som CS:GO. Även om det fungerar klockrent så har du ju ingen chans mot som spelar med mus och tangentbord, så varför ens göra det?
Sedan finns det ju inget som säger att dessa spel inte kommer fungera klockrent på sikt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Tror inte så många köpt en Steam Deck för att spela ett competitive FPS som CS:GO. Även om det fungerar klockrent så har du ju ingen chans mot som spelar med mus och tangentbord, så varför ens göra det?
Sedan finns det ju inget som säger att dessa spel inte kommer fungera klockrent på sikt.

Nä det är ju soffelektronik helt klart.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av herc:

Det hade vart guld!

Kommer detta vara möjligt? Poe har ju ingen handkontroll support i dagsläget eller?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ness:

Tror inte så många köpt en Steam Deck för att spela ett competitive FPS som CS:GO. Även om det fungerar klockrent så har du ju ingen chans mot som spelar med mus och tangentbord, så varför ens göra det?
Sedan finns det ju inget som säger att dessa spel inte kommer fungera klockrent på sikt.

Min poäng är ju att precis allt som Valve utvecklat för Deck mjukvaruväg är på en pinsamt låg nivå, inklusive OS själv, samt att all övrig content är väldigt tveksamt hur det funkar. Inte mycket fungerar bra. Trots Valves efforts med deras Deck-godkända titlar.

Deck är i helhet på en nivå som inte bör tolereras i mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Min poäng är ju att precis allt som Valve utvecklat för Deck mjukvaruväg är på en pinsamt låg nivå, inklusive OS själv, samt att all övrig content är väldigt tveksamt hur det funkar. Inte mycket fungerar bra. Trots Valves efforts med deras Deck-godkända titlar.

Deck är i helhet på en nivå som inte bör tolereras i mitt tycke.

Okej, väldigt konstig "poäng"... Så när du säger att CS:GO fungerar dåligt så menar du egentligen att allt är på en låg nivå? "Inte mycket som fungerar bra". Fast samtidigt fungerar det bra för andra med Steam Deck, som dessutom har videobevis? Alla review:ers hyllar Steam Deck, men ändå är den på något vis "pinsamt dålig"?

Det låter som att du antingen inte visste vad du köpte, trots att du uppenbarligen hängde på låset när det begav sig. Eller så trollar du.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Kommer detta vara möjligt? Poe har ju ingen handkontroll support i dagsläget eller?

Det fungerar.
https://www.youtube.com/watch?v=fTkdDs6rJqc

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ness:

Okej, väldigt konstig "poäng"... Så när du säger att CS:GO fungerar dåligt så menar du egentligen att allt är på en låg nivå? "Inte mycket som fungerar bra". Fast samtidigt fungerar det bra för andra med Steam Deck, som dessutom har videobevis? Alla review:ers hyllar Steam Deck, men ändå är den på något vis "pinsamt dålig"?

Det låter som att du antingen inte visste vad du köpte, trots att du uppenbarligen hängde på låset när det begav sig. Eller så trollar du.

Men lille vän nu får du lugna dig. Läs tråden.