Nvidia Geforce RTX 3090 Ti – snabbt, dyrt och läskigt effekttörstigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nu låter mitt 3090 för 16800 som fynd

och ett 3080 för 7600kr som en steal

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

Jag undrar verkligen vem som kan tänka sig köpa ett sådant kort. Det är så sjukt jävla dyrt!

Men det är väl verkligen inte till som en sådan som mig. Tyckte 12.5k för 3080 var lite svettigt, även om jag köpte ett 2080 för 11k tror jag det var.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mäki:

och ett 3080 för 7600kr som en steal

Verkligen !

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Jag undrar verkligen vem som kan tänka sig köpa ett sådant kort.

Skulle gissa på personen i inlägget under dig .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Har du belägg för dina påståenden?

Tycker inte underklocka/volta är ett rimligt argument, så kan du säga om allt som är ineffektivt.

Förenklat, varje gång en transistor ändrar tillstånd (1->0->1) går det åt en viss mängd energi och tar en viss tid. Ju oftare man byter tillstånd ju högre effektförbrukning, öka hastighet med 10% och effektförbrukning ökar 10%. Men till slut hinner inte transistorn med och det enda sättet att göra den snabbare är att öka spänningen. Men ökningen i effektförbrukning är kvadratisk, så om Du ökar spänningen 10% så ökar effekten ~20%. Sen finns det andra effekter som förvärrar situationen än mer tex i takt med ökad temperatur. Lyckligtvis fortsätter dimensionerna på transistorer i nya noder att minska och det minskar även energiåtgång för att ändra tillstånd. Däremot blir inte transistorerna speciellt mycket snabbare längre.

https://en.wikipedia.org/wiki/Processor_power_dissipation

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Förenklat, varje gång en transistor ändrar tillstånd (1->0->1) går det åt en viss mängd energi och tar en viss tid. Ju oftare man byter tillstånd ju högre effektförbrukning, öka hastighet med 10% och effektförbrukning ökar 10%. Men till slut hinner inte transistorn med och det enda sättet att göra den snabbare är att öka spänningen. Men ökningen i effektförbrukning är kvadratisk, så om Du ökar spänningen 10% så ökar effekten ~20%. Sen finns det andra effekter som förvärrar situationen än mer tex i takt med ökad temperatur. Lyckligtvis fortsätter dimensionerna på transistorer i nya noder att minska och det minskar även energiåtgång för att ändra tillstånd. Däremot blir inte transistorerna speciellt mycket snabbare längre.

https://en.wikipedia.org/wiki/Processor_power_dissipation

Haha ok, vi pratar uppenbarligen förbi varandra. Tack för infon, jag håller där.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av kelthar:

Jag undrar verkligen vem som kan tänka sig köpa ett sådant kort. Det är så sjukt jävla dyrt!

Men det är väl verkligen inte till som en sådan som mig. Tyckte 12.5k för 3080 var lite svettigt, även om jag köpte ett 2080 för 11k tror jag det var.

Prosumers som mig tex som behöver mycket VRAM när jag renderar stora scener med Iray.

Finns väldigt många som kort som 3090 och 3090 Ti lämpar sig utmärkt för, man behöver inte bara använda en GPU för gaming eller mining.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Man kan väl spekulera i att den första 90-ti-modellen är sprungen ut AMDs förmåga att faktiskt slå även 3090 på fingrarna i ett par speltitlar med 6900 XT, något som inte kan se kul ut för Nvidia med ett kort prissatt så pass "lågt" i jämförelse.

Kul att vi har ett prestanda race på riktigt men hoppas svaren börjar komma från något annat än att vrida upp effektstyrkan.

Permalänk
Medlem

Sämsta jag sett på länge.

Klassiskt Nvidia.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgtjohnson:

Man kan väl spekulera i att den första 90-ti-modellen är sprungen ut AMDs förmåga att faktiskt slå även 3090 på fingrarna i ett par speltitlar med 6900 XT, något som inte kan se kul ut för Nvidia med ett kort prissatt så pass "lågt" i jämförelse.

Kul att vi har ett prestanda race på riktigt men hoppas svaren börjar komma från något annat än att vrida upp effektstyrkan.

AMD kontrar snart med 6950 XT. Lär inte heller vara något kort för massorna direkt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Ett grafikkort som kostar lika mycket som en high-end PC gjorde för 10 år sedan.
Sanslöst osmakligt.

Så vill man spela high-end idag så är det ett grafikkort för nästan 30k, en skärm för 10-15k, mb för vad? 3k? Cpu 6-7k? Ram 2-3k? Ett par SSD för 2k styck? Därtill kanske en kralligare PSU 2k?

Sen lite tillbehör runtomkring. Runt 70000kr.

Som hittat.

@tvelander hur ser din setup ut idag?

Lite fånigt att säga att du behöver lägga runt 70.000 kr för att kunna lira high end.

jag vågar nästan påstå att det är en klar minoritet av Sweclockers medlemmar som lägger 70.000 på sin speldator.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Lite fånigt att säga att du behöver lägga runt 70.000 kr för att kunna lira high end.

jag vågar nästan påstå att det är en klar minoritet av Sweclockers medlemmar som lägger 70.000 på sin speldator.

Men snälla du. High end vet du ens vad det innebär? Om du ska ha det bästa och det värsta använd en sån där liten miniräknare och räkna själv vad det kostar nu jämfört med 10 år sen.

Ja det är en minoritet som spelar med high end komponenter vad hade det ens med saken att göra, du tar mitt resonemang ur sin kontext och kallar det fånigt, men vet inte ens vad du pratar om.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Måste ändå säga att 1440p prestandan i spel va över mina förväntningar ändå jämförelse med senaste ti-släppen.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Prosumers som mig tex som behöver mycket VRAM när jag renderar stora scener med Iray.

Finns väldigt många som kort som 3090 och 3090 Ti lämpar sig utmärkt för, man behöver inte bara använda en GPU för gaming eller mining.

Har inte sagt något om 3090, bara 3090 Ti. Nu verkar det ligga ett pris på 23990, ej i lager. Non 27300. Ett 3090 kan man knipa för 20k och få 24GB. Enligt vad jag sett på LTT så får man extremt lite för de 7000kr extra som jag misstänker att det kostar från ett 3090.

Hade du bytt ditt 3090 mot ett Ti och lagt det mellan? Eller om det fanns ute från början med samma skillnad i pris, hade du tagit ett Ti från början då?

Visa signatur

Permalänk
Snusfri
Skrivet av kelthar:

Har inte sagt något om 3090, bara 3090 Ti. Nu verkar det ligga ett pris på 23990, ej i lager. Non 27300. Ett 3090 kan man knipa för 20k och få 24GB. Enligt vad jag sett på LTT så får man extremt lite för de 7000kr extra som jag misstänker att det kostar från ett 3090.

Hade du bytt ditt 3090 mot ett Ti och lagt det mellan? Eller om det fanns ute från början med samma skillnad i pris, hade du tagit ett Ti från början då?

Personligen hade jag inte lagt 7K extra för ett Ti, 1.5-2K då vore det mycket möjligt.

Dock så är jag bara en privatperson, men för de som använder dessa kort för renderingar för sin lön så är 7K ingenting om de kan göra 10 renders på en dag istället för 8 tex. Då är dessa 7K snabbt ihoptjänade.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Ett grafikkort som kostar lika mycket som en high-end PC gjorde för 10 år sedan.
Sanslöst osmakligt.

Så vill man spela high-end idag så är det ett grafikkort för nästan 30k, en skärm för 10-15k, mb för vad? 3k? Cpu 6-7k? Ram 2-3k? Ett par SSD för 2k styck? Därtill kanske en kralligare PSU 2k?

Sen lite tillbehör runtomkring. Runt 70000kr.

Som hittat.

@tvelander hur ser din setup ut idag?

Priserna på GPU:er håller jag med om, inte resten. Man behöver inte ett 3090 Ti för att ha ett highendsystem. SSD:er är en ny teknik som är ljusår snabbare än en HDD. HDD har funnits sedan stenåldern och kostade tusentals dollar på MB när de kom.

Jag hade fan inte lagt 10-15k på en skärm om det inte var ett hårt krav p.g.a mitt jobb (färger, etc). Du kan antagligen få en skärm som är 90-95% lika bra för 20% av priset. Plocka ihopa alla halo-produkter, absolut, det blir dyrt. Eller så bygger man ett vettigt highend-system.

Volvo 240 -> Tesla, är det någon skillnad i vad man får för pengarna? Helt ny förfinad teknik ...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Personligen hade jag inte lagt 7K extra för ett Ti, 1.5-2K då vore det mycket möjligt.

Dock så är jag bara en privatperson, men för de som använder dessa kort för renderingar för sin lön så är 7K ingenting om de kan göra 10 renders på en dag istället för 8 tex. Då är dessa 7K snabbt ihoptjänade.

Ok, prosumer betyder egentligen någon som producerar något. Oavsett privat eller kommersiellt. Känns svettigt ifall det inte är jobbet som pyntar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Priserna på GPU:er håller jag med om, inte resten. Man behöver inte ett 3090 Ti för att ha ett highendsystem. SSD:er är en ny teknik som är ljusår snabbare än en HDD. HDD har funnits sedan stenåldern och kostade tusentals dollar på MB när de kom.

Jag hade fan inte lagt 10-15k på en skärm om det inte var ett hårt krav p.g.a mitt jobb (färger, etc). Du kan antagligen få en skärm som är 90-95% lika bra för 20% av priset. Plocka ihopa alla halo-produkter, absolut, det blir dyrt. Eller så bygger man ett vettigt highend-system.

Volvo 240 -> Tesla, är det någon skillnad i vad man får för pengarna? Helt ny förfinad teknik ...

Okej med dina lite mer midrange-mått mätt 45-50k

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Men snälla du. High end vet du ens vad det innebär? Om du ska ha det bästa och det värsta använd en sån där liten miniräknare och räkna själv vad det kostar nu jämfört med 10 år sen.

Ja det är en minoritet som spelar med high end komponenter vad hade det ens med saken att göra, du tar mitt resonemang ur sin kontext och kallar det fånigt, men vet inte ens vad du pratar om.

Nu är väl ändå high-end inte endast de absolut värsta grejorna utan ett övre segment av dem. Alltså kan man ha ett high-endsystem utan att det kostar sådana fantasisummor.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nu är väl ändå high-end inte endast de absolut värsta grejorna utan ett övre segment av dem. Alltså kan man ha ett high-endsystem utan att det kostar sådana fantasisummor.

High-end meaning;
denoting the most expensive of a range of products.
"high-end computers"

Du har fel jag har rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

High-end meaning;
denoting the most expensive of a range of products.
"high-end computers"

Du har fel jag har rätt.

Är det så viktigt för dig ha rätt så får du väl ha det. .)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Är det så viktigt för dig ha rätt så får du väl ha det. .)

Nej, det viktiga var att visa att du inte vet vad du talar om när du säger emot ett faktum.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Nej, det viktiga var att visa att du inte vet vad du talar om när du säger emot ett faktum.

Du är fan rolig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Du är fan rolig.

Du är inte så påläst

Men nu när vi har rett ut detta vad som är ditt och datt och någon av oss har lärt oss något nytt idag - så vill jag passa på att önska dig en riktigt trevlig torsdag!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Jag vet vad high end innebär (för mig)
Du behöver inte ha ett 3090Ti för 27.000 kr + i9 12900k för att klassa in som high end.
Vad jag anser va fjantigt är att du säger att du måste ha THE no1 component, det dyrast möjliga för att klassa in som high end. Men jag antar att high end är väldigt subjektivt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Jag vet vad high end innebär (för mig)
Du behöver inte ha ett 3090Ti för 27.000 kr + i9 12900k för att klassa in som high end.
Vad jag anser va fjantigt är att du säger att du måste ha THE no1 component, det dyrast möjliga för att klassa in som high end. Men jag antar att high end är väldigt subjektivt.

Snälla du, det är vad high-end betyder. Googla.

Jag har redan lärt en person idag vad det betyder - vad man själv anser i sammanhanget är irrelevant och inte heller objektivt. Ordet high-end är inte subjektivt.

Det är som om jag säger att en sjunker i vattnet och du i samma veva säger nej det gör den inte om den har flytväst.

De som har high-end är toppen på ett isberg, väldigt få. Vad jag med mitt ursprungliga inlägg ville säga var att kortet i artikeln kostar nästan lika mycket som en high-end dator gjorde för 10 år sedan - ingenting annat.

Du får gå runt och tro att din dator är high-end om du vill - men faktumet kvarstår att det är den inte oavsett vad du tycker utan den är förmodligen mid-range som de allra flesta alternativt high-range (för jag vet inte vilka komponenter du sitter på) - vilket i sig inte är dåligt - bara inte high-end.

Trevlig torsdag på dig.

Tillägg
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Jag har redan lärt en person idag vad det betyder - vad man själv anser i sammanhanget är irrelevant och inte heller objektivt. Ordet high-end är inte subjektivt.

Det är som om jag säger att en sjunker i vattnet och du i samma veva säger nej det gör den inte om den har flytväst.

De som har high-end är toppen på ett isberg, väldigt få. Vad jag med mitt ursprungliga inlägg ville säga var att kortet i artikeln kostar nästan lika mycket som en high-end dator gjorde för 10 år sedan - ingenting annat.

Du får gå runt och tro att din dator är high-end om du vill - men faktumet kvarstår att det är den inte oavsett vad du tycker utan den är förmodligen mid-range som de allra flesta alternativt high-range (för jag vet inte vilka komponenter du sitter på) - vilket i sig inte är dåligt - bara inte high-end.

Trevlig torsdag på dig.

Följde ditt råd och Googla.
(lets agree too disagree)
Från Cambridge Dictionary: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/high-end

high-end
adjective
UK /ˌhaɪˈend/ US /ˌhaɪˈend/

intended for people who want very good quality products and who do not mind how much they cost:
high-end video equipment/a high-end department store

wanting very good quality products, and willing to pay a lot of money for them:
high-end consumers

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Följde ditt råd och Googla.
(lets agree too disagree)
Från Cambridge Dictionary: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/high-end

high-end
adjective
UK /ˌhaɪˈend/ US /ˌhaɪˈend/

intended for people who want very good quality products and who do not mind how much they cost:
high-end video equipment/a high-end department store

wanting very good quality products, and willing to pay a lot of money for them:
high-end consumers

”Do not mind how much they cost”

Du bryr dig om kostnaden och tycker att high-end kan vara billigare - därför är det inte high-end.

Så, igen trevlig torsdag.

Förstod du inte ens nu med din egna länk så är det lika bra att du och jag lägger ned diskussionen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Trevlig torsdag på dig.

Jösses vad du inbillar dig saker.

Visa signatur

Permalänk

Det här var en rejäl besvikelse som tyder på att utvecklingen gått i stå.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p