Asus kapar grafikkortspriser i USA

Permalänk
Melding Plague

Asus kapar grafikkortspriser i USA

Till följd av slopade importavgifter får Asus grafikkort ur Geforce RTX 3000-serien prissänkningar med upp till 25 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tittade precis ingår kväll om priser började gå ner som det talas om lite överallt...

Jag har inte märkt någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Tittade precis ingår kväll om priser började gå ner som det talas om lite överallt...

Jag har inte märkt någon skillnad.

fast har gått ner ganska ordentligt, dom dyrare 3060 och 3060 ti korten har gått från runt 10k ner till runt 6k, 3070 ti har gått från 12-15k ner till under 10k jämfört med slutet på förra året. Så har gått ner ganska ordentligt ändå.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Vad passande att det ska gälla från den 1:a april.

Permalänk
Medlem

Kul att det går i rätt riktning. Nu är jag personligen mer intresserad av att få se vad 4000-serien kommer hamna på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Kul att det går i rätt riktning. Nu är jag personligen mer intresserad av att få se vad 4000-serien kommer hamna på.

Precis. Det är snarare så att de maskerar utförsäljning inför nästa generation som en prissänkning. Det är ju självklart att priserna måste gå ner i och med att en ny generation är på ingång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Precis. Det är snarare så att de maskerar utförsäljning inför nästa generation som en prissänkning. Det är ju självklart att priserna måste gå ner i och med att en ny generation är på ingång.

Nästa gen kommer Q4, så ett bra tag kvar till utförsäljning. Detta handlar inte om det. Läs artikeln igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nästa gen kommer Q4, så ett bra tag kvar till utförsäljning. Detta handlar inte om det. Läs artikeln igen.

Bokstavligen läser mellan raderna

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nästa gen kommer Q4, så ett bra tag kvar till utförsäljning. Detta handlar inte om det. Läs artikeln igen.

Det är väl standard att de sker 6 - 8 månader innan ny release då man ofta har en satans massa i lager på olika ställen.

Finns även rykten som säger att 3000-serien ska samleva med 4000-serien ett tag, vilket kan innebära att 4000-serien blir dyr...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

/me tittar vilket datum det är idag.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

"Enligt Asus sker prissänkningen från den 1 april"
1 april ja

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Tittade precis ingår kväll om priser började gå ner som det talas om lite överallt...

Jag har inte märkt någon skillnad.

Prisjakts prishistorik är suverän, testat den?

Alla grafikkort har inte gått ner men många. Sen om de gått ner till de nivåerna man önskar? Mitt subjektiva svar på den frågan är självfallet; nej.

Exempel ASUS RTX 3080 Ti TUF 12GB kostade 17990kr i juli förra året - nu kan du få det för 14990kr.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd

finns det nagra politiker som är gamers? önska dom kunde göra samma här.
nagon som vet billiga hemsidor för att köpa utomlands det är väl ingen tull inom eu.
kan man köpa gpu fran estland eller luxemburg? vilka har minst moms

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det är väl standard att de sker 6 - 8 månader innan ny release då man ofta har en satans massa i lager på olika ställen.

Finns även rykten som säger att 3000-serien ska samleva med 4000-serien ett tag, vilket kan innebära att 4000-serien blir dyr...

Eller att dom har problem med att hitta någon som kan tillverka korten vilket gör att dom bara släpper typ 70/80 kort eller 80/90 kort och bara ersätter topp segmentet och låter sedan resterande 30xx kort leva vidare några månader.

Speciellt iom att de ryktas att Intel ska börja göra gpuer åt dom.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Var denna förändring förbestämd, eller är det något man kom på och bestämde nu?

Permalänk
Medlem

Bra att priserna börjar gå neråt, men de ligger fortfarande för högt för att man ska känna något intresse. Och vid det här laget känns det som att man lika gärna kan invänta RTX 4000-serien.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Eller att dom har problem med att hitta någon som kan tillverka korten vilket gör att dom bara släpper typ 70/80 kort eller 80/90 kort och bara ersätter topp segmentet och låter sedan resterande 30xx kort leva vidare några månader.

Speciellt iom att de ryktas att Intel ska börja göra gpuer åt dom.

Ja, orsaken till "koexistensen" vågar jag inte spekulera om men det är väl i stort det jag skrev...

4000-serien "vet" vi tillverkas hos TSMC - Krestar från Intel år Nvidia lär säkert dröja flera år.

Edit*
Men med tanke på att man släppte 3090Ti nyligen så kan det vara så att 4000-serien får ett 80/90-kort och resten lägger man på datacenter (A / Tesla eller vad dem heter) tills "konsumenterna kommer ikapp och vill betala för det"

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Det var på tiden. Man får väl se om vi i Sverige också påverkas. Men särskillt Strix-korten som annars kännssom at man får vad man betalar för har ju varit vansinnigt svindyra nu även efter "sänkningen", så det är bara hoppas på det bästa

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Musikälskare

Framtiden börjar se lite mera positiv ut imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Googla 1:a april.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var på tiden. Man får väl se om vi i Sverige också påverkas. Men särskillt Strix-korten som annars kännssom at man får vad man betalar för har ju varit vansinnigt svindyra nu även efter "sänkningen", så det är bara hoppas på det bästa

Alltså det är väl två helt separata saker; att priserna sjunker pga en bättre balans mellan tillgång och efterfrågan, och det som nyheten handlar om att USA fick en extra skatt på elektronik under handelskrigen med Kina som drabbade t ex grafikkort rätt hårt.

"And that same person with the powers vested in him by the electoral college has said he will raise the rate from 10% to 25% and has increased the number of products and materials coming from China that will fall under the tariffs. Essential items, such as Apple watches and hair used for wigs have been exempted, demonstrating the compassion and economic insight of the administration, and the beneficiaries of lobbyist funding.

Add-in board suppliers evidently didn’t contribute enough or hire the right lobbyists.

Therefore, the tariffs on $200 billion worth of products comes on top of the $50 billion worth already taxed earlier this year, meaning nearly half of all Chinese imports into the United States will soon face levies. The next wave of tariffs, which are scheduled to go into effect on September 24, will start at 10% before climbing to 25% on January 1. The timing of the staggering increase will partially reduce the toll of price increases for holiday shoppers buying Chinese imports in the coming months.

If you could buy a new RTX2080 AIB today for $800 you should, and think of it as being discount from what it will cost in January—$1,000. On Monday, the 24th of September, it will cost $880, plus tax and shipping."

https://www.jonpeddie.com/editorials/your-aibs-just-got-more-...

Eftersom USA generellt har rätt låg VAT relativt till oss så var det ju inte direkt så att deras priser blev så värst mycket dyrare än våra, snarare att för konsument att dom blev mer lika varandra.

Permalänk
Medlem

Jag kanske missar något uppenbart men hur är det bra för vår tillgång på kort och dessas prisutveckling att priserna sjunker i USA? Det är väl snarare så att det är en fördel för oss om efterfrågan i andra länder *inte* ökar på grund av sjunkande priser?

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Tittade precis ingår kväll om priser började gå ner som det talas om lite överallt...

Jag har inte märkt någon skillnad.

Bara på två månader har RTX 3060 Ti gått ned från 7900:- i snitt till kring 7000:- med vissa modeller nere på så lite som 6700:-

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Finns även rykten som säger att 3000-serien ska samleva med 4000-serien ett tag, vilket kan innebära att 4000-serien blir dyr...

Nvidia såg till att sluta tillverka RTX 2000 serien innan RTX 3000 serien skulle lanseras.
Men med tanke på dels vilken brist det varit, samt att de vanligtvis inte lanserar alla modeller samtidigt.
Då känns det rimligt att först sluta tillverka RTX 3080 och uppåt inför RTX 4000 lansering.
Men kunna fortsätta med 3070 Ti och neråt under en period innan de lanserat RTX 4000 mellanklass kort. Helst också tills de kunnat leverera rimlig mängd RTX 4000 mellanklass kort.

Jag tror att de tycker det är sämre att ha föregående generations toppkort i några större kvantiteter att konkurrera mot nya serien.
Jämfört med om det finns mellanklass/instegskort av förgående generation kvar samtidigt som nya serien en period.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara USA som lyfter restriktionerna mot Kina, som gör att det blir billigare i just enbart USA.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

fast har gått ner ganska ordentligt, dom dyrare 3060 och 3060 ti korten har gått från runt 10k ner till runt 6k, 3070 ti har gått från 12-15k ner till under 10k jämfört med slutet på förra året. Så har gått ner ganska ordentligt ändå.

Frågan är vart du sett 3070ti för 15000 kr och 3060Ti för 10000.

Sedan förra året har jag sett 3060Ti som mest för 8500 kr, vilket även idag är fallet.

3070Ti som mest för 11500 kr, vilket även idag är fallet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maaxan:

Vad passande att det ska gälla från den 1:a april.

Fortfarande "skämtpriser" om du frågar mig...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Jag kanske missar något uppenbart men hur är det bra för vår tillgång på kort och dessas prisutveckling att priserna sjunker i USA? Det är väl snarare så att det är en fördel för oss om efterfrågan i andra länder *inte* ökar på grund av sjunkande priser?

Nej för oss är det nog endast en nackdel.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch