Permalänk

Är mitt nätagg trasigt?

När jag idag skulle starta min dator hände absolut ingenting. När jag trycker på powerknappen så hör jag hur det klickar till i nätagget men inget mer. Jag har monterat bort det, kollat efter damm etc men det finns det minimalt av. Jag har också testat annat vägguttag utan resultat. Jag har även clearat CMOS för säkerhets skull men det verkar inte heller hjälpa. Hur kan jag felsöka om det är är nätagget som är paj eller går det att konstatera bara av symtomen att så är fallet?

Corsair RM850

Tack!

Permalänk
Medlem

Mycket möjligt. Minns jag inte fel så lämnar Corsair 10 års garanti på RM850. Kanske kan vara värt att vända sig till ÅF.

Permalänk
Skrivet av oztin:

Mycket möjligt. Minns jag inte fel så lämnar Corsair 10 års garanti på RM850. Kanske kan vara värt att vända sig till ÅF.

Kollade med Inet men garantin gällde inte mitt nätagg.

Datorn startade imorse men jag ser att nätaggsfläkten inte snurrar. Är det bara att demontera och försöka fixa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunaspice:

Kollade med Inet men garantin gällde inte mitt nätagg.

Datorn startade imorse men jag ser att nätaggsfläkten inte snurrar. Är det bara att demontera och försöka fixa?

Nej, RM850 är ett "Zero rpm" vilket gör att fläkten inte går förrän det behövs. Men datorn startade som den skulle nu alltså?

Permalänk
Medlem

Kanske värt att lossa kontakterna och jacka i dem igen. Visserligen ovanligt, jag har bara varit med om dettta på en bil, men vid högra strömmar så kan minsta oxid (resistans) på någon kontakt vara tillräckligt för att få kretsarna att skydda omgivande elektronik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunaspice:

När jag idag skulle starta min dator hände absolut ingenting. När jag trycker på powerknappen så hör jag hur det klickar till i nätagget men inget mer. Jag har monterat bort det, kollat efter damm etc men det finns det minimalt av. Jag har också testat annat vägguttag utan resultat. Jag har även clearat CMOS för säkerhets skull men det verkar inte heller hjälpa. Hur kan jag felsöka om det är är nätagget som är paj eller går det att konstatera bara av symtomen att så är fallet?

Corsair RM850

Tack!

Något du kan testa är att ansluta nån belastning tex fläktar och eller diskar, och se om agget går igång om du korsar grön och svart kabel på 24 pinskontakten, agget ska då starta, ser man på att tex anslutna fläktarna snurrar, dock kanske inte aggets fläkt som är tror jag semipassivt.

Funkar de anslutna sakerna är nog agget helt, och du har troligen nån kortis i moderkortet, eller nån komponent..
Det är skyddet i agget som då klickar till..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Nu är det helt kaputt så det blev till att beställa helt nya prylar dessvärre. Tack för era svar!