Power VR-grafikkort från 1996 får öppen källkod

Permalänk
Melding Plague

Power VR-grafikkort från 1996 får öppen källkod

Tyvärr saknas stöd för specialversionen av Tomb Raider, men annars är drivrutinerna kompletta för PCX1- och PCX2-baserade grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Samma prestanda per krona som dagens kort /s

Kul grej att retrosaker hålls vid liv. Definitivt sånt jag vill kunna visa för mina barn senare

Permalänk
Hedersmedlem

Kul att nån ger sig på detta

PowerVR blev inte samma dunderhit som Voodoo och Voodoo 2 korten. Fritt ur minnet var de en bit efter när det kom till prestanda men levererade bättre bildkvalitet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Kul att nån ger sig på detta

PowerVR blev inte samma dunderhit som Voodoo och Voodoo 2 korten. Fritt ur minnet var de en bit efter när det kom till prestanda men levererade bättre bildkvalitet.

Hade ett Matrox m3D kort och kan säga att du tyvärr minns fel, eftersom bildkvaliteten i båda fallen berodde på 2D kortet man hade. Dessutom var dom flesta 3D effekterna sämre, men det berodde mycket på hur optimerat spelet var för PowerSGL eller inte och motsvarande GLIDE för 3dfx. Det var ett köp som man tyckte var väldigt coolt, men som man också blev rätt besviken på, på en samma gång. Men men, man kunde ju skryta med att man hade ett 3D kort och jag köpte det för väldigt rabatterat, så alltid något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Fritt ur minnet var de en bit efter när det kom till prestanda men levererade bättre bildkvalitet.

Lite så jag minns PowerVR. Tror jag har ett VideoLogic Apocalypse 3Dx liggande i mina gamla gömmor

Hittade detta videoklippet med jämförelser av gamla 3D-kretsar:

Permalänk
Medlem

Kul och det kanske kan leda till bättre emulering av vissa gamla spel/maskiner.

Men tror det är för gammalt för att användas till något modernt.
Grafikkorten på 90-talet var relativt simpla.

Finns det någon öppen GPU lösning för datorer tillräckligt moderna för att ha PCI Express ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheLostSwede:

Hade ett Matrox m3D kort och kan säga att dy tyvärr minns fel, eftersom bildkvaliteten i båda fallen berodde på 2D kortet man hade. Dessutom var dom flesta 3D effekterna sämre, men det berodde mycket på hur optimerat spelet var för PowerSGL eller inte och motsvarande GLIDE för 3dfx. Det var ett köp som man tyckte var väldigt coolt, men som man också blev rätt besviken på, på en samma gång. Men men, man kunde ju skryta med att man hade ett 3D kort och jag köpte det för väldigt rabatterat, så alltid något.

Med PowerVR slapp man i alla fall sladden mellan 2D-kortet och Voodoo/Voodoo2 vilket gjorde att man slapp försämring i bildkvalitet i 2D-läge.

Sen kan man knappast anklaga 3dfx-korten för att rendera klockren bildkvalitet. Randigt och grötigt och ganska mjuk bild.

Men, Voodoo2 ligger mig ändå varmt om hjärtat. Livet utan det hade varit betydligt tråkigare på alla lan-partyn.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Power VR var ett väldigt underskattat kraftig (för den tiden) 3D accelerator grafik kort, den fanns b.la. i Sega Dreamcast vart du kan se den verkliga kraften bak kortet (underbar grafik, isär Sonic 3D adventure).

Va kul, kanske vi kan se mera homebrew på Dreamcast fronten framöver

Permalänk
Medlem

Minns mitt Matrox m3d med glädje.
Sålde det till en kille här på swec ganska nyligen.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Power VR var ett väldigt underskattat kraftig (för den tiden) 3D accelerator grafik kort, den fanns b.la. i Sega Dreamcast vart du kan se den verkliga kraften bak kortet (underbar grafik, isär Sonic 3D adventure).

Va kul, kanske vi kan se mera homebrew på Dreamcast fronten framöver

Fast Dreamcast var ju andra generationen och väldigt mycket bättre än första generationen.
Tyvärr är inte drivrutinerna som har släppts för den generationen av hårdvara.

Permalänk
Medlem

Har varit bra med PowerVR nostalgi de senaste månaderna här på Swec.. att det skulle kulminera i något såhär trevligt var ju nästan för bra.. Vore ju dock kul om de kunde göra comeback på desktop igen nu när det finns lite marginal att hämta på grafikkort.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Matrox M3D boxed "in da house" /flex
Kostade 1000:- då det begav sig.
Väldigt lockande för många.

Och att det klarade Quake i 1024 var ju roligt för dom som ville reta Voodoo 2 ägare.
Med 1/3 av prestandan iofs. men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Och att det klarade Quake i 1024 var ju roligt för dom som ville reta Voodoo 2 ägare.

Och även Tomb Raider i 1024x768. Kommer ihåg att jag många år senare fick sänka BF 2 till 800x600 för att få det spelbart online, ett nederlag eftersom just 1024x768 var standarden som m3D satte flera år tidigare. Det hade blivit min målupplösning för vad ett nytt grafikkort minst skulle klara med max inställningar i grafiken.

m3D hängde med bra även i Tomb Raider 2 under DirectX, men i Tomb Raider 3 blev det stopp. I första nivån Jungle, när Lara skjuter med pistolerna och det kom RÖK!! (amazing), var den svart och ogenomskinlig, och inte gråvit och transparent. I andra nivån, Temple Ruins, är det meningen att man ska tända eldar för att se några plattformar man kan hoppa till, men de syntes ändå, eftersom de var halvgenomskinliga redan innan. Något med transparenser och alfakanaler som inte stämde på PowerVR, det var ju även något OpenGL-spel (Jedi Knight: Dark Forces 2?) med samma problem, då insåg jag att det var dags att säga farväl till m3D.

Hoppades att lovande Kyro-serien skulle blivit en comeback för PowerVR, men tror att de tog lite för lång tid på sig att utveckla Kyro III, och de blev förbisprungna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Med PowerVR slapp man i alla fall sladden mellan 2D-kortet och Voodoo/Voodoo2 vilket gjorde att man slapp försämring i bildkvalitet i 2D-läge.

Sen kan man knappast anklaga 3dfx-korten för att rendera klockren bildkvalitet. Randigt och grötigt och ganska mjuk bild.

Men, Voodoo2 ligger mig ändå varmt om hjärtat. Livet utan det hade varit betydligt tråkigare på alla lan-partyn.

Gainward Dragon 3000 har bra bild, lite software skärpa på det.
Voodoo2 korten har ju extern ramdac så häger lite på det, vitt jag vet också varför omatchad SLI inte stöds officiellt då det ger randig bild i värsta fall.
Men vem gillar inte sitt 3dfx kort med vaselin över skärmen XD

Skrivet av Svensktiger:

Matrox M3D boxed "in da house" /flex
Kostade 1000:- då det begav sig.
Väldigt lockande för många.

Och att det klarade Quake i 1024 var ju roligt för dom som ville reta Voodoo 2 ägare.
Med 1/3 av prestandan iofs. men ändå.

1024 går på V2 med, i SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

PowerVR blev inte samma dunderhit som Voodoo och Voodoo 2 korten.

Beror på hur man ser det. PowerVR levde ju trots allt vidare och dök upp i nån telefon som jag vill minnas hette nått på "i".

(efter äpplets brain-drain är det väl idag inte sä mkt med dem, efter A10X tog det roliga slut, men såvitt jag förstår trillar det idag iaf in ip-pengar för senaste A och M chippen - så topicen är verkligen historiens början)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Har varit bra med PowerVR nostalgi de senaste månaderna här på Swec.. att det skulle kulminera i något såhär trevligt var ju nästan för bra.. Vore ju dock kul om de kunde göra comeback på desktop igen nu när det finns lite marginal att hämta på grafikkort.

Det är på väg, men tyvärr lär dom korten aldrig säljas utanför kina.
https://www.techpowerup.com/289123/innosilicons-fenghua-gpu-b...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Och även Tomb Raider i 1024x768. Kommer ihåg att jag många år senare fick sänka BF 2 till 800x600 för att få det spelbart online, ett nederlag eftersom just 1024x768 var standarden som m3D satte flera år tidigare. Det hade blivit min målupplösning för vad ett nytt grafikkort minst skulle klara med max inställningar i grafiken.

m3D hängde med bra även i Tomb Raider 2 under DirectX, men i Tomb Raider 3 blev det stopp. I första nivån Jungle, när Lara skjuter med pistolerna och det kom RÖK!! (amazing), var den svart och ogenomskinlig, och inte gråvit och transparent. I andra nivån, Temple Ruins, är det meningen att man ska tända eldar för att se några plattformar man kan hoppa till, men de syntes ändå, eftersom de var halvgenomskinliga redan innan. Något med transparenser och alfakanaler som inte stämde på PowerVR, det var ju även något OpenGL-spel (Jedi Knight: Dark Forces 2?) med samma problem, då insåg jag att det var dags att säga farväl till m3D.

Hoppades att lovande Kyro-serien skulle blivit en comeback för PowerVR, men tror att de tog lite för lång tid på sig att utveckla Kyro III, och de blev förbisprungna.

Jag minns någon gång tidigt 2000-tal när jag köpte ett GeForce 4 MX440.
Kortet hade stöd för något som kallas T&L (Transform & Lighting) som mina tidigare kort inte hade.
Det kunde göra ganska stor skillnad visuellt.

Minns inte riktigt vilket kort jag körde innan,
Men utan T&L stöd kunde det bli liknande det du skriver, många grafiska effekter som inte fungerar som de ska.
Efter grafikkortsbytet blev det plötsligt betydligt snyggare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag minns någon gång tidigt 2000-tal när jag köpte ett GeForce 4 MX440.
Kortet hade stöd för något som kallas T&L (Transform & Lighting) som mina tidigare kort inte hade.
Det kunde göra ganska stor skillnad visuellt.

Minns inte riktigt vilket kort jag körde innan,
Men utan T&L stöd kunde det bli liknande det du skriver, många grafiska effekter som inte fungerar som de ska.
Efter grafikkortsbytet blev det plötsligt betydligt snyggare.

T&L står för Transformation and Lighting .

Detta har funnits i Arkad maskiner sedan 1993 i alla fall och nvidia introducerade det med GeForce 256 för PC år 1999 men det fans kort före dess som hade dedikerade chip med Hårdvarubaserad T&L och det fans kort för Windows NT workstations redan innan 1999 om du hade pengarna som gjorde det i hårdvara.
https://gamicus.fandom.com/wiki/Transform,_clipping,_and_ligh...

Men innan T&L gjordes i hårdvara så gjordes det på processorn.
Traditionel OpenGL eller 3dfx Glide måste fortfarande göra "transfor" och "lighting, jag har programerat "lite" opengl för skoj skull, gjort några demos så man inser att T&L i sig var inget nytt, men det flyttades runt 1999 över till GPU'n från CPU'n eller andra dedikerade co-processors på grafikkortet in i GPU'n.

Nvidia tar gärna äran för att vara först men det var dom inte rent tekniskt och T&L var inget nytt.

Kör du ett Voodoo2 så görs det på processorn.

jag har flera retrodatorer och nåt man främst märker av med ett GeForce 256 är att det är kapabelt av bättre prestanda i högre upplösningar annars var fortfarande kort som Matrox G400 det snabbaste du kunde ha innan GeForce 256 och i lägre upplösningar oftast inom 90% av ett GeForce 256.

Men T&L blev mer eller mindre ett måste allt eftersom polygonerna ökade och processorn fick mer och mer att göra, då var det bättre att flytta över detta till GPU'n för att minska lasten på processorn.

Mycket annat hände med så klart med nyare kort med T&L kan göras i både mjukvara och hårdvara och det var inte ovanligt att man kunde välja om ett spel skulle köra T&L i hårdvar eller mjukvara.

Råkar man ha en väldig snabb CPU och en långsam hårdvarubaserad T&L enhet i grafikkortet kunde det i bland vara värt att testa mjukvarubaserad, likaså hade man en äldre CPU och köpte tex ett GeForce 2 MX 400 som var ett bra och billigt budgetkort som gjorde att T&L i hårdvara blev mainstream så kunde man få mycket bra prestanda även med en budget CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Det är på väg, men tyvärr lär dom korten aldrig säljas utanför kina.
https://www.techpowerup.com/289123/innosilicons-fenghua-gpu-b...

Kul att se ändå!

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com