Europol varnar för förfalskade kretsar

Permalänk
Melding Plague

Europol varnar för förfalskade kretsar

I en rapport om förfalskade varor och gods inom EU varnar den europeiska myndigheten för elektronik och komponenter till följd av kretsbristen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite som när man beställer en extern hårddisk och får ett USB-minne limmad inuti istället, eller när någon tömt lådan på PS5 och lagt i en sten istället...

Inga direkta nyheter, men förfalskarna har blivit långsamt bättre på att fejka det man får såklart

Blir man lurad av liknande detta får man ta sig en funderare:

Permalänk
Medlem

Alltså - " Sluta handla på marknadsplatser likt CDON, ElGig eller Amazon

Enkelt.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Är precis som under pandemin då...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Alltså - " Sluta handla på marknadsplatser likt CDON, ElGig eller Amazon

CDON har jag redan slutat handla ifrån efter att fått hem diverse piratkopior. Dock inte just hemelektronik, men andra produkter som använt originalets bilder för att sedan leverera något av betydligt lägre kvalitet.

Amazon har jag betydligt högre förtroende för, men det gäller främst Amazon.de där recensionerna i sig ofta ger en vägledning samt att det är relativt enkelt att se vem som är den faktiska avsändaren. Svenska Amazon förblir däremot ett skämt. Dock svårt att avstå ifrån köp ibland när valutakursen är 1:1 mellan EUR och SEK

I övrigt försöker jag alltid handla från ställen som har fysiska butiker när det gäller hemelektronik. Power är däremot ett av undantagen här.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Vadå är min AirPhone 16+ inte äkta vara från Apple???!

Skämt åsido, var en gång i ett kinesiskt köpcentra för elektronik där jag såg en tysk turist i 35-årsåldern ifrågasätta äktheten i en typ "airpad". Han ville veta om det var äkta Apple. Så då drog säljaren ut surfplattan ur Apple-lådan. Den hade typ 3 cm bezels och körde android 1.6.
Turisten inspekterade den och var nöjd med att det var äkta vara och köpte den för typ 25 dollar. Han verkade genuint tro att han gjort världens deal.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Alltså - " Sluta handla på marknadsplatser likt CDON, ElGig eller Amazon

Enkelt.

varför skulle man göra det? är inte direkt svårt att se vad som är "fejk" och vad som är äkta. Och skulle snarare våga påstå att wish och ebay är ett betyderligt större problem än Amazon eller elgiganten. Hos elgiganten eller Amanzon så får man ändå tillbaka pengarna om man nu skulle bli "lurad" jämfört med wish där annonsen och säljaren är borta långt innan du ens fått varan.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

varför skulle man göra det? är inte direkt svårt att se vad som är "fejk" och vad som är äkta. Och skulle snarare våga påstå att wish och ebay är ett betyderligt större problem än Amazon eller elgiganten. Hos elgiganten eller Amanzon så får man ändå tillbaka pengarna om man nu skulle bli "lurad" jämfört med wish Alldär annonsen och säljaren är borta långt innan du ens fått varan.

1. Ofta har du ingen aning vad som är äkta och inte förräns du öppnar upp den - Hur ofta gör du det? (Tänk laddare etc)
2. Wish och Ebay vet folk att undvika, men Amazon kan vara lika illa.
3. CDON har ex visat gång på gång att du har noll skydd om du handlar från marknadsplatser.

Är det verkligen värt att spara 20kr på en laddare från en okänd, när du kan få garanterade originalgrejer med garanti osv?

Edit*
Bara det att man ens ska behöva tänka att "Jag får ju tillbaka pengarna om jag blir lurad (Om du ens får det)" är ju bara ett sorgligt sätt att köpa grejer på

Edit2*
När vi ändå pratar kretsar - du har ingen aning om din "TP-link" router från Ebay/Wish/Marknadsplats inte har påverkats på något sätt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Den hade typ 3 cm bezels...

Aha, det var en Sony!

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Skrivet av norrby89:

varför skulle man göra det? är inte direkt svårt att se vad som är "fejk" och vad som är äkta. Och skulle snarare våga påstå att wish och ebay är ett betyderligt större problem än Amazon eller elgiganten. Hos elgiganten eller Amanzon så får man ändå tillbaka pengarna om man nu skulle bli "lurad" jämfört med wish där annonsen och säljaren är borta långt innan du ens fått varan.

Du har säkert rätt i att problematiken är större på wish och ebay, men problematiken med förfalskade produkter är rätt så omfattande på till exempel Amazon, där säljare kan kapa en produktsida och sälja vad man påstår är äkta produkter till ett attraktivt pris. Att få pengarna tillbaka kan vara möjligt, men är inte särskilt enkelt då man faktiskt fått en produkt. Ibland är det också svårt att veta vad som är en äkta produkt eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Aha, det var en Sony!

Haha ja dom var rätt stora på min Z2 jämfört med konkurrenterna, men den hade också bäst batteritid och framåtvinklade stereo högtalare så det kom med sina fördelar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Alltså - " Sluta handla på marknadsplatser likt CDON, ElGig eller Amazon

Enkelt.

De stora ligorna scammar i grossistleden så även Inet kan ha fejkade chip. Hör är det dock vanligare med restaurerade äldre chip som funkar, men vem vet hur länge?

Skrivet av norrby89:

varför skulle man göra det? är inte direkt svårt att se vad som är "fejk" och vad som är äkta. Och skulle snarare våga påstå att wish och ebay är ett betyderligt större problem än Amazon eller elgiganten. Hos elgiganten eller Amanzon så får man ändå tillbaka pengarna om man nu skulle bli "lurad" jämfört med wish där annonsen och säljaren är borta långt innan du ens fått varan.

Hur vet du om du har senaste exynox processorn, eller om du har förra årets modell omgjord för att likna årets? Både med digitala identifieringen och serienummer? Tror du trivialiserar det hela lite.

Ja, Aliexpress varianter ser ALLA skillnad på, men det är knappast billiga plastkopior som Europool varnar för.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vadå är min AirPhone 16+ inte äkta vara från Apple???!

Skämt åsido, var en gång i ett kinesiskt köpcentra för elektronik där jag såg en tysk turist i 35-årsåldern ifrågasätta äktheten i en typ "airpad". Han ville veta om det var äkta Apple. Så då drog säljaren ut surfplattan ur Apple-lådan. Den hade typ 3 cm bezels och körde android 1.6.
Turisten inspekterade den och var nöjd med att det var äkta vara och köpte den för typ 25 dollar. Han verkade genuint tro att han gjort världens deal.

Haha. Påminner mig om när jag var på en likande marknad i Kina år 2009 och de sålde USB-stickor med hur mycket lagringsutrymme som helst. Seemed legit…

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Haha. Påminner mig om när jag var på en likande marknad i Kina år 2009 och de sålde USB-stickor med hur mycket lagringsutrymme som helst. Seemed legit…

Ja till marknader i Kina måste man ta sig med förkunskaper så kan man ha roligt. Var i Shenzen 2007 och direkt när man kom in e ena shopping gallerian kom de fram och roppade "Mister, Mister DVD DVD"

Permalänk
Medlem

Att bara vara nöjd med att få pengarna tillbaka ochatt då ingen skada är skedd är ju lite kortsiktigt.
Vem gav du pengar?
Var det den där ligan som även producerar fakeCanada Goose-jackor med krage av hund, eller den där fakeklocktillverkaren som även säljer kvinnor och barn?
Inga jag vill stötta iaf...

Gör vad ni kan för att köpa äkta varor!

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Rätt säker på att detta snarare handlar om att någon stämplar om kretsar.
Kul när den där krocksensorn inte funkar och airbagen inte löser ut...
Orsak? Någon som plockar bort märkningen på en krets och laseretsar in ett annat parts-number på en nästan likadan krets.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Jag köpte DDR4 Skill som är märkta 3200 men datorn identifierar dem som 2133.
Jag har inte testat än om de klarar 3200...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Jag köpte DDR4 Skill som är märkta 3200 men datorn identifierar dem som 2133.
Jag har inte testat än om de klarar 3200...

Datorn kör alltid minnen i standard hastighet om du inte slagit på XMP i bios.

Permalänk
Medlem

Det gamla "Om det verkar för bra för att vara sant är det antagligen så" är fortfarande aktuellt

Permalänk
Skrivet av Xyberly:

Datorn kör alltid minnen i standard hastighet om du inte slagit på XMP i bios.

Mina 2400 DDR4 går alltid i 2400 utan att jag ändrar i BIOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Mina 2400 DDR4 går alltid i 2400 utan att jag ändrar i BIOS

https://eu.crucial.com/support/articles-faq-memory/what-is-xm...

Därav att det följer en av följande JEDEC standarder som även stödjs "native" av processor/moderkort

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Ingen nyhet egentligen, förfalskade kretsar har funnits länge. Se till exempel denna video:

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810