Permalänk
Medlem

Nybyggd dator bootar inte

Hej, har problem att få igång min nybyggda dator med följande delar:

Operativsystem: -
Processor: Intel Core i5-11400F
Processorkylare: Cooler Master MasterLiquid ML360R RGB CPU-vattenkylning
Moderkort: Asrock Z490 Taichi Intel Z490 ATX
Minne: Corsair VENGEANCE RGB PRO SL 32GB (2x16GB) DDR4 3600 (PC4-28800) C18 Desktop Memory (AMD Optimerad)
Grafikkort: MSI 1060 GTX 3GB (tagen från tidigare dator)
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 1 TB PCIe NVMe M.2 (2280)
Nätaggregat: Seasonic Focus GX 650W

Datorn reagerar på startknappen och fläktar går igång, led lyser men datorn ger ingen bild på skärmen. Inga ljudsignaler hörs och "felkod" som syns är 00 vilket jag tolkar som inget fel.

Skärm och grafikkort är verifierat att de fungerar med annan dator.

Testat följande:
- montera om grafikkort
- trycka i alla kablar på moderkortet extra
- verifierat distanser
- uppdaterat bios till 1.90 och L1.92B (verifierat att sekvensen lampan blinkar och slocknar är korrekt enligt beskrivning)
- ett ramminne i taget (olika uttag)
- koppla ur led
- hdmi/dvi,displayport på grafikkortet
- cmos reset
- olika skärmar

Vad mer finns det att testa? Kan det vara så att mitt moderkort inte fungerar med i5-11400F även om det står att den stödjer 11 generationen av intel?

Permalänk
Medlem

Har du någon annan 6-pin kabel att testa med från nätagget till grafikkortet? Eller iallafall dom olika kontakterna.
Testa ta ut hårddisken och se om du kommer in i bios.
Är det någon 8-pin kabel som ska kopplas i uppe i vänstra hörnet på moderkortet?

Visa signatur

Ryzen 7 3800 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18

Permalänk
Medlem

Det är två 8pin cpu inkopplade uppe i vänstra hörnet. Jag har nu testat att byta pci-kabel men ingen skillnad. (fläkten går på grafikkortet)

Test utan ssd gjorde också ingen skillnad. Passade på samtidigt att flytta grafikkortet till ny slot.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Haladria: Dr.Debug 00 ser ut att vara att den indikerar ett fel med CPU:n eller att moderkortet vill att man ska resetta CMOS.

Inte för att det blir direkt enklare att felsöka utan att ha en annan CPU att testa med

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Haladria: Dr.Debug 00 ser ut att vara att den indikerar ett fel med CPU:n eller att moderkortet vill att man ska resetta CMOS.

Inte för att det blir direkt enklare att felsöka utan att ha en annan CPU att testa med

Okej, jag har tyvärr ingen annan kompatibel processor.

Permalänk
Medlem

En snabb sökning visar att flera har haft problemet med ASrock z490 och 11th gen pga dåliga BIOS fw.
Bäst att lämna tillbaka och köpa ett annat märke eller nedgradera till 10th gen.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

En snabb sökning visar att flera har haft problemet med ASrock z490 och 11th gen pga dåliga BIOS fw.
Bäst att lämna tillbaka och köpa ett annat märke eller nedgradera till 10th gen.

Jag noterade nyss också sådana diskussioner på bla reddit men de flesta var gamla och man tycker det borde vara löst nu? Jag har skickat iväg ett supportmail till asrock, om de inte har en lösning blir det väl att byta.

Permalänk
Medlem

Förutom att tillåta viss överklockning på låsta processorer så har de inte ett gott ryckte för deras modekort.

De har svartlistat flera stora YT recensenter pga ASRocks moderkort fick underkänt i jämförelse mot andra tillverkare.

Deras påkostade moderkort som ditt Taichi har klarat sig bättre i test, men denna tråd visar ändå problem med ASRock.

Håll oss uppdaterat om du får svar från dem!

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Om du inte redan provat, flytta grafikkortet till en annan port.

Prova med endast CPU, GPU och 1 minnessticka. (Inga USB-portar eller frontpanels-kablage inkopplat.)

Om det inte ger någon skillnad, prova utan GPU.

Om det inte ger någon skillnad, tag även ut RAM.

Förövrigt måste frågan ställas.
Du har väl inte "lånat" något kablage från något annat nätagg?

Permalänk
Medlem

har du rätt strömkablar i moderkortet? Såg att du fotat cpu ström, men då skrev du grafikkort?

Viktigt att du har cpu-power till moderbrädan och inte pci-e kabel.

Skärmsladden i grafikkortet och inte i moderkortet?

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haladria:

- uppdaterat bios till 1.90 och L1.92B (verifierat att sekvensen lampan blinkar och slocknar är korrekt enligt beskrivning)

Kravet enligt ASRock är minst 1.90 i kombination med den CPU:n så om du provade andra saker innan du uppdaterade till 1.90 eller högre lär de inte ha haft någon inverkan. Det vill säga om du uppdaterade BIOS:en sent i arbetsflödet kan det vara värt att testa vissa av de andra sakerna igen.

Tyvärr verkar det dock som att det här moderkortet inte har full kompabilitet med Intels 11:a-serie.

Permalänk

Ett annat test du kan göra är säkerställa att ingen av ledarna i 8pin + 24pins socklarna är lösa, framförallt 24pin. De har hänt men är extremt sällsynt men du kanske redan testat PSUn mot annat sys?

Ett annat test är att säkerställa att kylaren inte sitter för hårt av nån anledning. En vanlig lös kylare + fläkt är de bästa.

I övrigt som redan nämnts; Ta ur grafikkortet och utvärdera förändring från debuggen.

I annat fall, kompatibiltetsproblem!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Om det finns BIOS flashback så kan du prova att uppdatera BIOS med USB. Du behöver ingen CPU eller nåt på moderkortet när du gör flashback.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Om det finns BIOS flashback så kan du prova att uppdatera BIOS med USB. Du behöver ingen CPU eller nåt på moderkortet när du gör flashback.

Jag har uppdaterat till 1.90 och 1.92b med usb-minne + knappen, tyvärr gav det ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Kravet enligt ASRock är minst 1.90 i kombination med den CPU:n så om du provade andra saker innan du uppdaterade till 1.90 eller högre lär de inte ha haft någon inverkan. Det vill säga om du uppdaterade BIOS:en sent i arbetsflödet kan det vara värt att testa vissa av de andra sakerna igen.

Tyvärr verkar det dock som att det här moderkortet inte har full kompabilitet med Intels 11:a-serie.

När den inte startade efter bygget så var uppdatering av bios det första jag testade på, då jag hört om att vissa moderkort kräver det för nyare cpu och när jag läste detaljerna på mitt moderkort så var det ett krav. Jag vet inte vilken version som fanns på vid leverans iom att jag inte lyckats boota.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

Förutom att tillåta viss överklockning på låsta processorer så har de inte ett gott ryckte för deras modekort.

De har svartlistat flera stora YT recensenter pga ASRocks moderkort fick underkänt i jämförelse mot andra tillverkare.

Deras påkostade moderkort som ditt Taichi har klarat sig bättre i test, men denna tråd visar ändå problem med ASRock.

Håll oss uppdaterat om du får svar från dem!

Okej, detta är första gången jag har ett ASRocks. Fick det billigt vid en utförsäljning och tyckte att specen var bra och enligt återförsäljarens spec skulle den vara redo för min cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

har du rätt strömkablar i moderkortet? Såg att du fotat cpu ström, men då skrev du grafikkort?

Viktigt att du har cpu-power till moderbrädan och inte pci-e kabel.

Skärmsladden i grafikkortet och inte i moderkortet?

mvh Lazze

Det blev lite förvirrat iom att jag svarade på två felsökningsfrågor samtidigt. Jag har dubbelkollat att cpu -> cpu och pci-e -> pci-e.

Permalänk
Medlem

Om du inte redan provat, flytta grafikkortet till en annan port. Testat

Prova med endast CPU, GPU och 1 minnessticka. (Inga USB-portar eller frontpanels-kablage inkopplat.) Testat

Om det inte ger någon skillnad, prova utan GPU. Jag har tyvärr ingen inbyggd gpu

Om det inte ger någon skillnad, tag även ut RAM. Jag har testat med ett i taget i olika slots

Förövrigt måste frågan ställas.
Du har väl inte "lånat" något kablage från något annat nätagg?

Nej alla kablar är helt nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Ett annat test du kan göra är säkerställa att ingen av ledarna i 8pin + 24pins socklarna är lösa, framförallt 24pin. De har hänt men är extremt sällsynt men du kanske redan testat PSUn mot annat sys?

Ett annat test är att säkerställa att kylaren inte sitter för hårt av nån anledning. En vanlig lös kylare + fläkt är de bästa.

I övrigt som redan nämnts; Ta ur grafikkortet och utvärdera förändring från debuggen.

I annat fall, kompatibiltetsproblem!

Jag har inte testat byta PSU, det är lite större arbete så ska försöka göra det imorgon. Tack för tipset.

Kylaren har jag monterat av en gång och på igen.

Permalänk
Medlem

Du har inget annat grafikkort att testa med?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haladria:

Om du inte redan provat, flytta grafikkortet till en annan port. Testat

Prova med endast CPU, GPU och 1 minnessticka. (Inga USB-portar eller frontpanels-kablage inkopplat.) Testat

Om det inte ger någon skillnad, prova utan GPU. Jag har tyvärr ingen inbyggd gpu

Om det inte ger någon skillnad, tag även ut RAM. Jag har testat med ett i taget i olika slots

Förövrigt måste frågan ställas.
Du har väl inte "lånat" något kablage från något annat nätagg?

Nej alla kablar är helt nya.

Tanken med att prova utan GPU och utan RAM är för att se om man får en annan felkod.

Jag använder själv denna testmetod med en pc-speaker inkopplad.

Denna skriker rakt ut när det upptäcks att det är fel på eller saknas GPU eller RAM.
Det går alltså utmärkt att starta upp systemet utan varken GPU eller RAM för att se om moderkortet över huvud taget ger någon felindikering.

Kan ta följande exempel.
Jag felsökte en dator häromdagen.
-Den startade, men passerade inte POST. dvs, inget beep alls.
-Tog ut allt RAM utom 1 sticka, fortfarande inget beep.
-Tog ut grafikkortet, PC-speaker skriker rakt ut.
-Sätter tillbaka grafikkortet, inget beep.
-Tar ut allt RAM, får ett tyst indikationsbeep men sedan händer inget mer.
-Tar ut grafikkort igen, PC-speaker skriker.
-Gör Clear CMOS.
-Sätter in grafikkort, PC-speaker skriker. (Inget RAM installerat.)
-Sätter in RAM, passerar POST.

Denna dator hade förmodligen råkat ut för korrupta BIOS-inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Tanken med att prova utan GPU och utan RAM är för att se om man får en annan felkod.

Jag använder själv denna testmetod med en pc-speaker inkopplad.

Denna skriker rakt ut när det upptäcks att det är fel på eller saknas GPU eller RAM.
Det går alltså utmärkt att starta upp systemet utan varken GPU eller RAM för att se om moderkortet över huvud taget ger någon felindikering.

Kan ta följande exempel.
Jag felsökte en dator häromdagen.
-Den startade, men passerade inte POST. dvs, inget beep alls.
-Tog ut allt RAM utom 1 sticka, fortfarande inget beep.
-Tog ut grafikkortet, PC-speaker skriker rakt ut.
-Sätter tillbaka grafikkortet, inget beep.
-Tar ut allt RAM, får ett tyst indikationsbeep men sedan händer inget mer.
-Tar ut grafikkort igen, PC-speaker skriker.
-Gör Clear CMOS.
-Sätter in grafikkort, PC-speaker skriker. (Inget RAM installerat.)
-Sätter in RAM, passerar POST.

Denna dator hade förmodligen råkat ut för korrupta BIOS-inställningar.

Okej då förstår jag. Det blir tyvärr ingen ljudsignal och fortfarande felkod 00 utan grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Tror ni det är värt att köpa ett "ASUS TUF GAMING B560-PLUS moderkort med WiFi" och testa?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

"Enklare" att pröva annan CPU, gärna med iGPU. Borde vara billigare att hitta kompatibel CPU och alltid bra att ha liggandes.
Det är dock inte ofta CPU:er är DOA

Permalänk
Medlem

testat annat nätagg? kan va cpu som inte stöds kanske?

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera att med nytt moderkort fungerar datorn. Fick återbetalning på det andra moderkortet efter jag skickat in det pga att det inte fungerade som specat.