Hisense först ut med 240 Hz uppdateringsfrekvens i 65-tumsformat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Antingen sitter du för nära TV:n eller testat på en TV med undermålig uppskalning.

Både den egna Samsung Q80T samt den TCL C82 jag haft på test visar inga problem att skala en 1080p-bild upp till 4K UHD. Såklart ser native 4K UHD skarpare ut, men ärligt talat i spel med svepande och hastiga rörelser handlar det om marginella skillnader, speciellt med ett avstånd på drygt 2,5 - 3 meter från skärmen.

De gånger som det går att urskilja märkbart är kring statiska vidvy-bilder (typ när man står helt stilla och kollar ut över ett berg i Assassin's Creed) eller spel som Anno och Cities Skylines. Men bildkvalitén är fortfarande bra nog, och ärligt talat förmodligen bättre än native 1080p i slutändan ändå.

Jag jämförde med min gamla plasma-TV från 2011 på 50" och 1080p såg mycket bättre ut på den än på min BX. Jag sitter dock endast ca 1,6 meter från teven.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Scarabeo:

1080p blir inte bra på en 4K-TV, jag har testat. Mycket sämre än 1080p på en 1080p-TV.

Skrivet av Scarabeo:

Det handlar inte bara om storleken. 1080p ser mycket bättre ut på en TV som har native 1080p än 4K. 1080p på 65" är inga problem om man sitter ca 2,5 meter eller längre ifrån.

Det två förklaringar till vad du upplever och båda kan vara lika rätt:

(1) Du gör fel
(2) TV:n gör fel

Var gränsen går mellan (1) och (2) är inte alltid självklart.

I 19 fall av 20 är felorsaken för min del (1) där jag har missat att det är någon förinställning i TV:n som leder till skalningsproblematik. Men så fort jag kört detektivjobbet har man fått bort skillnaden och 1080p ser ut som 1080p och inte något som förvrängs av icke önskvärd bildprocessning.

Jag har tappat räkningen på antalet situationer vid det här laget men snart 10 år av 4K och med en stor arsenal av testbilder och filmklipp som är kodade för 1080p och resultatet är att 1080p på en 4K-TV ser ut ungefär som 1080p gör på Full HD-TV. Vilket är det förväntade. Sitter man så nära att man kan urskilja pixelstrukturen ser det kanske mer annorlunda ut. Då blir det mer en diskussion ifall man en meter från TV:n föredrar Full HD-pixelmosaiken eller om 4K-panelen och viss bi-linjär mjukhet passar smaklökarna bättre.

Vid ett fåtal tillfällen stött situation (2) med apparater där jag inte kunnat påverka hur skalningen sker utan det adderar alltid något godtyckligt till 1080p-bilden som gör den sämre än 1080p native. På rak arm minns jag problem med en (numera utgången) UHD-spelare från LG som skalade Blu-ray till 4K med artefakter och du kunde inte ändra detta. Då var det bättre att ändra om till 1080p på utgången.

Flera av Philips första 4K-TV hade också en del problem med uppskalning, inklusive så grova fel som aritmetisk overflow så att skalning lade till så mycket vita kanter att det blev svarta prickar i bilden. Då blev det bättre att skala 1080p till 4K i källan. Förutom när man hade LG:s UHD-spelare och fick välja mellan bränd blodpudding eller kall pölsa.

Men i modernare fall med dagens TV är det en fråga om att lära känna vilka inställningar man absolut inte ska ha igång med 1080p-material. Vill man ha matamatisk korrekt 1:4-skalning av 1080p på en 4K-panel är det Panasonic som erbjuder det alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det två förklaringar till vad du upplever och båda kan vara lika rätt:

(1) Du gör fel
(2) TV:n gör fel

Var gränsen går mellan (1) och (2) är inte alltid självklart.

I 19 fall av 20 är felorsaken för min del (1) där jag har missat att det är någon förinställning i TV:n som leder till skalningsproblematik. Men så fort jag kört detektivjobbet har man fått bort skillnaden och 1080p ser ut som 1080p och inte något som förvrängs av icke önskvärd bildprocessning.

Jag har tappat räkningen på antalet situationer vid det här laget men snart 10 år av 4K och med en stor arsenal av testbilder och filmklipp som är kodade för 1080p och resultatet är att 1080p på en 4K-TV ser ut ungefär som 1080p gör på Full HD-TV. Vilket är det förväntade. Sitter man så nära att man kan urskilja pixelstrukturen ser det kanske mer annorlunda ut. Då blir det mer en diskussion ifall man en meter från TV:n föredrar Full HD-pixelmosaiken eller om 4K-panelen och viss bi-linjär mjukhet passar smaklökarna bättre.

Vid ett fåtal tillfällen stött situation (2) med apparater där jag inte kunnat påverka hur skalningen sker utan det adderar alltid något godtyckligt till 1080p-bilden som gör den sämre än 1080p native. På rak arm minns jag problem med en (numera utgången) UHD-spelare från LG som skalade Blu-ray till 4K med artefakter och du kunde inte ändra detta. Då var det bättre att ändra om till 1080p på utgången.

Flera av Philips första 4K-TV hade också en del problem med uppskalning, inklusive så grova fel som aritmetisk overflow så att skalning lade till så mycket vita kanter att det blev svarta prickar i bilden. Då blev det bättre att skala 1080p till 4K i källan. Förutom när man hade LG:s UHD-spelare och fick välja mellan bränd blodpudding eller kall pölsa.

Men i modernare fall med dagens TV är det en fråga om att lära känna vilka inställningar man absolut inte ska ha igång med 1080p-material. Vill man ha matamatisk korrekt 1:4-skalning av 1080p på en 4K-panel är det Panasonic som erbjuder det alternativet.

Intressant. Kan inte svara på vad som var fel men förmodligen var det fel någonstans isåfall. Kan bara konstatera att när jag jämförde båda apparaterna i 1080p så hade P50G30 riktigt bra skärpa och OLED55BX dålig. Det var ingen liten skillnad heller utan verkligen natt och dag. Särskilt tydligt blev det på text.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Scarabeo:

Jag jämförde med min gamla plasma-TV från 2011 på 50" och 1080p såg mycket bättre ut på den än på min BX. Jag sitter dock endast ca 1,6 meter från teven.

Ah, förklarar ju din stundpunkt. Den jämförelsen säger ingenting om skalning av 1080p till 4K vs. 1080p native. Har förmodligen inget alls med 1080p och 4K att göra.

Vad det säger är att du hade en godtycklig förväntan av bilden baserat på sin plasma du haft i 10 år. Din OLED BX gör något annat som du inte väntat dig. Det kan vara så att din BX har olika skalningsinställningar som gör något icke-önskvärt med 1080p-bilden, likt AI-uppskalningen. Extra skärpefilter och annat.

Fast det kan också vara så att du hade din plasma felinställd i 10 år och lärde dig fel. Du såg bilden i 10 år med någon form av filter/artefakt som bara finns på just de TV-modellerna. Ganska vanlig åsikt bland de som suttit 10 år med samma plasma. Bilden är inte riktigt som man lärt sig och reaktionen är ofta att den nya är "sämre".

Permalänk
Avstängd

Ett steg i rätt riktning! Det är sjukt att 120hz inte är standard på alla paneler redan.

Permalänk
Skrivet av rocket:

Ett steg i rätt riktning! Det är sjukt att 120hz inte är standard på alla paneler redan.

Jag håller med. Såklart tvn för 4999kr inte har det. Men jag tycker för många ändå lite dyrare och annars bra tvapparater ligger kvar i 60Hz.

Permalänk
Medlem

Undrar om responstiden kommer vara snabb nog att kunna tillgodogöra sig 240Hz?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocket:

Ett steg i rätt riktning! Det är sjukt att 120hz inte är standard på alla paneler redan.

Panelerna i sig har väl kört 120Hz och högre internt rätt längre nu i det högre segmentet då det krävs för att motverka eftersläp, det används väl även för att det är smidigt för 24p material (5:5 pulldown i 120hz), och även interpolering...urgh. Dock har dom ju inte kunnat hantera signaler i högre frekvenser.