Steam Hardware Survey – få kör Windows 11 och Nvidias grafikkort fortsatt populära

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrauzDragon:

Manuellt? Jag bootade via USB, finns det något mer manuellt?

Jag har Intel i7 3770K, finns i signaturen. :3

Okej det förklarar ju saken, lite retligt bara när det fortfarande inte är något fel på prestandan. :/

Skönt att höra. Äntligen börjat vänja mig vid 10 efter att ha suttit på 7 rent för länge.
Var det inte tänkt att MS bara skulle köra Win10 i fortsättningen med större updates istället för att lansera nya OS?

Med Rufus programmet kan du ta bort TPM kravet från installationsprogrammet och då kommer du nog kunna installera Windows 11

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrauzDragon:

Jag har Intel i7 3770K, finns i signaturen. :3

Sorry, mitt fel, surfar för det mesta på telefonen

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av ramlösa:

Finns det någon orsak att byta till WIN11?
Nästan förvånad att så många har bytt.

Ptja, som Barney Stinson sa i HIMYM: "Nyare är alltid bättre". Folk tänker väl att ett företag som har en market cap på 2200 miljarder dollar ska kunna släppa felfria produkter på lanseringsdagen

Jag uppgraderar alltid när Release Candidate finns, ändå sen Windows 2000 -> XP -> Vista -> 7 osv osv.

W11 funkade smidigt för mig också, tills dess att jag börjar köra med riktigt konstiga konfigurationer, såsom en 5120x1440-skärm plus en 4K-skärm, och sen in med ett HP Reverb G2 headset. Då blir det typ 6st displayer inne i Windows, och kombinationen med WMR och SteamVR så blev det nog för mycket för det stackars operativsystemet att hantera 16 miljoner pixlar, innan ens headsetet stoppas in...

Nä, ska nog backa till W10 och se om jag får bättre prestanda i VR imorgon.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Inte förvånande att få använder 11. Nytt, buggigt, inga direkta fördelar.

Plus att alla inte kan köra Windows 11 pga kraven. Jag är en av dem. Borde finnas en inställning vid installationen där man kan välja om man vill ha TPM m.m

Jag är lite som SuperSverker, bakåtsträvare. Blev tvungen att byta då BankID skulle upphöra med stödet på Windows 7 i februari/mars skiftet

Tycker jag fått till det ganska bra att få det att se ut som Windows 7. Fick leta lite extra var alla inställningarna var. Saknar dock Aero Glass som Windows 7 har, men man kan skaffa det genom WindowBlinds + bra tema från DeviantArt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Sedan är inte alla med i deras survey eftersom de frågar om du vill vara med, och kan tacka nej.

Surveyen borde vara automatisk. Läs av en configfil med data om utrustningen så är det klart. När frågan poppar upp så har jag aldrig VR igång så den delen av spelandet kommer aldrig med. Kanske därför VR ligger på 0,2% i Steam?

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Plus att alla inte kan köra Windows 11 pga kraven. Jag är en av dem. Borde finnas en inställning vid installationen där man kan välja om man vill ha TPM m.m

Jag är lite som SuperSverker, bakåtsträvare. Blev tvungen att byta då BankID skulle upphöra med stödet på Windows 7 i februari/mars skiftet

Tycker jag fått till det ganska bra att få det att se ut som Windows 7. Fick leta lite extra var alla inställningarna var. Saknar dock Aero Glass som Windows 7 har, men man kan skaffa det genom WindowBlinds + bra tema från DeviantArt
https://i.imgur.com/NBVI0ZC.png

Man kan, genom registerändring slå på så att även om man inte uppfyller kraven ändå kan uppgradera, om du är sugen på det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Man kan, genom registerändring slå på så att även om man inte uppfyller kraven ändå kan uppgradera, om du är sugen på det

Tack, men jag har precis installerat färdigt. Har ingen lust att göra om allt igen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Tack, men jag har precis installerat färdigt. Har ingen lust att göra om allt igen

Med en uppgradering behöver du inte göra om allt. Men ändå, bara ett tips

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Med Rufus programmet kan du ta bort TPM kravet från installationsprogrammet och då kommer du nog kunna installera Windows 11

Bra att veta, tack!

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Sedan är inte alla med i deras survey eftersom de frågar om du vill vara med, och kan tacka nej.

Jag tror att Steam frågar tillräckligt många för att statistiken ska bli rätt. Allt annat vore vråldumt, och Valve-gänget är ju knappast det.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Allexz:

För VR så verkar det vara den allmänna rekommendationen ja.

Problem med kapad fps/stutter kan avhjälpas genom att se till att vr desktop streamern inte är minimerad, utan skall vara öppen.
När det kommer till Oculus native så måste man enabla debug fönster och låta det vara öppet i bakgrunden.

Skall ha något med scheduler att göra att minimerade processer inte får den prioritet som krävs och då drabbas VR.
Specifikt att steamvr krashar har jag ingen koll på, men knappast förvånande..

Jag testade kort i 11an och var inte värt min tid att bråka med det då 10an fungerade bra så jag backade asap.

PCVR är alldeles redan för finnicky och bråkigt i allmänhet för att lägga på ytterligare ett lager av problem och workarounds imo.

Nu har jag gjort en ny nyinstallation av Windows, men det blev Windows 10 den här gången. SteamVR fungerar mycket mer stabilt den här gången, och prestandan är bättre.

Tack, du har återigen gjort dig förtjänt av din swec-titel <3

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Sötast
Skrivet av Printscreen:

Nu har jag gjort en ny nyinstallation av Windows, men det blev Windows 10 den här gången. SteamVR fungerar mycket mer stabilt den här gången, och prestandan är bättre.

Tack, du har återigen gjort dig förtjänt av din swec-titel <3

Awee <3

Låter härligt!
Jag har velat installera om min 10:a länge nu! 2020-12-14 är installdate och jag tycker allt känns så smutsigt
Kanske blir att man avsätter en helg snart för att göra det. Förväntar mig inte att W11 är vr-ready för alldeles för länge tyvärr