Permalänk
Medlem

Tack för alla tips, ska se över det så fort jag får lite tid över 🙂

Skrivet av kaput:

Ser ut som det av nåt skäl är problem med filamentmatningen, det engelska begreppet är "under-extrusion" om du vill bilda dig en egen uppfattning om saken, eller läsa mer om tänkbara orsaker.

Några enkla grejer att kolla/göra:

- Kolla så inte filamentet slirar i matningsmekanism. Börjar det slira gnags det loss spånor som fyller ut eventuella räfflor etc, och så blir det värre i en ond cirkel. Rengör och kontrollera/justera förspänning. Det är öht aldrig fel att göra rent extrudern då och då.

- Det kan sitta bränt filament i nozzeln, som blockerar flödet. Gör en "cold pull", googla rätt på en guide för just din skrivare. Också en såndär grej man kan göra preventivt ibland, innan det blir problem.

- Kolla filamentets väg i stort, så det inte kärvar någonstans. Det brukar gå en PTFE-slang ner i hotenden. En klassiker är att den släpper eller deformeras, och man får problem.

Visa signatur

CPU: i9-10900k Moderkort: Asus ROG STRIX Z470-H RAM: 32Gb Corsair Vengeance GPU: Gigabyte 3070ti SSD: Samsung 970 EVO 1Tb PSU: Corsair SF 600W Kylning: Noctua D15 Chassi: Fractal Design Meshify Skärm: LG C3 42" & Asus ROG Swift 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trött:

Någon som har nån som helst aning varför helt plötsligt mina utskrifter blir såhär? Kör i princip med standard inställningar vilket har fungerat utmärkt genom åren jag haft skrivaren. Delarna blir ju inte särskilt starka utan ordentlig infill. Har en Flashforge Finder.

https://i.imgur.com/79yDqDz.jpg

Har du bytt munstycke - Nozzle?

Permalänk
Medlem

Undrar vad jag ska använda för underlag/byggplatta för PP? Samt temp på plattan? Det är Primaselect PP jag ska printa med.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trött:

Tack för alla tips, ska se över det så fort jag får lite tid över 🙂

Lugnt, lycka till

Skrivet av Jumpcut:

Undrar vad jag ska använda för underlag/byggplatta för PP? Samt temp på plattan? Det är Primaselect PP jag ska printa med.

Har bara printat PP några enstaka gånger, då har 95 grader funkat bra. Har kört direkt på Prusa i3:s medföljande PEI-klädda buildplate, men då har också modellen haft stor fästyta. Sett rekommendationer om att sätta PP-tejp på plattan som underlag.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Lugnt, lycka till

Har bara printat PP några enstaka gånger, då har 95 grader funkat bra. Har kört direkt på Prusa i3:s medföljande PEI-klädda buildplate, men då har också modellen haft stor fästyta. Sett rekommendationer om att sätta PP-tejp på plattan som underlag.

Hmm. PP-tejp låter ju smart. Har något lim men tror inte på det.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Hmm. PP-tejp låter ju smart. Har något lim men tror inte på det.

Mjo. Kanske är värt att tillägga att vanlig packtejp i allmänhet är tillverkad av PP, det är inget exotiskt eller jobbigt att få tag på

Kolla dock upp innan du köper. Det är säkert på väg att fasas ut iom klor och tråkiga rökgaser vid förbränning, men har sett packtejp av PVC också.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Mjo. Kanske är värt att tillägga att vanlig packtejp i allmänhet är tillverkad av PP, det är inget exotiskt eller jobbigt att få tag på

Kolla dock upp innan du köper. Det är säkert på väg att fasas ut iom klor och tråkiga rökgaser vid förbränning, men har sett packtejp av PVC också.

Tack!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Hmm, sitter och ska installera en Bondtech LGX Mosquito shortcut på min Prusa MK3S+ men hittar inga instruktioner, hittar bara för äldre kit. Någon som har tips på var man kan hitta en guide? Jag förstår ju övergripande hur jag ska göra men är lite orolig för att missa någon viktig liten detalj.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

3D printer till döttrarrna

Hej!

Svårt att veta var rätt plats för tråden är

Mina barn är intresserade av design (dotter på 13 ritar mycket digitalt och vill gärna skapa ngt i 3D) samt mekanik o konstruktion (dotter på 11 som nu försöker bygga robotar o liknande med kartong, lim o det hon hittar hemma..)

Jag vill stödja deras intressen och de är fascinerade av 3D-printers.
Mina kunskaper om 3d-printers är begränsade även om de dräller runt på min nuvarande arbetsplats.

  • vad kan man köpa för en rimlig penning

  • vad behöver man för kringutrustning

  • är det någonting i övrigt man behöver tänka på?

Hälsningar
C

Permalänk
Hedersmedlem

@crilloan: Slog ihop din tråd med samlingstråden, tror du får bättre svar här

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@crilloan

Hej!

Själv driver jag ett bolag där det mesta vi tillverkar är 3d printat och designat inhouse. Tillexempel har vi konverterat en motorcykel från mekanisk gashantering till helt elektroniskt. Man brukar säga att för hemmabruk (och även till viss del proffesionellt, sålänge du inte pratar industriellt där man lägger 100k+) så är Prusa guld standarden. Specifikt Prusa MK2. Problemet är att den kostar upp mot 10000kr vilket är ganska mycket när man är ny till hobbyn.

Dina döttrar verkar gilla att bygga eget, lösa problem osv. Speciellt 11 åringen. Då hade jag gått med en Creality skrivare. Jag har själv kört på Creality skrivare och haft hundratals skrivtimmar på dem. Det sparar dig en hel del pengar och låter dina döttrar förstå 3D skrivarna och hur de funkar då man behöver göra lite själv. 3D skrivare är ett projekt och absolut inga färdiga produkter man bara trycker print på. Finns otroligt mycket att lära sig om inställningar osv.

En av de vanligaste skrivarna är Creality Ender 3. Den kan du få tag i för ca 1700kr med frakt och utan tull (skickas inom EU). En av de stora nackdelarna med denna skrivaren är att du själv måste se till att byggplatformen är rak. Detta görs med skruvar undertill. Creality har pga succeen på sin Ender skrivare släppt Ender 3 Pro.

Sedan är det mycket klabb med materialet på byggplattan också. Den som creality ger dig är inte optimal enligt mitt tycke.

Min rekommendation är:
Köp en Ender 3 Pro med Tempered Glass byggplatta. De har en grym deal där du får hela detta kittet för 2300kr.

Sedan hade jag övervägt att köpa automatisk byggplatform kalibrering så du inte själv behöver göra detta. Det kan du köpa till i efterhand och är den ända riktigta uppgradering som ger extremt mycket värde för pengarna. Jag länkar kitten nedan. Se till att du köper från Czech.

Skrivare (med tillvalet tempered glass byggplatta som jag hade valt personligen)
https://www.creality3dofficial.com/products/creality-ender-3-...

Automatisk byggplatform kalibrering
https://www.creality3dofficial.com/products/creality-bl-touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwoTen:

@crilloan

Hej!

Själv driver jag ett bolag där det mesta vi tillverkar är 3d printat och designat inhouse. Tillexempel har vi konverterat en motorcykel från mekanisk gashantering till helt elektroniskt. Man brukar säga att för hemmabruk (och även till viss del proffesionellt, sålänge du inte pratar industriellt där man lägger 100k+) så är Prusa guld standarden. Specifikt Prusa MK2. Problemet är att den kostar upp mot 10000kr vilket är ganska mycket när man är ny till hobbyn.

Dina döttrar verkar gilla att bygga eget, lösa problem osv. Speciellt 11 åringen. Då hade jag gått med en Creality skrivare. Jag har själv kört på Creality skrivare och haft hundratals skrivtimmar på dem. Det sparar dig en hel del pengar och låter dina döttrar förstå 3D skrivarna och hur de funkar då man behöver göra lite själv. 3D skrivare är ett projekt och absolut inga färdiga produkter man bara trycker print på. Finns otroligt mycket att lära sig om inställningar osv.

En av de vanligaste skrivarna är Creality Ender 3. Den kan du få tag i för ca 1700kr med frakt och utan tull (skickas inom EU). En av de stora nackdelarna med denna skrivaren är att du själv måste se till att byggplatformen är rak. Detta görs med skruvar undertill. Creality har pga succeen på sin Ender skrivare släppt Ender 3 Pro.

Sedan är det mycket klabb med materialet på byggplattan också. Den som creality ger dig är inte optimal enligt mitt tycke.

Min rekommendation är:
Köp en Ender 3 Pro med Tempered Glass byggplatta. De har en grym deal där du får hela detta kittet för 2300kr.

Sedan hade jag övervägt att köpa automatisk byggplatform kalibrering så du inte själv behöver göra detta. Det kan du köpa till i efterhand och är den ända riktigta uppgradering som ger extremt mycket värde för pengarna. Jag länkar kitten nedan. Se till att du köper från Czech.

Skrivare (med tillvalet tempered glass byggplatta som jag hade valt personligen)
https://www.creality3dofficial.com/products/creality-ender-3-...

Automatisk byggplatform kalibrering
https://www.creality3dofficial.com/products/creality-bl-touch

Tack!

Det var den infon jag behövde!

C

Permalänk
Medlem
Skrivet av crilloan:

Hej!

Svårt att veta var rätt plats för tråden är

Mina barn är intresserade av design (dotter på 13 ritar mycket digitalt och vill gärna skapa ngt i 3D) samt mekanik o konstruktion (dotter på 11 som nu försöker bygga robotar o liknande med kartong, lim o det hon hittar hemma..)

Jag vill stödja deras intressen och de är fascinerade av 3D-printers.
Mina kunskaper om 3d-printers är begränsade även om de dräller runt på min nuvarande arbetsplats.

  • vad kan man köpa för en rimlig penning

  • vad behöver man för kringutrustning

  • är det någonting i övrigt man behöver tänka på?

Hälsningar
C

Som alltid beror lite på;

Vad är en rimligt penning? Det är väldigt mycket "du får vad du betalar för", en billig skrivare kostar i tiden den tar i underhåll och kalibrering (i min begränsade erfarenhet iaf).

En Ender3 (eller liknande maskin, finns flera kloner) skulle nog fungera bra, med lite filament kan du köpa en för runt 2500 kr ny, men det är lite montering, kalibrering m.m. innan ni är igång, men allt ingår i lådan förutom filament.

Bra att tänkte på är att det är inte bara att gå får 3D design till utskrift, de behöver förberedas som att exportera som STL eller andra filtyper, den filen ska sedan behandlas mer skala, orientering, ev stöd som behövs för modellen och sen skrivas till kod som 3dskrivaren skriver ut (gcode)

Filamentskrivare har ett par delar som är riktigt varma, runt 200 grader, borde väl inte vara ett problem för 11 och 13 åringar att inte röra, men viss service görs med denna del varm.

Kolla gärna på intro filmer på youtube för att få ett bättre hum, och när du väl valt en som du tror är bra, kolla på reddit och youtube om just den, det finns massor av info att hämta, och och att skriva ut kan vara lika mycket av en hobby som det man gör med utskrifterna.

Edit: Under tiden jag skrev mitt svar flyttades tråden in i en annan.....

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av crilloan:
  • är det någonting i övrigt man behöver tänka på?

Kan tyvärr inte komma med någon vettig input gällande val av 3D-skrivare osv., men tänk på att det tar väldigt lång tid att skriva ut, den är ganska högljudd och det kan även behövas ventilation (lite beroende på filament osv).

Jag funderade lite på en 3D-skrivare för något år sedan, men insåg att jag inte har tålamodet att vänta 10h på en utskrift som ev. inte blir bra

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Kan tyvärr inte komma med någon vettig input gällande val av 3D-skrivare osv., men tänk på att det tar väldigt lång tid att skriva ut, den är ganska högljudd och det kan även behövas ventilation (lite beroende på filament osv).

Jag funderade lite på en 3D-skrivare för något år sedan, men insåg att jag inte har tålamodet att vänta 10h på en utskrift som ev. inte blir bra
https://www.youtube.com/watch?v=jxZLrjkjv2c

Jag håller inte med. Med tysta drivers för stepper motorerna är det bara fläkten som hörs i princip. Det låter väl ungefär som en väldigt högljudd dator men går att stänga av.

Ang print tid så skulle jag mena att det är pga folk använder 0.4mm nozzles. Jag har aldrig funnit dessa användbara. Jag skriver allt med 0.6mm vilket ger mycket snabbare printtid och jag kan skriva ut stora modeller på väldigt kort tid. 0.4mm är enligt mig endast bra för estetiska grejer som modeller och statyer vilket jag aldrig gör. Ska du printa funktionella saker är en 0.6mm nozzle en game changer. Lagerhöjden behöver inte vara mycket över 0.2 för att få bra resultat med korta ledtider, bra detaljnivå. Som exempel har jag detta luftinsuget till en motorcykel som är väldigt stort. Den printar jag på under 18 timmar med extremt snygg finish.

Denna är printad på en Creality skrivare för ca 3000kr med några modifikationer.

Permalänk
Avstängd

Oki swedolket håller på att gå in i väggen med att levla bädden är det nån som kan vägleda mig att få en jämt och fin first layer

Har kollat det flesta how to vids som finns samt försökt att levla den men den vägrar. Samt att man har laddat ner stl fil om just det ändamålet. Men där händer det som så att jag fixar en jämt lager men om jag skriver den igen så blir filamentet lös dvs fäster sig inte på bädden.

Jag fynderar att byta utt bädden vilken rekommenderar ni?
Tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panosz:

Oki swedolket håller på att gå in i väggen med att levla bädden är det nån som kan vägleda mig att få en jämt och fin first layer

Har kollat det flesta how to vids som finns samt försökt att levla den men den vägrar. Samt att man har laddat ner stl fil om just det ändamålet. Men där händer det som så att jag fixar en jämt lager men om jag skriver den igen så blir filamentet lös dvs fäster sig inte på bädden.

Jag fynderar att byta utt bädden vilken rekommenderar ni?
Tack för svar

Tänker försöka svara på några av dina frågor @Panosz.
Rengör du bedden efter varje print? Dvs IPA eller liknande för det är ett viktigt steg som man kan missa.

Och levla bedden är svårt går inte att komma undan, då skulle jag rekomendera en typ BLtouch eller liknande sen jag köpte och installerade min har jag inte behövt levla bedden på över 1 år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xi0n:

Tänker försöka svara på några av dina frågor @Panosz.
Rengör du bedden efter varje print? Dvs IPA eller liknande för det är ett viktigt steg som man kan missa.

Och levla bedden är svårt går inte att komma undan, då skulle jag rekomendera en typ BLtouch eller liknande sen jag köpte och installerade min har jag inte behövt levla bedden på över 1 år.

japp jag rengör bedden efter varje print med isopropanol

cr10s pro v2 har BLtouch. så jag vet inte varför den ska hålla på så nu. samt att jag är första ägaren.

Permalänk
Medlem

Något som kanske kan hjälpa en del av Er med att ställa in skrivaren:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panosz:

japp jag rengör bedden efter varje print med isopropanol

cr10s pro v2 har BLtouch. så jag vet inte varför den ska hålla på så nu. samt att jag är första ägaren.

Sista saken jag kan tänka på som är snabbkollat är ju att printa en bed level print och fippla med bltouchens z- offset medans man printar och se om det är den som spökar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xi0n:

Sista saken jag kan tänka på som är snabbkollat är ju att printa en bed level print och fippla med bltouchens z- offset medans man printar och se om det är den som spökar.

hur menar du med att flippa med BL touchens z offset ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panosz:

hur menar du med att flippa med BL touchens z offset ?

Z offset är skillnaden mellan bltouchen och nozzle höjden till bedden. Och lättast att få in de avståndet är när man redan printar imo. Exempel finns i denna videon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwoTen:

Jag håller inte med. Med tysta drivers för stepper motorerna är det bara fläkten som hörs i princip. Det låter väl ungefär som en väldigt högljudd dator men går att stänga av.

Ang print tid så skulle jag mena att det är pga folk använder 0.4mm nozzles. Jag har aldrig funnit dessa användbara. Jag skriver allt med 0.6mm vilket ger mycket snabbare printtid och jag kan skriva ut stora modeller på väldigt kort tid. 0.4mm är enligt mig endast bra för estetiska grejer som modeller och statyer vilket jag aldrig gör. Ska du printa funktionella saker är en 0.6mm nozzle en game changer. Lagerhöjden behöver inte vara mycket över 0.2 för att få bra resultat med korta ledtider, bra detaljnivå. Som exempel har jag detta luftinsuget till en motorcykel som är väldigt stort. Den printar jag på under 18 timmar med extremt snygg finish.

Tysta drivers tog iallafall min Ender 5 från högljudd nog att jag ville ha slutna lurar på mig eller bara inte vara i rummet till att den knappt märks med lurar på om fläktarna inte behöver köras 100%. Jag körde med ett SKR-kort med 2209 drivers men polare körde med crealitys silent board och vart lika nöjd.

Håller även med om nozzle size - värt att skilja på saker för prydnad eller "final prints" och funktionella delar och drafts. Kör med CHT nozzles hela vägen upp till 1.8mm, printade en mugghållare som passar i mitt Ikea-skrivbord- behöver vara stark men utseende spelar ingen roll alls, och inget värt att lägga en 8h print på - tog 30min typ med 1.8 nozzle. Lustigt att se hur filamentrullen verkligen rullar på liksom.
Sedan kortare print-tid = mindre risk att något går fel. Större nozzle = drastiskt mindre odds för clogging.

Att gå från 0.4 till 0.6 eller till och med 1mm brukar iallafall för mekaniska delar man designar själv där du kan undvika spetsiga hörn osv betyda typ likvärdig eller närliggande kvalitet men mycket starkare och snabbare.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panosz:

Oki swedolket håller på att gå in i väggen med att levla bädden är det nån som kan vägleda mig att få en jämt och fin first layer

Har kollat det flesta how to vids som finns samt försökt att levla den men den vägrar. Samt att man har laddat ner stl fil om just det ändamålet. Men där händer det som så att jag fixar en jämt lager men om jag skriver den igen så blir filamentet lös dvs fäster sig inte på bädden.

Jag fynderar att byta utt bädden vilken rekommenderar ni?
Tack för svar

Jag hade problem med min Ender 3 v2, visade sig att den inte hittade rätt Z-nolla alltid. "Knappen" för Z-axeln var monterat rätt men ställningen gick inte alltid hela vägen ner, kunde skilja flera millimeter och var tvungen att köra om homing tills den hitta rätt och hoppas att den hittade rätt när jag skulle printa också.

Köpte en CR Touch istället och sen dess har leveling inte varit något problem.

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem

Hellu tråden!
Min flickvän håller på med miniatyrer och har fram till några månader sedan förlitat sig på sin gamla Flashforge Finder (första versionen) som har rätt många år på nacken vid det här laget. Nu strular den och basplattan(?) går inte att ställa rakt samt att när man trycker på "home" så fastnar skrivarhuvudet i ett ytterläge och börjar brumma samr får hela skrivaren att skaka. Ny kostade den runt 5000:- men frågan är om den är värd att försöka fixa eller om man får högre kvalitativa utskrifter om man köper ny? Hon fyller år om en månad och tänkte att om jag inkl. hennes föräldrar m.fl. går ihop såskulle man kunna köpa något bättre/nyare. Vad tror ni om Anycubic Mega X? Såg att den var prissänkt hos proshop och kostar 2800:- Men ser också att det kommit ut en som heter vyper som är nyare, men samtidigt har mindre utrymme för utskrifter. Har också kikat på olika modeller från FLSUN. Vad skulle ni klassa som en printer som ger högre kvalitet på utskrifter än den hon har samt fortfarande är lättskött?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Skriver man ut miniatyrer känns det som om en SLA/Resin-skrivare skulle passa bättre. Extremt mycket tydligare detaljer (0.03-0.05 millimeter per lager är standard, och upplösningen är 2K-4K) och det finns resin med olika egenskaper ifall man är i behov av flexibla, genomsynliga eller extra hårda utskrifter.

Använder själv en Elegoo Mars 3 som jag är väldigt nöjd med. Det enda jobbiga är väl att man bör ha handskar på sig när utskriften är klar och ska tvättas och härdas med UV-ljus, men är inte så farligt.

Det största märkena för SLA/resin-skrivare är Elegoo, Anycubix och Creality. Men även Flashforge har den typen av skrivare, dock har jag ingen erfarenhet av hur de är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runeclaw:

Skriver man ut miniatyrer känns det som om en SLA/Resin-skrivare skulle passa bättre. Extremt mycket tydligare detaljer (0.03-0.05 millimeter per lager är standard, och upplösningen är 2K-4K) och det finns resin med olika egenskaper ifall man är i behov av flexibla, genomsynliga eller extra hårda utskrifter.

Använder själv en Elegoo Mars 3 som jag är väldigt nöjd med. Det enda jobbiga är väl att man bör ha handskar på sig när utskriften är klar och ska tvättas och härdas med UV-ljus, men är inte så farligt.

Det största märkena för SLA/resin-skrivare är Elegoo, Anycubix och Creality. Men även Flashforge har den typen av skrivare, dock har jag ingen erfarenhet av hur de är.

Även Prusa har en numera som sägs vara väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hellu tråden!
Min flickvän håller på med miniatyrer och har fram till några månader sedan förlitat sig på sin gamla Flashforge Finder (första versionen) som har rätt många år på nacken vid det här laget. Nu strular den och basplattan(?) går inte att ställa rakt samt att när man trycker på "home" så fastnar skrivarhuvudet i ett ytterläge och börjar brumma samr får hela skrivaren att skaka. Ny kostade den runt 5000:- men frågan är om den är värd att försöka fixa eller om man får högre kvalitativa utskrifter om man köper ny? Hon fyller år om en månad och tänkte att om jag inkl. hennes föräldrar m.fl. går ihop såskulle man kunna köpa något bättre/nyare. Vad tror ni om Anycubic Mega X? Såg att den var prissänkt hos proshop och kostar 2800:- Men ser också att det kommit ut en som heter vyper som är nyare, men samtidigt har mindre utrymme för utskrifter. Har också kikat på olika modeller från FLSUN. Vad skulle ni klassa som en printer som ger högre kvalitet på utskrifter än den hon har samt fortfarande är lättskött?

ska du/ni endast skriva ut miniaturer och småsaker så är det absolute bättre att satsa på en SLA skrivare som några andra redan nämnde. gå numera att få för vettigt pris och är mycket mer detalijerik än FDM.
fördelen med SLA är dessutom att skrivtiden bara beror på höjden på det du skriva, spela ingen roll om du skriva ut några få figurer eller fyller hela plattan med dem.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runeclaw:

Skriver man ut miniatyrer känns det som om en SLA/Resin-skrivare skulle passa bättre. Extremt mycket tydligare detaljer (0.03-0.05 millimeter per lager är standard, och upplösningen är 2K-4K) och det finns resin med olika egenskaper ifall man är i behov av flexibla, genomsynliga eller extra hårda utskrifter.

Använder själv en Elegoo Mars 3 som jag är väldigt nöjd med. Det enda jobbiga är väl att man bör ha handskar på sig när utskriften är klar och ska tvättas och härdas med UV-ljus, men är inte så farligt.

Det största märkena för SLA/resin-skrivare är Elegoo, Anycubix och Creality. Men även Flashforge har den typen av skrivare, dock har jag ingen erfarenhet av hur de är.

Tack för svar! Jag borde nämnt att hon sagt att hon helst inte vill skaffa en resinskrivare just på grund av lukt/kemikalier. Vad jag förstår så bör den stå välventilerat och just nu har vi printern i köket där vi även har kaniner, så det går tyvärr bort även om jag förstår att det är rätt stora fördelar vad gäller detaljer mm. Den kommer nog användas till lite annat också. Typ chassimoddning mm av mig främst. Så tanken var en PLA-printer som är bättre än den gamla flashforge findern som vi redan har. Om det nu finns de som ger bättre detaljer? Skaffar vi en resinprinter så blir det längre fram. Men hon nämnde även att resin är väldigt dyrt i jämförelse med PLA?

Skrivet av Cerb:

Även Prusa har en numera som sägs vara väldigt bra.

Ja, jag såg MK3 på youtube som lovordas, men den verkar inte gå att köpa här i Sverige/Norden?

Skrivet av Bernd_P1:

ska du/ni endast skriva ut miniaturer och småsaker så är det absolute bättre att satsa på en SLA skrivare som några andra redan nämnde. gå numera att få för vettigt pris och är mycket mer detalijerik än FDM.
fördelen med SLA är dessutom att skrivtiden bara beror på höjden på det du skriva, spela ingen roll om du skriva ut några få figurer eller fyller hela plattan med dem.

Tack! Skulle ha nämnt att resin tyvärr går bort vilket jag även nämnde ovan.

Update: Är det någon som vet vad som kan vara fel i det här fallet?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tack för svar! Jag borde nämnt att hon sagt att hon helst inte vill skaffa en resinskrivare just på grund av lukt/kemikalier. Vad jag förstår så bör den stå välventilerat och just nu har vi printern i köket där vi även har kaniner, så det går tyvärr bort även om jag förstår att det är rätt stora fördelar vad gäller detaljer mm. Den kommer nog användas till lite annat också. Typ chassimoddning mm av mig främst. Så tanken var en PLA-printer som är bättre än den gamla flashforge findern som vi redan har. Om det nu finns de som ger bättre detaljer? Skaffar vi en resinprinter så blir det längre fram. Men hon nämnde även att resin är väldigt dyrt i jämförelse med PLA?

Ja, jag såg MK3 på youtube som lovordas, men den verkar inte gå att köpa här i Sverige/Norden?

Tack! Skulle ha nämnt att resin tyvärr går bort vilket jag även nämnde ovan.

Update: Är det någon som vet vad som kan vara fel i det här fallet?
https://www.youtube.com/watch?v=4bU48Ossdqg

MK3 är super om ni inte vill ha resin.
Går fint att beställa då de skepar till hela världen.