IKEA gömmer Spotify-högtalare i lampa

Permalänk
Melding Plague

IKEA gömmer Spotify-högtalare i lampa

Möbeljätten kombinerar lysa med lyssna och expanderar sitt urval av högtalarlampor med Bluetooth-modellen Vappeby.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför vill man ha dåligt ljud och ljus i samma enhet? Jag tycker nog var för sig är bättre

Permalänk
Medlem

Älskar killen på bilden.
Han kommer direkt från Sven Architecture Collective

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför vill man ha dåligt ljud och ljus i samma enhet? Jag tycker nog var för sig är bättre

Du vill ha två separat dåliga produkter?

Antar att Vappeby ska vara en produkt som man tar med sig ut på balkongen när man ska sitta där och mysa, eller det är i alla fall intrycket jag får av IKEAs bilder på produkten.

Permalänk
Skrivet av TheLostSwede:

Du vill ha två separat dåliga produkter?

Antar att Vappeby ska vara en produkt som man tar med sig up på balkongen när man ska sitta där och mysa, eller det är i alla fall intrycket jag får av IKEAs bilder på produkten.

Lär ju inte vara en höjdare i hifi segmentet men den lär ju duga som en portabel lykta på kvällarna med mysljud. Kanske överraskar kanske är bättre ljud än vad man tror kan ju inte direkt uttala mig för har ju inte hört den irl

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av medbor:

Varför vill man ha dåligt ljud och ljus i samma enhet? Jag tycker nog var för sig är bättre

Det är ju jättebra, alla ungdomar som springer runt med kassa bt högtalare och lyssnar på nån usel musik på kvällar och nätter kommer att synas mycket bättre i trafiken om de också bär på en lampa

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

I grått.

Permalänk
Medlem

Hittade bilden jag tänkte på...

Permalänk
Medlem

Ikeas nya hörlurar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Klockren musikspelare för mörka och möjligtvis varma sommarkvällar under Hemestern på altanen/balkongen/stranden/valfri plats

Ja, om man nu känner sig tvungen att öka på samlingen av BT-högtalare som redan finns hemma...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför vill man ha dåligt ljud och ljus i samma enhet? Jag tycker nog var för sig är bättre

Tänk mindre hifi och mer podd, tupplur samtidigt som man lyssnar på P1 etc. Jag kan se rätt många usecases där en lampa+högtalare i ex sovrum kan fungera skitbra.

Personligen tycker jag IKEA verkar gå rätt väg, jag har aldrig köpt något själv och har heller inte testat dem mer än en snabbis i butik, men jag gillar konceptet.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Varför vill man ha dåligt ljud och ljus i samma enhet? Jag tycker nog var för sig är bättre

Du kanske missade att denna är batteridriven? Den är alltså tänkt att vara portabel. En kombinerad grej är mer portabel än två och på det sättet bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Du vill ha två separat dåliga produkter?

Antar att Vappeby ska vara en produkt som man tar med sig ut på balkongen när man ska sitta där och mysa, eller det är i alla fall intrycket jag får av IKEAs bilder på produkten.

Njae inte direkt, men att ha dem separat tillåter individuell justering av ljus vs ljud-bild och sånt.

Att den är portabel gör främst att den skulle kunna vara relevant alls, att ha en sån ståendes med fast sladd hade ju varit helt menlöst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ikeas nya hörlurar.

Ser mer ut som Ideas nya...
https://omni.se/rysk-ansokan-inskickad-gallande-ikeakopian-id...

Permalänk
Musikälskare

Hemsk design samt plastic-fantastic, det kommer bli en storsäljare imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

Skiter i designen men det låter som den har en exklusiv integration med Spotify. Jag hoppas den fungerar som en vanlig bluetooth högtalare som kan ansluta till alla enheter som normalt. Annars känns som ett steg bakåt.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem

Ful och lyser bara nedåt?

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Hedersmedlem

Faktiskt ingen dum ide att kombinera lampa och BT-högtalare, ser fram emot nästa mojäng där man kombinerar lampa, bt-högtalare och infravärme i en och samma enhet

20 lumen är dock mer eller mindre obrukbart. 50% motsvarar knappt ett stearinljus så även 100% lär vara ganska meh.

Skrivet av Gimberg:

Skiter i designen men det låter som den har en exklusiv integration med Spotify. Jag hoppas den fungerar som en vanlig bluetooth högtalare som kan ansluta till alla enheter som normalt. Annars känns som ett steg bakåt.

Spotify tap är bara en extra funktion, dvs. den fungerar som en vanlig bt-högtalare.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Tänk mindre hifi och mer podd, tupplur samtidigt som man lyssnar på P1 etc. Jag kan se rätt många usecases där en lampa+högtalare i ex sovrum kan fungera skitbra.

Personligen tycker jag IKEA verkar gå rätt väg, jag har aldrig köpt något själv och har heller inte testat dem mer än en snabbis i butik, men jag gillar konceptet.

Skulle också vilja ha en personal shopper... personligen ser jag det som ljudförorening oavsett om det är Lo- eller Hi-Fi. Måste man konsumera musik i tid och otid? "Låter" stressigt. P1 är dock godkänt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Keeper of Traditions

Ingen RGB som blinkar i takt med musiken? Inget köp för min del

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Skulle också vilja ha en personal shopper... personligen ser jag det som ljudförorening oavsett om det är Lo- eller Hi-Fi. Måste man konsumera musik i tid och otid? "Låter" stressigt. P1 är dock godkänt.

Bara för att jag inte haft behov av det än så kan man ju se potentialen

Jag förstår grejen med ett RTX3090 - Men jsg hade aldrig köpt ett själv. (lite så).

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Som campinglampa ja absolut, hemma absolut inte.

Permalänk
Skrivet av Kent:

Faktiskt ingen dum ide att kombinera lampa och BT-högtalare, ser fram emot nästa mojäng där man kombinerar lampa, bt-högtalare och infravärme i en och samma enhet

20 lumen är dock mer eller mindre obrukbart. 50% motsvarar knappt ett stearinljus så även 100% lär vara ganska meh.

Spotify tap är bara en extra funktion, dvs. den fungerar som en vanlig bt-högtalare.

Håller med 20lm är ju ingenting. Däremot som mysbelysning ute på balkongen funkar det ju. Men läslampa absolut inte.

Tänk en 40W vanlig glödlampa omvandlat till luminen är det ca 410-470lm

Så 20lm ja du inte ens ett halv dött stearinljus

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av djdennistm:

Håller med 20lm är ju ingenting. Däremot som mysbelysning ute på balkongen funkar det ju. Men läslampa absolut inte.

Tänk en 40W vanlig glödlampa omvandlat till luminen är det ca 410-470lm

Så 20lm ja du inte ens ett halv dött stearinljus

Perfekt nattlampa när du ska gå ut o pissa på en gran och vill kunna lyssna på nyheterna på vägen dit

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Perfekt nattlampa när du ska gå ut o pissa på en gran och vill kunna lyssna på nyheterna på vägen dit

Hahaha exakt😂

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Satans vilken onödig produkt!
Jag tänder hellre ett ljus och sätter på min JBL boombox 2 om jag vill lyssna portabelt.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Tycker iofs idén är bra, utformningen med att ljuset styrs nedåt känns ganska rätt när man sitter ute en mörk sommarkväll så man inte blir bländad av ljuset. Det blir ett behagligt ljus bara. Dock kan jag inte, hur jag än försöker, förmå mig att tycka den är något annat än en styggelse rent designmässigt. Hade den varit estetiskt tilltalande hade jag kunnat köpa den men den där kommer inte in i mitt hem.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Rekordmedlem

Ikea Symfonisk.

Canon S-50 högtalare.

Ondskefull surgubbe

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Onödig produkt. Please try again.

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem

Perfekt produkt. Kommer användas flitigt till grillkvällarna ute på trädäcket när mörkret faller.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6