Permalänk
Medlem

Här har ni the grand-daddy på detta ämne, startat 2007:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/688295-vad-har-ni-i-er...

För egen del så har jag på mig (vart jag än går)
nycklar
mobiltelefon
penna
plånbok
tändare
eldstål
liten kompass
klocka med barometer, kompass, solens upp-och nergång osv.
liten multitool (tas bort före krogbesök osv, så behöver ingen autistskrika om "knivlagen" (sic))

I väska/ryggsäck:
medicinsk utrustning: i princip ett litet IFAK-kit med tourniquet, tryckförband osv, antihistaminer, febernedsättande/smärtstillande
Extrakläder efter säsong: värmande och skyddande (vattentätt lättviktsponcho är guld värt, kan också bli ett tak eller ett tält)
cykelpump och cykellysen
vattenflaska (fylld)
något att äta, powerbars etc

Med lite livserfarenhet bakom mig så kan jag säga att det är bättre att vara förberedd än att stå där som ett jävla fån om något händer. "- Varför har du allt det där, väntar du på ryssen eller.. höhö", kan man få höra av någon naiv idiot ibland. Men när något händer så är man plötsligt jävligt populär.

Det behöver inte vara en livshotande händelse som en akut blödning (men fan vad jobbigt att inte kunna stoppa det när allt du hade behövt var ett litet tryckförband och minimal utbildning). En skruvmejsel eller tång kan rädda dagen i många olika scenarion och jag har en multitool = dagen räddad.

Det kan också lika gärna vara ett tåg som står stilla i flera timmar utan tillgång till annat vatten än det du bär med dig när det är 30 grader i skuggan och det inglasade tåget blir som en ugn, been there done that. Eller samma problem men i 25 minus och utan ström/värme (har du bara dina kontorskläder då så har du ett problem på riktigt). SJ är ett bra läromedel för prepping/beredskap/EDC, haha. Men det är fördjävligt att en så viktig del av landets infrastruktur fungerar så dåligt.

De lite yngre idag har ofta en skrämmande dålig förståelse för att det inte alltid står någon annan där och hjälper dig. Du måste kunna klara dig själv både i akuta lägen och på längre sikt.

Vad man bör ha hemma är minst lika viktigt, men det är en helt annan tråd.

edit: glömde ficklampan som givetvis alltid är med. En liten sådan på nyckelknippan och om jag tror att det behövs så en lite större "taktisk" sådan i jackan eller ryggsäcken.

lagt till ficklampa
Permalänk
Medlem

Jäklar vad prylar ni släpar runt på

De fyra grejer jag kollar att jag fått med mig till vardags är plånbok, snus, telefon, nycklar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jäklar så mycket saker folk bär med sig! Så om ni går hemifrån för att handla och upptäcker halvvägs att ni missat något av det på era listor så är det katastrof?

Nu känner jag mig lyckligt lottad som endast går hemifrån med:

  • Nyckelknippa

  • Mobiltelefon med kortetui på baksidan

En gång i veckan tar jag mig till kontoret och då tar jag med mig hörlurar för pendlingen också (bortsett från datorn i ryggsäck men det är inte en every day carry så det går bort).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

2 nycklar + rfid, 2 mobiler, korthållare.

Med barnvagnen liknande + papper + frukt och vatten

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Som många andra har jag dedikerade byxfickor för olika saker. Det har blivit min checklista innan jag kör till jobbet.

Höger byxficka (privat):
* Telefon med fodral: Sony Xperia XZ1 Compact med körkort och bankkort
* Nyckelknippa för bil och hem

Vänster byxficka (jobb):
* Jobbtelefon
* Halsband med passerkort

Ryggsäcken har jag nästan allid med mig, det är bara korta bilturer till affären som är undantaget. Ryggsäcken var egentligen tänkt som vandringsväska upp till Kebnekaise, som tyvärr inte blev när farsan fick ischias. Kläder lämnar jag kvar i ryggsäcken för att skydda elektroniken. Exempelvis rullad T-skirt i botten av laptop-facket. Gör det möjligt att snabbt hoppa in i en paddelmatch eller någon annan aktivitet efter jobbet utan att åka hem direkt.
Använder den här väskan till allt numera, tjänsteresor, skogsvandring och båtutflykter. Gott om lättåtkomliga fickor i olika storlekar. Köpte nyligen två mindre Mole-väskor och en flaskhållare som jag kan montera på utsidan av väskan.

Ryggsäck: First tactical Tactix 1-day 38L
(jobbdagar inluderar)
* Arbetsdator
* Matlåda av glas, gaffel och kniv
* Genomskinlig plastlåda som innehåller kablar, USB-donglar och jobb-utrustning. För att arbeta hemifrån eller på arbetsplats.

(edc)
* Pannlampa/Ficklampa: Armytek Wizard C2 Pro med bred floodlight (sista inköpet, används väldigt ofta hemma och sena kvällar på slalombacken)
* Multiverktyg: Leatherman Wave (använder den ganska ofta hemma också)
* Någon flint/stål eldstartare som jag aldrig hunnit använda, samma storlek som en penna. Är ju eldförbud nästan varje sommar numera.
* Måttband
* Pennor
* Anteckningblock
* Litet resekit med plåster och handsprit
* Skavsårsplåster
* Alevedon
* Tunna plastplåsar (för orena kläder eller för mat/livsmedel)
* In-ear med kabel: Sennheiser CX-300
* Trådlösa over-ear: Sony MDR-1000X (till min privata telefon)
* Tandborste och mini tandkrämtub 10-20g (fråga efter en provtub hos tandläkaren)
1x Kalsonger
1x Sockar
1x T-shirt
1x Shorts/Badbyxor
1x Tunn handske för smutsigt jobb (bil-, jord eller skogsarbete)
1x Tunn handske för grepp på fina rena ytor (bära möbler, lackerade ytor)

Bilen:
* Solglasögon
* Skyddsglasögon
* Startkablar
* Nödstartare för bil med kompressor (fick den av mina arbetskollegor på mitt tidigare jobb efter att bilen inte startade en kall vinternatt när jag jobbade kvällskift. Har dock aldrig behövt använda den, men kompressorn har blivit använd)
* Fälgkors
* Teleskopskaft för att lossa hjulbultarna
* Två halvfyllda 1.5L flaskor med vatten
* Gamla och tjockare jackor/byxor ifall man skulle fastna på en vinterväg

Förut hade jag ett Bacho verkygsset i bilen. Slutade med det efter att farsan hade ett kit som började rosta/få något belägg inuti den medföljande plastväska. Tyvärr har det hänt ett tiotal gånger då man ångrat att man inte haft med sig kitet, exempelvis när man hjälpt folk att flytta.
Eller en annan gång när vi tog en båttur till en ö, på hemvägen så gick det inte att sänka ned probellen på utombordaren. Det gick däremot att höja den. Resan hem tog säkert 3-4 gånger längre eftersom vi inte kunde få båten att plana ut, så båtnosen stod upp hela vägen. Det var på håret att bränslet inte skulle räcka till hem. Sedan dess tar vi alltid med oss verktyg på båtresor.

Permalänk

Hur orkar ni släpa med er allt, har försökt banta ner allt själv.
Har tre saker med mig.
En Garmin Fenix på armen (med möjlighet till betalning)
Mobilen (Fold 3 - med FejaID och kortbetalningar)
Liten fickkniv, moddad Victorinox Midnight Manager USB (med sd-läsare/sd-kort istället för usb-minnet)

Nycklar har jag försökt avskaffa, är bara någon fordonsnyckel som är med ibland.

Permalänk
Medlem

Måste vara många hantverkare som inte byter utstyrsel när de kommer hem här, med tanke på allt som bärs med
För mig är det
på armen *huawei watch gt2e
vänster framficka *Nycklar - Bilnyckel + en olight baton s1 mini i en nyckelknippa och hemnycklar, jobbnycklar, cykelnyckel och lite övriga jag knappt vet vart de går i en annan.
Höger framficka *mobil
Höger bakficka *plånbok
*Bajspåsar för hund

I jackan finns en wurkkos fc12 ficklampa och ännu fler hundbajspåsar.

I jobbyxorna är det en morakniv utöver det som är listat ovan.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Hur kan det gå snabbare att ta fram plånboken och kortet än att trycka 2 ggr på klockan och blippa den? Har inte Google snabbåtkomst för det som Apple har?

Skippar körkortet faktiskt, värsta som kan hända är väl 500 kr böter om polisen är grinig men tror inte det lär ske. Idag kan man ju hämta i princip alla paket med QR kod så då behöver man inte leg till mycket.

Skrivet av Kaine_Uro:

Inte så pass snabb och enkel åtkomst nej. Inte för att man har så bråttom då, inte så jag menar... tycker som sagt bara att det är så mycket smidigare att ta fram kortet.

Om man ska betala med standardkortet (som du ställt in i Google Pay) så behöver du inte öppna appen. Bara låsa upp telefonen och sedan lägga telefonen mot terminalen så gör du köpet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

- Mobil
- Pluska
- Nycklar (hem, bil)
Jag har dock stort behov av en multitool på jobbet som edc men det känns väldigt svårt att rättsfärdiga det för polisen när man inte har blåställ på sig, har någon erfarenhet av detta?
Läste för ett tag sen om en kvinna som blev stoppad i stan med en svampkniv (och svamp i påse) och blev åtalad.

Permalänk
Medlem

På mig själv, plånbok, telefon och nycklar. Ticwatch Pro när jag kommer ihåg/jobbar

I bilen, som är enda transportmedlet till jobbet (Every Day Transport? 🤪), så är det förstås första hjälpen, reflexväst, varningspuck. Funderat på en mindre brandsläckare också, inte för att det släcker en bil, men det fungerar för mindre brand och i värsta fall även som försvar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Skrivet av cosmo_k:

Jag har dock stort behov av en multitool på jobbet som edc men det känns väldigt svårt att rättsfärdiga det för polisen när man inte har blåställ på sig, har någon erfarenhet av detta?

Ska väl mycket till att bli stoppad iofs, men bäst är väl att se till att kniven i multitoolen är under 4cm. Går ju oftast att modda dom själv.
Kör själv en liten Victorinox Midnite Manager USB, är väl möjligtvis bara en tång som jag kan sakna ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

- Mobil
- Pluska
- Nycklar (hem, bil)
Jag har dock stort behov av en multitool på jobbet som edc men det känns väldigt svårt att rättsfärdiga det för polisen när man inte har blåställ på sig, har någon erfarenhet av detta?
Läste för ett tag sen om en kvinna som blev stoppad i stan med en svampkniv (och svamp i påse) och blev åtalad.

sålänge du kan rättfärdiga ditt multiverktyg kan du bära med det utan problem. knivlagen är till för att kunna beslagta saker som kan tänkas användas för att hota/skada någon, t.ex. skruvmejslar, pennor eller stenar i handväskan. Den är inte till för att förhindra hederligt folk att ha med verktyg de behöver. Allt beror på situationen, en sen fredagkväll på stan kan väldigt mycket hamna under knivlagen, samtidigt som det är ok att bära med sig en morakniv i hantverkarbyxorna måndag förmiddag när ni handlar fika till jobbet

Skulle vilja se källa och dom på kvinnan som blev åtalad för att ha svampkniv och svamp med sig, låter väldigt konstigt. Men skulle hon vara aggressiv mot polisen kan jag samtidigt förstå att hon blev åtalad, då det kan användas som vapen.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Våtservetter!

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tangentbord: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem

Jag är har inte överdrivet stort EDC "kit". Det är en annan sak om jag ska ut och fota då jag tar med en hel ryggsäck alt. axelväska beroende på hur många objektiv jag vill ha med, och där massvis med tillbehör kommer med. Men detta är inte "EDC" för mig så att säga.

Om jag går ut idag så är min EDC typ:
→ Ridge Wallet (kolfiber) med ID och de kort jag oftast använder, samt 1000kr kontant om datorsystem, banker osv skulle ligga nere
→ Nyckelring (nycklar, "blipp" till porten, YubiKey NFC, kapsylöppnare)
→ Zero Tolerance EDC fällkniv av sjukt bra kvalitet, hängt med typ 8 år nu och är lika bra som dag 1 (lämnas hemma om jag ska vara inne i typ centrala Sthlm)
→ Mobiltelefon (+ vid behov en tunn powerbank på 5000 mAh)
→ En dosa med nikotin pouches ("snus" utan tobak, men med nikotin)
→ En liten ask/behållare med de receptbelagda mediciner jag behöver och kan tänkas behöva
→ Smartklocka, Huawei GT2 46mm
(→ Solglasögon om det är väder för det)

Det är vad jag kan komma på just nu iaf.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Nyckelknippa (med en olight), Secrid och Gerber Prybrid (inte X), mobiltelefon.

Gerber prybrid är bästa köpet jag gjort i knivväg.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jäklar så mycket saker folk bär med sig! Så om ni går hemifrån för att handla och upptäcker halvvägs att ni missat något av det på era listor så är det katastrof?

Det är ingen katastrof och knappast man vänder då, om det inte är plånboken förstår
Mobil, nycklar och telefonen följer alltid med om man ska någonstans. Men ibland är det stressigt och något kan glömmas bort även då. Handlar gör jag oftast på vägen hem från jobbet.

Skrivet av Trihxeem:

Nu känner jag mig lyckligt lottad som endast går hemifrån med:

  • Nyckelknippa

  • Mobiltelefon med kortetui på baksidan

En gång i veckan tar jag mig till kontoret och då tar jag med mig hörlurar för pendlingen också (bortsett från datorn i ryggsäck men det är inte en every day carry så det går bort).

Då har du i princip samma saker som jag, undantag att jag inte har möjligheten att jobba hemma så mkt.
Därav blir det en del fram och tillbaka till jobbet, med några extra saker än du.
Ingen större skillnad.

Permalänk
Medlem

Smartklockan på vänster handled all vaken tid. CGM på armen dygnet runt.
Mobilen i vänsterfickan, nyckelknippa och plånbok i höger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

sålänge du kan rättfärdiga ditt multiverktyg kan du bära med det utan problem. knivlagen är till för att kunna beslagta saker som kan tänkas användas för att hota/skada någon, t.ex. skruvmejslar, pennor eller stenar i handväskan. Den är inte till för att förhindra hederligt folk att ha med verktyg de behöver. Allt beror på situationen, en sen fredagkväll på stan kan väldigt mycket hamna under knivlagen, samtidigt som det är ok att bära med sig en morakniv i hantverkarbyxorna måndag förmiddag när ni handlar fika till jobbet

Skulle vilja se källa och dom på kvinnan som blev åtalad för att ha svampkniv och svamp med sig, låter väldigt konstigt. Men skulle hon vara aggressiv mot polisen kan jag samtidigt förstå att hon blev åtalad, då det kan användas som vapen.

Ja knivlagen verkar ganska luddig då den egentligen innefattar allt som kan sticka/skära om jag tyder den rätt, och helt beroende på situation som du skriver.

Jag blev stoppad i ett köpcentrum för många år sen när jag skulle in och käka lunch, då hade jag morakniven utanpå blåstället synligt. Jag fick då snällt gå till bilen för att lämna av kniven.

Angående kvinnan så hittar jag ingenting när jag googlar men jag kommer ihåg att hon blev friad iallafall.

Permalänk
Medlem

Mobil, nycklar och plånbok är alltid med.

I matväskan som alltid är med på jobbet finns huvudvärktabletter, solkräm, djungelolja, vätskeersättning, handkräm, extra strumpor, halstabletter, laddare till telefonen.

I jobbebyxorna finns alltid en slö och en vass hantverkarkniv, en brytbladskniv, en tumstock, 13nyckel med spärr, skalstock, eltejp, 2 tuschpennor, 2 bläckpennor, krita, anteckningsblock och en tygtrasa.

I den privata bilen finns varseljacka, tjocktröja, extra skor, diverse vantar, spännband, silvertejp, brandsläckare, stor första hjälpenlåda, spolarvätska, bogserlina, tuggummi, batterdriven ficklampa, varningspuckar, bältesskärare, nödhammare för glasrutor, multiverktyg, laddare till telefonen, wunderbaums, mössa.

Permalänk
Avstängd

Jag tror jag sa lite fel i mitt första inlägg då jag skrev vad jag hade i jobbryggsäcken, det jag alltid har med mig är telefonen, inget mer.

Plånboken försöker jag lämna hemma så mycket som möjligt, däremot har jag ett bankkort i telefonskalet. Inget plånboksfodral eller liknande utan ett tunt skal med kortet bakom telefonen bara (blipp funkar oftast utan att behöva ta fram det). Bilnyckel har jag bara om jag behöver den, samma med nycklarna hem, även om de sistnämnda ofta behövs då min hyresvärd har börjat låsa porten på kvällarna. Snus har jag med mig om jag ska vara borta lite längre eller ska äta något, annars räcker snusen under läppen.

Permalänk
Medlem

Nycklar, plånbok, mobiltelefon. Mer behövs inte!

Väldigt fascinerande att läsa hur mycket andra har med sig.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Kör på det avskalade spåret med nycklar, mobil, plånbok och snus. På vintern brukar ett paket näsdukar få hänga med också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jäklar så mycket saker folk bär med sig! Så om ni går hemifrån för att handla och upptäcker halvvägs att ni missat något av det på era listor så är det katastrof?

Nu känner jag mig lyckligt lottad som endast går hemifrån med:

  • Nyckelknippa

  • Mobiltelefon med kortetui på baksidan

En gång i veckan tar jag mig till kontoret och då tar jag med mig hörlurar för pendlingen också (bortsett från datorn i ryggsäck men det är inte en every day carry så det går bort).

Jag vänder seriöst om tillbaka för att hämta min Apple Watch om jag någonsin glömmer den. Känner mig helt naken utan den. Oftast när man bara ska ner till en butik så är det bara klocka och nycklar som följer med.

Skrivet av Fredrik75:

Ska väl mycket till att bli stoppad iofs, men bäst är väl att se till att kniven i multitoolen är under 4cm. Går ju oftast att modda dom själv.
Kör själv en liten Victorinox Midnite Manager USB, är väl möjligtvis bara en tång som jag kan sakna ibland.

Det spelar ingen roll hur långt eller kort bladet är. Däremot om man har ett syfte eller användningsområde för kniven så är det helt lagligt. Har ofta med mig en Victorinox Classic SD för personlig vård och för att öppna paket med.

Permalänk
Medlem

nycklar , mobil/plånbok.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Nyckelknippa som är så avskalad jag kan.
Mobiltelefon
Jobbar på att skala bort plånboken då alla kort finns i mobilen, skulle rent teoretiskt kunna ha körkortet i mobilskalet men det finns några kort till jag behöver bära med mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jäklar vad prylar ni släpar runt på

De fyra grejer jag kollar att jag fått med mig till vardags är plånbok, snus, telefon, nycklar.

Detta plus en leatherman

Tror att många listar saker de har med sig ibland.
Skulle jag börja lista innehållet i jobbväskan eller bilen blir det en lång lista.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Svensk EDC-tråd:
Förbandslåda, vatten, snus samt extra kallingar.

Amerikansk EDC-tråd:
Pistol, Gevär, ammunition, knivar samt pansarskott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Skulle jag börja lista innehållet i jobbväskan eller bilen blir det en lång lista.

Ny tråd kanske, vad har du i din jobbväska. (kanske en jättebanan)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Ny tråd kanske, vad har du i din jobbväska. (kanske en jättebanan)

Permalänk
Medlem

Jäklar vad folk släpar runt på grejjer! Skulle aldrig orka med det där

Själv kör jag på den minimalistiska stilen: Nycklar, plånbok, mobiltelefon.