Guide till modern skärmteknik med Thomas "Laxpudding" Ytterberg

Permalänk
Melding Plague

Guide till modern skärmteknik med Thomas "Laxpudding" Ytterberg

LCD, OLED, LED, QD-OLED, QLED, Mini LED och Micro LED – begreppen kring skärmar och TV-apparater florerar och förvirrar. Vi går igenom och förklarar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fan vad sjukt. Satt precis och slösurfade efter tv-apparater jag varken har råd med eller plats för, och insåg hur osugen jag var på att sätta mig in i alla förkortningar och tekniker. Skönt att Laxpudding gjorde det åt mig då. Jag är lika osugen i och för sig, men det blir lite mer lättuggat.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

"hhhmm, undra när Laxpudding ska börja skriva om QD-OLED, verkar ju spännande"
*Sweclockers släpper nyhet 30 min senare*
".........var fan är min foliehatt?"

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Få saker gör en så glad som lite kunskapsdump från @Laxpudding. Riktigt trevlig kvällslektyr!

Permalänk
Medlem

Får man fråga vilka skärmar du själv använder privat herr Laxpudding?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Musikälskare

Sparar det tills kvällsläsningen, ska bli intressant!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

ULED är en teknik/varumärke som intresserat mig. Hisense är det som har det i dyrare modeller...men inte i sverige.
I princip använder en extra svart/vit LCD panel för att styra bakrundsbelysningen på ett enklare sätt och på så sätt få 1920x1080 zoner på en 4k panel, så nästan OLED individual pixel...iallfall vad de visade sist jag kollade. Borde gå att få 4k zoner också med bra QC och kalibrering
Så med två paneler så finns det större möjlighet att trycka ner ljusutsläppet från skärmen bara bomba på med bakgrundsbelysningen för peak brighness utan att få inbränningar...samt det i teorin är billigare.
Deras första skärmar har väl varit rätt mehh, på vissa plan stabila mot LG OLED för samma peng och på vissa plan inte.
Kan bli intressant att se var tekniken går, bör ju vara simplare att tillverka per panel...som man slipper OLED problemen på

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Kvalitet från vår älskade Laxpudding och redan på sida 3 av 9 bjuder han på guld som detta.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av infigo:

ULED är en teknik/varumärke som intresserat mig. Hisense är det som har det i dyrare modeller...men inte i sverige.
I princip använder en extra svart/vit LCD panel för att styra bakrundsbelysningen på ett enklare sätt och på så sätt få 1920x1080 zoner på en 4k panel, så nästan OLED individual pixel...iallfall vad de visade sist jag kollade. Borde gå att få 4k zoner också med bra QC och kalibrering
Så med två paneler så finns det större möjlighet att trycka ner ljusutsläppet från skärmen bara bomba på med bakgrundsbelysningen för peak brighness utan att få inbränningar...samt det i teorin är billigare.
Deras första skärmar har väl varit rätt mehh, på vissa plan stabila mot LG OLED för samma peng och på vissa plan inte.
Kan bli intressant att se var tekniken går, bör ju vara simplare att tillverka per panel...som man slipper OLED problemen på

Dual Cell kallas tekniken (tar upp den i ordlistan) och som konsumentlösning har den endast sett dagens ljus (hö-hö) i just den specifika HiSense-modellen för nordamerikanska marknaden. Europiska HiSense-modellerna är inte alls på den nivån utan är basmodeller.

Har också träffat på Dual Cell modeller likt Eizo CG3146, närmare prövad här: #19460617

Problemet överlag verkar vara att det är så ineffektivt för ljusflödet. Den extra LCD-panelen äter mycket av ljuset. Så även om de första testerna med lösningen kom för flera år sedan – Panasonic var tidigt ute för 6–7 år sedan, verkar ingen haka på detta i någon masstillverkning. Måste trycka på så mycket mer ljus för att hänga med en Mini-LED-FALD. Så tillverkarna verkar välja Mini-LED istället och håller energikraven nere för vad som i grunden kanske är samma eller lägre tillverkningskostnad.

Det andra problemet tekniken verkar dras med är att blir lite effekter i vinklar, en slags cicelerad/emboss-effekt istället för en FALD-gloria. Går kanske att leva med. Syns på Eizo:s monitorer och är inget problem i praktiken. Men på en TV där man kanske har mer icke-genomtänkta vinklar kan det kanske störa.

Permalänk

Ska läsa igenom det senare på tåget.

Jag tycker det historisk har varit mycket störst är bäst. Detta råder mycket än idag på skärmar, men en dag så kanske man kan säga att det är tillräckligt stort och jag vill satsa på kvalite. För mig är denna storlek när man typer sitter kring en böjbar 50" WS skärm som man kan börja som man vill. Jag skulle även vilja kunna stretsa den, göra den bredare och högre. Lite som koncepttelefonerna.

På tv har jag dock kommit dit. Jag skulle såklart vilja ha större lägenhet. Men sett till den jag nu har, så kan man äntligen fokusera på annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Dual Cell kallas tekniken (tar upp den i ordlistan) och som konsumentlösning har den endast sett dagens ljus (hö-hö) i just den specifika HiSense-modellen för nordamerikanska marknaden. Europiska HiSense-modellerna är inte alls på den nivån utan är basmodeller.

Har också träffat på Dual Cell modeller likt Eizo CG3146, närmare prövad här: #19460617

Problemet överlag verkar vara att det är så ineffektivt för ljusflödet. Den extra LCD-panelen äter mycket av ljuset. Så även om de första testerna med lösningen kom för flera år sedan – Panasonic var tidigt ute för 6–7 år sedan, verkar ingen haka på detta i någon masstillverkning. Måste trycka på så mycket mer ljus för att hänga med en Mini-LED-FALD. Så tillverkarna verkar välja Mini-LED istället och håller energikraven nere för vad som i grunden kanske är samma eller lägre tillverkningskostnad.

Det andra problemet tekniken verkar dras med är att blir lite effekter i vinklar, en slags cicelerad/emboss-effekt istället för en FALD-gloria. Går kanske att leva med. Syns på Eizo:s monitorer och är inget problem i praktiken. Men på en TV där man kanske har mer icke-genomtänkta vinklar kan det kanske störa.

Underbar guide som vanligt från dig Tomas!
Men hade inte du slutat på swec? Trodde inte det skulle komma fler artiklar från dig...don't get me wrong. I'm glad it does
Men frilansar du nu ?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Sjukt bra artikel. Har aldrig läst så mycket av en artikel på swec så det säger något! Jättenöjd med min lg cx 55 oled tv och det är skönt att veta skillnaden mellan retention och faktiskt inbränning

Permalänk
Medlem

Kul med mer läsning! Ska detaljstuderas när jag har en enhet med stöd för webp som är ledig

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Mithras:

"hhhmm, undra när Laxpudding ska börja skriva om QD-OLED, verkar ju spännande"
*Sweclockers släpper nyhet 30 min senare*
".........var fan är min foliehatt?"

Haha, visst är det en sjuk tillfällighet?

Förresten är ditt diskmedel snart slut… *smyger in i skuggorna igen*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Blå OLED ska visst gjort stora framsteg och på väg att skifta till röd och gröns sort (phosphorescent ist för flourescent), ljusstarkare och mindre risk för inbränning.
Ska ändock ligga ett par år bort.. som vanligt.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Tack Thomas! Detta är en guldgruva att hänvisa till vid testpilotande.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

ULED är en teknik/varumärke som intresserat mig. Hisense är det som har det i dyrare modeller...men inte i sverige.
I princip använder en extra svart/vit LCD panel för att styra bakrundsbelysningen på ett enklare sätt och på så sätt få 1920x1080 zoner på en 4k panel, så nästan OLED individual pixel...iallfall vad de visade sist jag kollade.

Verkar vara en del att fila på...funkar dåligt med rörliga bilder, typ.
https://www.rtings.com/tv/reviews/hisense/u9dg

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BadNewsBrod:

Får man fråga vilka skärmar du själv använder privat herr Laxpudding?

Skrivet av RVX:

Underbar guide som vanligt från dig Tomas!
Men hade inte du slutat på swec? Trodde inte det skulle komma fler artiklar från dig...don't get me wrong. I'm glad it does
Men frilansar du nu ?

Frilansat i olika former sedan 2001 så inget nytt på den fronten egentligen. Mer vad som passar livets flöden för stunden.

Jag kör normalt de skärmar jag testar. Men annars en iMac 5K från 2015 som just nu ersätts av en MBPro 16. Svårt att krympa storleken, så jag skulle behöva något större. Mitt förslag till @UndaC är att börja beta av utbudet av 4K-skärmar som klarar lite roligare frekvenser än 60 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Frilansat i olika former sedan 2001 så inget nytt på den fronten egentligen. Mer vad som passar livets flöden för stunden.

Jag kör normalt de skärmar jag testar. Men annars en iMac 5K från 2015 som just nu ersätts av en MBPro 16. Svårt att krympa storleken, så jag skulle behöva något större. Mitt förslag till @UndaC är att börja beta av utbudet av 4K-skärmar som klarar lite roligare frekvenser än 60 Hz.

Fortsätt med det

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Haha, visst är det en sjuk tillfällighet?

Förresten är ditt diskmedel snart slut… *smyger in i skuggorna igen*

Seriöst...........

This shit scary.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Tack för en fin guide som alltid Laxpudding. Hoppas du får en fin vecka.

Permalänk
Medlem

Underbart att läsa en artikel av Herr Ytterberg igen, då känns techvärlden mer rätt igen!😄 Mycket bra artikel förövrigt dock hur är det egentligen med OLED och 60 Hertz? Är det verkligen vanligast? Det sägs ju att en av nackdelarna med LG's billigaste OLED serie är att panelen bara är på 60 Hertz medan övriga lite dyrare modeller ligger på 120. Så vad är sant egentligen?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Joakim Ågren:

Underbart att läsa en artikel av Herr Ytterberg igen, då känns techvärlden mer rätt igen!😄 Mycket bra artikel förövrigt dock hur är det egentligen med OLED och 60 Hertz? Är det verkligen vanligast? Det sägs ju att en av nackdelarna med LG's billigaste OLED serie är att panelen bara är på 60 Hertz medan övriga lite dyrare modeller ligger på 120. Så vad är sant egentligen?

Ifall du talar om OLED som i formen av LG:s TV-produkter är de 120 Hz-paneler i de senare varianterna och kan även ta emot 4K/120. Modellen A1 och A2 är däremot en 60 Hz-apparat i alla praktiska hänseenden.

Permalänk
Medlem

@laxpudding Vad brukar du köra för skärminställningar? Vetenskapligt färgkorrekt, eller ”vibrant” ex? Jag känner att synupplevelsen är väldigt subjektivt, även om vissa saker är mer objectiva, ex de flesta tycker nog att högre kontrast ser bättre ut. Många verkar ändå föredra vibrant bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

@laxpudding Vad brukar du köra för skärminställningar? Vetenskapligt färgkorrekt, eller ”vibrant” ex? Jag känner att synupplevelsen är väldigt subjektivt, även om vissa saker är mer objectiva, ex de flesta tycker nog att högre kontrast ser bättre ut. Många verkar ändå föredra vibrant bild

Att skriva så till en videofil är som att ge en hjärtsjuk patient skrämselhicka. Utan att veta skulle jag tro att det börjar ryka från Herr Ytterbergs öron nu...

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Väck mig när det finns TV apparater för 100 kr per tum från 75" och uppåt utan synbar rörelseoskärpa. 120Hz i 4K över samtliga HDMI-ingångar och med goda kalibreringsmöjligheter vore trevligt. Gärna nån modell som inte flimrar till den milda grad att man får slitskador på synnerven. Tills dess får tantaluntans gamla 720p plasma och min gamla BenQ DLP-projektor få dominera det här vardagsrummet. Det är ju bara på premiummodeller man inte behöver göra avkall på sånt som gör moderna TV-apparater sämre i vissa avseenden än supergamla modeller.

Plasma, DLP och TN är bra skit hah!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Väck mig när det finns TV apparater för 100 kr per tum från 75" och uppåt utan synbar rörelseoskärpa. 120Hz i 4K över samtliga HDMI-ingångar och med goda kalibreringsmöjligheter vore trevligt. Gärna nån modell som inte flimrar till den milda grad att man får slitskador på synnerven. Tills dess får tantaluntans gamla 720p plasma och min gamla BenQ DLP-projektor få dominera det här vardagsrummet. Det är ju bara på premiummodeller man inte behöver göra avkall på sånt som gör moderna TV-apparater sämre i vissa avseenden än supergamla modeller.

Hum... Hur står du ut med plasma om du är känslig för flimmer? De har ju synligt flimmer konstant, till skillnad från de flesta LCDs jag sett som brukar vara åtminstone över 100 Hz.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

@laxpudding Vad brukar du köra för skärminställningar? Vetenskapligt färgkorrekt, eller ”vibrant” ex? Jag känner att synupplevelsen är väldigt subjektivt, även om vissa saker är mer objectiva, ex de flesta tycker nog att högre kontrast ser bättre ut. Många verkar ändå föredra vibrant bild

Jag har hört rykten om att @laxpudding i hemlighet kör Vibrant/Dynamic med maximal brightness och soap-opera effekt på högsta inställningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hum... Hur står du ut med plasma om du är känslig för flimmer? De har ju synligt flimmer konstant, till skillnad från de flesta LCDs jag sett som brukar vara åtminstone över 100 Hz.

Jag vet faktiskt inte?! Jag är ME-sjuk och köpte en 55" TCL till förädrarna. Fick aldrig till kalibreringen men hamnade på ögonakuten. Blev trött i ögonen på nolltid av TVn. Jämförde med deras Philips men kunde inte sätta fingret på vad det var. På morgonen när jag hade suttit och försökt kalibrera TVn hela natten men gett upp drabbades jag akut av dubbelseende. Började se halos runt ljuskällor mm. På akuten kunde dom inte identifiera vad jag drabbats av men är säker på att det hade med TVn att göra eftersom känslan av överansträngning försvann när jag tittade på deras philips-modell. Har bara läst anektdotiska enstaka liknande berättelser om just TCL där folk spekulerat i om det hade med flimret att göra. Min syn är fortfarande inte återställd. Det som är kvarvarande är stora halos runt ljuskällor och ser som tusentals strålar runt ljuskällor i mörker.

Har ju kollat med slowmotionkameran på mobilen på plasman och den är ju brutal i det här avseendet men verkar ändå vara snällare än typ pwm-flimmer på mobilens super amoled exempelvis som jag heller inte tål. Framförallt på låg ljusstyrka i mörker.

Vet inte om det är här kopplat till min ME eller om det hade hänt ändå.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Tack för tipset om "Dual IPA”. Ska prova det vid tillfälle. 😎

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz