Permalänk
Medlem
Skrivet av Fratercula:

Jag har tappat ljud i spelet. Hör bara vissa saker men inte fiender eller aktiveringen av scannern tex. Nån mer som upplever samma sak? Har ljudet inställt för tv i spelets meny. (Ps4pro)

Jag hade ett liknande problem i HZD då dialoger helt försvann. Det hade då att göra me handkontrollen och dess ljud som man måste stänga av. Testa googla för jag känner inte igen ditt problem på mitt PS5

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har det alltid varit så att om man kör Quick Save, går och slåss mot maskiner, dör och respawnar vid Quick Save så förlorar man alla resources man använde sig av under fajten? Laddade ner 1.08 patchen och tänkte pröva lyckan mot en Rockbearer. Fem försök senare märkte jag att mina berries var helt slut, samma med vissa ammunition. Fick ladda om ett mycket tidigare save för att få tillbaka allt. Kan inte minnas att det varit så tidigare?

Antar du tyckte 1an var vrålenkel isf? Kände nämligen i ettan att man efter ett tag när man fått tag på bra gear/vapen blev lite OP. Men känner inte något sådant här (är lvl 35). Vet inte vilken armor du menar så du lär vara längre fram i spelet än mig.

Läser du på vilka svagheter maskinerna har och vilken skada de gör. Jag är en högst genomsnittlig eller under genomsnittet gamepadgamer och zero Dawn är ju en barnlek om du väljer rätt strategier. Ska man bara gå på med Hunter arrows så kan man ju hålla på i dödagar men du kan ju alltid ducka och hålla på

Vet inte om tear arrows är lika effektivt i forbidden west på att mjuka upp dem

Nu så känner jag mig rätt så övermätt kör frozen Wild nu så lär dröja innan man kör forbidden west. Lär bli på ps 5 pro eller pc

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Bomber har jag faktiskt knappt använt! Jag kan applicera alla element men har långt från alla element i varje vapentyp. Frost tex har jag på bomber och boltblaster endast.

Bomber är så goa eftersom man inte behöver sikta med millimeterprecision som med pilar. Bomber gör den skada de ska göra var man än träffar känns det som.

Skrivet av Sweex:

Rockbreaker är förjävlig!
Med silent stirke så finns det olika outfits som ger att man kan skada ganska mycket mer, speciellt på Normal. Då kan man ta alla mindre maskiner, sen med smoke bomb kan man gömma sig igen och ge det ett hugg till på leapsplasher och liknande. Använd stenar, inte lika OP som vissla men duger.

Kanske fattar fel men det känns som att stenar följer samma princip som pilar dvs maskiner vet var ifrån pilen sköts men även stenen kastades, alltså tittar de åt ens håll vid kastad sten vilket inte hjälper om man vill få in en silent strike.

Skrivet av Sweex:

Meele mot maskiner är tyvärr fortfarande ganska värdelöst men mot människor är det faktiskt ganska kul!
Gillar man lönnmördare spelstil är de guld värda.

Ja tyvärr. Gillar power strike som fäller maskinen och som då gör att man kan få in en silent strike. Dock är de flesta maskiners attacker snabbare än den tid det tar att ladda en power strike så funktionen kan inte användas så ofta.

Skrivet av oqvist:

Läser du på vilka svagheter maskinerna har och vilken skada de gör. Jag är en högst genomsnittlig eller under genomsnittet gamepadgamer och zero Dawn är ju en barnlek om du väljer rätt strategier. Ska man bara gå på med Hunter arrows så kan man ju hålla på i dödagar men du kan ju alltid ducka och hålla på

Vet inte om tear arrows är lika effektivt i forbidden west på att mjuka upp dem

Nu så känner jag mig rätt så övermätt kör frozen Wild nu så lär dröja innan man kör forbidden west. Lär bli på ps 5 pro eller pc

HZD är definitivt lättare än HFW Den saken är klar. Man måste scanna allt innan man slåss i HFW, något man inte behövde göra alls lika ofta i HZD.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Tripcastern är väl kanske det som är mest overkill. Gör mer skada än granaterna känns det som och du kan ju enkelt kalla in dem. Men jag sluta använda dem då det blev för enkelt lol

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Kom en uppdatering igår?. Fixade grejer jag hade problem med så det var ju bra.

Tog precis Platinum på spelet, härligt härligt. Försöker leta så många side quests som möjligt nu.

Permalänk
Medlem

Inte kört så mycket jag velat, grymt spel! Svårare än ettan, här kan man ju bli dödad av de enklaste robotarna om man är lite disträ samtidigt som man missat hur många det är man slåss mot.
Har vid några tillfällen låtit bli att heala samtidigt som någon oväntad scrapper dykt in och fått träffar 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fratercula:

Kom en uppdatering igår?. Fixade grejer jag hade problem med så det var ju bra.

Tog precis Platinum på spelet, härligt härligt. Försöker leta så många side quests som möjligt nu.

Hur tar man platinum utan att göra allt. Inflation

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man kan dyka under längre perioder? Stötte på en quest för lvl22 där man skulle dyka ner. Jag var bara lvl12 eller något så jag kunde inte genomföra det då men tänkte att rätt utrustning eller färdighet lär låsas upp senare. Men nu är jag lvl31 och kan ju foryfarandr inte hålla andan längre?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Någon som vet hur man kan dyka under längre perioder? Stötte på en quest för lvl22 där man skulle dyka ner. Jag var bara lvl12 eller något så jag kunde inte genomföra det då men tänkte att rätt utrustning eller färdighet lär låsas upp senare. Men nu är jag lvl31 och kan ju foryfarandr inte hålla andan längre?

Du behöver göra ett uppdrag senare som ger dig oändlig luft under vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Du behöver göra ett uppdrag senare som ger dig oändlig luft under vatten.

Tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hur tar man platinum utan att göra allt. Inflation

Syftet med platinum är väl att ge motivation till att få ett heltäckande tvärsnitt av spelet snarare än att man ska göra minsta lilla grej. Jag skippade Plat för jag orkar inte lira Strike och några smågrejer till, men tyckte genrellt det låg på en rimlig nivå.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

För övrigt, jag skrev ihop en liten medlemsrecension för någon vecka sedan och la upp på FZ om någon är intresserad.

https://www.fz.se/forum/trad/448734-horizon-forbidden-west

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Hur är det att spela på PS5?

Far cry 6 var otroligt svårt att sikta på ps5(för mig)

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Skrivet av Waliant:

Syftet med platinum är väl att ge motivation till att få ett heltäckande tvärsnitt av spelet snarare än att man ska göra minsta lilla grej. Jag skippade Plat för jag orkar inte lira Strike och några smågrejer till, men tyckte genrellt det låg på en rimlig nivå.

Strike var det jag hade kvar till sist. Men strike var ganska kul när man började förstå hur det fungerade. Jag tror att 85% minst av trophy hade jag redan gjort innan jag kollade listan på alla.

Nån mer som gillar God of War-samlandet man kunde göra? Jag hittade två figurer av ren slump men tänkte inte ens på vad dom föreställde innan jag såg på youtube att det var en grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

För övrigt, jag skrev ihop en liten medlemsrecension för någon vecka sedan och la upp på FZ om någon är intresserad.

https://www.fz.se/forum/trad/448734-horizon-forbidden-west

Bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är absolut jobbigast hittils är att man blir dubbelbestraffad vid strider. Inte nog med att du måste överleva genom hela fighten för att slippa göra om _ALLT_, den medicin du använder försvinner. Jag behövde alltså döda 5 spiksnablar eller vad dom heter följt av den stora sköldpaddan. Men jag lyckas ju inte utan den äger sönder mig när den är nära döden, inte nog med att jag måste _ALLT_ igen, jag måste plocka upp ALL medicin igen?!? Riktigt sur efter den svettuga förlusten. Så mycket för 500 läkande bär i sin förvaring när jag ändå bara kommer åt 25 bär i fight.

I Zero Dawn så spelade det dessutom roll om du undvek slag genom att kasta dig åt sidan. Men i det här spelet kan du försöka parera bäst du vill men du blir ju lik förbaskat träffad. Man kan egentligen bara stå kvar och bli träffad.

Orimligt förbaskad just nu. Behöver nog utforska mer på kartan så att inte varenda ingrediens till vapenuppgraderingarna står som "okänd".

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Waliant:

För övrigt, jag skrev ihop en liten medlemsrecension för någon vecka sedan och la upp på FZ om någon är intresserad.

https://www.fz.se/forum/trad/448734-horizon-forbidden-west

Väl rutet!

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Prisa gudarna! Guerilla har smugit in möjligheten att stänga av upplocknings-animationen. Detta kommer ju rappa upp utforskningen ordentligt. Speciellt om/när new game+ slängs in.
https://www.eurogamer.net/new-horizon-forbidden-west-option-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Det jag tycker är absolut jobbigast hittils är att man blir dubbelbestraffad vid strider. Inte nog med att du måste överleva genom hela fighten för att slippa göra om _ALLT_, den medicin du använder försvinner. Jag behövde alltså döda 5 spiksnablar eller vad dom heter följt av den stora sköldpaddan. Men jag lyckas ju inte utan den äger sönder mig när den är nära döden, inte nog med att jag måste _ALLT_ igen, jag måste plocka upp ALL medicin igen?!? Riktigt sur efter den svettuga förlusten. Så mycket för 500 läkande bär i sin förvaring när jag ändå bara kommer åt 25 bär i fight.

I Zero Dawn så spelade det dessutom roll om du undvek slag genom att kasta dig åt sidan. Men i det här spelet kan du försöka parera bäst du vill men du blir ju lik förbaskat träffad. Man kan egentligen bara stå kvar och bli träffad.

Orimligt förbaskad just nu. Behöver nog utforska mer på kartan så att inte varenda ingrediens till vapenuppgraderingarna står som "okänd".

Jag använde "Reload from Save" ofta i slutet just bara för att man inte orkar längre.

Snart varvat det och även om det var en förbättring på flera punkter från ettan så finns det ett flertal extremt frustrerande ting som totalt sett gör det sämre än 1an.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Körde genom storyn och klarade den för nån vecka sen, känns nästan lite för stort att fortsätta efteråt, 1an gjorde jag mycket, nästan men inte riktigt allt, men känns som jag säkert är knappt halvvägs med att göra allt. Men får väl plocka upp det igen om nåt år, med tanke på hur små loredetaljer som hintade om saker från 1an till 2an(som jag snappade upp och spekulerade om redan innan), så kanske det skulle göra det om det skulle komma en eventuell 3a, så värt ur den aspekten.

Permalänk
Medlem

Kollade min save-fil igår och har spelat snart 60 timmar. Gissar på att jag är någonstans halvvägs. Är på G i flytande grej att ta mig lite extra mycket väster ut.

Har hoppat fram och tillbaka rätt mycket. Kör 4 sidospår sen två mainquestssteg, sen när jag är på plats x så inser jag att det vore bra med mer resurser, del av robot och hoppar runt igen. Ni känner nog igen det. Är level 47 tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Kollade min save-fil igår och har spelat snart 60 timmar. Gissar på att jag är någonstans halvvägs. Är på G i flytande grej att ta mig lite extra mycket väster ut.

Har hoppat fram och tillbaka rätt mycket. Kör 4 sidospår sen två mainquestssteg, sen när jag är på plats x så inser jag att det vore bra med mer resurser, del av robot och hoppar runt igen. Ni känner nog igen det. Är level 47 tror jag.

Jopp, jag ligger långt över lvln som krävs för huvuduppdraget. Jag gör en väldans massa sidouppdrag på vägen och har så roligt! Uppgraderar alla vapen osv.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Ny patch ute till Horizon: Forbidden West! Uppdateringen lägger till fler videoalternativ som bland annat 120Hz-läge samt Variable Refresh Rate-läge. Samtliga patch-anteckningarna har ni nedan.

Klicka för mer information

HORIZON FORBIDDEN WEST – VERSION 1.17 PATCH NOTES
NEW FEATURES (PS5)
Variable Refresh Rate (VRR) and High Refresh Rate (HFR) support
VRR improves dynamic resolution scaling on 60Hz
VRR & HFR targets a refresh rate between 60Hz and 120Hz
New “Balanced” Graphics Mode introducing 40Hz for supported displays
KNOWN ISSUES
We are currently looking into several issues reported by the community. Please note that these issues are not yet fixed in this patch, but our teams are aware of them, and they’re being investigated.

FIXES AND IMPROVEMENTS
Performance and Stability

Multiple crash fixes.
Main Quests

Fixed an issue in Main Quest “The Wings of the Ten” where the objective “Defeat Regalla” was not updating.
Fixed an issue in Main Quest “The Wings of the Ten” where the “Sunwings” might be missing during the objective “Override a Sunwing”.
Fixed an issue in Main Quest “All That Remains” where the cinematic with Tilda after the gallery might not start.
Fixed an issue in Main Quest “The Broken Sky” where sometimes Dekka would be behind Hekarro’s throne during the objective “Talk to Dekka”.
Side Quests

Fixed an issue in Side Quest “Shadow in the West” where the objective “Kill Vezreh and His Machine” was not updating.
Fixed an issue in Side Quest “The Gate Of The Vanquished” where the objective “Defeat Yarra/Drakka” was not updating.
World Activities

Fixed an issue in Errand “Nights of Lights” where collecting the “Gizmo” earlier would block progress.
Fixed issues in Relic Ruin “The Stillsands” where the activity would be blocked.
Machines

Fixed an issue where the “Dreadwing” would remain cloaked when knocked down.
Fixed an issue where “Apex Clawstrider Hearts” would be placed in “Valuables to Sell” in the inventory
Weapons

Fixed an issue where “Elemental Arrows” from fully upgraded bows would destroy canisters instead of detonating them.
Fixed an issue where using “Elite Precision Arrows” with “Iriv’s Downfall” would not deal additional damage for enemies in “Brittle” state.
UI/UX

Updated text for selecting “Ultra Hard” difficulty to clarify that the setting cannot be changed.
Removed exclamation point icon when all skills have been unlocked and skill points are available.
Other

Fixed an issue where “Desert Bird Wing” could not be looted from birds.
Fixed an issue where trophy “All Machine Types Scanned” would not unlock, if scanning remaining machines on NG+
Fixed an issue where changing the “Crouch/Slide” button to R1 would make it unusable.
Multiple localization and subtitles fixes and improvements.

Visa mer
Permalänk
Medlem

Jag klarade spelet här om dagen och jag låg långt över minimirekommendationen haha. Väldigt underhållande spel som jag kommer fortsätta att spela.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Jag klarade spelet här om dagen och jag låg långt över minimirekommendationen haha. Väldigt underhållande spel som jag kommer fortsätta att spela.

Vilken minimirekommendation??

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vilken minimirekommendation??

Jag försöker att vars så ospoilande som det är möjligt när jag lägger in kommentarer här vsrje quest har en rekommenderad lägsta lvlnivå man bör vara för att uppdraget ska kännas genomförbart.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Är bara 10h in men det är verkligen galet satisfying att skjuta robotdinos med pil och båge i slomo

Tar mig tid och försöker rensa så mkt som möjligt, älskar siffror som går upp

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Måste man ha spelat första spelet för att förstå uppföljaren? Det är bra pris på spelet nu i BF (samma pris som första) men undra om man inte hänger med om man inte spelar första

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Måste man ha spelat första spelet för att förstå uppföljaren? Det är bra pris på spelet nu i BF (samma pris som första) men undra om man inte hänger med om man inte spelar första

Det är ingen nackdel att ha spelat det första spelet, i det har du ju upptäckt många av spelvärldens "mysterier" och lärt känna huvudkaraktären och hennes bakgrund. Skulle personligen rekommendera att spela igenom det första spelet, det är ett bra och ofta inte alltför dyrt spel, eller åtminstone kolla en "recap" av Zero Dawn på youtube innan du påbörjar Forbidden West.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Måste man ha spelat första spelet för att förstå uppföljaren? Det är bra pris på spelet nu i BF (samma pris som första) men undra om man inte hänger med om man inte spelar första

Skrivet av meanh:

Det är ingen nackdel att ha spelat det första spelet, i det har du ju upptäckt många av spelvärldens "mysterier" och lärt känna huvudkaraktären och hennes bakgrund. Skulle personligen rekommendera att spela igenom det första spelet, det är ett bra och ofta inte alltför dyrt spel, eller åtminstone kolla en "recap" av Zero Dawn på youtube innan du påbörjar Forbidden West.

Ja, det är ju inte ett absolut måste, men definitivt rekommenderat. Första spelet är också riktigt bra och som meanh säger så är det ju bättre om man känner till världen och karaktärerna innan ger sig på uppföljaren, som fortsätter strax efter första spelet slutar.