Permalänk
Medlem

Vad gör eller är s/s i plc?

Vad gör eller är " s / s " i en mitshubishi PLC? Jag hittar inte så mycket om det när jag googlar

Har läst att s/s är gemensamma änden av insignalen och att man kan koppla den till positiv och negativa polen på strömförsörjningen, men det förklarar inte så mycket vad det gör, hur man använder det eller var kan man använda det.

Kan någon va snäll och berätta lite om det eller svara på mina frågor?
Skulle gärna veta mer och mer, fick en liten intresse om plc faktiskt

Permalänk
Medlem

Läs manualen för ditt styrsystem, det är så man jobbar. Det går inte i arbetslivet att slänga ut slumpmässiga frågor på forum, då kommer man aldrig någon vart.
Gå in på mitsubishis hemsida och sök på modellbeteckningen.

Självklart kan man ställa mer specifika frågor om programering/lösningar men fasta saker som står i manualer är bara lathet att inte leta upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Läs manualen för ditt styrsystem, det är så man jobbar. Det går inte i arbetslivet att slänga ut slumpmässiga frågor på forum, då kommer man aldrig någon vart.
Gå in på mitsubishis hemsida och sök på modellbeteckningen.

Självklart kan man ställa mer specifika frågor om programering/lösningar men fasta saker som står i manualer är bara lathet att inte leta upp.

Hade ingen aning att jag kan gå in på deras hemsida och läsa manualen där, tack för guiden. Jag är ny här och började studera mekatronik bokstavligen på onsdag. Efter jag hade studerad flera timmar om dagen då blir man lite trött. Jag googlade plc och ville se hur olika plc ser ut, sen såg jag bara s/s på plcen då blev jag nyfiken vad det är för något.

Permalänk
Medlem

Jaha du är så ny på det, då förstår jag.

Men det är en generell sak inom industri el/automation att det är mycket bra dokumenterat, så länge det inte är något nischat kinaskräp.

Permalänk
Medlem

@ojz0r

S/S står för SINK/SOURCE, du väljer att antingen köra med positiv eller negativ logik, PNP/NPN.

Vi använder oss enbart utav PNP logik när vi bygger våra system. Således så matar vi S/S med 0VDC.
Det betyder att ingångarna kommer att gå höga om dem får en potentialskillnad på ex. +24VDC.

Enkelt förklarat

Permalänk
Medlem

Aha. Ja i vår del av världen är det ovanligt med sink, har bara stött på ett styrsystem med det under mina (16) år i yrket.