Veckans fråga: Använder du någon molnlagring?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Använder du någon molnlagring?

Använder du molnlagring eller är det fortfarande lokal fysisk media som fyller dina lagrings- och backup-behov?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag använder flera som många andra, men svarade icloud eftersom jag inte kunde ange fler alternativ.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av griid:

Jag använder flera som många andra, men svarade icloud eftersom jag inte kunde ange fler alternativ.

Gjorde om det till flervalsfråga, tror dock inte du kan svara igen tyvärr men alla andra i alla fall
Bra fångat

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Gjorde om det till flervalsfråga, tror dock inte du kan svara igen tyvärr men alla andra i alla fall
Bra fångat

No worries.
"the need of the many outweigh the needs of the few, or the one" - Kirk/Spock

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Kör One Drive för diverse fillagring och Icloud för telefonbackup.

Permalänk
Medlem

Använder primärt två lagringstjänster privat:
Tresorit som synktjänst.
Wasabi för extern backuplaging (genom Restic).

I jobbet även Google Drive.

Edit:
Om lokala lagringslösningar också räknas som moln (många verkar räkna så?) så har jag även Minio och Samba på en Ubuntu-VM med ZFS-baserad lagring och automatiska snapshots.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kör en pyttemjuk-exchange mail privat och någon gång så lade dom till 1TB onedrive så flyttade över allt mitt dit, men kör även dropbox för lite delningar mellan familjen.

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av iCloud och OneDrive - notera den korrekta stavningen.

Permalänk
Musikälskare

Använder jottacloud och dom finns i norge, tror det är 79kr i månaden, har haft i många år och aldrig några problem

https://www.jottacloud.com/

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Svarade "Ingen", men jag använder sshfs för att montera diskarna på hemmaservern till laptopsen osv, det kanske räknas som "Annan lösning"?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Jag har min förrförra dator som numera står i källaren och agerar filserver i hemmanätverket. Backup-backupen ligger på en extern hårddisk i kassaskåpet. Inte nödvändigtvis en lösning som är varken smidigare eller billigare i längden, men det känns roligare att pilla med servern och underhålla med hårddiskar ibland än att betala ett tråkigt månadsabonnemang på nätet nånstans.

Permalänk
Medlem

Egen nextcloudlösning, är inte bekväm med att använda microsoft eller liknande och tycker att det fungerar bra att köra eget även fast det svider lite just nu att ha en server som står på och drar ström hela dagarna.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattus:

Svarade "Ingen", men jag använder sshfs för att montera diskarna på hemmaservern, det kanske räknas som "Annan lösning"?

Beror nog på om du anser att den kan räknas som "moln". Det är kanske att dra det väl långt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Primärt Google drive, 100GB,19 kr/mån, delar med familjen. Även icloud, minsta möjliga. Vet inte vad det är, 50GB kanske för 19kr/månad. Ska nog kolla kostnaden, men den är försumbar.

Används för extra backup av bilder/dokument och delning av dokument mellan datorer.

På sikt kommer 100GB inte att räcka för Google Photo. Då de flesta har (eller borde ha) molnbackup av mobilbilder är jag lite förvånad att inte fler molnlagrare visade framfötterna när Google tog bort gratislagringen (med reducerad kvalitet).

Har haft onedrive, Dropbox, Box etc, gratisvarianterna, men använder sällan numera.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Drive med Gsuite och Nextcloud på egen server

Har också samba

Permalänk
Medlem

iCloud mestadels med lite Google Drive emellanåt. Sen finns ju hemmaservern om jag vill studsa något stort.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Hedersmedlem

Röstade annan.
Har prenumeration på Google One som jag använder i princip enbart för Google Photos, i övrigt ingen molnlagring numer.
Att rösta på Google Drive kändes missvisande då jag bara använder 300 kB på min faktiska Drive, också till backups i en av mina appar.

Hade tidigare offsite-backups i molnet via Acronis True Image, men har dem på servern som står kvar hos mina föräldrar nu istället, så slipper jag månadskostnader (och strulig mjukvara).
I praktiken är det nästan "lika offsite" som molnet; om inte stan träffas av kärnvapen så är nog datan lika säker som den var förut.
Har förstås flera kopior här hemma också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Använder Syncthing som min "dropbox ersättare". I den har jag en mapp som då synkas mellan en lokal server (via Docker), min stationära och min bärbara. Funkar väldigt bra tycker jag men det är väldigt rörigt att setuppa tycker jag så försöker att undvika det (man har inte användarnamn och lösenord utan man går bara in på en av sina andra enheter som är godkända och godkänner den nya enheten därifrån... väldigt rörigt och förvirrande)

Sen använder jag iCloud för alla bilder och andra Apple saker.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Hade både icloud, google drive och dropbox vid ett tillfälle.

Idag föredrar jag att inte lagra min data på andras hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Kör dropbox mestadels för den smidiga backupen av bilder och videos från mobilen.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Jag har egen backup bestående av spegling av diskar, kopiering av nya filer till en lokal disk och lokal NAS, samt en off-site backup hos Backblaze.
Dokument och filer jag behöver nå via olika enheter, använder jag Google drive och Dropbox.
Jag kan varmt rekommendera Backblaze som extern backup, hör av er om ni vill ha en fri månad.

För att göra texten tydligare.
Permalänk
Medlem

Använder Google Foto som synkar gratis till Drive för att man har en Pixel. Däremot blir det en NAS eller något när man byter telefon.

Permalänk
Medlem

Jag använder Backblaze B2 (via Duplicati), men då handlar det om ren backup och inte data jag aktivt använder.

Permalänk
Medlem

Har lite filer jag inte vill förlora, dessa har jag säkerhetskopior på, men även på Google Drive. Sammanlagt kanske 100Mb filer?

Annars nej.

Permalänk
Medlem

Via Office365 så har vi OneDrive, men lägger mest just office dokument där. Sedan har jag Google Drive Unlimited där backuper tankas upp. Primärt använder jag en instans av NextCloud som just backas upp varje natt till Google Drive.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd

pCloud. 2 TB för 2500 kr, livstids access. Mountbar och 70 MB/s hastighet.

Permalänk
Medlem

Var är backblaze som alternativ? Har ett par tb obfuskerad krypterad data på deras EU data center. Typ 150kr/månad ish.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Google för synkronisering från telefonen, egen NAS, sen Jottacloud backup av privata foton som inte får försvinna. Vad väljer man för alternativ i omröstningen då?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Det finns inget moln, det är bara någon annans hårddisk.

Så nej. För långtidslagring/säkerhet duger mekaniska diskar utmärkt. Ett tusen kronor per 4 TB känns ok.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Kubuntu-Server med Samba AD DC, på den nextcloud i en dockers container.