Anime och manga (LÄS första inlägget)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

Edit: https://mangaplus.shueisha.co.jp/ är laglig sida för att läsa manga gratis, utges direkt av utgivaren Shueisha i Japan som bland annat har Shonen Jump.

Jag hittade den här artikeln med flera alternativ till den som vill läsa om Manga. Shueisha.co.jp är med på den

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppes:

Jag hittade den här artikeln med flera alternativ till den som vill läsa om Manga. Shueisha.co.jp är med på den

Jo, flera av dem är dock inte legitima varför jag nämnde https://mangaplus.shueisha.co.jp/ för dem som vill stötta rätt kanaler. Teamet bakom Mangastream slutade då den faktiska utgivaren (Shueisha) av de flesta av serierna de översatte började med en legal sida. Japan har ju inte riktigt nått hela vägen när det gäller digitalisering utan manga köps fortfarande främst i fysisk form.

Skrivet av Rich:

Efter intern diskussion har vi kommit fram till att tillåta diskussioner även om serier olicensierade utanför Japan. Detta till en förutsättning att inga diskussioner sker om warez, fansubbar, fansubgrupper,

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Börjar ju närma sig ny säsong igen, men har ingen aning om vad som kan vara värt att titta på... Blir väl att kolla efter vad folk pratar om nån vecka in.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

Börjar ju närma sig ny säsong igen, men har ingen aning om vad som kan vara värt att titta på... Blir väl att kolla efter vad folk pratar om nån vecka in.

One punch man
Reincarnated as a slime

Där har du 2st som är värt enligt mig .

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

One punch man
Reincarnated as a slime

Där har du 2st som är värt enligt mig .

Inga av dem hör till sommarens säsong, dock. OPM har jag redan sett (tyvärr tappade säsong 2 också rejält i kvalitet), och isekais har jag fått min beskärda del av.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Chainsaw Man verkar rätt hypad. Osäker när den kommer?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Tror inte de sagt något datum än för Chainsaw Man, nej.

Samma sak med JJBA Stone Ocean för den delen, men med lite tur får man väl ett sådant på eventet nu på lördag...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Inaktiv

Inte så mycket för anime men har precis börjat på säsong 2 av One Punch Man (älskade första säsongen). Kommit av mig lite igen men är på avsnitt 328 av One Piece. Då jag spelar igenom Ace Attourney Trilogy på Switchen så kikar jag avsnitten efter att de spelats igenom i själva spelet.

Lite småsugen på att börja se igenom Rurouni Kenshin igen, har för mig jag gillade den när den var relativt ny. Men egentligen så bör man nog försöka prioritera nytt.

Sedan väntar jag halvt på avslutningen av Attack on Titan samt lite nya Boku no Hero Academia.

Permalänk
Medlem

Främst har det varit "Life Lessons with Uramichi Oniisan" som lyst starkast denna säsong, och därefter "Kageki Shojo!!" (som jag dock ligger några avsnitt efter på för tillfället). Har hört att "Sonny Boy" ska vara värd att se också, så blir väl att försöka ta den efterhand nån gång framöver. Nästa säsong ser, förstås, rätt tom ut på sevärda serier, men då blir det nog "Heike Story" (som alltså anpassar 1300-talseposet Heike Monogatari, som jag läst i Eiji Yoshikawas version, denna anime baseras tydligen på en nyare omtolkning) och "Komi Can't Communicate" (läser ju redan mangan, så).

Och framåt december blir det förstås Stone Ocean!!

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Hurra, det blir en tredje säsong av Mob Psycho 100.

https://twitter.com/mobpsycho_anime/status/145043178702124237...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

kollade precis klart på Kotarou wa Hitorigurashi på netflix... av ren tillfällighet så dök den upp i listan och dum som jag är så brukar jag alltid ge en serie minimum 3 avsnitt.. STORT MISSTAG!..

Jag... har aldrig bölat av en film/serie innan... ALDRIG.. den värsta reaktionen har varit gråten i halsen och klumpen magen när jag besökte krigs museet i London och jag gick in i avdelningen där dom visade vad folken i koncentrationslägren blev utsatta för.

men denna jävla serie... jag har tamej fan aldrig fällt tårar innan förrän jag såg denna.

Denna serien kan jag rekommendera STARKT.. även om den innehåller tragedi.. även om man blir ledsen av att se den... så kan jag inte med att ge den något annat än 10/10. Även om animationen kanske inte är din favorit (var verkligen inte min) så kompenserade storyn ut det med 100000000000000000000000000000000000000000000000%.

Nu ska jag gråta mig till sömns :'( :'(

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Har ni nå tips? Är inte jätteinsatt men kollat på One punch man, Berserk är en klassiker sen har jag gluttat på även Castlevania som finns på Netflix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Har ni nå tips? Är inte jätteinsatt men kollat på One punch man, Berserk är en klassiker sen har jag gluttat på Castlevania som finns på Netflix.

Något särskild genre eller så du föreslår? Action, komedi, sci-fi etc?

Lite generella tips om du inte sett:
Blood Blockade Battlefront (action)
Cowboy Bebop (klassiker)
Gekkan Shoujo Nozaki-kun (komedi, skola)
Psycho-Pass (mörk drama, action)

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Har ni nå tips? Är inte jätteinsatt men kollat på One punch man, Berserk är en klassiker sen har jag gluttat på Castlevania som finns på Netflix.

På Netflix rekommenderar jag:

Cowboy Bebop
Code Geass
Fate Zero
Death Note
Black Lagoon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

Något särskild genre eller så du föreslår? Action, komedi, sci-fi etc?

Lite generella tips om du inte sett:
Blood Blockade Battlefront (action)
Cowboy Bebop (klassiker)
Gekkan Shoujo Nozaki-kun (komedi, skola)
Psycho-Pass (mörk drama, action)

Ahh kanske skulle specificera bättre men mörkare action typ som Berserk är aldrig fel Tackar för tipsen!

Skrivet av Rasmus117:

På Netflix rekommenderar jag:

Cowboy Bebop
Code Geass
Fate Zero
Death Note
Black Lagoon

Tackar för tipsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Har ni nå tips? Är inte jätteinsatt men kollat på One punch man, Berserk är en klassiker sen har jag gluttat på Castlevania som finns på Netflix.

Har du inte sett Fullmetal Alchemist Brotherhood kan jag rekommendera den!
Älskad av mig, mina syskon och efter rekommendation, även min pappa.

Jag såg färdigt Hunter X Hunter igår, mycket underhållande serie med bra engelska röster (om det är intressant).
Upplevde endast sista delen på serien (typ avsnitt 100-130) som lite utdragna jämfört med resterande delar.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Ahh kanske skulle specificera bättre men mörkare action typ som Berserk är aldrig fel

Hellsing, såklart. Båda serier. Den äldre serien är faktiskt bra på engelska.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Ahh kanske skulle specificera bättre men mörkare action typ som Berserk är aldrig fel Tackar för tipsen!

Tackar för tipsen!

Om du vill ha mörk action som Berserk så rekommenderar jag Goblin Slayer, den är Dark Fantasy precis som Berserk men den finns inte på Netflix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Ahh kanske skulle specificera bättre men mörkare action typ som Berserk är aldrig fel Tackar för tipsen!

Tackar för tipsen!

Mörkare action?

Darker then black.

Riktigt bra.

Sedan akame ga kill rekomenderar jag

Vill du ha en romantisk komedi med lite delar som kommer få dig att må psykiskt dåligt rekomenderar jag shuffle! Än idag en av de bästa anime serierna som jag sätt.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Har ni nå tips? Är inte jätteinsatt men kollat på One punch man, Berserk är en klassiker sen har jag gluttat på även Castlevania som finns på Netflix.

Kan rekommendera Monster, moget och mörkt stuk hela serien igenom och väldigt spännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Ahh kanske skulle specificera bättre men mörkare action typ som Berserk är aldrig fel

Claymore(serie) är schysst.
Vampire Hunter D & Ninja Scroll om du vill se på film.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Blev ju ändå en bra säsong till slut. Uppföljare, förstås, som Komi-san, Kaguya-sama och Machikado Mazoku, som samtliga levererar; och lite nytt som långt efterlängtade Spy X Family. Glädjande är det ju också när saker man alls inte tagit i någon större beaktning innan man provar att se några avsnitt visar sig vara riktigt bra, som Ya Boy Kongming (reverse-isekai där strategen Kongming från de tre kungadömenas epok i Kina reinkarneras i moderna Japan och ganska omgående blir manager för en ung lovande sångerska) och Birdie Wing (som eventuellt utspelar sig i samma universum som Madlax, och handlar om golf, både som sport och som ett sätt för undre världen att göra upp).

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Cyberpunk serien är nu släppt på Netflix 10 avsnitt ca 20min/avsnitt.

Såg alla på ett bräde. ser man det från Cyberpunk fan, hur bra de är gjorde, musiken och hur de bygger upp storyn så är det 10/10

Men i mina ögon så får den 2/10 eftersom storyn är inte unik och de avslutar säsongen i mina ögon på det sämsta möjliga sätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Såg precis igenom Cyberpunk serien, så himla bra! Gillar att så mycket musik och platser är från spelet.

Permalänk
Medlem

Mycket bra innevarande säsong ändå, och då har inte Chainsaw Man ens hunnit börja än.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Såg precis igenom Cyberpunk serien, så himla bra! Gillar att så mycket musik och platser är från spelet.

Ska man pela spelet eller se serien först?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Ska man pela spelet eller se serien först?

Jag gillade att spelet först för jag kände igen gator och områden / objekt / inteface från spelet när jag såg serien!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Såg precis igenom Cyberpunk serien, så himla bra! Gillar att så mycket musik och platser är från spelet.

enligt mig är det en serie som är under genomsnitt när det gäller anime som vi äldre kan njuta av. Inga karaktärer har lixom utvecklats något å jag brydde mig inte om någon.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

enligt mig är det en serie som är under genomsnitt när det gäller anime som vi äldre kan njuta av. Inga karaktärer har lixom utvecklats något å jag brydde mig inte om någon.

Förstår, jag är ingen anime-nörd så jag kan enbart tala för mig som är en gammal CP-spelare!

Permalänk
Medlem

Snubbla för fåtal dagar sedan över Magia Record, en del av Madoka Magica. Inte haft så mycket att göra med anime på senare tid så är inte förvånad över att jag missat en sådan viktig detalj i några år men hur anser man att de ska ses, säsong till säsong eller innan Rebellion eller efter?
Tog ändock och såg om tre filmerna av Madoka Magica och Rebellion, och damn.. good stuff fortfarande, eller än bättre, varje scen är betydande. Två avsnitt ur Record första säsongen och den håller inte samma kvalité som Madoka men ändå mellan ok till mycket bra.
Har jag missat något ytterligare? Finns det fler säsonger än Record, typ någon in-universe-film eller shorts jag ska sätta tänderna i?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.