Fractal node 304
Plats för 6x 2,5/3,5 hdds
Blir väl en raid 5
Men hur ska jag tänka? Hört något om cache storag, för mer speed?
Tänkte minst 4x 4tb som lagring iaf
Jag har en hemmaserver som jag precis har byggt i ett Node 304. Jag kör två SSD:er á 512 GB på m.2 och fyra hårddiskar á 4 TB för långlagring. SSD:erna har jag partitionerat med LVM, vilket var extremt smidigt. 65 GB av båda enheterna speglas och används för systemet, resterande utrymme läggs ihop till en partition på ungefär 800 GB för snabb lagring av mindre viktiga grejer. Hårddiskarna har jag ZFS på och de kör raidz2, vilket motsvarar RAID-6. Det går att lägga till SSD:er till ZFS för att använda som cache men jag har inte plats för det eftersom jag har en GPU. Jag tycker att det känns onödigt struligt att använda sig av klassisk RAID idag när det är så löjligt smidigt att hantera flera diskar i LVM och moderna filsystem.
Jag har för övrigt ett Radeon 5700 XT i servern som skickas direkt in i en VM som kör Manjaro och Steam-klienten. Från den strömmar jag spel till min laptop, TV och mobil, vilket funkar fantastiskt bra.
I övrigt ska jag köra ett gäng Docker-containers på servern men jag har haft lite problem att få Docker att lira med QEMU på samma system.
Fractal node 304
Blir väl en raid 5
Om du lagrar data du bryr dig om och som är svår att ersätta, kom ihåg att budgetera för backup.
Beroende på vad du vill göra med lagringen vill du troligen ha motsvarande RAID6 (paritetsraid med motsvarande två diskars utrymme för paritetsdata) eller RAID10 (stripade speglar). RAID6 kan ge bättre läsprestanda, men om du exempelvis ska köra virtuella maskiner så kan du ha stor fördel av RAID10 i och med dess bättre skrivprestanda.
Undvik moderkorts-RAID (”fakeraid”):
Om du kör Linux, välj helst ett HBA-kort plus mjukvaruraid à la ZFS, sekundärt mjukvaruraid med diskarna direkt i SATA-portarna.
Om du av någon anledning vill köra Windows på servern är i min erfarenhet en dedikerad RAID-kontroller med batteribackup det enda som funkar bra och tillförlitligt över tid än så länge.
Fractal node 304
Blir väl en raid 5
När du skriver "lekprojekt" tänker du att den kan vara nere i några dagar utan att det är ett problem?
4x4TB låter ju lite mer som en lagringslösning än en hobby server. Men om du nu ska lagra massa saker på den så beror det helt på hur du ska använda det du lagrat. Ram och NVME cache är trevligt men kommer ju kosta mer, så det beror helt på hur du tänker använda den. Och som andra säger, ska det lagras viktig data på den så tänk på backup som inte ligger i samma chassi.