Mac Studio testas och dissekeras

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tror lite grundproblem är nyhetstorka och det inte finns så mycket annat från Apple att diskutera.
Apples Studio är en mediadator. Ytterst få här på forumet kommer köpa en sådan för kanske 30 000kr. Däremot är väldigt många här intresserade av utvecklingen och se vad alternativen är.

Hade Apple bara haft en dator i mer av den typ som många här köper så hade diskussionerna blivit bättre. Vi får se vad Armkonkurrenterna en dag kommer med. Min känsla är att Apple vill begränsa deras utbud.

Och sedan påstår jag sedan länge att desktop egentligen är utdött om det ej vore för gamers. Visst finns det många individer som köper desktop för annat, men sett i helheten så upplever jag denna skara som liten.

Att stationära datorer skulle vara utrotningshotade är något jag hört sedan typ 2007.
Som sagt har ju en laptop egentligen bara en fördel: det är enkelt att flytta den. Om det behovet saknas finns det bara nackdelar kvar

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Vet inte om jag tycker det är en så nischad produkt. Det är en storebror till Mac Mini som är en väldigt flexibel dator. Mac studion är en kraftfull maskin och det går att göra det mesta på den.
Jag har beställt en Studio M1 Max och tänkt att använda den som en allround-dator. Surf, lite bildredigering, lite videoredigering, lite utveckling, ja det jag gör på datorn helt enkelt.
Tycker inte den är så nischad som vissa vill hävda och för priset tycker jag ändå man får rätt mycket. Visst, det är mycket pengar, men det är det ju när man köper en pc idag med halvskapligt grafikkort med. Betalar ca 26k för min, det kostar rätt många pc:s idag med..

Alltså den är ju kraftfull, kan köra trettioelva 16k-streams samtidigt osv, men dom människor som har faktiskt användning av det är inte många. 3D-arbete verkar den inte vara så bra på med tanke på priset (nej det är verkligen ingen 3090 i den), så det är väl kompilering o sånt som kan ta använding för den kraften. Men 99% av folk som kör Mac kan skaffa en MacBook Air o ha kraft så det räcker o blir över, men ändå så sitter ganska stor andel av dom o runkar till den här Studion.
För övrigt har jag lagt runt 10kkr på min stationära burk med bl a en 3060ti som kutar i cirklar runt tillomed den dyraste Mac Studion när jag sitter o Blendrar.

Permalänk
Skrivmaskin

Uppdatering: Ledig lagringsplats innebär absolut inte uppgraderingsmöjligheter

Efter insamlande av videomaterial till den här artikeln har Youtube börjat kasta Mac Studio-recensioner på mig, och under dagen publicerade Luke Miani en video som undersöker den extra lagringsplatsen, som i teorin skulle kunna möjliggöra uppgraderingar i efterhand. Så är dock inte fallet:

Miani har två Mac Studio-datorer och blåser (den proprietära) lagringsenheten på den ena datorn, samt stänger av säkerhetsfunktioner på den andra, för att bättra på chanserna för att få det att fungera. Det visar sig dock att det inte går att starta datorn om den tomma SSD-enheten adderas till det andra systemet, det går heller inte att boota med en SSD placerad på den alternativa lagringsplatsen. Det mest förvånande är dock att det heller inte går att starta datorn om man flyttar SSD från en dator till en annan... vilket innebär att Apple implementerat alla möjliga mjukvarulås. Luke Miani är inte särskilt imponerad av beslutet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Alltså den är ju kraftfull, kan köra trettioelva 16k-streams samtidigt osv, men dom människor som har faktiskt användning av det är inte många. 3D-arbete verkar den inte vara så bra på med tanke på priset (nej det är verkligen ingen 3090 i den), så det är väl kompilering o sånt som kan ta använding för den kraften. Men 99% av folk som kör Mac kan skaffa en MacBook Air o ha kraft så det räcker o blir över, men ändå så sitter ganska stor andel av dom o runkar till den här Studion.
För övrigt har jag lagt runt 10kkr på min stationära burk med bl a en 3060ti som kutar i cirklar runt tillomed den dyraste Mac Studion när jag sitter o Blendrar.

Hur står det till, är du bitter eller vad är det som felar?

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Wittwang:

vilket innebär att Apple implementerat alla möjliga mjukvarulås. Luke Miani är inte särskilt imponerad av beslutet...

Det var detta jag var rädd för. Tur att man har en gammal iMac utan dessa lås, men väl måste jag byta ut hybriddisken mot en SSD. Nåväl, lyxproblem i jämförelse…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Hur står det till, är du bitter eller vad är det som felar?

Visst att jag är ganska irriterad på det mesta idag o det syns kanske i hur jag skriver, men i sak så tycker jag att jag har ganska rätt iaf. Mac Studion ÄR en väldigt nischad produkt som mest används som reklam för Apple, precis som t ex Audi R8 är för Audi. En dyr produkt som få faktiskt behöver eller kommer köpa, men som ändå folk snackar om o gör att dom köper deras billigare grejer istället.

Permalänk
Medlem

Folk lägger glatt >500 000 på en bil om de har pengar (eller, inte har), tiotusentals kronor på att plåga sig i solen på semesterorter, ändå baxnar de om någon köper en cykel för 20 000 eller dator för 30 000, trots att det kanske hade gått att ta sig fram med en Biltema-cykel eller en noname-dator.

Om datorer är ens största intresse, eller något man livnär sig på, då är det här ingen dyr dator - om man har råd.

För egen del kör jag ju "hackintosh" pga begränsad ekonomi, men visst skulle jag gärna ha en sådan här burk på skrivbordet. Kanske om 10-15 år. :-/

Räknade ju nån gång ut att jag lagt i skogarna kring 30 000 på min Amiga 500 med kringutrustning...väl spenderade pengar. Inte har det gett mig några inkomster, men stort nöje främst för 25-35 år sedan, och nu har jag grävt upp den igen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

https://www.youtube.com/watch?v=xEwS_VGD2yY

Efter insamlande av videomaterial till den här artikeln har Youtube börjat kasta Mac Studio-recensioner på mig, och under dagen publicerade Luke Miani en video som undersöker den extra lagringsplatsen, som i teorin skulle kunna möjliggöra uppgraderingar i efterhand. Så är dock inte fallet:

Miani har två Mac Studio-datorer och blåser (den proprietära) lagringsenheten på den ena datorn, samt stänger av säkerhetsfunktioner på den andra, för att bättra på chanserna för att få det att fungera. Det visar sig dock att det inte går att starta datorn om den tomma SSD-enheten adderas till det andra systemet, det går heller inte att boota med en SSD placerad på den alternativa lagringsplatsen. Det mest förvånande är dock att det heller inte går att starta datorn om man flyttar SSD från en dator till en annan... vilket innebär att Apple implementerat alla möjliga mjukvarulås. Luke Miani är inte särskilt imponerad av beslutet...

Mycket intressant.
Ibland undrar jag om Apple har ett hemligt avtal med övriga teknikföretag inom datorbranschen att inte bli för lika ”PC-sidan”. 🤔
Att medvetet göra sina maskiner sämre gällande detta – kan vet verkligen vara bra för business? Som den Mac Pro jag har i signatur – grym maskin under flera år med hjälp av uppgraderingmöjligheter och inte vråldyr när den lanserades, så det är knappast så att Apple inte varit där innan. Men nu är det mer begränsat (I alla fall för intern expansion) om man inte kan tänka sig att haka på Mac Pro med instegspris på 70 laxar.

Ibland tycker jag det är synd att jag tycker såpass mycket om macOS. Fixar inte Windows som huvud-OS med sitt spretiga GUI och arv från gamla Windows och med tredjepartsprogram som inte ändrat användargränssnitt eller uppdaterat ikonerna sedan Windows 95 och XP.

Lösningen får väl bli en Mac mini och sen bygga en X86-PC med kraftig grafik för spelande. Men nuvarande Mac mini känns inte så fräsch längre – väntar nog på M2.
Oh, well... Maskinen i signatur kör som sagt vidare med senaste macOS, 12 år senare efter en del hårdvaruuppdateringar och mjukvarutrixande. Klarar mig ett tag till.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av star-affinity:

Mycket intressant.
Ibland undrar jag om Apple har ett hemligt avtal med övriga teknikföretag inom datorbranschen att inte bli för lika ”PC-sidan”. 🤔
Att medvetet göra sina maskiner sämre gällande detta – kan vet verkligen vara bra för business? Som den Mac Pro jag har i signatur – grym maskin under flera år med hjälp av uppgraderingmöjligheter och inte vråldyr när den lanserades, så det är knappast så att Apple inte varit där innan. Men nu är det mer begränsat (I alla fall för intern expansion) om man inte kan tänka sig att haka på Mac Pro med instegspris på 70 laxar.

Ibland tycker jag det är synd att jag tycker såpass mycket om macOS. Fixar inte Windows som huvud-OS med sitt spretiga GUI och arv från gamla Windows och med tredjepartsprogram som inte ändrat användargränssnitt eller uppdaterat ikonerna sedan Windows 95 och XP.

Lösningen får väl bli en Mac mini och sen bygga en X86-PC med kraftig grafik för spelande. Men nuvarande Mac mini känns inte så fräsch längre – väntar nog på M2.
Oh, well... Maskinen i signatur kör som sagt vidare med senaste macOS, 12 år senare efter en del hårdvaruuppdateringar och mjukvarutrixande. Klarar mig ett tag till.

Ja, det här var en tråkig och aningen överraskande detalj, eftersom Apple ändå ansträngt sig med att inte ha fastlödda komponenter för just lagring. Mac Studio är därtill ett system som inte är jättelångt från senaste omgången Mac Pro, som är relativt tillåtande när det kommer till uppgraderingar, varför det inte hade varit konstigt om lagringen varit möjlig att uppgradera.

Jag hoppade in på Mac-arenan först hösten 2020, eftersom M1-utrullningen var oemotståndligt spännande, och i höstas utökades min maskinpark med M1-bestyckade Ipad Pro – också det till följd av nyfikenhet. Däremot använder jag primärt Windows-system och möjligheterna att fixa och uppgradera på egen hand är kanske det jag anser är det starkaste kortet. Någonstans i mina tankar kring det här ligger en krönika begravd... men jag har inte kommit mig för att skriva den än Apples slutna ekosystem fungerar ju nästan lite för bra, och det smärtar lite i nördhjärtat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Alltså den är ju kraftfull, kan köra trettioelva 16k-streams samtidigt osv, men dom människor som har faktiskt användning av det är inte många. 3D-arbete verkar den inte vara så bra på med tanke på priset (nej det är verkligen ingen 3090 i den), så det är väl kompilering o sånt som kan ta använding för den kraften. Men 99% av folk som kör Mac kan skaffa en MacBook Air o ha kraft så det räcker o blir över, men ändå så sitter ganska stor andel av dom o runkar till den här Studion.
För övrigt har jag lagt runt 10kkr på min stationära burk med bl a en 3060ti som kutar i cirklar runt tillomed den dyraste Mac Studion när jag sitter o Blendrar.

Jo men det är ju så folk är. Hur många är i så stort behov av ett 3090? Ändå köper folk det. Vem är
i behov av en Lamborghini? Ändå köper en del det.
Folk köper inte det man har behov av utan det som är häftigt. Jag köper inte Mac för hårdvarans skull utan för Mac OS. Windows blir mer och mer crap och jag orkar allvarligt inte med det längre. Det är ett sånt lapptäcke och dom får ju fasen aldrig guit enhetligt igen. Inställningar är precis överallt numera, dom trackar aktivitet och det är mer bloatat än nånsin. Det första man får göra efter en installation är att köra massa debloat-script o skit för att bli av med det värsta. Inget sånt skit följer med i Mac OS. Trivs överlag bättre med Mac OS och jag kan ibland behöva kraften som finns i en Studio.
Kommer antagligen köpa en air M2 sen med, en basmodell av den för att byta ut min gamla MacBook Pro late 2013.

En annan fördel med de nya M1-macarna är att de är fruktansvärt strömsnåla och det är värt en hel del med. Dessutom är den väldigt tyst och det verkar svårt att få den att ens öka fläkthastigheten. Din dator med ett 3060 drar högst troligen betydligt mer ström än valfri Mac med M1-chip. Men om du är nöjd med Windows eller Linux och ditt 3060-kort, kul för dig. Jag sålde mina pc, förutom en och köper macar istället. Trevligare i mitt tycke och tycker det är helt okej peng för prestandan man får.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av star-affinity:

Haha, resultatet i Blender är ju helt värdelöst för Mac Studio jämfört med maskinerna med RTX 3080 och RTX 3090. Men vet att Metal-stödet nyss kom med Blender 3.1 och att det snackas om att optimeringar kommer längre fram. Vi får väl se – verkar vara en del att jobba på där.

Jämför man Nvidias RTX GPUer mot AMDs RDNA2 GPUer i just Blender ser man att Nvidia är exceptionellt bra på just denna arbetslast. Det var fördel Nvidia redan i Blender 2.x, men i Blender 3.x designades OptiX "kernel" om från scratch och är med dessa RTX-korten får helt brutal prestanda.

Ett RTX3060 matchar prestanda hos 6900XT i Blender 3.1!

Realistiskt kommer därför Apple aldrig komma nära Nvidias RTX serie med deras nuvarande GPUer.

Dock är Blender 3.1 första versionen med Metal-stöd och till skillnad från AMDs HIP API som i praktiken är en CUDA-klok skiljer sig Metal rätt ordentligt från CUDA på flera punkter.

Apple har nämnt att de har prototyper som visar på runt dubbal prestanda mot idag i Blender. Det är nog också vad man kan hoppas på.

Får man en fördubbling kommer Apple hamna på rätt snarlik nivå som AMD RDNA när man jämför kretsar med samma teoretiska kapacitet. M1 Max ligger väldigt likvärdigt med 6600XT medan M1 Ultra ligger i nivå med 6800XT (det för GPGPU, är annan balans för rastrering).

Det man ändå får ha i bakhuvudet är att man fortfarande primärt använda CPU-rendering för 3D-modellering bara för ett par år sedan. Idag är 3090 >10 gånger snabbare än CPUer som 12900K i Blender!

Så jämfört med CPU rendering står sig M1-kretsarna väl redan idag, man utnyttjar att GPU och CPU delar på RAM för flera saker. Bl.a. fungerar det långt bättre att både använda GPU+CPU för M1, har testat det både på M1 MacMini där man ser en klar prestandavinst att köra GPU+CPU medan jag så här långt alltid sett en (liten) försämring av att köra 3090+5950X (är snabbare att bara köra med 3090).

Skrivet av heatm:

AMD har väl jobbat på att få HIP att funka också. Blender-utvecklarna har det jobbigt just nu med all bra hårdvara alla vill att dom ska stödja!

HIP-stödet har absolut sina fördelar. Den stora är att HIP i praktiken är AMDs variant av Nvidias CUDA API, det gör det relativt enkelt att ta något som redan stödjer CUDA och få det att fungera med HIP.

Nackdelen är primärt två. HIP kommer alltid lagga efter CUDA ett par versioner då CUDA inte är en öppen standard och Nvidia presenterar bara nyheter i samband med nya släpp. Andra problemet är att CUDA är bara designat med Nvidias GPUer i åtanke (precis som Metal bara är designat med Apples GPUer i åtanke), så kan vara utmanande för AMD att få full utväxling på deras design.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det är lustigt att Apple kör exakt samma upplägg för andra gången. När de gjorde reklam för PowerPc-processorn (också RISC) körde den enligt Apple cirklar runt Pentium II-processorn och var enligt Apple dubbelt så snabb. Ha Ha!. Hur det gick sedan vet vi ju. De kommer alltid att ljuga friskt om prestandan för att få lättlurade att hoppa på Appletåget. Att de skulle matcha 3090 trodde jag inte för en sekund. Som Louis Rossman sade i en video. Bra jobbat Apple! Ni gjorde en snabbare processor detta året än förra. Jättebra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jämför man Nvidias RTX GPUer mot AMDs RDNA2 GPUer i just Blender ser man att Nvidia är exceptionellt bra på just denna arbetslast. Det var fördel Nvidia redan i Blender 2.x, men i Blender 3.x designades OptiX "kernel" om från scratch och är med dessa RTX-korten får helt brutal prestanda.

Ett RTX3060 matchar prestanda hos 6900XT i Blender 3.1!

Realistiskt kommer därför Apple aldrig komma nära Nvidias RTX serie med deras nuvarande GPUer.

Dock är Blender 3.1 första versionen med Metal-stöd och till skillnad från AMDs HIP API som i praktiken är en CUDA-klok skiljer sig Metal rätt ordentligt från CUDA på flera punkter.

Apple har nämnt att de har prototyper som visar på runt dubbal prestanda mot idag i Blender. Det är nog också vad man kan hoppas på.

Får man en fördubbling kommer Apple hamna på rätt snarlik nivå som AMD RDNA när man jämför kretsar med samma teoretiska kapacitet. M1 Max ligger väldigt likvärdigt med 6600XT medan M1 Ultra ligger i nivå med 6800XT (det för GPGPU, är annan balans för rastrering).

Det man ändå får ha i bakhuvudet är att man fortfarande primärt använda CPU-rendering för 3D-modellering bara för ett par år sedan. Idag är 3090 >10 gånger snabbare än CPUer som 12900K i Blender!

Så jämfört med CPU rendering står sig M1-kretsarna väl redan idag, man utnyttjar att GPU och CPU delar på RAM för flera saker. Bl.a. fungerar det långt bättre att både använda GPU+CPU för M1, har testat det både på M1 MacMini där man ser en klar prestandavinst att köra GPU+CPU medan jag så här långt alltid sett en (liten) försämring av att köra 3090+5950X (är snabbare att bara köra med 3090).

HIP-stödet har absolut sina fördelar. Den stora är att HIP i praktiken är AMDs variant av Nvidias CUDA API, det gör det relativt enkelt att ta något som redan stödjer CUDA och få det att fungera med HIP.

Nackdelen är primärt två. HIP kommer alltid lagga efter CUDA ett par versioner då CUDA inte är en öppen standard och Nvidia presenterar bara nyheter i samband med nya släpp. Andra problemet är att CUDA är bara designat med Nvidias GPUer i åtanke (precis som Metal bara är designat med Apples GPUer i åtanke), så kan vara utmanande för AMD att få full utväxling på deras design.

Bra inlägg!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Det är lustigt att Apple kör exakt samma upplägg för andra gången. När de gjorde reklam för PowerPc-processorn (också RISC) körde den enligt Apple cirklar runt Pentium II-processorn och var enligt Apple dubbelt så snabb. Ha Ha!. Hur det gick sedan vet vi ju. De kommer alltid att ljuga friskt om prestandan för att få lättlurade att hoppa på Appletåget. Att de skulle matcha 3090 trodde jag inte för en sekund. Som Louis Rossman sade i en video. Bra jobbat Apple! Ni gjorde en snabbare processor detta året än förra. Jättebra jobbat!

Nu hade jag inte lyssnat på Rossman om jag skulle få mig en någorlunda objektiv bild av Apple. Han har en del poänger, men också väl onyanserad kritik och han har flera gånger haft fel för sig, exempelvis när han direkt hakade på kritiken om när macOS Big Sur var nytt som inte visade sig stämma och som Apple sen fixade: https://blog.obdev.at/a-wall-without-a-hole/index.html

Att Apple inte skulle göra ett bra jobb med sina energieffektiva M1-chip är det väl ingen insatt som förnekar?

Apple sade väl inte att M1 Ultra skulle vara snabbare än 3090? Den är snabbare vid ett visst effektläge. Kan hålla med att det kan misstolkas om man inte går på djupet med vad som sägs, men det har vi väl lärt oss vid det här laget att det är lämpligt att göra innan en slutsats dras? Gissar att detta handlar om att få en försmak på vad den större Mac Pro med Apples kisel kommer kunna erbjuda.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Jag skaffade mig en Mac Studio M1 Mac 32Gb 1 Tb SSD. Det finns inte så många kommentarer om den här, så jag fyller på med litet:

- Jag tog en dryg månad på mig att skaffa rätt skärm efter att ha provat ett tiotal – synd om företagen som fick returer!

- Slutligt vald skärm var LG 40WP95C som fungerar med Thunderbolt 4 och går underbart bra utan styrprogram. Även med styrprogram är den bra. Vid inköpet kostade skärmen 15 700:-. Den dyker då och då ner i närheten av det hos prisjakt.se. Går också från och till hitta i samma prisläge hos idealo.de. Prova bägge!

- Herregud vad den går!

- Ställ gärna frågor!

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hundratusen:

Jag skaffade mig en Mac Studio M1 Mac 32Gb 1 Tb SSD. Det finns inte så många kommentarer om den här, så jag fyller på med litet:

- Jag tog en dryg månad på mig att skaffa rätt skärm efter att ha provat ett tiotal – synd om företagen som fick returer!

- Slutligt vald skärm var LG 40WP95C som fungerar med Thunderbolt 4 och går underbart bra utan styrprogram. Även med styrprogram är den bra. Vid inköpet kostade skärmen 15 700:-. Den dyker då och då ner i närheten av det hos prisjakt.se. Går också från och till hitta i samma prisläge hos idealo.de. Prova bägge!

- Herregud vad den går!

- Ställ gärna frågor!

Har exakt samma spec som dig, mycket trevlig dator!

Till alla: Jag har sett att informationen angående lagringen inte är helt korrekt.
Angående nvme-disken/diskarna så är det så att själva lagringsdelen är utbytbar, dock enbart till exakt samma storlek som man hade innan. Anledningen till det är att själva controllern till disken är fastlödd på moderkortet.

Det är anledningen till att Luke Miani inte kunde flytta diskarna mellan datorerna. Datorerna i videon vill jag minnas hade olika diskstorlek och det funkar inte. Men att byta till ett likadant lagringschip med samma storlek ska fungera. Kommer inte ihåg källan på detta dock, men det testades friskt på youtube med detta men några kom sedan fram till ovanstående jag skrev. Det framgår dock inte helt tydligen här tidigare i tråden vad jag kan se dock.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |