Microsoft experimenterar med reklam i Utforskaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Känner lite att den här nyheten är ett praktexemplar på "hur man gör en höna av en fjäder."

Håller med!

Man blir nästan lite mörkrädd av hur en del förstorar upp det hela..

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Va... Nääääh??? Windows 11 som är så bra på alla sätt. Detta måste vara Fake News?

Meen man kan ju hoppas att det blir verklighet så att folk slutar gulligulla med Windows 11 så jävligt. Rätt åt dem som kör det om det implementeras, he he.

*Scrollar lugnt vidare i den reklamfria utforskaren på Windows 10*

https://www.howtogeek.com/269331/how-to-disable-all-of-window...

Skrivits ganska många artiklar om alla inbyggda annonser i windows 10 med

Kanske köra på Windows 2000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det inte dags att återuppliva active desktop med reklamfilmer som inte går att stoppa eller stänga av ljudet på ?

Du menar Aftonbladet Desktop?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ozzed:

Va... Nääääh??? Windows 11 som är så bra på alla sätt. Detta måste vara Fake News?

Meen man kan ju hoppas att det blir verklighet så att folk slutar gulligulla med Windows 11 så jävligt. Rätt åt dem som kör det om det implementeras, he he.

*Scrollar lugnt vidare i den reklamfria utforskaren på Windows 10*

Kört med W11 sedan insider-builden blev tillgänglig, är ren pina att navigera den Windows 10-maskin jag har ståendes som inte kan uppgraderas, i direkt jämförelse.

Förstår faktiskt inte alls varför folk träglar vidare med Windows 7 eller ens Windows 10 faktiskt, om deras dator möter kraven för uppgradering det vill säga. Vill man köra "reklamfritt", med totalitär kontroll över operativsystemet och liknande argumentation jag har hört? Ja då finns det väldigt många Linux-distros för det ändanmålet, för jag ser inte alls att Microsoft kommer backa av den banan de lagt väg för med kommande Windows-iterationer

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Windows borde kanske lansera ett gratis alternativ och en variant till oss som kan betala för att slippa.
Finns säkert många mindre företag, ungdommar, studenter som skulle appa på ett sådant alternativ.

Betalar jag för windows vill jag slippa reklam eller åtminstone kunna stänga av det.

Fortsätter windows så här kommer de sakta men säkert gräva sin egen grav.

Pro?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag önskar jag kunde bojkotta Windows men tyvärr är jag gamer.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Reklamen i startmenyn och låskärm då? Eller är det borta nu?

Är det piratade versioner som fått det? Har kört både legitima windows 10 home/pro och aldrig sett röken av detta i start eller någon annanstans i windows som operativsystem.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Kört med W11 sedan insider-builden blev tillgänglig, är ren pina att navigera den Windows 10-maskin jag har ståendes som inte kan uppgraderas, i direkt jämförelse.

Förstår faktiskt inte alls varför folk träglar vidare med Windows 7 eller ens Windows 10 faktiskt, om deras dator möter kraven för uppgradering det vill säga. Vill man köra "reklamfritt", med totalitär kontroll över operativsystemet och liknande argumentation jag har hört? Ja då finns det väldigt många Linux-distros för det ändanmålet, för jag ser inte alls att Microsoft kommer backa av den banan de lagt väg för med kommande Windows-iterationer

Den som lever får se. Nu har de ju medvetet och helt i onödan höjt tröskeln för att ens kunna köra operativet så de får skylla sig själva att Windows 11 har så få användare. Det är klart att det kommer öka med tiden men Microsoft underskattar nog antalet användare som köper en dator och inte köper ny förrän den gamla går sönder, och att förklara för dem gruppen vad TPM, GPT,, Secure Boot och så vidare är och varför det är nödvändigt för användarupplevelsen... Lycka till Microsoft.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

De kunde gott göra en gratisversion med reklam och en utan reklam som vanligt.

Ja sen "råkar" det komma in reklam även in i betalversioner av "misstag" och "buggar" som tar år att fixa...
Känns bättre och bättre för var dag att jag släppt Winblows helt.
Manjaro FTW!

Permalänk
Medlem

Reklam i utforskaren? -Njae då föredrar jag MSDOS.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Ja sen "råkar" det komma in reklam även in i betalversioner av "misstag" och "buggar" som tar år att fixa...
Känns bättre och bättre för var dag att jag släppt Winblows helt.
Manjaro FTW!

Kör ubuntu på yngsta dotterns dator, och vår htpc. Men är låst till Windows på min huvud-pc. För många program som jag behöver funkar ej på Linux.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Det ska dom ge fan i.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Som jag sagt så många gånger och gärna upprepar: död åt all reklam. Det är aldrig ok, någonsin.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Reklam i ett operativsystem är vansinne, nästan som att ha reklam på väggarna hemma.
Microsofts ställning på PC sidan behöver verkligen ifrågasättas.

Nästan 8 miljarder människor på jorden men bara ett operativsystem...

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Kör ubuntu på yngsta dotterns dator, och vår htpc. Men är låst till Windows på min huvud-pc. För många program som jag behöver funkar ej på Linux.

Ja smidigt är det inte kan jag säga. Har testat linux distros desktop varianter sedan slutet av 90-talet
Men eftersom man är så kräsen vad gäller desktop så har det helt enkelt inte fungerat förän nu.
Det kanske inte är 100 än men den vägen Windows har tagit har gjort att man accepterar lite lättrare
I början hade jag Windows 7 i en virtuall instans men den har jag förpasserat till papperskorgen också

Permalänk
Medlem

Även fast jag inte kan bli vän med MacOS layout och användarmönster i hur man navigerar i OS:et....så börjar jag faktiskt överväga att på riktigt göra switchen helt nästa gång en ny dator köps om detta skulle bli verklighet och dyka in i vanliga windows.
Känna definitivt som en tröskel värd att kliva över än att behöva bli horrased av all reklam i ms dito redan.
Det räcker inte med candy crush och allt annat jäkla krims krams man får hålla på och uninstalla till och från tyckte dom?
Nu är väl detta ännu inte implementerat, men bara det att det finns på print och testas säger ju en del. Ge det tid så...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag blir bara mer och mer nöjd med mitt beslut att gå från Windows som huvudsakligt operativsystem.
Det enda som behöver Windows är spelen. Och jag aktiv väljer bort att köpa spel som inte går att köra genom proton.

Permalänk
Musikälskare

Bara någon kommer på ett program för att få bort skiten om dom nu vill skjuta sig själva i foten och börja implementera det här möget

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Usch, jag får flashbacks av hur Microsoft förstörde Xbox 360:s UI med reklam. Hoppas verkligen vi slipper det (mer) i Windows.

Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Blir tokigt på sådant, särskilt för ett OS man betalat pengar för!

Det räcker med att det finns reklam i spelet "solitaire collection"

Hämta den gamla versionen, jag stog inte ut med den nya så det fick bli den gamla, fungerar helt ok på win10 åtminstone

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Write with confidence?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv

Tvingar de på mig tydligare reklam än alla skit appar och spel de redan har så slutar jag garanterat använda Windows, det må komma på bekostnad av att kunna spela på datorn men det priset är jag villig att betala i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Va... Nääääh??? Windows 11 som är så bra på alla sätt. Detta måste vara Fake News?

Meen man kan ju hoppas att det blir verklighet så att folk slutar gulligulla med Windows 11 så jävligt. Rätt åt dem som kör det om det implementeras, he he.

*Scrollar lugnt vidare i den reklamfria utforskaren på Windows 10*

Påminner om Windows XP / 7 puristerna.
Jag tycker de bra om många hoppar på w11, kommer finpoleras lagom tills att jag hoppar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Största problemet jag har är väl att det känns som om det lika gärna kunde varit en uppdatering till Windows 10, men att de ändå valde att göra en "Ny" version för att framtvinfga TPM, GPT, Secure boot och annan onödig skit som inte har ett dugg med prestanda eller funktioner som de flesta ens bryr sig om att göra. Det är ett dick move av Microsoft.

Skrivet av Ozzed:

Den som lever får se. Nu har de ju medvetet och helt i onödan höjt tröskeln för att ens kunna köra operativet så de får skylla sig själva att Windows 11 har så få användare. Det är klart att det kommer öka med tiden men Microsoft underskattar nog antalet användare som köper en dator och inte köper ny förrän den gamla går sönder, och att förklara för dem gruppen vad TPM, GPT,, Secure Boot och så vidare är och varför det är nödvändigt för användarupplevelsen... Lycka till Microsoft.

Hur svårt är det? Lås x eller y bakom Windows version så löser det sig till slut. Har varit så sedan första Windows version och lär inte förändras. Var det inte dick move när det krävdes en ny Windows för ny version av Direkt X, eller Internet Explorer eller DOS?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Reklam i ett operativsystem är vansinne, nästan som att ha reklam på väggarna hemma.
Microsofts ställning på PC sidan behöver verkligen ifrågasättas.

Nästan 8 miljarder människor på jorden men bara ett operativsystem...

Det finns 3 stora operativsystem till datorer/PC. Väljer man den som är sämst och sen klagar på det får man skylla sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Hur svårt är det? Lås x eller y bakom Windows version så löser det sig till slut. Har varit så sedan första Windows version och lär inte förändras. Var det inte dick move när det krävdes en ny Windows för ny version av Direkt X, eller Internet Explorer eller DOS?

Har jag sagt att det inte var det? Utom möjligen IE då, för hur mycket Microsoft än ville det så var det aldrig en bra webbläsare och aldrig ett dragplåster. Men Direct X och sådant skulle man definitivt kunna köra ny version utan ny version an Windows.

Det är ju därför jag har gillat lögnen att Windows 10 skulle bli den sista versionen av Windows, så att man slapp dick moves. Men uppenbarligen var det för bra för att vara sant. Säg den mentala frid som varar så länge man lever. Att man ska slippa krångel för krånglets skull är tydligen för mycket begärt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Underbart! JAg älskar reklam! Tycker det är alldeles för lite reklamavbrott i windows!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

I dags läget går väll all reklam att stänga av oavsett version? Har inte testat 11 så det kanske inte går där?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av maweric:

Håller med!

Man blir nästan lite mörkrädd av hur en del förstorar upp det hela..

Många bäckar små som man säger. Varje OS har något som stör en eller liknande.

Grejen är ju den att att där är reklam och att där kan mycket väl komma mer reklam. Med all riktad reklam på internet så börjar man känna sig stalkad. Det följer en nu på skrivbordet och ens Microsoft konto man loggar in med som trackar det man gör.

Jag har inte brytt mig så mycket innan, men det börjar gå över styr nu.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?