Silverstones nya fläktblad inspireras av hajfenor

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av ingenjören:

Nja hajens hud består om jag minns rätt av små taggar (inte fjäll) som skapar turbulens närmast huden och därför även minskar friktionen. Det är även anledningen till att golfbollar är formade som de är (dimples).
Hade de varit släta hade de inte flugit lika långt. Man vill helt enkelt ha turbulens närmast ytan för att minska friktionen. Det låter lite konstigt men kan beskrivas genom strömmningsmekanik. Det turbulenta gränsskiktet minskar på så sätt friktionen mot bollens yta och ökar trycket mot bollens baksida. Det sammanlagda luftmotståndet blir nu betydligt lägre, ungefär proportionellt mot hastigheten.

Det där stämmer ju men frågan är varför man vill minska friktionen på en fläktvinge? Den ska ju trots allt flytta luft inte fara genom luften så obemärkt det bara går.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Det där stämmer ju men frågan är varför man vill minska friktionen på en fläktvinge? Den ska ju trots allt flytta luft inte fara genom luften så obemärkt det bara går.

Jag tänker mig att ju mindre friktion, desto tystare låter fläkten. Som bonus blir den energisnål.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Borde vara enklare att sänka varvtalet

Jag tänker att om den har mindre friktion så borde den i motsvarande grad flytta mindre luft.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Borde vara enklare att sänka varvtalet

Jag tänker att om den har mindre friktion så borde den i motsvarande grad flytta mindre luft.

Friktion och mängd luft den flyttar behöver inte hänga ihop. På samma sätt som att du vallar ett par skidor så blir det enklare att åka, du flyttar samma mängd massa men till lägre energikostad. I fläktens fall kan det snarare leda till högre varvtal på mindre fläkt vilket säkert kan vara optimalt i små chassin. Dessutom utan högre ljudnivå

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Extra fenor som dammet fastnar på, ett smart sätt att integrera en dammsamlare direkt på fläktbladen.

Fast om fenorna skapar turbulens nära ytan, vilket verkar vara poängen, så kanske det i praktiken blir tvärtom - svårare för dammet att fastna? Ren gissning förstås.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av ingenjören:

Friktion och mängd luft den flyttar behöver inte hänga ihop. På samma sätt som att du vallar ett par skidor så blir det enklare att åka, du flyttar samma mängd massa men till lägre energikostad. I fläktens fall kan det snarare leda till högre varvtal på mindre fläkt vilket säkert kan vara optimalt i små chassin. Dessutom utan högre ljudnivå

Det blir samma som att olja bromsbeläggen på en bil?
Massan du vill flytta är ju ”luft”. Det är därför man viftar på fläktbladen. Lägre friktion = mindre luft som flyttas.

Nu vet jag att det är aerodynamik inblandat så många faktorer spelar roll för ljudnivå mm och jag är ingen fena på det men jag tror inte det finns några mirakelmedel här. Fläktbladens utformning (vinkel), antal blad, storlek och hastighet har störst påverkan på dess egenskaper. Om du vaxar bladen eller har en grov yta påverkar friktionen men förmodligen minimalt vid dom lufthastigheterna som en fläkt i datorn jobbar med. Det behöver inte vara bättre med låg friktion då det är just det man måste få till för att flytta luften. En flygplansvinge utan friktion fungerar inte. Däremot så flyger ett flygplan snabbare om det är nyvaxat med det beror på att flygplanskroppen är ett nödvändigt ont om man vill få plats själv och med lägre friktion kring den så är det positivt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Det blir samma som att olja bromsbeläggen på en bil?
Massan du vill flytta är ju ”luft”. Det är därför man viftar på fläktbladen. Lägre friktion = mindre luft som flyttas.

Nu vet jag att det är aerodynamik inblandat så många faktorer spelar roll för ljudnivå mm och jag är ingen fena på det men jag tror inte det finns några mirakelmedel här. Fläktbladens utformning (vinkel), antal blad, storlek och hastighet har störst påverkan på dess egenskaper. Om du vaxar bladen eller har en grov yta påverkar friktionen men förmodligen minimalt vid dom lufthastigheterna som en fläkt i datorn jobbar med. Det behöver inte vara bättre med låg friktion då det är just det man måste få till för att flytta luften. En flygplansvinge utan friktion fungerar inte. Däremot så flyger ett flygplan snabbare om det är nyvaxat med det beror på att flygplanskroppen är ett nödvändigt ont om man vill få plats själv och med lägre friktion kring den så är det positivt.

Nu tror jag att turbulens nära vingen inte kommer påverka så våldsamt mycket men säg att de får ner ljudnivån så har de ju lyckats med något. Något som är en bättre jämförelse än en flygplansvinge är en propeller på ett flygplan. Mig veterligen är de alltid släta. Så även propeller på en båtmotor. Frågan är om det är en optimal konstruktion? Det måste vara svårt att få till en ytfinish som hajhud exempelvis. Jag antar att de hade varit skrovliga om det hade varit en stor vinning i det med tanke på hur mycket de testar med vindtunnel mm...

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av ingenjören:

Nu tror jag att turbulens nära vingen inte kommer påverka så våldsamt mycket men säg att de får ner ljudnivån så har de ju lyckats med något. Något som är en bättre jämförelse än en flygplansvinge är en propeller på ett flygplan. Mig veterligen är de alltid släta. Så även propeller på en båtmotor. Frågan är om det är en optimal konstruktion? Det måste vara svårt att få till en ytfinish som hajhud exempelvis. Jag antar att de hade varit skrovliga om det hade varit en stor vinning i det med tanke på hur mycket de testar med vindtunnel mm...

Jag är övertygad om att det går att lösa frågan efter ett par öl med ”grabbarna”

Edit:
Här finns iaf lite att läsa om fläktdesign för den vetgirige
https://www.moorefans.com/media/ai3fa5ff/20210215_engineering...

Även om man inte tar upp hur mycket hajhud kan påverka styrning av flödet så antar jag att man ev kan flytta mer (om än lite) luft vid en högre vinkel eller hastighet av fläktvingen innan fläkten helt klappar ihop designmässigt och blir ineffektiv. Det gör nog inte hajhudfläkten tystare vid ett bestämt flöde än en rätt designad fläkt för samma flöde utan hajhud.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

De nya fläktarna Shark Force kombinerar fågel, fisk och mittemellan med fläktblad som ska ha samma textur som hajars fjäll.

Läs hela artikeln här

Synd den inte inspererades av det manliga könet... det hade varit något det. En pnis snurra i burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jafka:

Synd den inte inspererades av det manliga könet... det hade varit något det. En pnis snurra i burken.

Synd att den inte pruttar samtidigt också, hihi.