Tillgänglighet till internet bäst i Danmark

Permalänk
Melding Plague

Tillgänglighet till internet bäst i Danmark

Enligt Internet Accessibility Index mätningar åtnjuter danskar bland de bästa hastigheterna och lägsta priserna. Sverige landar på åttonde plats.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken totalt värdelös lista, hur kan USA ligga 2a med såpass dåliga siffror i allt förutom "hotspots"?

Har dom inte vägt in hur bra svenskar är på engelska liksom?

Permalänk
Medlem

Danskjävlar!

Permalänk
Medlem

Grattis Danmark!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vilken totalt värdelös lista, hur kan USA ligga 2a med såpass dåliga siffror i allt förutom "hotspots"?

Har dom inte vägt in hur bra svenskar är på engelska liksom?

Tänkte just skriva hur USA kan vara tvåa.. helt obegripligt.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Kilroy:

Vilken totalt värdelös lista, hur kan USA ligga 2a med såpass dåliga siffror i allt förutom "hotspots"?

Har dom inte vägt in hur bra svenskar är på engelska liksom?

Förstår verkligen inte det heller. Någon räknade väldigt fel där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Danskjävlar!

varför kallar du dom så ? inte avundsjuk eller

dock tror jag inte att danskar har snabbast internetanslutning no way* kanske bättre priser etc

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

USA 2a och Australien 5a, vad är det för inkompetent jävel som gjort denna listan?

Permalänk
Medlem

Utan att veta hur de räknar ut så känns det som en väldigt konstig lista.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

varför kallar du dom så ?

Riket

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

USA 2a och Australien 5a, vad är det för inkompetent jävel som gjort denna listan?

Någon som är biased eller som skapat en biased algoritm skulle jag tro.
Med det sagt så tror jag absolut Danmark är i topp men sydkorea är inte ens med på top 15 listan?

Totalt mäts tio olika kriterier, vilket inkluderar snitthastigheter och kostnad för bredband i hemmet, hur stor del av befolkningen som har en bredbandsanslutning och och hur många webbsidor som finns tillgängliga på landets officiella språk. Detta ställs även i relation till folkmängd och antal gratis publika nätverk per capita.

Tittar man på kriterierna så är det helt klart biased mot engelsktalande länder.
Det är väl nästan standard att man har gratis publika WIFI i USA då deras nätverk faktiskt är kasst?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av MarcusHuddinge:

USA 2a och Australien 5a, vad är det för inkompetent jävel som gjort denna listan?

Alltså det enda jag kan gissa mig till är att procenten för webbsidor ges orimligt mycket vikt. I resultaten från förra året (2021) ser det betydligt rimligare ut baserat på vad jag väntade mig.

Det bästa är ju dock Lichtenstein, med sina 38k invånare och 100% tillgång till internet haha

Permalänk
Medlem

Duktigt, men med tanke på hur litet och platt Danmark så borde det väl räcka med en mast i västra Själland för att täcka hela landet?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Hur kan våran snitthastighet ha minskat från 71 till 45 i DL och 38 till 21 i UL på 1 år?!? något låter fel :/

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Hur kan våran snitthastighet ha minskat från 71 till 45 i DL och 38 till 21 i UL på 1 år?!? något låter fel :/

Ja enligt wikipedia är det ju dessa siffror.
"This is a sortable list of broadband internet connection speed by country, ranked by Speedtest.net data for April 2021,[2] and with M-Lab data for May 2020[3] and SpeedTestNet.io data for March 2021.[4]"
11 United States 191.97 71.29 171.01
18 Sweden 169.00 81.29 164.32

Mobile (Cellular only) download speed by Opensignal (May 2020) (data collected Q1 2020
Sweden 29.7
United States 26.7

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Vilken totalt värdelös lista, hur kan USA ligga 2a med såpass dåliga siffror i allt förutom "hotspots"?

Har dom inte vägt in hur bra svenskar är på engelska liksom?

De har väl inte tillräckligt bra internet själva för att ta reda på det!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Det finns ett antal problem med bredband i sverige.

Ett stort problem många äldre bekanta har är att de väldigt sällan har behov av mobilt bredband eller ens ringa på mobilen. Det är mer att kunna betala med switch och någon enstaka gång kolla upp något. Dessa bor ofta långt ut i skogen och vill ha Telia.
Det finns inget vettigt alternativ för dem. Jag tänker testa av Hallon om det går, även om de tycker Hallon också är för dyra.
Jag skulle gissa att de gör slut på säg 0,5GB mobilsurf på 20år. Skämt, men inte tusan vill de betala mycket för denna datamängd i månaden. Det blir väldigt många switchningar av pengar för detta.

Permalänk
Medlem

En kompis som bott i UK i flera år (och som är fyra på listan) beklagar sig alltid över vilket u-land det är när det kommer till bredband. Jättedyrt, långsamt. Han kallar det för "träfiber".

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av Selmalagerlöf:

Hur kan våran snitthastighet ha minskat från 71 till 45 i DL och 38 till 21 i UL på 1 år?!? något låter fel :/

nedstängningen av ADSL nätet och folk tvingas till halvdassiga 4g lösningar för att granngubbarna i byhåla är för snåla för att vilja dela på en fiber till dessa 5 hus.

iaf här omkring i småland har typ ADSL varit kopplat på landent till för nåt år sedan när de pang bom i princip stängde ner hela rasket på en gång för alla och de som inte redan installerat fiber eller fortfarande väntar på installationen fick istället täckna svindyrt 4g internet eller va utan.

en polare har väntat på fiber sen slutet 2020 på sin fiber efter de släkte ner adsl nätet hos dem och under tiden fått leva på en ynka ~10-20Mbit/s vid en bra dag 4g anslutning för va allt som närmsta masten klarade hantera pga kass täckning.

han fick ut typ 30Mbit/s med sitt adsl så du må tro han va lite putt...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Listan verkar vara väldigt snedriven. Danmark hur är det möjligt med deras starka krona. Länder som UK och Irland som är extremt dyra länder att leva i. Tyskland finns inte med.

Permalänk
Medlem

Denna lista känns enormt oseriös. Vad har exempelvis språket med internet-"tillgänglighet" att göra?

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

nedstängningen av ADSL nätet och folk tvingas till halvdassiga 4g lösningar för att granngubbarna i byhåla är för snåla för att vilja dela på en fiber till dessa 5 hus.

iaf här omkring i småland har typ ADSL varit kopplat på landent till för nåt år sedan när de pang bom i princip stängde ner hela rasket på en gång för alla och de som inte redan installerat fiber eller fortfarande väntar på installationen fick istället täckna svindyrt 4g internet eller va utan.

Min bild.
I typ 20år har man vetat att det där gamla kopparnätet kommer ersättas av fiber. Man har smått sett förändringen börja ske, beoende på var i landet man bor så gick det olika fort. För runt 10år sedan började folk på landsbygden gå över, där de förklarade tydligt att de inte kommer underhålla detta kostsamma kopparnät vid sidan av. Staten gick in med bidrag, runt 15-20 000kr var en vanlig avgift för att få fiber. Visst var det mycket pengar, men jag vet folk som fick egen fiber flera kilometer till deras hus.

Nå alla gick ej över till fiber av olika anledningar och jag vill minnas de fick bidrag till någon dålig 4G lösning när televerket tog ner koppartråden. Kanske fick de 4G antenn gratis, jag är osäker då jag inte umgås med de som gjorde detta val.

Så jag håller inte alls med om att det på något sätt kom plötsligt. Sedan är det tråkigt att täckningen inte är bättre. För många som har fiber hemma har ju ändå en mobiltelefon som de vill kunna surfa på utanför gräsmattan.

Just de personer jag nämnde i ett inlägg ovanför är såna som ej har möjlighet till mobilsurf där de bor. De vill dock kunna surfa på mobilen när de är i ett samhälle, men tycker abonnemangen är för dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Denna lista känns enormt oseriös. Vad har exempelvis språket med internet-"tillgänglighet" att göra?

Tillgänglig som i betydelsen att kunna tillgängliggöra sig något. Dvs även att kunna ta del av information på ett språk du behärskar.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Novdid:

Denna lista känns enormt oseriös. Vad har exempelvis språket med internet-"tillgänglighet" att göra?

Tillgänglighet är den närmsta översättningen av engelskans accessibility, ett begrepp där exempelvis sådant faller Sedan håller jag helhjärtat med om att det är ett väldigt underligt kriterium kombinerat med resten. Alla andra hör ju typ ihop ändå, men den blir väldigt "odd man out".

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min bild.
I typ 20år har man vetat att det där gamla kopparnätet kommer ersättas av fiber. Man har smått sett förändringen börja ske, beoende på var i landet man bor så gick det olika fort. För runt 10år sedan började folk på landsbygden gå över, där de förklarade tydligt att de inte kommer underhålla detta kostsamma kopparnät vid sidan av. Staten gick in med bidrag, runt 15-20 000kr var en vanlig avgift för att få fiber. Visst var det mycket pengar, men jag vet folk som fick egen fiber flera kilometer till deras hus.

Nå alla gick ej över till fiber av olika anledningar och jag vill minnas de fick bidrag till någon dålig 4G lösning när televerket tog ner koppartråden. Kanske fick de 4G antenn gratis, jag är osäker då jag inte umgås med de som gjorde detta val.

Så jag håller inte alls med om att det på något sätt kom plötsligt. Sedan är det tråkigt att täckningen inte är bättre. För många som har fiber hemma har ju ändå en mobiltelefon som de vill kunna surfa på utanför gräsmattan.

nej jag säger inte att det kom plötsligt heller han har vetat om det att nätet skulle släckas ned.

men samtidigt borde det ju inte komma som en suprise för 4g leverantörerna att 4G nätet kommer spika när de ska koppla på alla storbönder på 4g masterna som tycker fiber är för dyrt och 4g bandbredden räcker till deras moderna 24/7 uppkopplade ladugårdar...

man kan ju tycka att leverantörerna borde varit mer på hugget att uppgradera sina master när de gick ut med att adsl nätet skulle stängas ner pang bom en dag.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Något känns fel väldigt fel.

Language% på Irland, om dom bara räknar engelska så blir det ju kanske rätt. Men finns ju inte alls mycket på Gaelic, som också är ett officiellt språk här.

Cost per GB för mobildata är i min upplevelse även billigare i Irland än sverige, vilket inte reflekteras i statistiken.

idk.. skulle inte lägga någon vikt alls på den här listan.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

.. Starlink finns väl i USA?
Det gör väl täckning och tillgång mer eller mindre 100%n är det väl är färdigt?

(Ja, jag vet att Starlink finns överallt, men jag vet att det går att skaffa i USA men inte någonannanstans (?))

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

nej jag säger inte att det kom plötsligt heller han har vetat om det att nätet skulle släckas ned.

men samtidigt borde det ju inte komma som en suprise för 4g leverantörerna att 4G nätet kommer spika när de ska koppla på alla storbönder på 4g masterna som tycker fiber är för dyrt och 4g bandbredden räcker till deras moderna 24/7 uppkopplade ladugårdar...

man kan ju tycka att leverantörerna borde varit mer på hugget att uppgradera sina master när de gick ut med att adsl nätet skulle stängas ner pang bom en dag.

Nog få moderna bönder som kör 4G. När kostnaden för fiber var så lågt när staten betalade det mesta.
Däremot finns det många problem med mobilt bredband. I trångbodda USA är det ett problem med brist på frekvenser och det blir priskrig och det leder till att vinnaren får betala mycket. Sedan säljer den nyttjande av bandbredden dyrt till andra företag.

I glesbygden i Sverige så är snarare motsatsen att det är en dum affär för nästan all kommersiella trationella master. Det är för få som betalar för vad det kostar. Och staten på något sätt måste gå in.
Exakt samma var det för övrigt med fiber. Hade inte staten kommit in med bidrag så hade folk som bor långt ute på landsbygden typ aldrig fått fiber. Även om fibern blir bättre och billigare, så är det inte gratis att gräva.

Permalänk
Medlem

Räcker väl med en router för täcka den där lilla ön.
☺️

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Inte för att det har någon större betydelse, men USA har inget officiellt språk, engelska är det mest utbredda dock.
(bara en liten reaktion på ordljuden i artikeln)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds