Permalänk
Medlem

Datorn bootar inte med nya delar!

Hej
hoppas någon kan hjälpa mig
Jag tänkte uppgradera min dator så jag köpte moderkort cpu och ram glad i hågen började jag skruva bort moderkortet och i med dom nya grejerna.. trycker på start.. ingenting händer. åh nä tänkte ja...har jag råkat ta sönder nåt när jag mekade...
stoppar i dom gamla grejerna. trycker på start.. datorn går igång så nu sitter jag här med nya datordelar och vet inte vad jag ska göra.

nya grejer
moderkort ASUS PRIME B660-PLUS D4
Minnen Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 2x8GB (KF436C17BBK2/16)
cpu i5 12400F

gamla grejer som jag behöll
Psu Cooler Master Power Supply V700 700W 80 PLUS Gold
Gpu Msi gtx780

min gamla dator som fungerar fortfarande tack o lov
Psu Cooler Master Power Supply V700 700W 80 PLUS Gold
Gpu Msi gtx780
Moderkort ASUS Z77-A
cpu Intel Core i7-2600
Ram.. ingen aning sitter en fet noctua som täcker minnesplatserna

tack på förhand.....

Permalänk
Medlem

Hej,
Behöver nya moderkortet mer ström än det förra?
Kolla så att du har satt i 8-pin atx-sladden (om moderkortet behöver det).

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk

inte så enkelt att du kopplade chassiknapparna fel?
eller helt enkelt glömde ansluta dem.

många modermodem kommer det ju med en liten adapter man sätter kablarna på så de blir typ en stor kontakt istället för massa små lösa stiftkontakter som ska i moderkortet.

"adaptern" till vänster

vet att både MSI och Asus iaf förr skickade med sådana med sina moderkort osäker på hur det är idagsläget dock

dessa är inte universal och inte säkert ditt nya modermodem använder samma pin out på system panel headern som ditt gamla z77 modermodem om du använde en sådan kontakt från ditt gamla modermodem.

rådfråga manualen till moderkortet och kolla så den kopplades korrekt.

att inget händer alls när du försöker starta låter ju som att power knappen inte är rätt ansluten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Hej,
Behöver nya moderkortet mer ström än det förra?
Kolla så att du har satt i 8-pin atx-sladden (om moderkortet behöver det).

angående 8 pin så har jag 2 st 4 pin som det står cpu på sladdarna dom satte jag in i 8 pins kontakten på moderkortet
mer ström ska den väl själv tänka ut om det behövs ?

Skrivet av Rouge of Darkness:

inte så enkelt att du kopplade chassiknapparna fel?
eller helt enkelt glömde ansluta dem.

många modermodem kommer det ju med en liten adapter man sätter kablarna på så de blir typ en stor kontakt istället för massa små lösa stiftkontakter som ska i moderkortet.

"adaptern" till vänster
https://hardforum.com/attachments/111535/

vet att både MSI och Asus iaf förr skickade med sådana med sina moderkort osäker på hur det är idagsläget dock

dessa är inte universal och inte säkert ditt nya modermodem använder samma pin out på system panel headern som ditt gamla z77 modermodem om du använde en sådan kontakt från ditt gamla modermodem.

rådfråga manualen till moderkortet och kolla så den kopplades korrekt.

att inget händer alls när du försöker starta låter ju som att power knappen inte är rätt ansluten.

sån adapter fick jag till mitt gamla moderkort men inte till den nya.. det står ju power sw på pinnen med 2 piggar den sätter jag ju i power på moderkortet och power reset för reset osv.. tyckte det lät bra

Permalänk
Skrivet av Dragonflame:

angående 8 pin så har jag 2 st 4 pin som det står cpu på sladdarna dom satte jag in i 8 pins kontakten på moderkortet
mer ström ska den väl själv tänka ut om det behövs ?

sån adapter fick jag till mitt gamla moderkort men inte till den nya.. det står ju power sw på pinnen med 2 piggar den sätter jag ju i power på moderkortet och power reset för reset osv.. tyckte det lät bra

ja då är det nog rätt.

men värt att dubbelkolla allt innan du skickar in det på felsökning för hittar de inget fel får du betala för felsökningen.

skulle inte använda adatptern iaf i felsökninssyfte om du nu använde den och koppla kablarna direkt i moderkortet iaf i felsökningssyfte.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Verkar var rätt kablar till moderkortet också. Det ska vara den du använde, dvs 8 pin i ena änden (PSU), 2 stycken 4 pin till moderkortet (12V).

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Sitter den feta 24 pin sladden ordentligt? Sitter minneskorten i ordentligt?

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Sitter den feta 24 pin sladden ordentligt? Sitter minneskorten i ordentligt?

japp dom satt i ordentligt men känns ändå som nåt är fel såvida jag inte fått ett måndags ex

Permalänk
Medlem

Du kan testa boota med ett minne i. Osannolikt att båda jävlas. Sedan så kan du testa grafikkortet på den andra pci-e platsen i moderkortet.

Jag var med om att ett kort jag fick hem hade ena pci-e platsen DoA.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Har du lite flyt så är det xmp som jävlas. Då borde du kunna boota med ett minne, gå in i BIOS och slå av XMP och så sätter du in andra minnet.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Hej
hoppas någon kan hjälpa mig
Jag tänkte uppgradera min dator så jag köpte moderkort cpu och ram glad i hågen började jag skruva bort moderkortet och i med dom nya grejerna.. trycker på start.. ingenting händer. åh nä tänkte ja...har jag råkat ta sönder nåt när jag mekade...
stoppar i dom gamla grejerna. trycker på start.. datorn går igång så nu sitter jag här med nya datordelar och vet inte vad jag ska göra.

nya grejer
moderkort ASUS PRIME B660-PLUS D4
Minnen Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 2x8GB (KF436C17BBK2/16)
cpu i5 12400F

gamla grejer som jag behöll
Psu Cooler Master Power Supply V700 700W 80 PLUS Gold
Gpu Msi gtx780

min gamla dator som fungerar fortfarande tack o lov
Psu Cooler Master Power Supply V700 700W 80 PLUS Gold
Gpu Msi gtx780
Moderkort ASUS Z77-A
cpu Intel Core i7-2600
Ram.. ingen aning sitter en fet noctua som täcker minnesplatserna

tack på förhand.....

Om du ha flera RAM minnen i så borde du köra med ett i taget. Fortsätt testa till det börjar fungera eller du testat alla enskilt.

Permalänk
Medlem

Om det inte visar några LED lampor alls på, så koppla ur allt utom moderkort och nätagg. Sen testa starta, och se om någon lampa alls visas som igång. Utanför chassit.

Om det visar något liv alls, bra.
Om inte, dubbelkolla 4/8 pin EPS kabel, och 24pin till moderkort. Borde även lysa med endast 24pin.

Om du stoppar in moderkortet och nätagg i chassit och trycker start, startar det?
Om inte, ev. kortslutning pga felplacerade standoffs.

Koppla in cpu och testa, om OK
Koppla in RAM och testa, om OK
Koppla in GPU och testa, om OK
Koppla in kylare/fläktar, om OK
Koppla in hårddiskar/ssd'er.

Typ så jag skulle felsöka, brukar nästan alltid visas någon form av LED när moderkortet har ström, så att gå från en komponent till alla så är det nog det enklaste.
Det är ingen fara vid korta tester att inte ha fläktarna/flänsarna på cpun.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Om du ha flera RAM minnen i så borde du köra med ett i taget. Fortsätt testa till det börjar fungera eller du testat alla enskilt.

Håller med där, och kolla i manualen vilken av RAM-slotsen man rekommenderas att använda i första hand.

Koppla även ur så mycket du kan - extra HDDs, alla sorters USB-produker utöver tangentbord. Har din CPU en iGPU testa att ta bort vanligt grafikkort. Jag vet att jag hade problem för typ 6 år sedan med att datorn inte bootade om jag hade ett tomt SD-kort i en USB-adapter av någon anledning. Minns dock inte exakt hur jag löste det i slutändan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

testat med ett minne
testat med och utan gpu
med och utan diskar
inget lyser ... stendött kvittar vad jag gör så händer det ingenting
ungefär som tända taklampan där glödlampan är trasig.. händer inte så mycket
precis som mitt moderkort

Permalänk
Medlem

Om absolut inget händer och nät-agget funkar är det moderkortet låter det som för mig. Inget snurr i fläktarna inga led eller pip överhuvudtaget? Alternativt någon glömd kabel. Och att kablarna inte kommer från något annat nät-agg för det kan ställa till det. Sedan har vi jokern: För ett par år sedan hade någon stängt av nät-agget på den fysiska knappen hemma, kan ha varit katten. Tog mig en svettig kvart att felsöka det innan jag kom på det. 🤦

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Vad har du för CPU kylare? Om denne har ett ojämnt tryck och således är felaktigt monterad så kan det leda till att cpu'n slutar fungera och då blir hela systemet dött.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Har du testat utanför chassit med att starta upp, ingen distans som kan ligga emot moderkort, samt eventuell skada på det.
Som ovan skrev kolla kylarens tryck och se även så att det inte är någon böjd cpu pin på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Vad har du för CPU kylare? Om denne har ett ojämnt tryck och således är felaktigt monterad så kan det leda till att cpu'n slutar fungera och då blir hela systemet dött.

kör stock coolern som ingick med processorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Har du testat utanför chassit med att starta upp, ingen distans som kan ligga emot moderkort, samt eventuell skada på det.
Som ovan skrev kolla kylarens tryck och se även så att det inte är någon böjd cpu pin på moderkortet.

japp har testat det med... nätagget är ju rätt gammalt och lådan med men det ska väl inte ha nån betydelse ?
nätagget är igång nu ju men det e ju inkopplat i det gamla moderkortet..

kanske måste uppgradera nätagget ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

angående 8 pin så har jag 2 st 4 pin som det står cpu på sladdarna dom satte jag in i 8 pins kontakten på moderkortet
mer ström ska den väl själv tänka ut om det behövs ?

sån adapter fick jag till mitt gamla moderkort men inte till den nya.. det står ju power sw på pinnen med 2 piggar den sätter jag ju i power på moderkortet och power reset för reset osv.. tyckte det lät bra

Kontakten ska sitta vågrätt på piggarna inte lodrätt. Värt att kolla kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Kontakten ska sitta vågrätt på piggarna inte lodrätt. Värt att kolla kanske.

japp

offtopic.. byggde en del datorer under 2000 talet och min sista var väl 2011 så e ju lite ringrostig

Permalänk
Medlem

blir o köpa ny låda och nätagg nästa vecka
fortsättning följer....

Permalänk
Avstängd

Så datorn får ingen ström när du trycker på start?

Permalänk
Medlem

Nej så jag satte in mina gamla delar igen och då funkar det som det ska

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dragonflame:

Nej så jag satte in mina gamla delar igen och då funkar det som det ska

Skulle tagit en bild på det hela så hade alla kunnat se om något saknades typ kabel.

Permalänk

Får du någon lampa som tända eller något?

Har du testat att kortsluta psun för att starta?
Dubbelkolla hur pinsen är kopplade mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Skulle tagit en bild på det hela så hade alla kunnat se om något saknades typ kabel.

japp det tänkte jag inte på... men på måndag har jag införskaffat ny låda och psu så då får vi se var skon klämmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuruGlennart:

Får du någon lampa som tända eller något?

Har du testat att kortsluta psun för att starta?
Dubbelkolla hur pinsen är kopplade mm.

nä ingen lampa. inget surr inget pip helt stendöd.
kortsluta psun? nä det låter ju riskabelt
eftersom den går igång med mina gamla grejer så ska den ju funka

Permalänk
Skrivet av Dragonflame:

nä ingen lampa. inget surr inget pip helt stendöd.
kortsluta psun? nä det låter ju riskabelt
eftersom den går igång med mina gamla grejer så ska den ju funka

Insåg nu hur dumt mitt inlägg hade kunnat gå...
Menade kortsluta pinsen för att simulera att påknappen tryckts ned.

Hoppas du får ordning på det, se annars till att knäppa en bild på hur allt är kopplat.

Permalänk
Medlem

Clear CMOS?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"