Directstorage testat i Forspoken – knappt en sekund snabbare

Permalänk
Melding Plague

Directstorage testat i Forspoken – knappt en sekund snabbare

Microsofts lagringsgränssnitt förbättrar dataöverföringshastigheter för NVM Express-enheter märkbart. Laddningstiderna skiljer sig betydligt mindre.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

2.1 sekunder utan DS är väl dock anmärkningsvärt snabbt?
Jag tänker mig att de stora skillnaderna kommer i spel som kan ta 20+ sek att ladda även från NVMe.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Thomas:

2.1 sekunder utan DS är väl dock anmärkningsvärt snabbt?
Jag tänker mig att de stora skillnaderna kommer i spel som kan ta 20+ sek att ladda även från NVMe.

Ja, det känns troligt. Han går in på en suuuperdetaljerad presentation om implementationen en bit in i videon, men där överstiger det vida mina grundläggande kunskaper om spelutveckling och programmering. Men jag tror som du att det blir mer intressant att se hur det fungerar i spel där laddningstiderna är längre från start.

Permalänk
Medlem

Är inte tanken att det ska vara till stor nytta i openworld spel? Ladda texturer snabbt till GPU när man flyger runt fort på en superstor karta?
Det finns väl en anledning till att PS5 och XBOX valt så snabba SSD som de gjort (hade ju varit betydligt billigare att ha långsammare SSD i konsolerna)?

Permalänk
Medlem

Det är lite som stoppsträcka = reaktionssträcka + bromssträcka. DirectStorage löser den ena biten och vid en viss nivå av hastighet (i detta specifika spel) så hamnar man i situationen att allt annat som görs tar 99% av tiden.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av landmarks:

Ja, det känns troligt. Han går in på en suuuperdetaljerad presentation om implementationen en bit in i videon, men där överstiger det vida mina grundläggande kunskaper om spelutveckling och programmering. Men jag tror som du att det blir mer intressant att se hur det fungerar i spel där laddningstiderna är längre från start.

Ah, jag missade den stora presentationen. Det ser ju ganska lovande ut där!
Nuvarande DS har ju inte stöd för dekompression på GPU, och det var en av de två saker som tog mest tid i deras nuvarande implementation. Förhoppningsvis kan det bli ännu snabbare i framtiden när det stödet blir klart i DS.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

2.1 sekunder utan DS är väl dock anmärkningsvärt snabbt?
Jag tänker mig att de stora skillnaderna kommer i spel som kan ta 20+ sek att ladda även från NVMe.

Det är där vinsterna är verkar det som.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Är inte tanken att det ska vara till stor nytta i openworld spel? Ladda texturer snabbt till GPU när man flyger runt fort på en superstor karta?
Det finns väl en anledning till att PS5 och XBOX valt så snabba SSD som de gjort (hade ju varit betydligt billigare att ha långsammare SSD i konsolerna)?

Kollar man på Spider-Man testerna dom gjorde så kunde man svinga honom rätt så snabbt tack vare NVMe ssds, och att laddtiderna går från allt ifrån 15sekunder till 45sekunder om inte längre ner till 1-2sekunder, så att directstorage bör ju bli väldigt bra när dom får till det ordentligt och nyare spel kommer som är skapta med directstorage som första blick eller hur man nu ska uttrycka sig.

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt mer intresserad av nyttan för detta i open world-spel där saker streamas in och ut hela tiden. Framför allt spel som redan lider av pop-ins och stutter. Att korta ned laddtiderna är förstås väldigt välkommet, men om vi kan få en bättre spelupplevelse i form av flyt och kanske fler objekt renderade är av större vinst för mig personligen.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Är inte tanken att det ska vara till stor nytta i openworld spel? Ladda texturer snabbt till GPU när man flyger runt fort på en superstor karta?
Det finns väl en anledning till att PS5 och XBOX valt så snabba SSD som de gjort (hade ju varit betydligt billigare att ha långsammare SSD i konsolerna)?

Kan tänka mig flera potentiella bonusar med det, kanske kan sänka load på CPU genom att den inte behöver gå igenom den exempelvis, med snabbare asset loading så går det att göra högre kvalité assets som laddas in och ut när de används vilket hade varit omöjligt att hålla allt i minne hela tiden annars. Detta kan tillåta mer detaljerade miljöer och mindre loading mellan typ zones och liknande, bra exempel är mass effect och deras hissar som var där för att dölja load screens på ett lite intressant sätt.

Plus många spel har problem med stuttering när saker laddas in och ut så om saker är snabbare så minskar risken för att springa på att något väntar på att saker ska ladda klart.

Nackdelen med allt detta är att folk utan möjlighet att använda det får potentiellt en jätte dålig upplevelse om saker inte kan laddas in tillräckligt snabbt som utvecklaren förväntade sig vilket gör det svårt för utvecklarna att motivera att använda de systemet som ett krav i sina spel, enklare på konsollerna där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det är lite som stoppsträcka = reaktionssträcka + bromssträcka. DirectStorage löser den ena biten och vid en viss nivå av hastighet (i detta specifika spel) så hamnar man i situationen att allt annat som görs tar 99% av tiden.

Som Joppis skriver. I demovideon för Forespoken visade dom 1.7s (M.2) vs 3.2 för vanlig SSD, d.v.s. nästan dubbelt så fort på M.2 enheten. Utöver det så är båda tiderna givetvis tokigt snabba laddtider hur man än vänder och vrider på det. Laddtider under 2 sekunder tror jag ingen skulle vara missnöjd med.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av trickeh2k:

Jag är faktiskt mer intresserad av nyttan för detta i open world-spel där saker streamas in och ut hela tiden. Framför allt spel som redan lider av pop-ins och stutter. Att korta ned laddtiderna är förstås väldigt välkommet, men om vi kan få en bättre spelupplevelse i form av flyt och kanske fler objekt renderade är av större vinst för mig personligen.

Det var en bit där de visade mer "open world"-scener med lite fightning och grejer, men jag hade svårt att riktigt se skillnaden i videon som laddades upp. Därtill gick presentatören in på ett lite off-topic spår just då Men ja, det finns helt klart väldigt många situationer kvar att se hur det beter sig i.

Permalänk
Medlem

Blir ju lite konstigt att jämföra absoluta tal när vi pratar om enstaka sekunder, blir lite som bränsleförbrukning på väldigt snåla motorer.
M.2 - 1,9s
SSD - 3,7s
M.2 1,8s snabbare eller så säger vi att M.2 är nästan dubbelt så snabb eller SSD dubbelt så långsam.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Segge:

Blir ju lite konstigt att jämföra absoluta tal när vi pratar om enstaka sekunder, blir lite som bränsleförbrukning på väldigt snåla motorer.
M.2 - 1,9s
SSD - 3,7s
M.2 1,8s snabbare eller så säger vi att M.2 är nästan dubbelt så snabb eller SSD dubbelt så långsam.

Jo, fast skillnaden som var relevant var ju mellan M.2/NVMe *med* DirectStorage mot M.2/NVMe *utan*, och där skiljer det 0.2 sek eller 10%.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Vad ni krånglar till det Här (högre är bättre):

NVMe MED Directstorage: 4829MB/s
NVMe UTAN Directstorage: 2862MB/s

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Känns som att prestandan med en NVME-disk är så pass snabb redan i grunden att även om siffrorna ser stora ut så kanske det inte blir sådan enorm skillnad i praktiken.
2862 MB/s > 4829 MB/s ser ju väldigt stort ut, men då 2862 MB/s redan är så pass snabbt så är kanske det upplevda resultatet ungefär vad som förväntas, lite meh och inte natt och dag som HDD till SSD exempelvis.

Tror vi landar ungefär vad laddningstestet visade här i totala fördelen med DirectStorage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ah, jag missade den stora presentationen. Det ser ju ganska lovande ut där!
Nuvarande DS har ju inte stöd för dekompression på GPU, och det var en av de två saker som tog mest tid i deras nuvarande implementation. Förhoppningsvis kan det bli ännu snabbare i framtiden när det stödet blir klart i DS.

Skrivet av Thomas:

Jo, fast skillnaden som var relevant var ju mellan M.2/NVMe *med* DirectStorage mot M.2/NVMe *utan*, och där skiljer det 0.2 sek eller 10%.

Precis exakt de här två sakerna!

Dels att räkna procentuellt för faktiska skillnader, samt att 40% gick till att packa upp filerna i deras nuvarande hantering. Och som Teppei Ono säger, "initialize assets" behöver optimeras, den största flaskhalsen med 50% av tiden; en procentandel som ju bara kommer att bli större om DS är mer effektiv på att packa upp.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot tester mellan nvme med och utan DS när UE5-motorn blivit mer etablerad/standard och fler spel använder den.
Väntar nog med win11 till nästa bios.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det var en bit där de visade mer "open world"-scener med lite fightning och grejer, men jag hade svårt att riktigt se skillnaden i videon som laddades upp. Därtill gick presentatören in på ett lite off-topic spår just då Men ja, det finns helt klart väldigt många situationer kvar att se hur det beter sig i.

Jo, sen är det väl upp till alla utvecklare att implementera stöd samt putsa för det så lär ta ett tag innan vi ser något större stöd misstänker jag Laddningstider är ju sällan ett problem idag, tycker jag. SSD räcker och sedan hänger det ofta på en kombo med hur fräsig CPU du har.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

va inte hela poängen med direct storage samma sak som sonys lösning, kunna ladda ine högdetaljerade data utan loading screens omedelbart samt att reducera cpu overhead och usage, alltså att inte behöva laddningstider till att börja med?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kingzor10:

va inte hela poängen med direct storage samma sak som sonys lösning, kunna ladda ine högdetaljerade data utan loading screens omedelbart samt att reducera cpu overhead och usage, alltså att inte behöva laddningstider till att börja med?

Det laddades ju in på 1.9 sek med DS. I denna jämförelsevideo tog Spider Man på PS5 2.14 sek på sig att ladda in en save, så detta är ju snabbare ändå; enda skillnaden är att Spider Man visar en svart skärm istället för en tydlig laddningsskärm.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Det stora numret med DirectStorage blir när spel inte längre måste innehålla diverse medveten nedsölning av spelaren för att resurser ska hinna laddas, där man t.ex. måste åka hiss eller klättra på en lång stege för att ta sig till nästa del av kartan, eller där fordon och transportmedel är mycket långsammare än de borde vara (t.ex. bilarna i GTA V eller tågen i RDR 2). Ett spel där DirectStorage verkligen hade kunnat göra underverk var i Anthem (2018), och det var antagligen en av de största tekniska hindren som hindrade dem från att implementera den betydligt större värld de visade på E3 2017.

Kolla vid 02:00, kan inte länka videon direkt p.g.a. tramsiga åldersrestriktioner på YT:
https://www.youtube.com/watch?v=EL5GSfs9fi4&t=120s

Det märks även när man spelar att de begränsat siktsträckan på vissa ställen på diverse kreativa sätt, för att inte för mycket ska synas och behöva laddas samtidigt.

Permalänk
Medlem

M.2 med PCI adapter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

M.2 med PCI adapter?

Vad är frågan?

M.2-gränssnittet innehåller redan PCI Express, en adapter blir samma sak.

Permalänk
Medlem

Är trevligt med all utveckling ,har dock en liten fundering eftersom spel oftast lider av att det är grafikkorten som är den begränsande faktorn iallafall när man kör högre upplösning. Vad tror folk att de ska vinna att köra mer på gpu & mindre på cpu, (finns självklart saker som är bättre att utföra beräkning på gradfikkort än på cpu)
tror folk har fått någon liten övertro på direct storage visst att ladda in texturer osv direkt är ju vitsen men som sagt är oftast gpu som är begränsande inte cpu internminne är betydligt snabbare än nvme diskar dessutom, självklart är det bra med dirct storage att slippa gå över cpu men det handlar nog mest om latens & inte något annat som blir vinsten som att det blir 0,1s skillnad på nvme disken. (vore intressant med att se en optane-disk istället som även den har betydligt lägre latens än de vanliga, tex samsung diskar, teoretisk läshastighet är en annan sak)
men kan ju ha fel oxå

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Hedersmedlem

@Ase Varför säger så många spelutvecklare och experter (som de som skapar Xbox och Playstation-hårdvaran, de som skapar DirectX) att det har stora fördelar, om det är så simpelt som att GPU:n får mer last och FPS går ner?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@Ase Varför säger så många spelutvecklare och experter (som de som skapar Xbox och Playstation-hårdvaran, de som skapar DirectX) att det har stora fördelar, om det är så simpelt som att GPU:n får mer last och FPS går ner?

på konsol sidan handlar det om marknadsföring(tror jag) ser självklart nyttan med att få ner latency & att grafikkort är bättre än en cpu på vissa beräkningar.
Det jag menade är övertron på direct storage (från konsol reklamen) snarare än att jag inte tror på att direct storage som funktion
Direct storage är en grej som definitivt snabbar upp laddning av spel om det är gjort på rätt sätt MVH Arne

P.S ser fram mot cxl lösningar tror det blir en större grej än direct storage eller kanske att direct storge blir implementerat i cxl vem vet kanske i cxl2 men spännande blir det framöver. (cxl delad pool av minnen där alla komponenter får tillgång till minnespool)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

på konsol sidan handlar det om marknadsföring(tror jag) ser självklart nyttan med att få ner latency & att grafikkort är bättre än en cpu på vissa beräkningar.
Det jag menade är övertron på direct storage (från konsol reklamen) snarare än att jag inte tror på att direct storage som funktion
Direct storage är en grej som definitivt snabbar upp laddning av spel om det är gjort på rätt sätt MVH Arne

P.S ser fram mot cxl lösningar tror det blir en större grej än direct storage eller kanske att direct storge blir implementerat i cxl vem vet kanske i cxl2 men spännande blir det framöver. (cxl delad pool av minnen där alla komponenter får tillgång till minnespool)

DirectStorage ska alltså ge GPUn möjligheten att ta hand om dekompression av spelets resurser, genom att de laddas direkt från en snabb PCIe-SSD (med NVMe-stöd) istället för att den mycket mer begränsade CPUn ska jobba med att dekomprimera/packa upp resursfilerna som behövs medan man spelar.

Du får titta här mellan 08:11-10:30 så förklarar Mark Cerny detta:

Det är inte ett problem som är unikt för konsoler utan någon varje PC fortfarande är begränsad av, vilket leder till att spelvärlden antingen segmenteras upp i småbitar eller att du som spelare inte kan röra dig snabbt genom spelvärlden, som jag exemplifierade med tidigare -- bilarna i GTA V eller tågen i RDR 2.

CPUn är en enorm flaskhals i sammanhanget eftersom den dels har extremt få kärnor/trådar tillgängliga i jämförelse med en GPU, samt att CPUn även ska driva resten av systemet och spelet som spelas redan. Det är ingen 'marknadsföring' att den här tekniken är helt nödvändig för framtidens spel, mer än någonting som kan åstadkommas med snabbare GPU/RAM inom överskådlig framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

För att dra nytta av Directstorage-teknikens fördelar fullt ut rekommenderas en SSD-enhet över gränssnittet NVM Express (NVME), även om det fungerar med alla typer av lagringsenheter.

Detta är någon ny information som jag har missat.

Från början var informationen att det krävdes en PCIe-SSD med NVMe-stöd (för stora ködjup/batchhämtning av filer), och i systemkraven för Windows 11 står det fortfarande formulerat såhär:

DirectStorage requires an NVMe SSD to store and run games that use the Standard NVM Express Controller driver and a DirectX12 GPU with Shader Model 6.0 support.

Jag skulle tro att det snarare handlar om att DirectStorage inte behöver deaktiveras för att spelet ska gå att köra från andra lagringsmedier, och inte att t.ex. en hårddisk plötsligt klarar av simultana läsningar av små filer med bibehållen prestanda genom en smartare mjukvara.

Här förklaras dagens möjligheter med DirectStorage förklaras på ett hyfsat begripligt sätt:

Sen är ju DirectStorage något som spelet behöver utvecklas från grunden med för att dra full nytta av (som nämns i videon ovan) t.ex. möjligheterna att dekomprimera och ladda resurser under spelets gång, medan Forspoken snarare verkar nyttja det för att snabba upp "gamla tiders" sätt att programmera spel på.

Nu ska det också sägas att DirectStorage inte är i sitt slutgiltiga stadie, där data går direkt från SSD till VRAM utan att passera RAM på vägen, men i någon mån är det ju redan ett virtuellt VRAM.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag skulle tro att det snarare handlar om att DirectStorage inte behöver deaktiveras för att spelet ska gå att köra från andra lagringsmedier, och inte att t.ex. en hårddisk plötsligt klarar av simultana läsningar av små filer med bibehållen prestanda genom en smartare mjukvara.

Siffrorna från detta spelen visar ju att SATA laddar snabbare (och mätt på annat vis får högre överföringshastigheter) med DirectStorage aktiverat.
SATA utan DS: 4.5 sek
SATA med DS: 3.7 sek

Utgår ifrån att de mätt upp att skillnaden existerar under flera mätningar och att det inte bara är random.

Sen så har vi ju även detta citat:

Citat:

Functionally, DirectStorage will work on any hardware (including floppy disk drives).
So there's not really a case where it isn't supported at all. However, the optimized IO paths only apply to NVMe SSDs. Realistically, though, only NVMe SSDs operate at IO speeds where the optimizations are required. – Damyan Pepper, Microsoft

https://www.sweclockers.com/nyhet/33935-directstorage-ar-till...

De stora skillnaderna lär ju komma med NVMe och "storage stack"-ändringarna i Windows 11, men det verkar rätt klart att det *fungerar* överallt, och kan göra mätbar skillnad utan NVMe.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200