Sätta upp nas för windows och mac

Permalänk
Medlem

Sätta upp nas för windows och mac

Hej,

Håller på att fixa ihop en nas då jag har flera datorer som jag vill ha tillgång till mina filer på. Min mini pc är den dator jag tänkt använda som nas server. Den kör windows 10 i dagsläget. Disken jag har är usb 3. Inte optimalt men min mini pc har ingen plats för en intern 3.5" disk. Jag har en äldre dator som är riktigt slö, typ i5 4xxx som står och samlar damm men vet inte om den är för slö.

Mini pc har funkat bra med samba då jag endast kört windows tidigare men nu har jag skaffat en macbook och samba verkar funka sådär samt att jag håller på att göra om lite.

Så tänkte kolla lite vad som skulle vara smartast att göra i min situation just nu om nån har bra tips. Skulle uppskattas mycket!

Permalänk
Medlem

Ingen expert på ämnet men space rex i videon nedan hävdar att smb är protokollet att föredra även på mac och linux i hemmamiljö

https://www.youtube.com/watch?v=JXASmxGrHvY

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

FreeNAS/TrueNAS kan du installera på ett USB-minne, så kör det och testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av virre567:

Hej,

Håller på att fixa ihop en nas då jag har flera datorer som jag vill ha tillgång till mina filer på. Min mini pc är den dator jag tänkt använda som nas server. Den kör windows 10 i dagsläget. Disken jag har är usb 3. Inte optimalt men min mini pc har ingen plats för en intern 3.5" disk. Jag har en äldre dator som är riktigt slö, typ i5 4xxx som står och samlar damm men vet inte om den är för slö.

Mini pc har funkat bra med samba då jag endast kört windows tidigare men nu har jag skaffat en macbook och samba verkar funka sådär samt att jag håller på att göra om lite.

Så tänkte kolla lite vad som skulle vara smartast att göra i min situation just nu om nån har bra tips. Skulle uppskattas mycket!

Som @CymbalCrasher föreslår är TrueNAS ett trevligt alternativ att prova. Har du minst 8Gb RAM och en USB sticka, så är det bara att prova. Den är gratis, du får ett grafiskt interface med många olika funktioner om behovet växer och mycket information online.

Är det mindre mängder data, säg under 1Tb, skulle säkert mini-pc:n funka bra. Vad är det för modell av mini-pc? Kanske får det plats en 2.5" disk i den istället? Då känns den som ett smidigt alternativ att börja med.

Får du mersmak är I5:an är nog ett bättre kort om du vill utöka din lagring. Chassit har troligen plats för ett par hårddiskar eller fler och då blir det lättare att bygga ut över tid.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.