Åsikter om denna datorn

Permalänk
Medlem

Åsikter om denna datorn

skulle behöva veta vad folk tycker om denna datorn.
funkar alla delar bra ihop med varran?
något som bör bytas ut?

Chassi:
Cold Ebony Miditower White/Crimson Red 300W ATX (AMD&P4 OK)

Moderkort:
EPoX EP-8RDA+ nForce2 6PCI 1AGP8x 3DDR-DIMM UDMA133 USB2.0 LAN 6CH-Audio SocketA ATX

Processor:
AMD Athlon XP2400+ Thoroughbred 2000MHz/2.0GHz 256Kb 266MHz 0.13 bulk SocketA

Processor fläkt:
Spire FalconRock II 25dBA SocketA (max XP3000+)

Minne:
2x Standard 256Mb PC3200/DDR400 DDR 184pin 400MHz (AMD OK)

Hårddisk:
Maxtor DiamondMax Plus9 6Y120P0 120Gb 7200rpm Special Edition (OBS! 8Mb cache!) UDMA133 Fluid IDE

DVD:
LITE-ON LTD163 DVD-ROM 16X DVD/48X CD bulk IDE

Brännare:
LITE-ON LTR-52246S CD-RW 52x24x52x Burn Proof Retail intern IDE

Grafikkort:
Sparkle GeForce FX5200 128MB DDR TV-out DVI Retail AGP

Skärm:
AOC 7VLR+ 17" CRT

Ge seriösa svar på vad ni tycker om denna confen.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk

Grafikkortet kanske är lite klent...
Du har kollat ordentligt med recensioner eller?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Grafikkortet kanske är lite klent...
Du har kollat ordentligt med recensioner eller?

Jo, men samtidigt så behöver jag inte så mycket av det.
spelar inte mycket, så..

hehe, tyvärr inte

tänkte lixom hoppas över det steget och gå direkt till er

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Du får helt klart mycket för pengarna.. Utan att lägga ut allt för mycket pengar så kan du byta upp dig till en AMD AthlonXP 2500+, som bara kostar en hundring mer men är MYCKET bättre.

Permalänk
Medlem

Satsa på en bättre skärm. Det är den viktigaste delen till datorn och den komponent som (vanligtvis) hänger med längst....

19" Samsung 959NF för 2730kr är ett klipp!
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SAM959NF

Riktigt bra skärm tilll ett mycket bra pris...har fått väldigt bra betyg i ett flertal test. Har även använt den själv ett tag och är mycket imponerad.
Funktionen för att ställa in bilden med programvara via USB-kabel är väldigt användbar och bilden är mycket fin. Helt klart i klass med Sony (som jag själv använder) och NEC.

EDIT: behöver du verkligen DVD-ROM? Man klarar sig rätt bra med bara CD-brännare om man inte ska kolla film på datorn...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av giz
Du får helt klart mycket för pengarna.. Utan att lägga ut allt för mycket pengar så kan du byta upp dig till en AMD AthlonXP 2500+, som bara kostar en hundring mer men är MYCKET bättre.

jaså, är det såå stor skillnad mellan en XP 2400 och en XP 2500?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]P[
Satsa på en bättre skärm. Det är den viktigaste delen till datorn och den komponent som (vanligtvis) hänger med längst....

19" Samsung 959NF för 2730kr är ett klipp!
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SAM959NF

Riktigt bra skärm tilll ett mycket bra pris...har fått väldigt bra betyg i ett flertal test. Har även använt den själv ett tag och är mycket imponerad.
Funktionen för att ställa in bilden med programvara via USB-kabel är väldigt användbar och bilden är mycket fin. Helt klart i klass med Sony (som jag själv använder) och NEC.

EDIT: behöver du verkligen DVD-ROM? Man klarar sig rätt bra med bara CD-brännare om man inte ska kolla film på datorn...

jag har tyvärr inte råd med en sådan skärm.

ja, jag rippar en del filmer och ser en del på datorn.
så den behövs.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aik_hugo
jaså, är det såå stor skillnad mellan en XP 2400 och en XP 2500?

http://www.viperlair.com/reviews/cpu_mobo/amd/2500xp/xp2500_3...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aik_hugo
jag har tyvärr inte råd med en sådan skärm.

Hmm..enligt din signatur så har du en 17" Hansol nu. Du kan inte behålla den så länge och spara till en bättre? Tror faktiskt att du kommer bli ganska missnöjd med AOC:n.

En kompis till mig köpte en AOC 19" just för att den va så billig, tyvärr va bildkvalitén riktigt dålig och jag hade problem med att sitta vid skärmen en längre tid i sträck.

Permalänk
Medlem

tyckte då inte det verakde vara så stor skillnad.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]P[
Hmm..enligt din signatur så har du en 17" Hansol nu. Du kan inte behålla den så länge och spara till en bättre? Tror faktiskt att du kommer bli ganska missnöjd med AOC:n.

En kompis till mig köpte en AOC 19" just för att den va så billig, tyvärr va bildkvalitén riktigt dålig och jag hade problem med att sitta vid skärmen en längre tid i sträck.

morsan och jag delar på den datorn som står i signaturen.
så när jag köper ny så behåller hon den..tyvärr.

men om jag nu inte ska ha en AOC så vilken ska jag då ha som helst är i samma prisklass?

var det hög strålning då eftersom att du inte kunde sitta här länge eller berodde det på bildkvaliten?
typ lite grötig eller så?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aik_hugo
morsan och jag delar på den datorn som står i signaturen.
så när jag köper ny så behåller hon den..tyvärr.

men om jag nu inte ska ha en AOC så vilken ska jag då ha som helst är i samma prisklass?

var det hög strålning då eftersom att du inte kunde sitta här länge eller berodde det på bildkvaliten?
typ lite grötig eller så?

kan tyvärr inte så mycket om den här prisklassen...

Hyundai Imagequest kan ju vara ett alternativ iofs.
Recension: http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_020626_hyundai_...
Har kollat lite snabbt på den i butik och den verkade inte helt dum. Rätt snygg och liten också.
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=HYQ770S

Annars verkar ju Samsung 753S rätt ok:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SAM753S
1280x1024 i 68Hz går ju nästan att kolla på ju
TCO99-märkt också är ju inte något negativt (högre krav på skärpa än TCO95)

he he...felet på AOC:n va inte strålningen utan att den va grynig, hade dålig skärpa, välvd yta och konstiga mönster i bilden som inte gick att kalibrera bort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]P[

1280x1024 i 68Hz går ju nästan att kolla på ju

Tycker det är ganska långt ifrån nästan, klarar mig knappt inte med mindre än 100 Hz...

Mindre än 85 Hz är ju bara att glömma...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]P[
kan tyvärr inte så mycket om den här prisklassen...

Hyundai Imagequest kan ju vara ett alternativ iofs.
Recension: http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_020626_hyundai_...
Har kollat lite snabbt på den i butik och den verkade inte helt dum. Rätt snygg och liten också.
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=HYQ770S

Annars verkar ju Samsung 753S rätt ok:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SAM753S
1280x1024 i 68Hz går ju nästan att kolla på ju
TCO99-märkt också är ju inte något negativt (högre krav på skärpa än TCO95)

he he...felet på AOC:n va inte strålningen utan att den va grynig, hade dålig skärpa, välvd yta och konstiga mönster i bilden som inte gick att kalibrera bort.

den sista, samsung skärmen ser väldigt bra ut.
den kör vi på

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
Tycker det är ganska långt ifrån nästan, klarar mig knappt inte med mindre än 100 Hz...

Mindre än 85 Hz är ju bara att glömma...

jag kör själv på typ 60 Hz just nu, stör inte mig.
så 85 känns väldigt bra.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Köp inte AOC 7vlr+, jag köpte den i brist på pengar, har fått byta ut den 3 gånger
pga att bilden "flyttat" sig runt på skärmen.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Booris
Köp inte AOC 7vlr+, jag köpte den i brist på pengar, har fått byta ut den 3 gånger
pga att bilden "flyttat" sig runt på skärmen.

Då blir det ju ingen AOC iaf..

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

60Hz

Jag kör min skärm i 60hz när jag använder den för att surfa och sånt.. sen när jag spelar spel så kör jag lite högre Hz... min bild blir mkt skarpare ju lägre hz man har.. vad beror detta på?

Permalänk
Medlem

Re: 60Hz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av volny
Jag kör min skärm i 60hz när jag använder den för att surfa och sånt.. sen när jag spelar spel så kör jag lite högre Hz... min bild blir mkt skarpare ju lägre hz man har.. vad beror detta på?

jo, typ 60 Hz vid vanligt "arbete" (slösurfande m.m. ) 72 Hz vid spel.
brukar jag köra iaf

jaså, hörs lite ologiskt.
bilden ska ju bli skarpare ju högre Hz du kör.
men sen beror du på vilkden sorts skarphet du menar.
om bilden typ flimrar typ precis vid ytan av skärmkanten, eller själva bilden i skärmen (jag, du förstår kanske inte men ändå )

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Re: Re: 60Hz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aik_hugo
j

jaså, hörs lite ologiskt.
bilden ska ju bli skarpare ju högre Hz du kör.

Så behöver det absolut inte vara. Jag har också varit med om att bilden blir "suddig" när man kör med högre Hz-tal. Ofta lite äldre skärmar, typ 15"-17" CRT

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: 60Hz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]P[
Så behöver det absolut inte vara. Jag har också varit med om att bilden blir "suddig" när man kör med högre Hz-tal. Ofta lite äldre skärmar, typ 15"-17" CRT

jomen de beror på vad man menar med skarp också.
en bild kan ju vara väldigt skarp, alltså själva bilden.
medans den sedan känns fladdrig och lite grötig pga att den kör i låga Hz.
typ bilden kan vara skarp, men kan upplevas som oskarp pga att skärmen använder låg Hz.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: 60Hz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aik_hugo
jomen de beror på vad man menar med skarp också.
en bild kan ju vara väldigt skarp, alltså själva bilden.
medans den sedan känns fladdrig och lite grötig pga att den kör i låga Hz.
typ bilden kan vara skarp, men kan upplevas som oskarp pga att skärmen använder låg Hz.

möjligt, men just påståendet att ett högre hz-tal alltid skulle resultera i skarpare bild är fel eftersom det inte alls behöver vara så.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: 60Hz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]P[
möjligt, men just påståendet att ett högre hz-tal alltid skulle resultera i skarpare bild är fel eftersom det inte alls behöver vara så.

kanske inte alltid bli skarpare men om bilden i sig är skarp så blir den kanske lite skarpare om du höjer Hz'en (eller rättare sagt, bilden ser skarpare ut även om den inte blir det).

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD