Tillgänglighet till internet bäst i Danmark

Permalänk
Medlem

Detta kan vara den löjligaste rankinglistan jag sett.

Vem fasen bryr sig ifall det finns mycket content på egna språket? Och ännu mindre hur många "WiFi hotspots" det finns lol. Vem som nu än gjorde denna lista har nog satt kriterierna precis så att vissa länder ska få maximalt nytta av dem.

Tar man bort WiFi hotspots (som ingen bryr sig om här) och drar till med "cost per 50GB mobile data" så skulle t.ex. Finland åka upp i en sjuhelsikes ledning, i och med att vi inte har begränsingar på mobil data här och därmed bryr sig heller ingen ifall det finns WiFi eller inte.

Permalänk
Medlem

Var det Dickens som sa att det finns tre olika sorters lögner; "Lögn", "Förbannad lögn" och "Statistik"
Just nu betalar jag exakt 398:- i månaden för en superstabil 100/100
Går att sänka med 40 SEK/Månad om jag bara får tummarna ur och sätter upp autogiro
Har väldigt svårt att tro att USA med sina ~34 Mbps för ~60 USD/mån skulle kunna placera sig högre än Sverige.
Lyssna på valfri video från Level1Techs, https://www.youtube.com/c/Level1Techs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Danskjävlar!

@Zeedarn ja knepig ranking...

Och language% Sverige 0.2% betyder?.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av frankof:

Inte för att det har någon större betydelse, men USA har inget officiellt språk, engelska är det mest utbredda dock.
(bara en liten reaktion på ordljuden i artikeln)

Jag har redigerat det, då det framgick att det antingen var officiella eller mest talade

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

En kompis som bott i UK i flera år (och som är fyra på listan) beklagar sig alltid över vilket u-land det är när det kommer till bredband. Jättedyrt, långsamt. Han kallar det för "träfiber".

Tyskland om något land inom EU är u-land när det it sammanhang. 3g på landet glöm det. Du har inte ens 2g på många ställen. Prova ta dig utanför en stadskärna i Tyskland och du har i princip 0 uppkoppling.

När mina släktingar kommer på besök från Tyskland så är de riktigt avundsjuka av hastighet och täckning som operatörerna har i Sverige.

Och vanligt bredband är också långsammare och dyrare i Tyskland.

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Selmalagerlöf:

Hur kan våran snitthastighet ha minskat från 71 till 45 i DL och 38 till 21 i UL på 1 år?!? något låter fel :/

Bra poäng, ser faktiskt ingen vettig förklaring till det Har uppdaterat artikeln med bland annat detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

.. Starlink finns väl i USA?
Det gör väl täckning och tillgång mer eller mindre 100%n är det väl är färdigt?

(Ja, jag vet att Starlink finns överallt, men jag vet att det går att skaffa i USA men inte någonannanstans (?))

Var på väg att säga att det inte finns här, men det är visst på gång. Men med dom priserna så kör jag hellre på mobilnätet
Givetvis finns det riktiga fall där det är enda alternativet dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min bild.
I typ 20år har man vetat att det där gamla kopparnätet kommer ersättas av fiber. Man har smått sett förändringen börja ske, beoende på var i landet man bor så gick det olika fort. För runt 10år sedan började folk på landsbygden gå över, där de förklarade tydligt att de inte kommer underhålla detta kostsamma kopparnät vid sidan av. Staten gick in med bidrag, runt 15-20 000kr var en vanlig avgift för att få fiber. Visst var det mycket pengar, men jag vet folk som fick egen fiber flera kilometer till deras hus.

Nå alla gick ej över till fiber av olika anledningar och jag vill minnas de fick bidrag till någon dålig 4G lösning när televerket tog ner koppartråden. Kanske fick de 4G antenn gratis, jag är osäker då jag inte umgås med de som gjorde detta val.

Så jag håller inte alls med om att det på något sätt kom plötsligt. Sedan är det tråkigt att täckningen inte är bättre. För många som har fiber hemma har ju ändå en mobiltelefon som de vill kunna surfa på utanför gräsmattan.

Just de personer jag nämnde i ett inlägg ovanför är såna som ej har möjlighet till mobilsurf där de bor. De vill dock kunna surfa på mobilen när de är i ett samhälle, men tycker abonnemangen är för dyra.

15-20 000 kr är fakiskt ganska små summor när det kommer till underhåll av hus speciellt ifall man bor i husen en längre period säg 10-15 år.

Hus underhåll är väldigt dyrt och rådet till alla husägare är att spara 1000-2000 kr per månand till underhåll och akuta reperationer undantag är nybyggda hus där man inte behöver spara lika mycket.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Och language% Sverige 0.2% betyder?.

Gissar 0,2% av alla människor pratar svenska eller nåt sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Gissar 0,2% av alla människor pratar svenska eller nåt sånt.

0,2% av alla webbsidor (som de räknar) är på svenska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

.. Starlink finns väl i USA?
Det gör väl täckning och tillgång mer eller mindre 100%n är det väl är färdigt?

(Ja, jag vet att Starlink finns överallt, men jag vet att det går att skaffa i USA men inte någonannanstans (?))

I Ukraina fungerar Starlink

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

USA har ju inget officiellt språk. Så borde de egentligen ha 100% eller 0% i den kategorin?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

varför kallar du dom så ? inte avundsjuk eller

Tack, ni svenska vakttorn. Med plutonium tvingar vi dansken på knä. Här: Danmark, utskitet av kalk och vatten. Och där: Sverige, hugget i granit. Danskjävlar. Danskjävlar!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Tvåfaldigt misstag när det gäller fiberdragning.
När förfrågan kommer och antalet som måste vara intresserade för dragning skall ske.

Fiberförfrågan kom under andra delen av 2021 hos mig, då hade alla som tidigare varit intresserad gått vidare och skaffat obegränsad 4G till BRÅKDELEN av vad fiberdragning skulle kosta (gratis hårdvara + några hundringar i månaden för abbonemanget).

Nu finns därför inte nog med personer som är villiga att hosta upp 20 tusen för indragning av fiber så nu blir det INGEN fiber här alls.

Hoppas att telebolagen öppnar upp för snabbare 4G hastighet i Sverige som helhet, ser 4G videos i flera nordiska länder där de mäter upp 150Mbit+

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

I Ukraina fungerar Starlink

Japp. Elon gjorde en insats där när kriget startade. 👍
https://teslaclubsweden.se/tesla-och-spacex-hjalper-ukraina/

Gällande listan i nyheten så håller jag med att den mäter väldigt märkliga parametrar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

I Ukraina fungerar Starlink

Mjo, du sätter på sig en jävla lampa varje gång du kopplar upp dock.

Jag tror som alla andra att det är något lurt med denna mätningen... Det finns inte en chans att flera av länderna som finns här placerar sig så högt upp...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Duktigt, men med tanke på hur litet och platt Danmark så borde det väl räcka med en mast i västra Själland för att täcka hela landet?

Jag tycker dom borde räknat Konungariket Danmark vilket även innefattar Grönland och Färöarna

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Kenneth:

Förstår verkligen inte det heller. Någon räknade väldigt fel där

Det var danskarna bara för att reta oss ännu mer...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ett stort problem många äldre bekanta har är att de väldigt sällan har behov av mobilt bredband eller ens ringa på mobilen. Det är mer att kunna betala med switch

Grandma goes Super Mario.

Permalänk
Medlem

Sverige är stort och glest. Danmark är litet och trångt. Nuff said.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Förvånande siffror.

Men jag vet att stor täckning inte är lika med fungerande täckning eller någon vidare kvalitet. Små IT intensiva länder borde definitivt hamna högt, men hur Australien kan komma så högt är mer än vad jag begriper. Fast jag kan inget om det landet iofs.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har det inte blivit rätt dyrt med bredband i Sverige? Finns det typ 100/10 till vettigt pris i stadsnäten eller från någon end to end-operatör nu för tiden?

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

USA på 2a plats? går min kalender fel eller? det är inte 1a april än..

usa har dyrt internet, dålig täckning och data caps precis som vi har på telefonerna fast dom har det för sitt vanliga bredband.

den här listan är ju helt värdelös om man kan tycka att usa ska ligga på 2a plats, varför inte nordkorea på 1a plats då?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Vilken usel lista hur kan dom inte har Sydkorea med på listan som har i princip världens snabbaste uppkoppling? Också det att dom räknar med hemsidor på modersmålet är också värdelöst. När Engelska är världsspråket på internet, vilket gör listan väldigt biased när det kommer till länder som Amerika som inte hör hemma på den här listan.
Nästa gång Sweclockers lägger en som här lista så skulle jag uppskatta om dom inte valde en fake news one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Didsva:

Vilken usel lista hur kan dom inte har Sydkorea med på listan som har i princip världens snabbaste uppkoppling? Också det att dom räknar med hemsidor på modersmålet är också värdelöst. När Engelska är världsspråket på internet, vilket gör listan väldigt biased när det kommer till länder som Amerika som inte hör hemma på den här listan.
Nästa gång Sweclockers lägger en som här lista så skulle jag uppskatta om dom inte valde en fake news one.

Rankingen handlar om tillgänglighet, och internet är "tillgängligare" om du inte behöver lära dig ett andra språk för att använda det. Så det finns en sund logik i botten för valet. Sen har de inte tänkt hela linan ut och kommit till en helt värdelös slutsats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Rankingen handlar om tillgänglighet, och internet är "tillgängligare" om du inte behöver lära dig ett andra språk för att använda det. Så det finns en sund logik i botten för valet. Sen har de inte tänkt hela linan ut och kommit till en helt värdelös slutsats.

Visst en viss logik. Men viktningen verkar något suspekt när det kommer till vad som menas med "tillgänglighet" i kriteriet "språk". Exempelvis så är hela den engelskspråkiga delen av internet tillgänglig för en majoritet av befolkningarna i norden och Nederländerna för att dra några exempel då kunskaperna i engelska är utbredda här. Detsamma gäller gamla koloniala länder som lidit under britternas förtryck som Indien och en hel del ställen i Afrika. Då borde statistikerna i detta fall försökt ta reda på hur ländernas befolkningar kan tillskansa sig en viss procent av internet och sen vikta det.

Om nu språket är så viktigt i sammanhanget. Men det hade krävt riktig förmåga att sammanställa statistik. Vilket jag inte tror denna organisation är kapabel till.

Permalänk
Medlem

Många faktorer med denna statistik som får en att undra om den ens är seriös..

Skrivet av Gender Bender:

Sverige är stort och glest. Danmark är litet och trångt. Nuff said.

Men USA som är i majoritet landsbygd? Stora delar av landet är värre bebyggt än Sverige.. framförallt i centrala USA.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Visst en viss logik. Men viktningen verkar något suspekt när det kommer till vad som menas med "tillgänglighet" i kriteriet "språk". Exempelvis så är hela den engelskspråkiga delen av internet tillgänglig för en majoritet av befolkningarna i norden och Nederländerna för att dra några exempel då kunskaperna i engelska är utbredda här. Detsamma gäller gamla koloniala länder som lidit under britternas förtryck som Indien och en hel del ställen i Afrika. Då borde statistikerna i detta fall försökt ta reda på hur ländernas befolkningar kan tillskansa sig en viss procent av internet och sen vikta det.

Om nu språket är så viktigt i sammanhanget. Men det hade krävt riktig förmåga att sammanställa statistik. Vilket jag inte tror denna organisation är kapabel till.

Du får tänka på att de som gjort undersökningen antagligen är engelsktalande. De lär sig inte flera språk i samma utsträckning som i andra länder. De applicerar, i sin ignorans, sin egen erfarenhet av språkkunskap på resten av världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Många faktorer med denna statistik som får en att undra om den ens är seriös..

Men USA som är i majoritet landsbygd? Stora delar av landet är värre bebyggt än Sverige.. framförallt i centrala USA.

USA är inte lika tätbefolkat dom Danmark, men heller inte lika glesbefolkat som Sverige, Finland och Norge. Vi är inte långt ifrån Ryssland när det kommer till folktäthet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

USA är inte lika tätbefolkat dom Danmark, men heller inte lika glesbefolkat som Sverige, Finland och Norge. Vi är inte långt ifrån Ryssland när det kommer till folktäthet.

22.4 per km² i Sverige mot 8.54 per km² i Ryssland är ju ganska stor skillnad kan tyckas 😁

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i