Helgsnack: Vad är ditt första minne av internet?

Permalänk
Medlem

Minns inte riktigt, men det var troligen runt -94, uppringt med 14.4 kbps modem, sedan i -95/96 fast hyrd telefonlinje med först 28.8kbps, som sedan fick uppgraderat fw till 56k, körde en gammal 386 som router och Slackware linux.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Vi var ett gäng som skulle ut spraka boll, men av polackerna ville hellre gå hem och surfa på nätet. 😂

Minns också att man samlade på sig ”surftid” med det gamla 56k modemet, jag fick bara surfa en timma om dagen. Och Aftonbladet chatten, det var grejer det.

Minns också ISDN när man kunde ”trimma” från 64k till 128k hastighet.

Det var tider och härliga minnen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Pluggade datavetenskap i USA 1982-1986, första året var allt fortfarande hålkort på en IBM 360 stordator.

1984 köpte jag den första MacIntosh datorn (min enda Apple produkt sen dess) med tillhörande 300 Baud (!) Apple modem. Det var väl inte Internet men man ringde mest upp lokala BBS'er och sedermera Compuserve (inte AOL !!) vars programvara man installerade lokalt. Hade väl något som likande en browser men det var ju bara inom Compuserve's "kanaler" då.

Usenet var väl en annan företeelse som kom sen där man kunde "posta" text-inlägg och sedermera binärer i olika "news groups" när UUencoding lanserades. Använder fortfarande Usenet idag!

Tillbaks till Sverige i mitten av 90-talet och då var det ju 28.8K och sedan 56K modem till Algonets modempooler som gällde.

Jobbade några år på torget.se i slutet på 90-talet, som ju då var byggt på Netscapes serverprogramvaror. Anpassat (dyrt) för torgets bruk då det också innehäll en av de första shoppinglösningarna på Internet.

Nu : fiber till villan sedan ca 15 år tillbaka, nu med 1000/1000 Mbit lina.

Tillägg
Visa signatur

- "Only a fool would say that!"

Permalänk
Vila i frid

Runt -92, 2:205/0 och telefonräkning på 14,000 i kvartalet pga pollning Europa och USA. -94 uppringd TCP mha OS/2 Warp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

28k var fan snabbt som sören. Mitt första var 2400 baud med mnp komprimering :), sedan 14k4. När 56k kom så var man väl redan på ISDN (hette det så).

Hade inga som helst referensramar så det är möjligt Minns hur fascinerande det var i alla fall. Är några år för lite gammal för att ha upplevt internets tidiga barndom; 94-95 var väl när det började bli mainstream och leta sig in i hemmen.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem

Inte direkt bästa minnet. Var i skolans datasal runt 1996 och man gick in på Aftonbladet chat och lämnade ganska snart för det var bara pedofiler som ville prata med en. Var 10 men låtsades vara 16 åring tjej fick massor med gubbar efter mig. När jag skrev att jag egentligen bara var 10 åring pojke blev de bara mer glada. Jag gick aldrig in på Aftonbladet chat efter det.

Det var verkligen vilda västern på internet på den tiden. Fanns ingen som hade tanke på regler moderatorer säkerhet osv iaf verkade det som det.

Ett lite senare minne var 1998 när vi fick internet hemma och man laddade ner SNES ROMs och spelade Harvest Moon.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

https://c.tenor.com/FfBqWHgrweEAAAAC/rough-day-keyboard.gif

Detta är inte originalet som jag minns det, det var ett videoklipp med ljud. Hittade det via lägra länkar på nittiotalet på skolan

badday.mpg

En klassiker som finns kvar i originalformat och kanske till och med bättre ändå.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Ganska säker på att min första webbplats besöktes på Tom Tits Experiment. De hade några datorer uppställda för att folk skulle kunna prova internet. Tidigt 90-tal nån gång.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Helt klart uppkopplingsljudet. Det uppstod magi i luften varje gång man hörde det.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Den här helgen satsar vi på nostalgi kring internet. Vad är egentligen ditt första minne av internet? Hoppa in i veckans helgsnack för att minnas och dela med dig!

Läs hela artikeln här

Detta är två grejer jag aldrig glömt i alla fall!

Permalänk
Medlem

Var väl -94 om jag inte minns galet.
En bekant höll på med BBser och jag tyckte det verkade häftigt, så jag önskade mig ett modem till födelsedagen och fick ett 28.8k med en Compuserve diskett på köpet
Spola fram ett par månader och man som 12årig "hacker" hade laddat hem nån kreditkortsgenerator från en BBS och gjort ett konto på Compuserve, kontona funkade i allt mellan några dagar till flera veckor sen var det ju bara att göra ett nytt.
Var ju 020-nummer man ringde upp så man surfade ju gratis.

Snabbt insåg man ju att det var rätt begränsat och inte internet på riktigt så man klurade ut hur man använde windows dialup istället för Compuserves egna klient och vips så kunde man komma åt alla härligheter som passagen och Aftonbladet chatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

badday.mpg

En klassiker som finns kvar i originalformat och kanske till och med bättre ändå.

https://www.youtube.com/watch?v=xXuLp8i3qhc

Helt rätt! Tänkte dock att rörliga bilder gjorde sig bra i tråden

Vilka minnen!

Det fanns någon full bebis också minns jag, liknande denna, men med en spritflaska och uppenbart stapplande:

(Kanske var det ett skelett slog det mig nu? Blandar säkert ihop saker)

Permalänk

Jag ser frågan för den stora skaran som hur gammal är du?
Min är att jag minns en klasskamrat hade internet, jag vet inte hur jag redan då visst vad internet var för något och jag funderar. Sedan fick vi det på skolan och alla i skolan fick känna till det. Långt därefter blev det vanligare med internet hemma. BBSer så var så så trög så det dröjde innan en person gick ut i lokalmedia om att han hade en bbs.

Det enda jag var snabb med var att jag hade fast internetuppkoppling i min lägenhet före år 2000. Sedan att jag kunde surfa på mobilen före år 2000. Där typ samma personer som då ratade smartphones fortfarande gör det idag, enda skillnaden är att de har höjt sin nivå lite. Ytterst få datanördar säger idag att de endast använder sin mobil för att ringa på och onödiga saker som surf, email, väckarklocka etc är bara onödigt.

Permalänk
Medlem

Mitt försa minne är ett video klipp som hette "Idioten" (kan minnas fel) där det var en gubbe som smällde en smällare i munnen.
Och sen kom "Idioten 2" när han tog en sått fälla och fångade sina kulor i den...

Permalänk

Edit: såg att jag inte var ensam

Minns inte om detta var mitt första minne, men väldigt nära åtminstone.

Det är denna gif:

Permalänk
Skrivet av ingenjören:

28.8 modem och spela Warcraft 2 över nätet med en granne. Det var grejer det. Första gången jag surfade runt på nätet gick jag in på GB glass hemsida. Vill minnas att man kunde ladda ner ett spel på hemsidan där man var en klättrande gubbe som man klickade på händer och fötter för att klättra. Detta var såklart förra årtusendet. Måste ha varit runt 1995-96 på en AMD 166 MHz MMX (Edit 1997 pga cpu)

Det låter som MER Climbing men det kanske fanns versioner av det med andra varumärken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Har väl egentligen inte så många isolerade minnen, det är väl mest övergripande om vilken kul tid det var att vara uppkopplad. Det var nördigare, inga sociala medier eller bloggdrottningar så långt ögat kunde nå. Det hela var rejält underground.

Satt en del på diverse sthlms-BBSer i början av 90-talet. OP och Splatterking var väl de större som eventuellt är kända här. Ljög om min ålder, sa att jag var 18 när jag var 13-14. Fick ett konto på Chalmers modempool av en lirare på OP, fråga mig inte hur legit det var. Det är väl hursom preskriberat nu.

På denna tid var det betydligt dyrare än de redan dyra lokalsamtalstaxorna att ringa utanför sitt riktnummerområde, "rikssamtal". Att ringa sådana utan att först fråga föräldrarna var det i princip nackskott på, så man smög och var noga med att inte överdriva det. Att sitta uppkopplad några längre tider kom inte på fråga.

Minns när Doom släpptes, tror det var 4 disketter stort, monstruös nedladdning för sin tid

Runt 94-95 delade Swipnet (som sedemera blev Tele2) ut gratis dialupkonton till intresserade. Har något minne av att de ville att man hade en hemsida. Fick hur som helst ett konto. Det var ett fruktansvärt liv på morsan om teleräkningarna, som ofta landade på fyrsiffriga belopp. De kom kvartalsvis, så ett tag funkade det att låta det svalna av lite, och köra vidare innan nästa räkning kom. Det där med Compuserv och Telia 020 - också preskriberat - blev nog ändå lite av en räddning för min och brorsans verksamhet på nätet. Det var en ständig kamp att fixa nya konton innan de man hade blev avstängda, som på sitt sätt var minnesvärd i sig.

98 flyttade jag hemifrån för att plugga, och hade då 10Mbit bredband på studentboendet. Helt vansinnig bandbredd för den tiden. Körde en shellbox för olyckliga polare som fortfarande satt på modem. Lärde känna en av mina nu bästa polare genom att en annan polare hackade en irc-server från shellboxen som den polaren adminade. Fick ett samtal med kontentan "du ska ge fan i att hacka mina maskiner" som jag ställde mig väldigt frågande till. Vi bubblade ett par timmar, och på den vägen var det

Under tiden jag bodde på studentboendet hann bredband bli en grej och få spridning i bredare lager. I den vevan kom gemene man ut på nätet, och den där pionjärskänslan dog av. Sen dess har man väl ungefär samma minnen som alla andra av det.

Fanns ju också hackade AT&T callingcards som gjorde att man kunde ringa bbs:s och sitta i dagar och tanka hem warez

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att det tog lång tid att ladda bilder på Pamela Andersson under 90 talet

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Kommer ihåg att det tog lång tid att ladda bilder på Pamela Andersson under 90 talet

Anna Kournikova minns jag också var populär.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Fanns ju också hackade AT&T callingcards som gjorde att man kunde ringa bbs:s och sitta i dagar och tanka hem warez

Haha, ja, minns grejen med CCs, men kom aldrig riktigt in i det. Var inte så gammal när det begav sig. Ett tag funkade det väl till och med att generera numrena enligt någon algoritm vad jag förstått, de jämfördes inte mot någon som helst vitlista eller nåt när man ringde upp

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

33.6k modem, IRC, Quake, Altavista.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 9 5900XT | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Glorious GMMK 3 100%| Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

När jag utan att fatta vad det handlade om kopplade upp mig på en MUD med en IP-adress och ett portnummer. Och sen en hel värld fylld av magi! Hade mig fast i måååånga år.

Hade ingen sökmotor utan adresser till olika MUDar hittade jag i tidningsartiklar och senare i skolans BBS.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Var nog när storebrorsan körde BBS med någon Mac Classic, mitten/slutet av 80-talet (?). Minns att det var väldigt avant-garde, även att ta det till en ny nivå så att säga - då jag själv fortfarande höll på med copy-partys med polarna i plugget.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Napster, kudde på modemet, Kazaa, ICQ, Altavista, fjortis-fylla.se, privathubbar på DC++, koppla in microfonen till minidiscen - vid och högtalaren, hoppas ingen moster ringer till huset och lägga all energi på att buffra NRJ's extravadance låtar.

De va tider de!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Inte mina första minnen, men några av dem mer minnesvärdaminnena:(haha fin stavning)
Napsters chat
Aftonbladets chat
RuneScape

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Skulle kunna svara Pschhhht-krschhhh-bdoing-pschhhht-krrrr... *tystnad*...dooot-pschhhrrrrt-bdoing-pschhhht... men jag tror jag hade ett 14,4k som första egna modem tidigt 90-tal. Var inne på BBS i Stockholm med det innan Internet kom, så modemljudet var väl egentligen ett par år för tidigt för att vara ett Internet-minne.

Nej, det var nog surfa på Lynx på Amiga 600HD i textläge, för att ladda hem grejer på AmiNet, senare med Voyager som hade grafiskt läge.

Senare på Gymnasiet var det nog GlobalChat (och mIRC för de mer avancerade personerna) på gymnasiets datorer.
Samtidigt som alla slackers i klassen skickade runt WinNuke på lokalnätet och såg till att man lärde sig att spara ofta på sina CAD-projekt... En kille hade suttit i 2 timmar och inte sparat när han åkte på det. Stackars "Danso".
Samma personer som även gick runt med en sladd med banankontakter i bägge ändar och tryckte i uttag på elektronikkursen, så säkringen gick hela tiden när man labbade.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Första gången var på jobbet. Fick tips om att vi hade internet. Lyckades få till tcpip på W3.11. Första försöken så hamnade jag på ett universitet i Turkiet. Så småningom fick man tag i Netscape och hittade till sökmotorn (vad den nu hette på den tiden?). Sedan dröjde det inte länge tills man hade dator hemma och telefonmodem. Men äldsta dottern tog ju snabbt hand om datorn och då var det sällan man hade telefon hemma. men dyra telefonräkningar hade man i alla fall.
Första hemdatorn var 75 MHz Pentium. Efter en månad var det samma pris för 150MHz. Sånnt är livet.

Permalänk
Keeper of Traditions

Tidigaste minnet måste väl vara tjatet mellan de som ville använda telefonen och de som ville använda internet, och hur man alltid var tvungen att skynda sig

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

När jag praktiserade på Telia -88 så visade en ung kille där hur man kopplade upp sig mot div. databaser och kunde läsa spännande artiklar, skriva på bulletin boards eller kolla på ascii bilder på heta brudar. Jag hade en Amiga vid denna tidpunkt så jag var inte så imponerad då den hade ett mer imponerande gränssnitt och bättre bildhantering. En kompis till mig skaffade senare ett modem och visade hur man kunde "surfa" med denna och ladda ner spel på "internet". Det var ju väldigt primitivt då och det fanns inget att klicka på utan allt var i DOS-miljö, trots att Amigan hade en riktig desktop så kunde man vid denna tidpunkt tydligen inte använda det på nätet.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Modemljudet, när man fick ADSL och när Telia lanserade 8mbit var ju helt lyrisk att gå från 0.5 till 8mbit.