Smart lås med schemaläggning

Permalänk
Medlem

Smart lås med schemaläggning

Tjenna!

Jag är på jakt efter ett smart lås som har stöd för någon form av schemaläggning av autolås. Jag vill alltså inte ha att dörren låses så fort jag stänger den, utan den ska låsas automatiskt under vissa specifika tider. Resterande av tiden ska det vara upplåst.

Exempel: Upplåst mellan 10:00-18:00, låst mellan 18:00-10:00

Är det här någonting som finns? Har lite svårt att hitta någonting när jag googlar så därför vänder jag mig till er

Tack på förhand.

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Medlem

Jag har tre ID Lock 150 med moduler för z-wave kopplade till en Vera Secure, inga större problem att skapa scener genom Vera:n som skulle lösa din önskan.

Permalänk
Medlem

id lock är nice och kör det själv men idag skulle jag nog kollat på tex Schlage S-6500F istället bara för att få S2.
Jag kollade med id lock för några veckor sedan om dom har S2 på g men tydligen är det inget som kommer i närtid.

Med idlock behöver man öppna dörren när man låst upp om den inte automatisk ska låsa igen efter ett par sekunder.
däremot går det stänga av så den inte låser om dörren väl öppnats.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag har ID Lock 150 som jag schemalagt med hjälp av Keymaster ( https://github.com/FutureTense/keymaster ) i HomeAssistant (www.home-assistant.io ). Jag vet inte om det finns något lås som har det inbyggt helt och hållet dock.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Jag har ID Lock 150 som jag schemalagt med hjälp av Keymaster ( https://github.com/FutureTense/keymaster ) i HomeAssistant (www.home-assistant.io ). Jag vet inte om det finns något lås som har det inbyggt helt och hållet dock.

Får man fråga hur du ställde in Keymaster?
Jag får inte till kopplingen.
Har installerat Keymaster i HACS och lagt till Keymaster i "Enheter och Tjänster" och installerat alla custom-components som krävs, samt lagt till en flik för låset. På alla Pin-platser står det "Deleting" på status. När jag ändrar eller lägger till står det bara "Adding" och inget händer.

Jag har testat att börja på code slot 1, 10, 50, 60 men får inte till det.

Det ska tilläggas att jag har 5 pinkoder och 1 tagg tillagda sedan tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av endallas:

Får man fråga hur du ställde in Keymaster?
Jag får inte till kopplingen.
Har installerat Keymaster i HACS och lagt till Keymaster i "Enheter och Tjänster" och installerat alla custom-components som krävs, samt lagt till en flik för låset. På alla Pin-platser står det "Deleting" på status. När jag ändrar eller lägger till står det bara "Adding" och inget händer.

Jag har testat att börja på code slot 1, 10, 50, 60 men får inte till det.

Det ska tilläggas att jag har 5 pinkoder och 1 tagg tillagda sedan tidigare.

Det låter märkligt, tycker jag. Jag kan tyvärr inte visa min konfig då min HA är nere på grund utav flytt (och att ID-locket lämnades kvar), men jag tog en skärmdump på hur jag satte upp det hos farsan. Det ska sägas att han kör en ganska gammal HA, med en antagligen rätt gammal Keymaster.

Codeslot 1 är den första pin-koden, jag har för mig slot 26 är första RFID-chippet. Se sidan två i Z-wave-modul-manualen: https://idlock.se/wp-content/uploads/2020/08/User-manual-Z-Wa... för vad som sitter på vilket index.

Så sätter du från codeslot 1 så ska du se dina befintliga koder i UI:t (därför börjar den på usercode 2 i skärmdumpen, för kod 1 ska aldrig ändras).

Hoppas det hjälper lite iallafall!

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.