AMD visar Fidelity FX Super Resolution 2.0 – nu med temporal uppskalning

Permalänk
Melding Plague

AMD visar Fidelity FX Super Resolution 2.0 – nu med temporal uppskalning

Nästa stora version av AMD:s uppskalningsteknik FSR är snart här, där 2.0 ska bättra på bildkvaliteten tack vare information från kringliggande bildrutor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

FSR behöver verkligen ett uppsving, så detta är positiva nyheter. Jag har visserligen bara testat det i Dying Light 2 och det ser ut som en enda sörja där, även med läget som ska ge mest kvalitet.

Permalänk
Medlem

Känns som att det kommer med "motion blur" inbyggt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Äntligen!!! Ett universellt substitut till TSR.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Performance mode ser helt klart bättre ut jämfört med FSR 1.0. Jag kan inte se någon skillnad mellan Native och FSR 2.0. Spännande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

FSR behöver verkligen ett uppsving, så detta är positiva nyheter. Jag har visserligen bara testat det i Dying Light 2 och det ser ut som en enda sörja där, även med läget som ska ge mest kvalitet.

Även DLSS ser ut som en sörja i Dying Light 2.
Men i Cyberpunk 2077 ser DLSS bra ut till och med ner till Performance mode.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Även DLSS ser ut som en sörja i Dying Light 2.
Men i Cyberpunk 2077 ser DLSS bra ut till och med ner till Performance mode.

Har för mig att Dying light 2 uppdaterades och förbättrade dlss betydligt.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Har för mig att Dying light 2 uppdaterades och förbättrade dlss betydligt.

Har för mig det kom en patch för DLSS under tiden jag spelade men tyckte inte det förbättrade mycket.
Senaste patchen 1.2 säger inget om DLSS.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Detta vore utmärkt för Steam Deck.

Permalänk
Medlem

Lite rörliga bilder på den temporala uppskalaren finns tydligen:
AMD FidelityFX Super Resolution 2.0 First Look in DEATHLOOP

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Har för mig det kom en patch för DLSS under tiden jag spelade men tyckte inte det förbättrade mycket.
Senaste patchen 1.2 säger inget om DLSS.

Nä, det var 1.04

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk

DLSS har varit sensationellt bra för att möjliggöra 4k60 med ray tracing, och det är verkligen roligt att AMD användare får ökade möjligheter till detta. Vad jag dock är riktigt nyfiken på är vad detta kommer innebära för i princip samtliga konsoler, switch och steamdeck inkluderat. Känns som denna konsolgenerationen kan få ett ordentligt prestanda-lyft såhär ett par år in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StureTheTuna:

DLSS har varit sensationellt bra för att möjliggöra 4k60 med ray tracing, och det är verkligen roligt att AMD användare får ökade möjligheter till detta. Vad jag dock är riktigt nyfiken på är vad detta kommer innebära för i princip samtliga konsoler, switch och steamdeck inkluderat. Känns som denna konsolgenerationen kan få ett ordentligt prestanda-lyft såhär ett par år in.

Steam Deck har fått stöd enligt tidigare nyhet. Switch har alldeles för gammal krets, men lär få DLSS i nästa generation. Xbox verkar arbeta på att få FSR, medan Playstation är jag osäker om det kommit några nyheter om det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wargreymon:

Steam Deck har fått stöd enligt tidigare nyhet. Switch har alldeles för gammal krets, men lär få DLSS i nästa generation. Xbox verkar arbeta på att få FSR, medan Playstation är jag osäker om det kommit några nyheter om det.

För gammal hur? Detta kräver ju inga Tensor-kärnor, och det finns stöd för t ex RX 460 och alla iGPUs i Ryzen-serien.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

För gammal hur? Detta kräver ju inga Tensor-kärnor, och det finns stöd för t ex RX 460 och alla iGPUs i Ryzen-serien.

Gammal på så sätt att FSR kräver ett kort från 1000-serien och Switchens K1 använder sig av Kepler som fanns i 600 och 700-serierna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Gammal på så sätt att FSR kräver ett kort från 1000-serien och Switchens K1 använder sig av Kepler som fanns i 600 och 700-serierna.

Nintendo Switch är Maxwell baserad.

Det finns många videos på YouTube som visar FSR 1.0 körandes på Maxwell. AMD kanske bara inte testat det på lägre Nvidia GPU generationer än GeForce 1000-serien, och därför inte vill påstå att det fungerar?

Vilka krav på GPU som FSR 2.0 har, kan man såklart spekulera i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Include:

Nintendo Switch är Maxwell baserad.

Det finns många videos på YouTube som visar FSR 1.0 körandes på Maxwell. AMD kanske bara inte testat det på lägre Nvidia GPU generationer än GeForce 1000-serien, och därför inte vill påstå att det fungerar?

Vilka krav på GPU som FSR 2.0 har, kan man såklart spekulera i.

Oops, kollade lite for snabbt för visst. Har sett att det finns rapporter att vissa 900 kort fungerar. Men verkar inte vara fullt stöd, samt osäker om man måste modda för att aktivera det?

Tror i vilket fall som helst att Switch är för gammal för att de ska bry sig, även om det tekniskt skulle kunna fungera.

Permalänk
Medlem

Lite extra info. Computerbase frågade AMD om den använder DP4a instruktioner (t.ex som XESS), varpå de svarade att det inte gjorde det. Således bör det fungera hyfsat bra även för äldre grafikkort och göra det till ett bra alternativ, även om XESS eller DLSS redan finns.

Permalänk
Medlem

Det är gött att även AMD hoppar på båten iallafall. Själv använder jag alltid DLSS quality om det finns. Hoppas detta blir minst lika bra.

Permalänk
Medlem

Sådär ja, ett rejält uppsving! Denna utveckling skall bli mycket kul att följa! Kul med konkurrens.

Permalänk
Medlem

Nvidia har sålt två generationer av grafikkort med RTX/DLSS som största särskiljare mot AMD. Det är dags att låta uppskalning bli standard nu och Nvidia får försöka hitta på något nytt att sälja.