Elden Ring – låst till 60 FPS och ojämn bildfrekvens

Permalänk
Medlem

Asså.. Vilken Dynga.

Stuttering oavbrytet med datorn i sign..

Skickat en refund redan.

Blir att ladda ner på annat håll.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Asså.. Vilken Dynga.

Stuttering oavbrytet med datorn i sign..

Skickat en refund redan.

Blir att ladda ner på annat håll.

Har du testat unlimited på shader cache i nvidia control panel? Jag gillar spelet, inte så farligt för mig, kanske har man redan laddat in de flesta assets i området (ifall asset streaming är problemet).

Permalänk
Medlem

Nött nästan varje dag sen det kom ut, närmar mig snart 90 timmar XD Inte haft mer än 3 st stuttering på den tiden.
Kör i Big Picture mode med gamla steamlinken, inga problem det heller.
Ryzen 9
Gefroce 3060 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ironmad:

Nött nästan varje dag sen det kom ut, närmar mig snart 90 timmar XD Inte haft mer än 3 st stuttering på den tiden.
Kör i Big Picture mode med gamla steamlinken, inga problem det heller.
Ryzen 9
Gefroce 3060 ti

Asså det måste vara något med AMD. Som inte verkar vara 100%
Någon mer med AMD som har stuttering problem?
Kanske har den släppt nu uppdatering till korten.
Får kolla upp det helt enkelt, har inte spelat sen dem släppte det. Då var det ospelbart för mig.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Asså det måste vara något med AMD. Som inte verkar vara 100%
Någon mer med AMD som har stuttering problem?
Kanske har den släppt nu uppdatering till korten.
Får kolla upp det helt enkelt, har inte spelat sen dem släppte det. Då var det ospelbart för mig.

Kör du Amd ryzen och har TPM på? Läs på detta ! Kan vara varför du har stutters.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av AxxT:

Asså det måste vara något med AMD. Som inte verkar vara 100%
Någon mer med AMD som har stuttering problem?
Kanske har den släppt nu uppdatering till korten.
Får kolla upp det helt enkelt, har inte spelat sen dem släppte det. Då var det ospelbart för mig.

Jag spelade en timme igår hemma för att se om det rullade bättre nu än när jag körde testet på kontoret. Flöt bitvis apdåligt, med grova stutters/frysningar. Hårdvaran i den burken är en Ryzen 5 5600X och ett Geforce RTX 3080.

Permalänk
Medlem

Så det är alltså AMD och TPM som ställer till det och ger mig frysningar i Elden Ring?
Just frysningarna verkar hända oftare nu än tidigare... förut kunde det gå timmar innan det kom en period med frysningar för att sedan funka bra i timmar igen efter det, men nu är det oftare och enda skillnaden är att jag nu spelar i 1080p istället för 1440p, kan förstås också bero på senaste uppdateringen från FromSoftware?

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk

kan bara tipsa om att köra spelet i windowed fullscreen ! det funkar väldigt mkt bättre så!

Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk
Medlem
Skrivet av molle89_89:

kan bara tipsa om att köra spelet i windowed fullscreen ! det funkar väldigt mkt bättre så!

Kör i windowed jag med

Permalänk
Medlem

Jag avinstallerade spelet. Funkar jättebra för mig

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Valve fixade stuttering problemen i Linux så där funkar det perfekt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Scirocco:

Valve fixade stuttering problemen i Linux så där funkar det perfekt.

Då väntar vi bara på att From Software också ska implementera shader-precaching så att det löser sig för Windows.

Permalänk
Medlem

Jag passerade 40 timmar speltid i helgen. Helt sinnes vad bra spelet är, kan tänka mig att jag är knappt halvvägs igenom. Det är så skönt att inte ha en lista över main quests och side quests som ska bockas av, utan istället markerar man själv några punkter på kartan som ser intressanta ut och går dit. Varje gång någonting varit för svårt har jag markerat området/bossen med en döskalle på kartan och gått någon annanstans för att sedan komma tillbaka lite senare. Det enda som har frustrerat mig är "två mot en" bossarna, men även dem går att besegra med lite tålamod eller summons, och de har alltid funnits med i FromSoftwares spel.

För er som inte vet så är det en hel del bossar utplacerade lite här och var som bara är framme på natten, bossarna är ofta av liknande karaktär men många av dom har riktigt coola belöningar. Så ibland är det värt att bara rida mellan några sites of grace på natten och se om någon boss dyker upp.

Jag har gjort cache-ändringen i Nvidias kontrollpanel och med det så flyter spelet på riktigt bra, har aldrig dött på grund av lagg eller stutter. Dock har spelet crashat 2 gånger när jag precis kommit in i en ny zon, helst ska det aldrig hända, men med tanke på hur mycket jag spelat så är det fine. Hoppas det kommer fler patcher framöver som kan plocka bort dessa helt och hållet.

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem

Hittade faktiskt ett ställe där fpsen plötsligt sjönk från 60 till runt 48 i 4K. GPU load gick upp men inte till max och CPU load var som vanligt. Det var när jag tittade in i ett skogsparti och jag testade att sänka alla inställningar en och en (inte tillsammans) men inget påverkade fpsen nämnvärt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Nedrans vad jag är sugen på detta spel! Kul att läsa era kommentarer

Jag har kollat min kusins son spela det på en redigt gammal dator med nåt 1060 Geforce kort och det flyter på bra för han på den. Vet inte vad han hade för inställningar men jag tyckte det såg redigt bra ut. Men jag är ju van att spela på Switch så jag är inte vidare kräsen

Ingen som testat det på en SteamDeck?

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av hobs0n:

Nedrans vad jag är sugen på detta spel! Kul att läsa era kommentarer

Jag har kollat min kusins son spela det på en redigt gammal dator med nåt 1060 Geforce kort och det flyter på bra för han på den. Vet inte vad han hade för inställningar men jag tyckte det såg redigt bra ut. Men jag är ju van att spela på Switch så jag är inte vidare kräsen

Ingen som testat det på en SteamDeck?

Har inte provat det själv men andra säger det fungerar klart ok.
Om du inte får ”napp” här så finns det folk på fz som kört det

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Droppar stundvis till ~10% GPU usage och 10-30 FPS med en 5950X/6900XT.
I ett spel som Elden ring = Döden.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Lodisen:

Droppar stundvis till ~10% GPU usage och 10-30 FPS med en 5950X/6900XT.
I ett spel som Elden ring = Döden.

Hmmm, jag måste nog slänga upp en mätning jag med och se om det är samma för mig.
Känns som den växlar mellan två lägen på något vänster.

Med din rigg borde du kunna köra två sessioner av spelet utan fryslagg

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Ber om ursäkt för off topic: Jag får typ ångest när jag kollar filmerna ni spelar in över slingan ni spelar om och om igen. Måste vara helt sjukt själsdödande. Påminner lite om en kille som ringde in till P3 och berättade att han sorterade barr en sommar åt naturvårdsverket för att spåra försurning av våra skogar

Det är ju skriptat dock?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Kör på ett 3070 och 12900k, kopplat till min oled tv i full hd, den vill inte hitta 4k med min dp -> hdmi-sladd men det gör inget, full hd ser bra nog ut och jag har ingen fps-counter uope men jag har bra flyt hela tiden. Aldrig haft stuttering eller strul. Ett hett tips är att sätta på hdr i spelinställningarna om ni har en kompatibel skärm/tv. Det är som natt och dag sett till upplevelsen.

Spelet då - Jag är besatt och spelar alldeles för mycket. Tycker det är lagom svårt. Miljöerna med tillhörande musik är det som är det fantastiska. Huvudstaden framförallt - wow.

Vet inte hur långt jag har kvar men elden ring får 5 av 5 toasters

en bild för sakens skull: https://ibb.co/41qWqvc

Permalänk
Medlem

Blir nog att köpa då det kommer på REA eller så. Men unlimited på shader cache i nVidias kontrollpanel funderar jag på att testa i andra spel. Sedan gäller det bara att komma ihåg det.

Edit:
Dark Souls 2 vart jag nästan max lvl på. Snacka om farming med ljudböcker på. In attack the feets. Ut sova lite vid elden med en liten orange leksak sedan in igen.
(för de som inte spelat så mycket Bonfire Ascetic och bossen heter. Giant Lord och han gav bra med xp på ng+7.)
Spel med lite utmaning i brukar jag gilla, sen går det som det går.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.