Wall Street Canyon är Intels nästa NUC Pro

Permalänk
Melding Plague

Wall Street Canyon är Intels nästa NUC Pro

Den kompakta datorn får en 28 watts "Alder Lake-P"-processor, Thunderbolt 4 och ett flertal expansionsmöjligheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Vill ha en nuc12 med 2st Eth på antingen 2.5 eller 10 Gbit tack.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Har inte ens funderat på att ha QI i ett mindre chassi som ändå kan stå på skrivbordet. Varför har jag inte velat ha det tidigare?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Trihxeem:

Har inte ens funderat på att ha QI i ett mindre chassi som ändå kan stå på skrivbordet. Varför har jag inte velat ha det tidigare?

Alltså det är ju sjukt smart egentligen? Inte heller tänkt på tidigare, men det gör ju att man blir av med minst 1 onödig kabel och utnyttjar vad som annars ändå ofta bara är döyta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Alltså det är ju sjukt smart egentligen? Inte heller tänkt på tidigare, men det gör ju att man blir av med minst 1 onödig kabel och utnyttjar vad som annars ändå ofta bara är döyta.

Jobbigt för dom som har VESA-monterat sina NUC's. Att sträcka sig bakom skärmen och slita bort tejpbiten som håller fast mobilen varje gång någon ringer

Slutskojat:
Nä men jag håller med. Smått besviken att inte fler skärmstöd/fötter har denna kapacitet också. Vore rätt gött att bara kasta av sig sina enheter och ha dessa under skärmen medan man jobbar. För att sedan i slutet av dagen kasta på tangentbordet + mus för att få dessa laddade tills nästa dag

Permalänk
Medlem

Intel® Core™ i7-1270P Processor
Intel® Core™ i3-1220P Processor

Det står att dessa processorer stöder 7680 x 4320 @ 60Hz, alltså 8K @ 60Hz över DisplayPort.
Om Thunderbolt portarna klarar DisplayPort så kanske det går att köra 8K på dessa också?

Har själv en gammal NUC Core 5000 Broadwell med 1Gbit Ethernet.
Varit lite sugen på att byta till en nyare NUC. Men inte tyckt att en Skylake++ med 1Gbit Ethernet varit ett tillräckligt stort steg.
Nu när t.o.m. i3 blir 10 kärnig (2P+8E) så känns det som att det blir ett stort steg mot äldre generationer.

Det som är lite gammalmodigt är att de använder DDR4 SO-DIMM.
Vilket säkert är bra för att ge ett lite lägre pris.
Men säg om de nästa generation med Core 13000 serie istället använder DDR5 och kanske inte stannar vid 4800 MT/s utan går upp till 5200 MT/s eller högre så skulle det kunna finnas en del extra prestanda att hämta där.
Både för CPU och GPU.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av asabla:

Jobbigt för dom som har VESA-monterat sina NUC's. Att sträcka sig bakom skärmen och slita bort tejpbiten som håller fast mobilen varje gång någon ringer

Slutskojat:
Nä men jag håller med. Smått besviken att inte fler skärmstöd/fötter har denna kapacitet också. Vore rätt gött att bara kasta av sig sina enheter och ha dessa under skärmen medan man jobbar. För att sedan i slutet av dagen kasta på tangentbordet + mus för att få dessa laddade tills nästa dag

Lite häftmassa kanske?

Nä men skärmfötter skulle gärna kunna få ha sånt inbyggt, särskilt de som har en mer "kompakt" platta som fot där det ändå känns naturligt att lägga ned telefonen. Blir lite svårare med de som är mer V-formade såklart, men just kontorsskärmar brukar ändå inte ha den designen. Sen är jag sjukt dålig på att använda trådlösa laddare, haha. Har en tendens att glömma lägga tillbaka telefonen på laddplattan om jag plockar upp den för att kolla något snabbt, så egentligen skulle jag väl behöva ett helt skrivbord med Qi.

Kör man en NUC med Qi som mediaspelare/soffdator hade det även kunnat vara ett smidigt sätt att ladda typ fjärrkontroller, handkontroller, tangentbord och andra sådana småtillbehör som hör hemma i TV-soffan

Permalänk
Medlem

Undrar just om denna kommer gå att köpa eller om den liksom sin föregångare ständigt kommer att vara ett par månader från at komma in på lager?

Varför Intel envisas den enorma 19V nätdelen kan jag heller inte förstå, snarare än att strömförsörja den via USB-PD så en kabel från en USB-C skärm hade räckt för att driva den.

Permalänk
Medlem

Intel Wall Street Canyon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Undrar just om denna kommer gå att köpa eller om den liksom sin föregångare ständigt kommer att vara ett par månader från at komma in på lager?

Varför Intel envisas den enorma 19V nätdelen kan jag heller inte förstå, snarare än att strömförsörja den via USB-PD så en kabel från en USB-C skärm hade räckt för att driva den.

På grund av Thunderbolt portarna. Strömförsörjningen på dom ligger på minst 18 Volt, vilket blir klurigt med strömförsörjning från en skärm.