Kina spikar egen grafikkrets – påstås prestera som RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Lite nyfiken på hur dom har tänkt att få ut 4K ur en VGA kontakt. Hade för mig att 720p var typ det högsta. Kanske @laxpudding har ett bra svar? 4K-VGA only for China?

Högsta normala upplösningen för en VGA-anslutning var 2048x1536. Så inte så långt från 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det är bra mycket mer attraktivt att vara kvar på god fot med väst, än att sälja lite mer till Ryssland.
Ryssland kommer bli Kinas....ehm..."lille vän" oavsett.

Argumentet att sanktioner driver Kina närmare Ryssland är rätt tunt och ytligt, då det ligger mycket mer bakom - men generellt så kommer väst alltid att vara en attraktivare affärspartner än Ryssland.

Kommer bli fantastiskt intressant närmaste åren när vi får se mer och mer från Kina, men i nuläget är det sannolikt främst för att täcka upp ryggen med inhemska designer (samma anledning till att Intel och AMD bygger fabriker i EU)

Ja, om Kina gör sig osams med EU genom att alltför tydligt stötta Ryssland kommer de drabbas hårt. EU:s ekonomi är över tio gånger större än Rysslands och även större än Kinas egen. Kina förlorar nog hellre Ryssland än EU som partner. Dessutom lär de även förlora USA som handelspartner om de gör sig alltför osams med EU.

Sen tror jag inte världen går under av att mer produktion flyttas "hem", snarare tvärtom. Det var inte jättelänge sedan som t.ex. AMD tillverkade en stor del av sina egna processorer i bl.a. Tyskland. Att som idag ha nästan all produktion av hela världens samhällskritiska komponenter koncentrerade till några få fabriker i fjärran östern är egentligen väldigt riskabelt. Naturkatastrof, krig eller handelskrig kan lamslå precis hela världen inom alla sektorer från jordbruk och transport till rymdfart.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Lite nyfiken på hur dom har tänkt att få ut 4K ur en VGA kontakt. Hade för mig att 720p var typ det högsta. Kanske @laxpudding har ett bra svar? 4K-VGA only for China?

1. VGA kontakt har stöd för högre upplösningar än 720p

2. Stöd för HDMI

3. Stöd för Displayport

Lösningen blir troligtvis att använda Displayport eller HDMI istället när man vill använda 4K upplösning.

Permalänk
Medlem

Jag tar på mig en foliehatt och säger tack - men nej tack.

Trär även över en kastrull över hatten.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Helt sjukt vilken resa kina har gjort efter Maos död.

Kanske inte helt rumsrent, men inte alls lika blodigt som väst rent historiskt.

Vi kan spotta på dem, men de ser efter sitt eget bästa alltid, och det kanske vi med skall börja göra mera än vad vi gör.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Lite nyfiken på hur dom har tänkt att få ut 4K ur en VGA kontakt. Hade för mig att 720p var typ det högsta. Kanske @laxpudding har ett bra svar? 4K-VGA only for China?

Jag har kört 2048x1536@60Hz över VGA/BNC analogt utan större problem, bara att 60Hz på CRT var lite flimrigt/obehagligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har kört 2048x1536@60Hz över VGA/BNC analogt utan större problem, bara att 60Hz på CRT var lite flimrigt/obehagligt

Det konstiga är att flimret märks mer i periferiseendet än när man tittar rakt på skärmen.
Men om man tittar bredvid en CRT skärm, så du ser den i periferiseendet.
Då upplever åtminstone jag en CRT skärm i 60Hz som mycket flimrig.

Det konstiga är att det funkade okej att köra CRT TV förr i tiden.
Borde inte de vara lika hemska?

En LCD skärm i 60Hz är mycket behagligare än en CRT skärm i 60Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det konstiga är att flimret märks mer i periferiseendet än när man tittar rakt på skärmen.
Men om man tittar bredvid en CRT skärm, så du ser den i periferiseendet.
Då upplever åtminstone jag en CRT skärm i 60Hz som mycket flimrig.

Det konstiga är att det funkade okej att köra CRT TV förr i tiden.
Borde inte de vara lika hemska?

En LCD skärm i 60Hz är mycket behagligare än en CRT skärm i 60Hz.

Absolut, så är det. Jag körde 85Hz i 1600x1200 för att slippa det i alla fall... CRT på 21” var livet

Permalänk
Avstängd

Till sakfrågan igen i nyheten är då att kortet kanske presterar som 3060 eller så är det bara skitsnack och de försöker hålla skitsnacket "rimligt". Hade de sagt 3080 eller högre så hade de inte kunna tagits seriöst. Nu tas de helt plötsligt seriöst eftersom en nyhet om dem skrivs.

Allt som inte handlar om sakfrågan borttaget /Vzano, Mod
Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Bildexpert 📺

VGA sitter ofta på kinesiska produkter i alla dess former. Kräver inga licenser och stuff. Men man kör förstås inte 4K utan något enklare från valfri mojäng. Ganska många Wish-produkter som övervakningskameror och annat har en VGA ut.

2048x1536 över VGA var mer en teoretisk gräns som följd av bandbredden i D/A- och A/D-omvandlare. Var inte självklart att få stabil bild med VGA-anslutning och 1080p utan olika former av interferens och frekvensavrullning. BNC-kontakter hjälpte ofta med att komma närmare målet.

Permalänk
Medlem

"OpenGL/ OpenGLES/ OpenCL/ Vulkan" nämns i artiklarna från tomshardware och IT-home, DirectX är självklart frånvarande eftersom de bara pratar om Linux.

Frågan jag då ställer mig är, kommer det fungera alldeles utmärkt med DirectX titlar via proton (förutsatt stöd) på dessa GPUer?
Om det blir stor spridning på dessa i Kina som är ett stort land kanske vi åtminstone får lite bättre steam-statistik på Linux-sidan över tid samt större motivation för utvecklare att se till att deras spel faktiskt kör i Proton/Linux?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Sidospår om utbildning, PISA-resultat, koncentrationsläger och liknande ämnen borttaget*

Håll er till sakfrågan dvs utvecklingen av kinesiska grafikkretsar.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Jag tar på mig en foliehatt och säger tack - men nej tack.

Trär även över en kastrull över hatten.

Det är bara att köra på. Dubbel säkerhet är alltid bra!

PS...
Aluminium folie - Made in Russian
Kastrull - Made in China

Chinas Huawei tillverkar mycket teknik för Rysslands bruk. Konstigt nog att ryssarna är inte rädda för spioneri från China.

Blir det mer aktörer på marknaden som kan/tillverkar grafikkort, blir det bara bra. Marknaden blir mer stabilt och priser kommer att vara lägre pga konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Chinas Huawei tillverkar mycket teknik för Rysslands bruk. Konstigt nog att ryssarna är inte rädda för spioneri från China.

Varför skriver du China men inte Russia?

Du vet att Kina och Ryssland är lite diktatur-kompisar va? Om inte skulle jag föreslå att du kikar lite grann på nyheterna.

Om jag hade haft 10 datorer att välja på - 9 av dom hade vart tillverkade av Huawei, Lenovo, xiangho, xipingpo, xiaohungwei, med flera välkända aktörer - och en 1 av dom var gjord av lera och torkad kodynga från Mogadishu och grafikkortet var en torkad bäversvans…

…Så hade jag valt datorn från Mogadishu.

…Så lite litar jag på kinesisk lite mer avancerad teknik, observera att Taiwan inte räknas till Kina. Eller China - vilket du föredrar.

Du verkar inte kunna så mycket om matlagning om du har en kinesisk kastrull hemma - välj svenskt eller tyskt när det kommer till rostfritt 👍🏼

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Helt sjukt vilken resa kina har gjort efter Maos död.

Kanske inte helt rumsrent, men inte alls lika blodigt som väst rent historiskt.

Vi kan spotta på dem, men de ser efter sitt eget bästa alltid, och det kanske vi med skall börja göra mera än vad vi gör.

Vet inte riktigt vad du menar med att Kinas framsteg inte varit blodiga. De förföljer och avrättar oliktänkande i mängder, har en miljon människor i ”arbetsläger” i Xinjiang, monterar ner demokratirörelsen i Hongkong. Och så har vi det där sjuka som händer vid Himmelska fridens torg… Men, det kanske är det du menar med att man ser om sitt bästa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikabulle:

Vet inte riktigt vad du menar med att Kinas framsteg inte varit blodiga. De förföljer och avrättar oliktänkande i mängder, har en miljon människor i ”arbetsläger” i Xinjiang, monterar ner demokratirörelsen i Hongkong. Och så har vi det där sjuka som händer vid Himmelska fridens torg… Men, det kanske är det du menar med att man ser om sitt bästa?

Han sa jämfört med väst, kolla bara på vietnamkriget, indianerna, slavhandeln, eller det brittiska imperiet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Han sa jämfört med väst, kolla bara på vietnamkriget, indianerna, slavhandeln, eller det brittiska imperiet

Men inget av det där relaterar till fientlighet mot sitt egna folk/hemland.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730