Migrera från TrueNAS till Ubuntu (ZFS)

Permalänk
Medlem

Migrera från TrueNAS till Ubuntu (ZFS)

Planerar att migrera bort från TrueNAS till Ubuntu nu när 22.04 släpps då jag inte använder några funktioner i TrueNAS utöver ZFS och jag vill använda servern till docker mm. Har dock frågor om min ZFS-pool (2st 6disks RAIDZ2) som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Basically, hur gör jag? Hur mycket problem kan jag förvänta mig?

Kommer byta mobo+cpu+ram+os-ssd i samband med migreringen, diskarna i poolen kommer dock vara orörda och sitta kopplade på samma LSI Logic Fusion-MPT 6GSAS SAS2308_2 PCI-Express kort som innan.

Försökt läsa lite, och första steget är såklart att installera Ubuntu + ZFS-utils. Men sen då?

Guider talar om att exportera poolen i TrueNAS innan switchen. Men det gör mig lite brydd då TrueNAS säger att datan då inte längre kommer att vara tillgänglig? Eller är det bara för TrueNAS systemet?

Nån som kan hålla mig i handen lite? Är det så enkelt att bara fortsätta med att exporta i TrueNAS, stänga ned systemet, byta hårdvaran, installera ubuntu o sen importera poolen? Finns det metadata eller nåt lagrat på diskarna som gör att man bara kan importera pool + alla diskar som dom är i Ubuntu?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | HE560, Pre Box S2D & Arcam rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Planerar att migrera bort från TrueNAS till Ubuntu nu när 22.04 släpps då jag inte använder några funktioner i TrueNAS utöver ZFS och jag vill använda servern till docker mm. Har dock frågor om min ZFS-pool (2st 6disks RAIDZ2) som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Kommer byta mobo+cpu+ram+os-ssd i samband med migreringen, diskarna i poolen kommer dock vara orörda och sitta kopplade på samma LSI Logic Fusion-MPT 6GSAS SAS2308_2 PCI-Express kort som innan.

Försökt läsa lite, och första steget är såklart att installera Ubuntu + ZFS-utils. Men sen då?

Guider talar om att exportera poolen i TrueNAS innan switchen. Men det gör mig lite brydd då TrueNAS säger att datan då inte längre kommer att vara tillgänglig? Eller är det bara för TrueNAS systemet?

https://i.imgur.com/TOohifz.png

Nån som kan hålla mig i handen lite? Är det så enkelt att bara fortsätta med att exporta i TrueNAS, stänga ned systemet, byta hårdvaran, installera ubuntu o sen importera poolen? Finns det metadata eller nåt lagrat på diskarna som gör att man bara kan importera pool + alla diskar som dom är i Ubuntu?

Export låter ju rätt. Just att datan inte är tillgänglig när poolen är exporterad poängterar väl mest en självklarhet egentligen.

Har du aktiverat kryptering? Där har du nog det som isf måste hållas reda på, om så är fallet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

https://i.imgur.com/TOohifz.png

Nu är ju snart truenas scale klart som är Debian baserat och kan köra docker och allt. Är det ett alternativ? Annars, vad gör din fråga är det väl bara att exportera och sen importera på nya maskinen? Se bara till att ha alla nycklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Export låter ju rätt. Just att datan inte är tillgänglig när poolen är exporterad poängterar väl mest en självklarhet egentligen.

Har du aktiverat kryptering? Där har du nog det som isf måste hållas reda på, om så är fallet.

Haha ja, kanske jag som övertolkar texten... Har inte krypterat nåt såvitt jag vet så förhoppningsvis kommer det här flyta på då.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | HE560, Pre Box S2D & Arcam rHead

Permalänk
Medlem

om du ska börja köra docker etc så migrera från Truenas til TrueNas Scale = inbyggt container stöd

https://www.truenas.com/truenas-scale/

Permalänk
Medlem

Jo Scale är väl ett alternativ men har svårt o se riktigt varför när jag inte använder några TrueNAS-specifika grejer mer eller mindre. Däremot kör jag docker-compose o lite annat med bla hw passthrough av nvidia till docker .

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så länge du stänger av TrueNAS snällt innan du startar Ubuntu så är det värsta som händer att du får tvinga importen av poolen första gången för att den är "in use" eller vad det står. Inga som helst problem, har gjort det flertalet gånger.
Och innan någon säger något, ja det går ur ZFS hänseende utmärkt att rycka strömmen också, MEN man kan ju då förlora data som inte hamnat i ZIL ännu

Permalänk
Snusfri

Annars kan det kanske vara ett alternativ att göra som jag kör, Proxmox i botten och TrueNAS Core som ett VM.
Kör passthrough på ett LSI som diskarna är kopplade till, fungerar riktigt bra.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ja det här var ju en puck som jag varit onödigt orolig för Exportera i TruNAS, installera Ubuntu och zfsutils och sen var det bara att importera mha namnet på poolen. Allt funkar fint. Återstår att göra lite schemalagda scrub jobb osv.

Ny CPU förvisso men tycker mig se en markant hastighetsökning. Hade runt 600MB/s i TrueNAS (som iofs kördes under ESXi) och nu ~850MB när jag testar skriva till poolen med dd.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Ja det här var ju en puck som jag varit onödigt orolig för Exportera i TruNAS, installera Ubuntu och zfsutils och sen var det bara att importera mha namnet på poolen. Allt funkar fint. Återstår att göra lite schemalagda scrub jobb osv.

Ny CPU förvisso men tycker mig se en markant hastighetsökning. Hade runt 600MB/s i TrueNAS (som iofs kördes under ESXi) och nu ~850MB när jag testar skriva till poolen med dd.

Tack för hjälpen!

Skulle även rekommendera en snapshot manager, för automatiska schemabaserade snapshots på de datasets där versionering kan vara av nytta. (Använder själv sanoid av gammal vana, men har känslan att andra är mer populära numera.)

Bara som ett extra tips för att få ut så mycket som möjligt av ZFS...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar

- Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
- Jobbar på: T&M Hansson IT AB https://www.hanssonit.se