Directstorage är tillgängligt för Windows

Permalänk
Melding Plague

Directstorage är tillgängligt för Windows

En första version av lagringsgränssnittet finns nu till Windows, men utan grafikaccelererad dekomprimering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Fördelen med det är att spel inte behöver ladda in ny data i små bitar åt gången som i dagsläget, utan datan ska gå att strömma direkt från SSD-enheten, för att få spelen att flyta bättre."

Är det verkligen en bra beskrivning av vad Direct storage löser för problem?
Det är ju inte bara flytet som blir bättre utan förmågan av att kunna utnyttja lagringsprestandan inom många områden i spelsammanhang är väl den stora grejen?
I vanliga fall så kan ju inte spel utnyttja mer än vad en S-ATA SSD klarar av, medans nu så ges ju möjlighet till betydligt högre prestanda som kan utnyttjas i alla möjliga sammanhang.

Lite störande ändå att utvecklingen har gått så fruktansvärt långsamt för detta även fast att snabba lagringshastigheter har funnits tillgängliga i ganska många år nu. M.2 är väl standard idag för datorer, men har en bra bit kvar innan de kan utnyttjas i spel :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

"Fördelen med det är att spel inte behöver ladda in ny data i små bitar åt gången som i dagsläget, utan datan ska gå att strömma direkt från SSD-enheten, för att få spelen att flyta bättre."

Är det verkligen en bra beskrivning av vad Direct storage löser för problem?
Det är ju inte bara flytet som blir bättre utan förmågan av att kunna utnyttja lagringsprestandan inom många områden i spelsammanhang är väl den stora grejen?
I vanliga fall så kan ju inte spel utnyttja mer än vad en S-ATA SSD klarar av, medans nu så ges ju möjlighet till betydligt högre prestanda som kan utnyttjas i alla möjliga sammanhang.

Lite störande ändå att utvecklingen har gått så fruktansvärt långsamt för detta även fast att snabba lagringshastigheter har funnits tillgängliga i ganska många år nu. M.2 är väl standard idag för datorer, men har en bra bit kvar innan de kan utnyttjas i spel :/

Som spelutvecklare måste man utveckla för den minsta gemensamma nämnaren, då går utvecklingen långsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Som spelutvecklare måste man utveckla för den minsta gemensamma nämnaren, då går utvecklingen långsamt.

Beror ju till stor del på hur implementationen ser ut och hur mycket arbete som krävs hur lätt och snabbt saker börjar användas. Spel byggs idag som kan dra nytta av detta om du har en av de sensate konsolerna men kan även ladda sin data om du kör en av de äldre. Delar av detta kanske implementeras transparent där anrop för att tex ladda en textur agerar på olika sätt beroende på vilken plattform den kör på osv.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Kul att det börjar hända grejor. Står i utvecklarbloggen att kommande spelet Forspoken redan har det implementerat så vi kanske inte behöver vänta så länge för att se det "in action".

Skrivet av dlq84:

Som spelutvecklare måste man utveckla för den minsta gemensamma nämnaren, då går utvecklingen långsamt.

Fast det gäller ju enbart till konsolvärlden. Till PC är det ju fritt att sätta sina systemkrav. Dock så vill man ju givetvis få med så många som möjligt.

Permalänk
Medlem

"Functionally, DirectStorage will work on any hardware (including floppy disk drives)."

Jag ser framför mig en renässans för floppydriven, nu när vi tar bort CPU-flaskhalsen! Extra textures distribueras på floppy. Visst är det bra med snabba SSD, men att köra en floppydrive parallellt kommer givetvis öka total throughput. Sabla dumt att jag sålde min floppydrive 2013 bara.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Intressant, dags att invänta lite tester.

Sitter kvar på win 10 och har inte vågat byta då jag är nöjd men detta kanske kan locka?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Horvendile:

"Functionally, DirectStorage will work on any hardware (including floppy disk drives)."

Jag ser framför mig en renässans för floppydriven, nu när vi tar bort CPU-flaskhalsen! Extra textures distribueras på floppy. Visst är det bra med snabba SSD, men att köra en floppydrive parallellt kommer givetvis öka total throughput. Sabla dumt att jag sålde min floppydrive 2013 bara.

AMDs nya Ryzen-processorer kan lagra 66 floppys bara i L3-cache.

Du menar säkert zip-drives?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Fearnox:

"Fördelen med det är att spel inte behöver ladda in ny data i små bitar åt gången som i dagsläget, utan datan ska gå att strömma direkt från SSD-enheten, för att få spelen att flyta bättre."

Det var jag som glömde trycka på spara efter att jag korrat artikeln så det slank med lite av misstag där.
Självklart kan det få vissa spel att flyta bättre om de konstant streamar data, men framförallt kommer dte ju bara till för att minska laddningstider och möjliggöra sampler feedback etc

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Så spelen behöver stöd för det antar jag? Är de några spel som har stöd idag?
Inväntar tester!

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av UndaC:

Det var jag som glömde trycka på spara efter att jag korrat artikeln så det slank med lite av misstag där.
Självklart kan det få vissa spel att flyta bättre om de konstant streamar data, men framförallt kommer dte ju bara till för att minska laddningstider och möjliggöra sampler feedback etc

Tror du att spel i framtiden kanske automatiskt kan känna av vilken lagringstyp spelet är installerat på? Windows vet ju om det är en hårddisk eller SSD till exempel?

Tänker då främst på spel som t.ex. CP2077, där det finns ett HDD-läge som... ja vad det nu gör? Men det har väl med hur texturer strömmas in antar jag.

Om detta kan kännas av automatiskt borde ju spelutvecklare snart kunna sluta utveckla spel för folk med hårddisk med hjälp av telemetrin i t.ex. Windows. När bara 10% av spelarna har hårddisk borde man ju kunna lämna dem i sticket, och köra rakt ut med spel utvecklade för SSDn, och sen lite längre fram, Direct storage.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av krEJZi:

Så spelen behöver stöd för det antar jag? Är de några spel som har stöd idag?
Inväntar tester!

Stöd måste implementeras per spel. Vi lär få se proof of concept -prototyper nu under våren, men implementation i AAA-titlar lär dröja längre. Sen saknas som sagt dedikerad hårdvarukomprimering/dekomprimering i dagsläget, och denna biten körs istället på CPU:n, så den komponenten kommer också behöva finnas på plats innan vi ser teknikens fulla potential.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Printscreen:

Tror du att spel i framtiden kanske automatiskt kan känna av vilken lagringstyp spelet är installerat på? Windows vet ju om det är en hårddisk eller SSD till exempel?

Tänker då främst på spel som t.ex. CP2077, där det finns ett HDD-läge som... ja vad det nu gör? Men det har väl med hur texturer strömmas in antar jag.

Om detta kan kännas av automatiskt borde ju spelutvecklare snart kunna sluta utveckla spel för folk med hårddisk med hjälp av telemetrin i t.ex. Windows. När bara 10% av spelarna har hårddisk borde man ju kunna lämna dem i sticket, och köra rakt ut med spel utvecklade för SSDn, och sen lite längre fram, Direct storage.

Automatisk igenkänning av lagringstyp görs redan i en del spel. Bland annat i cyberpunk sedan senaste patchen

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Printscreen:

Tänker då främst på spel som t.ex. CP2077, där det finns ett HDD-läge som... ja vad det nu gör? Men det har väl med hur texturer strömmas in antar jag.

Skulle tro att det framför allt bestämmer hur många trådar spelet använder för att läsa in filer. Prestandan från HDD blir mest lidande med flera trådar (ffa om man börjar läsa småfiler med 4+ trådar) eftersom sökning är så långsam, men SSD:s kan ofta tjäna rejält mycket på det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Tror du att spel i framtiden kanske automatiskt kan känna av vilken lagringstyp spelet är installerat på? Windows vet ju om det är en hårddisk eller SSD till exempel?

Tänker då främst på spel som t.ex. CP2077, där det finns ett HDD-läge som... ja vad det nu gör? Men det har väl med hur texturer strömmas in antar jag.

Om detta kan kännas av automatiskt borde ju spelutvecklare snart kunna sluta utveckla spel för folk med hårddisk med hjälp av telemetrin i t.ex. Windows. När bara 10% av spelarna har hårddisk borde man ju kunna lämna dem i sticket, och köra rakt ut med spel utvecklade för SSDn, och sen lite längre fram, Direct storage.

Jag läste eller hörde någonstans att en stor skillnad i hur man programmerar för detta är att data kommer skickas mycket mer parallellt.
Alltså att det då behövs bra kod för hur all inkommande data ska prioriteras mellan kärnor till exempel.
Så det är inte så simpelt som att det automatiskt bara går snabbare bara för att det kan göra det.

Grafikkort har ju hundratals kärnor som dem kan dela upp detta emellan medans processorn hade typ 2-8 kärnor, så det är lite skillnad i hur det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Som spelutvecklare måste man utveckla för den minsta gemensamma nämnaren, då går utvecklingen långsamt.

Säger du vi behöver ett nytt Crysis för att visa var skåpet ska stå när det kommer spelprestanda på Dator?

Janå prestanda är kanske inte helt rätt ord...

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Thomas:

Skulle tro att det framför allt bestämmer hur många trådar spelet använder för att läsa in filer. Prestandan från HDD blir mest lidande med flera trådar (ffa om man börjar läsa småfiler med 4+ trådar) eftersom sökning är så långsam, men SSD:s kan ofta tjäna rejält mycket på det.

De beskriver vad togglen gör i senaste patchen:
"if neccessary, boosts data loading and crowd activity at the expense of crowd variety, extra loading screens, and less detail in the streets when driving fast."

Boosts data loading innebär i sammanhanget att den helt enkelt cachar med innehåll i VRAM/RAM istället för att läsa in on the fly om man ska tro tidigare observationer.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jag missar kanske något här men saknar en del informatiom och tycker det är lite förvirrande...

1. Hur får man denna funktionen, vanlig Windows update?
2. Är det något som aktiveras av sig självt och fungerar med alla spel?
3. Behöver utvecklarna släppa en patch för att tillgodose den extra ev. prestandavinsten på PC-spel?
4. Är det helt meningslöst om spelet ligger någon annanstans än på nvME-disken?
5. Är det först när den sista funktionen kommer som det finns någon vits med detta om man inte har spel på nvME?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av trickeh2k:

Jag missar kanske något här men saknar en del informatiom och tycker det är lite förvirrande...

1. Hur får man denna funktionen, vanlig Windows update?
2. Är det något som aktiveras av sig självt och fungerar med alla spel?
3. Behöver utvecklarna släppa en patch för att tillgodose den extra ev. prestandavinsten på PC-spel?
4. Är det helt meningslöst om spelet ligger någon annanstans än på nvME-disken?
5. Är det först när den sista funktionen kommer som det finns någon vits med detta om man inte har spel på nvME?

Microsoft är inte direkt tydliga tyvärr:
"Getting Started – Gamers
If you want to get your PC ready to take advantage of DirectStorage games, we have a few suggestions. DirectStorage is compatible with Windows 10 devices, but Windows 11 has the latest storage optimizations built in and is our recommended path for gaming. While you may see benefits on any kind of storage device, installing games to an NVMe SSD will maximize your IO performance and help you more fully experience the benefits of DirectStorage. Stay tuned to learn about games that will be shipping with DirectStorage in the future!"

Enda spelet med bekräftat stöd för PC är Forspoken som släpps i oktober i år.

Men ja, spelet måste ha stöd för funktionen. Och ska man tro Microsofts citat från artikeln så krävs det NVME för att det ska göra en meningsfull skillnad ja.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Jag missar kanske något här men saknar en del informatiom och tycker det är lite förvirrande...

1. Hur får man denna funktionen, vanlig Windows update?
2. Är det något som aktiveras av sig självt och fungerar med alla spel?
3. Behöver utvecklarna släppa en patch för att tillgodose den extra ev. prestandavinsten på PC-spel?
4. Är det helt meningslöst om spelet ligger någon annanstans än på nvME-disken?
5. Är det först när den sista funktionen kommer som det finns någon vits med detta om man inte har spel på nvME?

Som jag har förstått det:
1. Som gamer behöver man nog inte göra något mer än att ha Windows 10/11. Detta är väl en SDK för utvecklare.
2. Spelet måste ha stöd för detta.
3. Ja, en patch till redan lanserade spel.
4. Nä, kanske kan ge en liten boost även med en hårddisk då man går förbi CPU och minne. Naturligtvis ännu större boost med SSD. Ju snabbare SSD desto större boost.
5. Spelet måste väl ligga på den enheten förstås.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd

Trist att det inte blev lite av en tävling vem som hinner införa funktionen först. Som jag har förstått det så är det rätt populärt till t.ex. PS5.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaleid:

Trist att det inte blev lite av en tävling vem som hinner införa funktionen först. Som jag har förstått det så är det rätt populärt till t.ex. PS5.

Xbox Series isåfall, DirectStorage finns inte till PS5 överhuvudtaget. Däremot så har de väl liknande tekniker för att bättra på laddningstider.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Thomas:

Xbox Series isåfall, DirectStorage finns inte till PS5 överhuvudtaget. Däremot så har de väl liknande tekniker för att bättra på laddningstider.

Det kallas ju inget speciellt på PS5 men principen är den samma: ett API med extremt låg overhead med directacess till lagring för grafikkretsen och hårdvaruaccelererad dekomprimering.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

De beskriver vad togglen gör i senaste patchen:
"if neccessary, boosts data loading and crowd activity at the expense of crowd variety, extra loading screens, and less detail in the streets when driving fast."

Boosts data loading innebär i sammanhanget att den helt enkelt cachar med innehåll i VRAM/RAM istället för att läsa in on the fly om man ska tro tidigare observationer.

Autoinställningen verkar dock inte fungera optimalt. När det stod på auto som var default så laggade det lite, men när jag manuellt stängde av hdd-mode så flöt det igen.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ELF:

Autoinställningen verkar dock inte fungera optimalt. När det stod på auto som var default så laggade det lite, men när jag manuellt stängde av hdd-mode så flöt det igen.

Det låter spontant som något annat som kärvat. Aktivering snarare minskar lagg, även med en SSD.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Är detta något som kommer via update?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av jorgen69:

Är detta något som kommer via update?

Stödet verkar redan finnas i Windows, det som behövs är nya spel med stöd för det (eller spel som patchar in stödet förstås) - men på den fronten har vi bara en bekräftad titel: Forspoken som läpps i oktober.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹

https://compusemble.com/insights/home/microsoft-directstorage...

Compusemble har testat lite med och utan DS. Väldigt varierande resultat men det lär också bero på att testet främst är utvecklat för att testa sampler feedback.

För den som vill bygga och testa själv finns projektet på github här:
https://github.com/GameTechDev/SamplerFeedbackStreaming

Intressant att notera är att en av de prestandafördelar som Windows 11 ska erbjuda över Windows 10 i form av BypassIO inte ännu är aktivt i Windows 11.

Obs ta alltså detta med en nypa salt för all del. Det är ett väldigt begränsat test som inte främst ska testa directstorage, bypassio är inte aktivt ännu i windows 11 och testet är skapat av Intel som också varnar för att det inte fungerar optimalt på andra grafikkort än deras egna etc. Så det är på intet sätt en indikation på vad Directstorage är som helhet eller vad det kommer att kunna erbjuda framöver etc. Se det mer som kuriosa.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Microsoft är inte direkt tydliga tyvärr:
"Getting Started – Gamers
If you want to get your PC ready to take advantage of DirectStorage games, we have a few suggestions. DirectStorage is compatible with Windows 10 devices, but Windows 11 has the latest storage optimizations built in and is our recommended path for gaming. While you may see benefits on any kind of storage device, installing games to an NVMe SSD will maximize your IO performance and help you more fully experience the benefits of DirectStorage. Stay tuned to learn about games that will be shipping with DirectStorage in the future!"

Enda spelet med bekräftat stöd för PC är Forspoken som släpps i oktober i år.

Men ja, spelet måste ha stöd för funktionen. Och ska man tro Microsofts citat från artikeln så krävs det NVME för att det ska göra en meningsfull skillnad ja.

Skrivet av m3tr0:

Som jag har förstått det:
1. Som gamer behöver man nog inte göra något mer än att ha Windows 10/11. Detta är väl en SDK för utvecklare.
2. Spelet måste ha stöd för detta.
3. Ja, en patch till redan lanserade spel.
4. Nä, kanske kan ge en liten boost även med en hårddisk då man går förbi CPU och minne. Naturligtvis ännu större boost med SSD. Ju snabbare SSD desto större boost.
5. Spelet måste väl ligga på den enheten förstås.

Tack, inte helt glaskart med andra ord Undrar hur mycket jobb det krävs från utvecklare då, spontant om det enda spelet med planerat stöd för det är Forspoken som släpps i höst så känns det kanske inte som något man kan förvänta sig utbrett stöd av i redan släppta spel.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av trickeh2k:

Tack, inte helt glaskart med andra ord Undrar hur mycket jobb det krävs från utvecklare då, spontant om det enda spelet med planerat stöd för det är Forspoken som släpps i höst så känns det kanske inte som något man kan förvänta sig utbrett stöd av i redan släppta spel.

Med tanke på att alla series och ps5 spel har stöd för det så tror jag det kommer gå snabbare än man tror

Visa signatur

240p är livet