Permalänk
Medlem

Ny NAS

Hej

Går i tankarna på att bygga en helt ny NAS, och slänga ut min gamla Synology, mest för att jag vill ha mer plats för hårddiskar, den jag kör med just nu har bara plats för 2st, börjar bli trångt

Den är tänkt att användas till, fillagring, VPN,PLEX, backup. Mest troligt kommer den användas mest som en PLEX server.

Vill att NASEN ska kunna transcoda 4k filmer i plex utan problem, för tex 2 användare samtidigt, vill inte inte att det ska bli någon flaskhals, när man tittar på film, eller dylikt.

Sen till VPN, vill jag att den ska klara att leverera hela min lina som är på 500mbit upp och ner.

Det som jag bara vill köra backup på är bilder, och typ viktiga dokument, resten utav filerna på NASEN kräver inte backup.
Tänkt mig typ 2st 8TB i RAID1?

Sen 2st 14TB för resterande filer, som inte kräver backup

Komponenterna som jag har kikat på är:

NAS Intel 10th GEN

NAS Intel 12th GEN

Synology DS920

Paketen som jag har plockat ihop kör med Integrerad grafik borde fungera antar jag, för mitt ändamål?
Tänker köra med mina 2st WD RED diskar,(2TB) (8TB) tills jag köper dom första för backupen tex.

Sen så föredrar jag att bygga själv, slipper jag köpa en ny Synology, så är det jätte bra

Tänkte på om det nu kommer lira helt okej med den integrerade gpun, borde man kunna stoppa in en sån här i PCIE 16x platsen? För mer hårddiskutrymme
4 Port SATA PCI Express card

Kom gärna med synpunkter och förbättringsförslag.
Budget max 6k skulle jag nog säga, kan sträcka mig till 6500:- utan diskar.

//Robert

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Synologyn tror jag inte klarar 500/500, ens med Wireguard. Skall inte svära på det dock. Några hundra borde du absolut få ut dock.

Vill du transcodea så är det antingen Quicksync eller NVENC du bör satsa på. Du har quicksync i alla tre men Gen11 och nyare har marginellt bättre version: Jämförelse

Annars tycker jag spontant det ser bra ut. Lite billigt nätaggregat kanske, du behöver ju definitivt inte 550W så något mindre mer högre kvalité kanske vore något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Synologyn tror jag inte klarar 500/500, ens med Wireguard. Skall inte svära på det dock. Några hundra borde du absolut få ut dock.

Vill du transcodea så är det antingen Quicksync eller NVENC du bör satsa på. Du har quicksync i alla tre men Gen11 och nyare har marginellt bättre version: Jämförelse

Annars tycker jag spontant det ser bra ut. Lite billigt nätaggregat kanske, du behöver ju definitivt inte 550W så något mindre mer högre kvalité kanske vore något?

Tack för du tog dig tid och svara

Skipper helst Synologyn, vill helst bygga en egen, lättare att uppgradera etc.

Ska kika lite på länken som du länkade, sen angående nätaggregatet, så tog jag bara det billigaste som jag hittade.

Men då vet jag att paketen, som jag plockade ihop ska klara det som jag är ute efter. Blir det ett köp så lutar det åt 12th gen, när det bara skiljer så lite pengar i mellan!

Tänkte angående moderkortet har ju bara 4 SATA 6 portar, skulle det gå att koppla i en sådan här i PCIE 16x platsen?
Delock 4 Port SATA PCI Express card

För att kunna utöka utrymmet för HDDar?

//Robert

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Du tror fel. Jag får ut 250/250 mot mina föräldrars lina via Wireguard på en RPI4. Snabb googling visar att Celeron J4125 som sitter i synologyn ovan är 3x mer kraftfull både i single- och multicore (båda har 4 cores) -- jag vet inte hur mycket pi4:an klarar av, men den ligger runt 30-40% i last (testat för 90 sekunder sedan så jag inte mindes fel...) när jag med flera strömmar kör iperf3 och saturerar anslutningen med 250mbit via Wireguard. Synologyn skulle med andra ord klara en gigabit-lina och gäspa -- samtidigt skulle en pi4 klara hans 500/500-lina enkelt också, men det är en annan femma

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Tänkte angående moderkortet har ju bara 4 SATA 6 portar, skulle det gå att koppla i en sådan här i PCIE 16x platsen?

Ajdå, snålt med 4 faktiskt. Jag kollade lite fort och det verkar som gen12-moderkort har ont om SATA på de billigare korten. Antar att det är lite för nytt ännu. Eller att lokal lagring börjar gå i graven..
Kanske rentav värt att ta gen11 bara för att kunna få ett moderkort med mer passande specs till rimligt pris?

Jag har ingen erfarenhet av det där kortet. De flesta brukar tipsa om begagnade LSI SAS 9210-8i som någon slags gold standard. Över huvud taget ogillar jag expansionskort i en nas för det är mer som kan krångla..

Skrivet av KroesusSork:

Synologyn skulle med andra ord klara en gigabit-lina och gäspa -- samtidigt skulle en pi4 klara hans 500/500-lina enkelt också, men det är en annan femma

Mja det låter rimligt men jag hittar absolut ingen på internet som säger sig lyckats med det, och ett antal som lyckats med lägre hastigheter. Jag tror inte du kan dra slutsatsen att 4x snabbare prestanda i vissa tester = 4x så många megabit i wireguard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

För att kunna utöka utrymmet för HDDar?

//Robert

Bör fungera utmärkt. Kör själv ett liknande kort i min egen NAS och den var helt plug and play för normal användning.

Detta kör jag: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1739769

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Mja det låter rimligt men jag hittar absolut ingen på internet som säger sig lyckats med det, och ett antal som lyckats med lägre hastigheter. Jag tror inte du kan dra slutsatsen att 4x snabbare prestanda i vissa tester = 4x så många megabit i wireguard.

Fast liiite kan jag det, med tanke på att det är geekbench jag kollar och just beräkningar -- Wireguard har noll "hårdvarustöd" och använder uteslutande CPU och beräkningskapacitet.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Fast liiite kan jag det, med tanke på att det är geekbench jag kollar och just beräkningar -- Wireguard har noll "hårdvarustöd" och använder uteslutande CPU och beräkningskapacitet.

Installerade wireguard på min DS918+.
bbk från datorn : 500/500 Mbit
iperf mellan dator och DS918+ : 1 parallell stream 911 Mbit - 4 parallella streams - 938 Mbit

bbk från datorn via wireguard : 300/500 Mbit
iperf mellan datorn och DS918+ : 1 parallell stream - 663 Mbit, 4 parallella streams - 880 Mbit

CPUn tuffade runt 25% på alla cores.

Min poäng är att man blir strypt av något annat än ren CPU-prestanda och det verkar ju som allmänt folk på internet får ungefär samma resultat som jag, d.v.s inte riktigt gigabit även om mina resultat faktiskt var betydligt bättre än de flesta jag sett. Troligtvis för jag körde helt fräscha versioner av allting.