Hardkernels lanserar enkortsdator med NVME- och SATA-stöd

Permalänk
Melding Plague

Hardkernels lanserar enkortsdator med NVME- och SATA-stöd

Odroid-M1 har stöd för Android 11 eller Ubuntu 22.04, samt en mängd olika tillbehör för att den ska gå att använda som en dator.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant produkt, tills jag läste "Systemkretsen är från kinesiska Rockchip".

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Snusfri

Har en N2 som agerade htpc med kodi innan jag skaffade en shield, trevlig liten pryl.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kör med deras Odroid N2 för att driva Home Assistant, hur nöjd som helst.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt trevlig ut, speciellt med 2.5"-disk. En för HomeAssistant och en för fullnode hade inte varit helt fel.

Permalänk
Medlem

Halv-meh ... Känns som att Hardkernels enheter inte når riktigt ända fram, N2(+) har väl varit mest intressant hittills. Ganska tråkig SoC på den här, mycket står ju och faller med mjukvarustöd. Saknar fortfarande en SBC med minst fyra SATA-portar, men det börjar ju dyka upp en del med M.2. Om man är riktigt modig kanske man kan testa något i den här stilen:

Skrivet av THB:

Har en N2 som agerade htpc med kodi innan jag skaffade en shield, trevlig liten pryl.

Vad var främsta anledningen till att du bytte? Har själv funderat på en N2+ som Kodibox.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Snusfri
Skrivet av fragande:

Halv-meh ... Känns som att Hardkernels enheter inte når riktigt ända fram, N2(+) har väl varit mest intressant hittills. Ganska tråkig SoC på den här, mycket står ju och faller med mjukvarustöd. Saknar fortfarande en SBC med minst fyra SATA-portar, men det börjar ju dyka upp en del med M.2. Om man är riktigt modig kanske man kan testa något i den här stilen:

https://i.imgur.com/gBopcpD.png

Vad var främsta anledningen till att du bytte? Har själv funderat på en N2+ som Kodibox.

För att jag kunde 😁
Ville ha något med ATV samt alla appar för Youtube, Prime, Viaplay osv. Visst går det att fixa i kodi men orkade inte mickla.

Som renodlad kodibox är N2/N2+ mycket trevliga med 4K osv.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Intressant. Det jag alltid har saknat och fortfarande inte finns hos Raspberry Pi är en liten "ribbon connector" som då är en vanlig SATA port direkt på kortet. MicroSD kort är bra men det är bättre med en vanlig SATA hårddisk för vissa typer av användningsområden.

Permalänk
Medlem

smart att köra på odroid "M1" nu med apples nya chip som är all the rage? lol

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

För att jag kunde 😁
Ville ha något med ATV samt alla appar för Youtube, Prime, Viaplay osv. Visst går det att fixa i kodi men orkade inte mickla.

Som renodlad kodibox är N2/N2+ mycket trevliga med 4K osv.

Sant, även om jag bara använder YouTube och Twitch för streaming så börjar det bli riktigt drygt eftersom de ju minst sagt inte är pigga på trejdepartsintegrering. "Går sönder" stup i kvarten och lappas ihop med fullösningar och temporära workarounds. Är väl bara en tidsfråga innan man tvingas över till ATV och officiella appar antar jag.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Intressant produkt, tills jag läste "Systemkretsen är från kinesiska Rockchip".

Är det några fel på just systemkretsar från Rockchip eller ville du bara ge din politiska åsikt om kineser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danneb:

Är det några fel på just systemkretsar från Rockchip eller ville du bara ge din politiska åsikt om kineser?

Enbart att jag försöker undvika att aktivt stödja Kinas ekonomi.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Måste verkligen lägga band på mig nu, frugan tröttnar på alla mina enhetsdatorer ....

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Enbart att jag försöker undvika att aktivt stödja Kinas ekonomi.

Tack, helt rätt forum för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danneb:

Tack, helt rätt forum för detta.

Ingen orsak.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danneb:

Är det några fel på just systemkretsar från Rockchip eller ville du bara ge din politiska åsikt om kineser?

En kommentar med lite mer insyn här, som en som har varit på deras kontor i Shenzhen och försökt jobba med dom.
Hårdvaran är det inga större fel på som så, undantaget RK3399 som blir alldeles för varm när belastas mycket.
Däremot är deras mjukvara alltid en eller två generationer bakom om dom gör inte tillräckligt för att uppdatera den.
Tyvärr är dom inte ensamma om det, AllWinner är lika dåliga, men även MediaTek, Realtek, Amlogic och även Marvell, Qualcomm och Broadcom när det gäller många produkter. Det är ofta därför som så många inbyggda produkter har säkerhetshål efter säkerhetshål eftersom BSPn inte uppdateras och det inte går att göra något åt många av problemen som utvecklare.
Däremot var dom i alla fall villiga att mötas och ta ett snack, vilket många andra företag inte är så intresserade av om man inte säger att man ska köpa 100k chips av dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Halv-meh ... Känns som att Hardkernels enheter inte når riktigt ända fram, N2(+) har väl varit mest intressant hittills. Ganska tråkig SoC på den här, mycket står ju och faller med mjukvarustöd. Saknar fortfarande en SBC med minst fyra SATA-portar, men det börjar ju dyka upp en del med M.2. Om man är riktigt modig kanske man kan testa något i den här stilen:

Jag köpte nyligen en rockpi:
http://rockpi.org/rockpi4

Skall vara raspberry compatibel, men med lite extra features. Bla har den en liten PCIe-port på baksidan, och det finns en "penta-sata hat" du kan se på denna sidan:
https://wiki.radxa.com/News/2019/12/introduce-rockpi-sata-hat

Mitt mål är att sätta upp den som en nas med 3HDDs i raid. Har inte fått det färdigt än, men har testat det mesta, och det verkar lovande. Det jag har kvar att testa är just att köra diskar i raid.