Geolokalisera telefon/radio utan GPS?

Permalänk
Avstängd

Geolokalisera telefon/radio utan GPS?

Sakfrågan är hur triangulering eller annan form av geolokalisering av en kommunikationsapparat såsom radio eller telefon som samtidigt saknar GPS-funktion?

Jag läste nyss om det illegala pågående kriget kriget där en generals oskyddade samtal buggades, geolokaliserades(!), och sedan anfölls den framtagna fysiska platsen med önskvärda resultat.

Jag kan inte föreställa mig att denna general körde med GPS på slaget eller ens en telefon/radio-mottagare/sändare som stödjer GPS? Så hur kunde det buggade samtalet då geolokaliseras som?

Eller var personen så korkad att GPS kördes påslaget?!

Trevlig hälg! ^_^

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Sakfrågan är hur triangulering eller annan form av geolokalisering av en kommunikationsapparat såsom radio eller telefon som samtidigt saknar GPS-funktion?

Jag läste nyss om det illegala pågående kriget kriget där en generals oskyddade samtal buggades, geolokaliserades(!), och sedan anfölls den framtagna fysiska platsen med önskvärda resultat.

Jag kan inte föreställa mig att denna general körde med GPS på slaget eller ens en telefon/radio-mottagare/sändare som stödjer GPS? Så hur kunde det buggade samtalet då geolokaliseras som?

Eller var personen så korkad att GPS kördes påslaget?!

Trevlig hälg! ^_^

En mobiltelefon "pratar" med flera mobilmaster/sändare samtidigt för att hela tiden kunna ha koppling mot en med bra signalvärden. Dessa master/sändare kan avgöra hur långt bort en telefon är baserat på hur lång tid det tar för ett svar att komma tillbaka från den. Har du tre eller fler master/sändare som har kontakt med en telefon så kan du triangulera med rätt bra tolerans var den befinner sig någonstans.

Det kan såklart även göras med andra former av mottagare så länge du kan fånga upp signalerna från telefonen från flera olika platser.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Sakfrågan är hur triangulering eller annan form av geolokalisering av en kommunikationsapparat såsom radio eller telefon som samtidigt saknar GPS-funktion?

Jag läste nyss om det illegala pågående kriget kriget där en generals oskyddade samtal buggades, geolokaliserades(!), och sedan anfölls den framtagna fysiska platsen med önskvärda resultat.

Jag kan inte föreställa mig att denna general körde med GPS på slaget eller ens en telefon/radio-mottagare/sändare som stödjer GPS? Så hur kunde det buggade samtalet då geolokaliseras som?

Eller var personen så korkad att GPS kördes påslaget?!

Trevlig hälg! ^_^

A-GPS, telefonen ansluter till 3-4telefonmaster, därifrån kan man få fram en position baserat på avstånd till masterna

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Sakfrågan är hur triangulering eller annan form av geolokalisering av en kommunikationsapparat såsom radio eller telefon som samtidigt saknar GPS-funktion?

Jag läste nyss om det illegala pågående kriget kriget där en generals oskyddade samtal buggades, geolokaliserades(!), och sedan anfölls den framtagna fysiska platsen med önskvärda resultat.

Jag kan inte föreställa mig att denna general körde med GPS på slaget eller ens en telefon/radio-mottagare/sändare som stödjer GPS? Så hur kunde det buggade samtalet då geolokaliseras som?

Eller var personen så korkad att GPS kördes påslaget?!

Trevlig hälg! ^_^

Med tanke på allt annat och ur "välskött" allt varit skulle det inte förvåna mig det minsta om GPS var påslaget

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Det finns mer avancerade positioneringsmöjligheter i ett mobilnät än att bara triangulera. A-GPS är ett ganska brett begrepp, men genom att veta saker som vinkeln som radiosignalen skickas med från masten, timingskillnader mellan när olika paket når mobilmasten och liknande så kan man få en väldigt exakt positionering. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_phone_tracking om man vill ha en väldigt översiktlig bild av icke-propertiära lösningar.

Permalänk

Angående det aktuella kriget. Om de har kommit på något som att knäcka t.ex Enigma. Så är inte det första de gör är att gå ut i media med detta, snarare raka motsatsen. Om de däremot inte klarar av att knäcka Enigma, så kan de gå ut i media och påstå att de har knäckt den och ta något dåligt bevis på det. Detta för att skrämma fienden att använda verktyget.
Lite samma var det med radar. De engelska piloterna käkade mycket morötter för att få bra syn sades det. När det i verkligen var tillgång till radar som gjorde de såg flygplan så bra.

Så jag ser inte det aktuella fallet som bevis för något alls.

Spåra mobiler har de sedan gjort hur länge som helst, frågan är först när de började med sånt. Jag tänker ursprunget har att spåra upp illegal radiosändning som var vanligt, sedan lokalisera missbruk på komradio. Och långt därefter nmt.

Nå det är bara google på teknikerna. Man ska dock skilja på vad som är möjligt. Och vad som praktisk går med de master som finns. Min känsla är rörliga mål antagligen på landsbygden med få master, eller i stan med många master, men hus i vägen ger en väldigt dålig precision för att hitta någon.
Polisen har dock använt teknikerna för att bevisa att någon har varit i trakten, men inte för at bevisa att personen exakt på metern var på ett visst ställe.

Permalänk
Avstängd

Inte att förglömma tv-pejlingen när de gick omkring med någon elektronisk slagruta i trappuppgångarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

A-GPS, telefonen ansluter till 3-4telefonmaster, därifrån kan man få fram en position baserat på avstånd till masterna

Går helt utan någon GPS. Det var relativt exakt i tätbebyggt område på min Nokia E61i (som saknade GPS) om man körde Google Maps. Ute i obygden var det däremot en annan femma. Dock är ju detta sett från andra hållet, dvs telefonens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Inte att förglömma tv-pejlingen när de gick omkring med någon elektronisk slagruta i trappuppgångarna

Det byggde på en tanke om oavsiktlig utsändning från elektroniken, men en mobiltelefon sänder avsiktligt som en del av funktionen. Sedan gäller det i ett sådan läge att pejla rätt telefon. Just frågan om att pejla in sändare blev en fråga där det utfärdades en varning avseende att ukrainarna skulle passa sig/tänka till med Starlink, på grund av att fienden skulle kunna tänkas pejla signalerna. Sannolikt blir de mer utmärkande, om man vet vad man letar efter, än telefoner som det finns stora mängder av.