Permalänk
Medlem
Skrivet av DL:

Tack för ditt idiotiska svar.

Det var väl att ta i? Det är svårt för någon medlem att besvara din fråga i termer av sannolikhet, därav mitt (försök till) skämtsamma svar.

Men för tydlighetens skull - som man frågar får man svar.

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoedeOrm:

Exakt 1/42! Sannolikheten är därmed den inverterade… ja, ni vet.

Skrivet av DL:

Tack för ditt idiotiska svar.

Tyckte svaret var lite komiskt faktiskt

Men svaret är den att: Hur skulle någon här kunna veta?

Med din fråga om den kommer kosta EXAKT 14.9k: 1% chans.
Chansen att den kommer gå ner i pris: 100% chans.
Chansen att den kommer gå ner tillräckligt för att du ska vara nöjd med priset: Omöjligt att veta.
Chansen att den kommer gå ner till 14.9k eller mindre: Killgissar på nån rea inom 1 års tid, ca 33% chans.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Istället för att skapa en ny tråd så ställer jag frågan i denna -
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har jag alltså inskaffat en Sony 75X90J som enkom används för film- och TV-tittande. Den har ersatt en nästan tio år gammal 60" Sony ur deras då värsta segment.
För att titta på film o TV så används en Formuler X Alpha box där det streamas iptv.
När jag använde exakt samma box på min förra Sony så var jag väldigt nöjd med bilden, med min nya 75X90J så stör jag ihjäl mig på att bilden upplevs som "småryckig"; den liksom hackar hela tiden. Det är väldigt subtilt och sambon reagerar inte men jag blir tokig på det! Tror det kallas för "judder" (kan ha fel då det vimlar av tekniska termer som jag inte begriper).
Hur får jag flytet i bilden som jag hade tidigare?
Har förstått att den nyinförskaffade TV:n ska vara en hyggligt bra TV och definitivt inte sämre än min nästan tio år gamla trotjänare...
Har ställt in TV:n enligt de rekommenderade inställningarna på rtings.com
( https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x90j/settings )

Hjälp mig tycka om min nya TV!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Istället för att skapa en ny tråd så ställer jag frågan i denna -
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har jag alltså inskaffat en Sony 75X90J som enkom används för film- och TV-tittande. Den har ersatt en nästan tio år gammal 60" Sony ur deras då värsta segment.
För att titta på film o TV så används en Formuler X Alpha box där det streamas iptv.
När jag använde exakt samma box på min förra Sony så var jag väldigt nöjd med bilden, med min nya 75X90J så stör jag ihjäl mig på att bilden upplevs som "småryckig"; den liksom hackar hela tiden. Det är väldigt subtilt och sambon reagerar inte men jag blir tokig på det! Tror det kallas för "judder" (kan ha fel då det vimlar av tekniska termer som jag inte begriper).
Hur får jag flytet i bilden som jag hade tidigare?
Har förstått att den nyinförskaffade TV:n ska vara en hyggligt bra TV och definitivt inte sämre än min nästan tio år gamla trotjänare...
Har ställt in TV:n enligt de rekommenderade inställningarna på rtings.com
( https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x90j/settings )

Hjälp mig tycka om min nya TV!!

Tyvärr syns judder mer desto större TV man har, jag uppgraderade mig till 65" Panasonic HZ2000 förra året o man får tyvärr leva med judder när man ser på 24hz content.

Men om du verkligen vill lösa det, men skapa andra problem som SoE effect, så kan du slå på interpolation.

Du har guiden din egna länk, dock så vill du sätta motionflow till ngt som funkar istället för min(om d inte funkar) Generellt så brukar man ogilla effekten, men en del gillar den, den tar ju bort judder.

Andra ggr d kan hacka är ifall video sourcen är 24p, men boxen bara klarar 50 lr 60hz, men d borde du märkt på din gamla tv också.

Detta sker tex på gamla chromecasten när man kör netflix.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av elp:

Istället för att skapa en ny tråd så ställer jag frågan i denna -
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har jag alltså inskaffat en Sony 75X90J som enkom används för film- och TV-tittande. Den har ersatt en nästan tio år gammal 60" Sony ur deras då värsta segment.
För att titta på film o TV så används en Formuler X Alpha box där det streamas iptv.
När jag använde exakt samma box på min förra Sony så var jag väldigt nöjd med bilden, med min nya 75X90J så stör jag ihjäl mig på att bilden upplevs som "småryckig"; den liksom hackar hela tiden. Det är väldigt subtilt och sambon reagerar inte men jag blir tokig på det! Tror det kallas för "judder" (kan ha fel då det vimlar av tekniska termer som jag inte begriper).
Hur får jag flytet i bilden som jag hade tidigare?
Har förstått att den nyinförskaffade TV:n ska vara en hyggligt bra TV och definitivt inte sämre än min nästan tio år gamla trotjänare...
Har ställt in TV:n enligt de rekommenderade inställningarna på rtings.com
( https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x90j/settings )

Hjälp mig tycka om min nya TV!!

"Judder" är en teknisk slangterm som kommer av att film och fiktion är inspelat i 24 bildrutor/s (24p) medan panelen och systemen arbetar med 60 Hz-frekvens. Då repeteras bildrutor ojämnt 3 ggr respektive 2 ggr vilket kan kallas "3:2 pulldown" för att nå 60 Hz. En bra TV ska kunna ställa panelen till en jämn multipel av 24 vid visning och X90J är en sådan TV. Så det ska flyta så som filmen/tv-serien är inspelad när man matar den med rätt signal.

Flera TV-apparaters interna appar använder dock 60 Hz-uppspelning och då får man problemet "inbyggt" även om TV:n kan visa 24p korrekt från externa källor. Sony X90J ska vara ett mellanting där och rtings har instruktioner på: https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x90j/settings#motion-s...

I ditt fall kan det mycket väl vara din "Formuler X Alpha box" som matar fel frekvenser. Känner inte till produkten ifråga, men det är ofta där problemet ligger. Du får kanske fel frekvens från första början.

Särskilt om du upplever problemen med Svensk/europeisk TV som kör med 25/50 Hz som bas och inte har "judder"-problemet. Då kan det vara boxen som gör fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

"Judder" är en teknisk slangterm som kommer av att film och fiktion är inspelat i 24 bildrutor/s (24p) medan panelen och systemen arbetar med 60 Hz-frekvens. Då repeteras bildrutor ojämnt 3 ggr respektive 2 ggr vilket kan kallas "3:2 pulldown" för att nå 60 Hz. En bra TV ska kunna ställa panelen till en jämn multipel av 24 vid visning och X90J är en sådan TV. Så det ska flyta så som filmen/tv-serien är inspelad när man matar den med rätt signal.

Flera TV-apparaters interna appar använder dock 60 Hz-uppspelning och då får man problemet "inbyggt" även om TV:n kan visa 24p korrekt från externa källor. Sony X90J ska vara ett mellanting där och rtings har instruktioner på: https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x90j/settings#motion-s...

I ditt fall kan det mycket väl vara din "Formuler X Alpha box" som matar fel frekvenser. Känner inte till produkten ifråga, men det är ofta där problemet ligger. Du får kanske fel frekvens från första början.

Särskilt om du upplever problemen med Svensk/europeisk TV som kör med 25/50 Hz som bas och inte har "judder"-problemet. Då kan det vara boxen som gör fel.

Ypperligt o pedagogiskt förklarat - bug o bock!
Eftersom samma box med samma material matade min gamla TV och bilden där hade "flytet" jag strävar efter så antar jag att ditt tips från rtings kan vara melodin då det bör vara en inställningsparameter som ska göras/justeras.

Ska definitivt prövas så snart jag är hemkommen och sitter framför TV:n!