Nvidia Geforce RTX 3090 Ti – snabbt, dyrt och läskigt effekttörstigt

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett att ni tar med resultat från att undervolta RTX korten.
Alltid intressant att se hur pass svalare det blir och hur mycket el det eventuellt går att spara

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt om man ska skratta eller gråta. Hur är det ens möjligt att släppa ett sådant här kort i dessa tider? Vet ett kraven på energieffektivitet inte gäller konsumentprodukter men ändå, jösses Amalia Undrar hur snacket gick när den där adaptern blev verklighet.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Starric:

Du glömde Gaming Xtreme FTW där, så hur ska jag veta vilken tillverkare det är?

Mitt var direkt från Nvidia, sen kommer tillverkarnas egna suffix

Permalänk
Medlem

Det fanns en tid när det hade mindre betydelse hur mycket ström en GPU drog. Det var överkommligt om det drog 50-150 W mer än konkurrenternas variant. Nu är det en helt annan femma där elpriserna löper amok. Nästan 9000 kr blev min elräkning denna gången, och då skall vi inte prata januari-räkningen. Och vi har luft-vatten värmepump som anses vara en av de effektivare varanterna!

Nä, det finns helt enkelt inte utrymme för att ett grafikkort drar hutlöst med Watt. Vi som konsumenter bör sätta lite press på utvecklarna och att de bör bli tvingade att effektivisera sig, precis som bilindustrin och drivmedlet.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Skrivet av fragande:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/101844?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvMTAxODQ0IiwiZmlsdGVycyI6WyJ3bSIsInQ9b3JpZ2luYWwiXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiZDZiYmQwMWNjMzVjOTBmNmQ2MjU4Y2NhMjUwMzI4ZjQifQ%3D%3D

Vet inte riktigt om man ska skratta eller gråta. Hur är det ens möjligt att släppa ett sådant här kort i dessa tider? Vet ett kraven på energieffektivitet inte gäller konsumentprodukter men ändå, jösses Amalia Undrar hur snacket gick när den där adaptern blev verklighet.

EVGA RTX 3090 Ti Kingpin Hybrid har 2st 16pin

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Avstängd

Ingår ett portabelt kärnkraftverk i kartongen?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Finns det över huvud taget någon som faktiskt överväger köpa detta?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Elakekocken:

Ett grafikkort som kostar lika mycket som en high-end PC gjorde för 10 år sedan.
Sanslöst osmakligt.

Så vill man spela high-end idag så är det ett grafikkort för nästan 30k, en skärm för 10-15k, mb för vad? 3k? Cpu 6-7k? Ram 2-3k? Ett par SSD för 2k styck? Därtill kanske en kralligare PSU 2k?

Sen lite tillbehör runtomkring. Runt 70000kr.

Som hittat.

@tvelander hur ser din setup ut idag?

i Sign eller menar du visuellt?

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fragande:

Adaptern klarar ändå "bara" 450 W, medan en riktig 12VHPWR-kontakt (fantastiskt namn BTW) klarar 600 W.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Thomas:

Adaptern klarar ändå "bara" 450 W, medan en riktig 12VHPWR-kontakt (fantastiskt namn BTW) klarar 600 W.

Vänta bara tills det kommer en adapter som delar upp sig på fyra 8-pins PCI Express.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

i Sign eller menar du visuellt?

Jaha, jag ser inte din signatur på mobilen, kan heller inte forcea från mobil- till webbsida

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

betyg

Vilket betyg blev det?

Permalänk
Medlem

Prestanda per krona fick just ett nytt lågvattenmärke.

Men det är ändå kul att se prestandan i absoluta tal när de verkligen går all in.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Undrar hur snacket gick när den där adaptern blev verklighet.

Do it ?
Do it !

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Movit:

Vilket betyg blev det?

Inget.
SweC har bara fyra betyg: inget alls, bra produkt, utmärkt produkt och toppklass.
Och förstås "brun produkt" också iofs.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Movit:

Vilket betyg blev det?

Det blev nog inget betyg pga de flertalet bristerna som listades?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/101844?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvMTAxODQ0IiwiZmlsdGVycyI6WyJ3bSIsInQ9b3JpZ2luYWwiXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiZDZiYmQwMWNjMzVjOTBmNmQ2MjU4Y2NhMjUwMzI4ZjQifQ%3D%3D

När den nya kontakten 12VHPWR spikades fram så kom väl adaptern som en naturlig bieffekt eftersom behovet är uppenbart när nästan ingen har 12VHPWR i dagsläget.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

10K spänn mera än vad jag gav för mitt 3090 OC kort? Daym!

Jag gråter inte, jag garvar så högt att fåglarna flyger tillbaka och grannen ringer 112.

Permalänk
Medlem

Ett "bara för att" grafikkort. Är någon särskilt intresserad av att köpa detta nu när 4000-serien börjar närma sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Hjälper nvidia till med elräkningen?

Ge mig ett sakligt skäl att köpa detta som verkligen syns på skärmen, känns i spelet (eller applikationen), och man inte behöver någon programvara för att mäta sig fram till.

Kortet är inte för dig utan för människors med "disponibel inkomst". Det finns väldigt många här i världen som tjänar väldigt mycket pengar på sitt vanliga jobb. Någon som bor i San Francisco och tjänar 200 000 kronor i månaden, tror du den personen har svårt att leta upp sista tusenlapparna för ett lite dyrare grafikkort? Vissa vill ha det absolut bästa och är både kapabla och beredda att betala för detta.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av JoOngle:

10K spänn mera än vad jag gav för mitt 3090 OC kort? Daym!

Tänkte också detsamma. Jämfört mot vad jag gav för mitt 3090 så ger 3090 Ti ca en procents prestandaökning per extra tusenlapp. Och då var redan 3090 väldigt dyrt för just spel men var åtminstone en stark ersättare till RTX Titan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Också lite tveksam till värdena här på Swec. De flesta andra verkar landa runt ~450-500W i speltester för bara kortet medan Swec får 545W för hela systemet från väggen. Vet inte om just Metro Exodus innebär en betydligt lägre systembelastning än andra spel men det låter för lite.

Skrivet av evil penguin:

När den nya kontakten 12VHPWR spikades fram så kom väl adaptern som en naturlig bieffekt eftersom behovet är uppenbart när nästan ingen har 12VHPWR i dagsläget.

Jovisst, funktionen är ju glasklar, det är mer det bisarra i att det behövs en kontakt med kapacitet för 600W.

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Elakekocken:

Jaha, jag ser inte din signatur på mobilen, kan heller inte forcea från mobil- till webbsida

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Ja alltså jag vill ha ett. Kan aldrig få för mycket fps
Men priset är.. galet.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Också lite tveksam till värdena här på Swec. De flesta andra verkar landa runt ~450-500W i speltester för bara kortet medan Swec får 545W för hela systemet från väggen. Vet inte om just Metro Exodus innebär en betydligt lägre systembelastning än andra spel men det låter för lite.

Ja, det verkar lite "lågt". Bara adaptern ska ju klara 450W och sedan upp till 75W från slotten vilket blir 525W totalt för bara kortet. Då verkar 450-500W ganska "rimligt" för bara kortet med verklig belastning.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Eth mining vad brukar det ge i kronor per kilowatt el på 30 serien ungefär är det någon som vet.
Jag söker bara cirka svar för ett kul räkneexempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Ja, det verkar lite "lågt". Bara adaptern ska ju klara 450W och sedan upp till 75W från slotten vilket blir 525W totalt för bara kortet. Då verkar 450-500W ganska "rimligt" för bara kortet med verklig belastning.

12VHPWR i sig är ju specad till 600W och det går att dra betydligt mer än officiella 150W från en PCIe 8-pin så det är nog inga problem att dra fulla 600W med adaptern. Det kanske skiljer mycket mellan de olika partnerkorten men här är t.ex. siffror från Techpowerups speltester av MSI Suprim X:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad menas med ElementAsus? Att det alstrar värme som ett element eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Hur är det med coilwhine när kortet drar så pass mycket?

Coilwhine är inte direkt relaterat till effektuttag, utan hellre ett resultat av olycklig design("billiga" spolar) och frekvens.
Lindningarna på spolen börjar röra på sig vid vissa "magnetiska laster" och kan skapa ett hörbart ljud, om man t.ex fixerar lindningarna med något material(lim kanske) så blir det ingen självsvängning.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Så det presterar ungefär som Asus 3090 Strix OC som startade på 20 papp vid release?