Google Stadia börjar erbjudas som tjänst till andra företag

Permalänk
Melding Plague

Google Stadia börjar erbjudas som tjänst till andra företag

Google har bekräftat att Stadia kommer erbjudas som white-label-tjänst till andra företag under namnet Immersive Stream for Games.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur länge det pratats om så trodde jag att det var igång sen länge.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att detta kanske är sista chansen för Stadia att skala upp och bli vinstdrivande för Google...

Permalänk
Medlem

Tror som er andra att detta är sista chansen för Google att få + i affären och tjänsten. Lyckas de inte med att branda om det till en white label tjänst, så blir det nog "killed by Google".

De har för få användare av Stadia för att det skall gå ekonomiskt runt för Google, och alla av de är inte heller helt nöjda med tjänsten.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skäggig legend

Jag köpte faktiskt startkittet (kontroll och 4k Chromecast) under BF för vadå, runt 299? inkl frak. Kändes perfekt då jag behövde en chromecast. Kontrollen använder jag till datorn för lite lugnare spel.

Som tjänst: nja..

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Jag tycker att tjänsten, likt GeForce Now, fungerar utmärkt. Jag har spelat en del på båda och rent tekniskt funkar det bra. Problemet är bara att jag spelar andra spel (WoW och CoD: Warzone) som inte finns på tjänsterna. Så jag har svårt att motivera att betala för endera tjänst när jag inte spelar på dom. Hade det varit en annan tid, 20 år sedan kanske, så hade det kanske varit mer intressant.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Köre AC valhalla genom stadia med Ubisoft+, fungerade helt perfekt faktiskt så om molnspelande tar fart på riktigt så skulle det vara väldigt välkommet. Det gör det också möjligt att köra AAA titlar i helt andra format, jag streamade tex Valhalla till ett nintendo switch och kunde sitta i soffan och mysköra medans sambon kollade på Farmen.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Jag är en av de få som faktiskt uppskattar Stadia. Använder det dagligen för att spela Cyberpunk, RDR2 och AC:BF. Köpte titlarna under julrean och säkert spelat över 100h. Blev så då mitt grafikkort exploderade och sitter nu med ett GTX970 som inte orkar driva nyare titlar. Spelar både på CCwGT och i webbläsaren beroende på var man hänger.

Det är Googles fel att tjänsten misslyckats så pass dåligt. I en global kretsbrist hade de den perfekta möjligheten att knipa åt sig en stor del av marknaden om de marknadsfört tjänsten. Problemet är att ingen någonsin hört talas om Stadia eller förstår vad de erbjuder. Att inte tydliggöra möjligheten att endast köpa spel utan prenumeration avskräckte nog en stor del av de intresserade.

Hur Google som har sån trafik och reklamhantering inte lyckats smyga in sina egna produkter är för mig helt vanvettigt.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tror som er andra att detta är sista chansen för Google att få + i affären och tjänsten. Lyckas de inte med att branda om det till en white label tjänst, så blir det nog "killed by Google".

De har för få användare av Stadia för att det skall gå ekonomiskt runt för Google, och alla av de är inte heller helt nöjda med tjänsten.

https://youtu.be/Qr9_uXluL1Q

Inte hört talats om någon som haft liknande problem i Sverige iaf.
Stadia fungerar klockrent för mig.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

Jag är en av de få som faktiskt uppskattar Stadia. Använder det dagligen för att spela Cyberpunk, RDR2 och AC:BF. Köpte titlarna under julrean och säkert spelat över 100h. Blev så då mitt grafikkort exploderade och sitter nu med ett GTX970 som inte orkar driva nyare titlar. Spelar både på CCwGT och i webbläsaren beroende på var man hänger.

Det är Googles fel att tjänsten misslyckats så pass dåligt. I en global kretsbrist hade de den perfekta möjligheten att knipa åt sig en stor del av marknaden om de marknadsfört tjänsten. Problemet är att ingen någonsin hört talas om Stadia eller förstår vad de erbjuder. Att inte tydliggöra möjligheten att endast köpa spel utan prenumeration avskräckte nog en stor del av de intresserade.

Hur Google som har sån trafik och reklamhantering inte lyckats smyga in sina egna produkter är för mig helt vanvettigt.

De skulle ha fokuserat på att sälja tjänsten och inte spel. Inte intressant alls att ha låsta spel på en osäker plattform, men jag hade kunnat betala per timme/månad för att kunna spela spelen jag redan har på mobilen

De har också en unik möjlighet att göra extrema multiplayer-upplevelser på en sån plattform där allt körs i extrem skala på plats i en serverhall, men inget sådant har materialiserats heller...

Jag tycker helt enkelt de valde helt fel modell. Spel köper man billigt på rea idag, inte för fulla konsolpriser och att de är totalt låsta till en tjänst

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De skulle ha fokuserat på att sälja tjänsten och inte spel. Inte intressant alls att ha låsta spel på en osäker plattform, men jag hade kunnat betala per timme/månad för att kunna spela spelen jag redan har på mobilen

De har också en unik möjlighet att göra extrema multiplayer-upplevelser på en sån plattform där allt körs i extrem skala på plats i en serverhall, men inget sådant har materialiserats heller...

Jag tycker helt enkelt de valde helt fel modell. Spel köper man billigt på rea idag, inte för fulla konsolpriser och att de är totalt låsta till en tjänst

Problemet du pratar om är exakt varför jag använder stadia. Spel köper man billigt på rea, men om man saknar relevant hårdvara spelar det ingen roll.

De har ju marknadsfört som du beskriver, med skillnad i att prenumerationen endast ger några nya spel i månaden. Kanske varit mer intressant om man fick 90-100% av spelbiblioteket (som Netflix etc) Jag fick en gratis 3mån premium men inga av spelen man fick var av intresse för mig och funktioner som 5.1 ljud och 4k upplösning saknar jag hårdvara för att utnyttja.

Jag blev ointresserad av plattformen då jag läste att spelen blir otillgängliga när man slutar prenumerera. Men efter lite sökande så förstod jag att spel man köper förblir tillgängliga. Köpte snabbt därefter Tomb Raider och AC:BF för 60:- styck som jag kan spela på valfri enhet utan hårdvarukrav och prenumeration.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De skulle ha fokuserat på att sälja tjänsten och inte spel. Inte intressant alls att ha låsta spel på en osäker plattform, men jag hade kunnat betala per timme/månad för att kunna spela spelen jag redan har på mobilen

De har också en unik möjlighet att göra extrema multiplayer-upplevelser på en sån plattform där allt körs i extrem skala på plats i en serverhall, men inget sådant har materialiserats heller...

Jag tycker helt enkelt de valde helt fel modell. Spel köper man billigt på rea idag, inte för fulla konsolpriser och att de är totalt låsta till en tjänst

Helt riktigt. Affärsmodellen är ju det som är skevt i grunden med Stadia.

Är som att ha en strömmande tjänst som Netflix, där man köper filmerna man skall strömma. Du betalar för något som du själv aldrig fysiskt håller i handen. Lägger Google ner Stadia (vilket de kanske troligen gör, om detta white-label-koncept inte räddar det) så är ju precis alla köp förlorade.

Hade de gjort en "Netflix"/"Gamepass", och marknadsfört tjänsten ordentligt, så hade de haft potentialen till en stor vinnare.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/