Sonys uppges avtäcka Game Pass-utmanare den här veckan

Permalänk
Melding Plague

Sonys uppges avtäcka Game Pass-utmanare den här veckan

Konsolmakarens tjänst "Spartacus" uppges kombinera Playstation Now och Playstation Plus för att utmana Microsofts Game Pass inom kort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är ju lite intressant då det inte blir någon direkt utmanare då det, förmodligen, endast är kopplat till deras konsol. XBox Game Pass är så mycket mer i och med dess storlek, mix mellan strömmande och lokalt spelande, olika plattformar osv.
Om något känns detta mer som en "titta, vi har också en sådan!... typ" än en riktigt "utmanare".

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Det är ju lite intressant då det inte blir någon direkt utmanare då det, förmodligen, endast är kopplat till deras konsol. XBox Game Pass är så mycket mer i och med dess storlek, mix mellan strömmande och lokalt spelande, olika plattformar osv.
Om något känns detta mer som en "titta, vi har också en sådan!... typ" än en riktigt "utmanare".

Men det är ett bra steg i rätt riktning som dom kan bygga på. Sen så tror jag inte att dom kommer släppa nya AAA titlar direkt som Microsoft gör på Gamepass. Hoppas bara priset är rätt också.

Permalänk
Medlem

Det ryktas ju om ny xbox-hårdvara (antagligen om 6 månader pga kretsbrist, eller helt enkelt kapacitetsproblem i produktionen av vanliga kontrollers.)
en streaming-stick för gamepass skulle vara ganska troligt och det skulle nog inte skada om Playstation gjorde konceptet mer mainstream.

Sedan finns det ju fortfarande saker att göra, du kan tex inte spela dina egna spel på xcloud, bara gamepass.

Permalänk
Medlem

Ska man bara streama spelen då? Ingen nedladdning?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Tror bestämt att det är dags att jag sätter mig in i detta lite. Jag har fortfarande inte koll på vad skillnaden är på Playstation Now och Playstation Plus

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Jag är sjukt taggad på det här! Game Pass är ju grymt och att kunna få liknande på PS5 vore väldigt nice. Backloggen skulle växa något enormt

Permalänk
Livsnjutare 😎

Har svårt att se att de verkligen kommer utmana Microsoft och Gamepass på riktigt…. Meeeen, all konkurrens är bra för oss konsumenter 🙂👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Orisons:

Ska man bara streama spelen då? Ingen nedladdning?

Gamepass är inte så mycket streaming….
Ja, xCloud (streaming) finns som ett alternativ är sätt att spela på - men det är mer en feature utav Gamepass snarare än något annat.

Kul att ha, men man spelar de mest native / på konsol eller dator etc.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd

Game Pass har väl runt 350 stycken spel i sitt bibliotek så blir mycket jobb för Sony om de ska få fram något som kan konkurrera ordentligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orisons:

Ska man bara streama spelen då? Ingen nedladdning?

Som det funkar nu kan du även ladda ner ps4-spel via Playstation Now, det finns inga ps5 versioner eller titlar där tyvärr.

Om du ska lira ps3-spelen som finns är det endast streaming som gäller.

Permalänk
Medlem

Blir väl något att kika på kanske!

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Sony slarvade bort sitt försprång dom hade med ps now. Ps now har för mycket gamla spel som inte intresserar mig.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Nozomi:

Game Pass har väl runt 350 stycken spel i sitt bibliotek så blir mycket jobb för Sony om de ska få fram något som kan konkurrera ordentligt.

Förmodligen har ju MS gjort grovjobbet vad det gäller att utforma avtal etc som vid det här laget blivit mer standardiserade. Så troligen kan ju Sony mer bara ”plugga in” titlar i sin tjänst mer än vad MS kunnat göra då de gått i bräschen för det här.

Inte fullt så enkelt förstås. Men i någon mån lär de vara betjänta av att inte vara först helt enkelt

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Hade varit drömmen med lansering av pass på Sony spel till PC med bl.a. Last of us 2, Ghost of tsushima, Uncharted serien osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tror bestämt att det är dags att jag sätter mig in i detta lite. Jag har fortfarande inte koll på vad skillnaden är på Playstation Now och Playstation Plus

Playstation Plus är prenumerationen du behöver för online-spel. Inte alla titlar dock, verkar det som. Typ Fortnite. Men annars online = Plus.

Playstation Now är själva streamingtjänsten.

Detta skall alltså vara en kombination av de två. Velat ha det sedan jag började lira lite konsol nu för någon månad sedan. Känns så dumt att ha separata tjänster.

Jag tror Xbox game pass har två varianter. En som ger dig tillgång till spel för nedladdning och en annan som ger dig tillgång till spel för streaming. Eller något liknande. Bara kört deras PC Game pass variant.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Playstation Plus är prenumerationen du behöver för online-spel. Inte alla titlar dock, verkar det som. Typ Fortnite. Men annars online = Plus.

Playstation Now är själva streamingtjänsten.

Detta skall alltså vara en kombination av de två. Velat ha det sedan jag började lira lite konsol nu för någon månad sedan. Känns så dumt att ha separata tjänster.

Jag tror Xbox game pass har två varianter. En som ger dig tillgång till spel för nedladdning och en annan som ger dig tillgång till spel för streaming. Eller något liknande. Bara kört deras PC Game pass variant.

Playstation Plus lägger till 3st spel i ditt bibliotek varje månad som du är medlem. Du behåller dem så länge du är medlem. De tre speltitlarna är blandat mellan olika genrer (offline och online). Denna månad är det Ghostrunner, Team Sonic Racing och ARK Survival Evolved. Plus ger även tillgång till online multiplayer spel som du nämnde.

Playstation Now har både 'ladda ner'/'spela lokalt' och streama över internet. PS4 titlar kan du hämta hem till din PS4 eller PS5 och spela lokalt (över 300st titlar). PS3 och PS2 spel kan du streama till både PS4, PS5 och dator.

Så Xbox Gamepass och Playstation Now fungerar på exakt samma sett. Skillnaden är att Microsoft säger att de kommer erbjuda sina spel dag 1 på sin prenumationstjänst. Oron är att det kommer leda till att spelen anpassas för prenumationstjänsten (urvattnat innehåll och fler/större mikrotransaktioner).

Jag tycker det är bra att Sony döper om och uppdaterar sina prenumationstjänster; det är mycket missförstånd kring dem som behöver tvättas bort.

Permalänk
Medlem

Kanske pushar utvecklare att faktiskt ta fram spel som håller? Då Microsoft och Sony förmodligen betalar spelutgivarna baserat på antalet timmar folk kör ett spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Kanske pushar utvecklare att faktiskt ta fram spel som håller? Då Microsoft och Sony förmodligen betalar spelutgivarna baserat på antalet timmar folk kör ett spel?

Tvärtom, det innebär att de spär ut spelen istället. Ett högkvalitativt 30h spel förvandlas till ett 90h spel med lååånga transportsträckor. Likt Ubisoft. Om vi utgår att de får betalt per timme speltid.