Plex låter dig se allt från dina streamingtjänster

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det som skulle kunna få mig att prova är om det kom ett abb där jag betalde 100kr/månad och fick tillgång till alla streamingtjänster typ Spotify fast för video.

Förstår vad du menar och håller med
Men värt att notera är att Spotify väl inte är något superbra exempel egentligen:
även om Spotify råkar vara är heltäckande nog för våra syften, så är det ju om man hårddrar det bara en streamingtjänst i mängden de också... mycket finns där, men långt från allt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Köpte den åt en bekant som klagade på att dens 299kr androidtv sticka hade dålig mottagning. Personen stod dock ej ut med AppleTv och köpte en ny TV med inbyggd googleTv. Och jag fick överta AppleTvn..

Den är säkert bra och det finns mycket bra. Men min känsla är att det skulle behöva till någon som bearbetar användarvänligheten. Min video på 80talet kunde jag spola tillbaka filmen på enkelt på den trådbundna fjärrkontrollen. På Apple tvn så håll inne och vänta.

Tryck ned, dra och släpp för att "spola" eller tryck på vänster respektive höger kant för att hoppa fram/bak 10 sekunder. Kan inte bli mycket mer intuitivt och enkelt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag kör mest med datorn och tangentbord + mus och i alla filmtjänster jag har testat så är det så mycket mer användarvänligt på alla sätt och vis.
Hur en AndroidTV är så har jag använt dem väldigt lite. Jag kör mer med Chromecast.

I vilket fall så är min poäng att det inte alls är fel med en fjärrkontroll vid tvn så man kan styra lite. Men grovjobbet med att leta upp det jag vill se på gör jag vid datorn sedan så castar jag detta till tvn.

Så när det gäller detta med att just leta upp vad man vill se på så vill jag göra det på en webbsida från datorn. Där man kan bocka för saker och lägga i sin tittarlista. Sedan är det inte fel att man från fjärrkontrollen på tvn kan gå igenom ens tittarlista.

Jag förstår faktiskt inte hur du menar.

Menar du att Apple TV har dålig användarvänlighet pga. att du tycker att det är smidigare att casta direkt från en webbsida till Chromecast?

Konstig jämförelse och jag vet inte varför man skulle köpa en Apple TV om man föredrar att casta från datorn (jag läste din anledning till varför du har en Apple TV). Det är ju liksom inte det som en Apple TV är tänkt att användas till - då är ju Chromecast mycket bättre för ändamålet.

För övrigt kan man köra AirPlay från webbläsare till Apple TV för samma resultat som du önskar, men det kräver eventuellt Safari och kanske en Mac.

Jag föredrar att välja mina serier och filmer framför TVn och castar aldrig. Gjorde det aldrig när jag hade en Nvidia Shield heller.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
DingDongerMcDongface

Ska helt klart provas, särskilt för att skapa watchlists. Jag är så sjukt dålig på att komma ihåg vilka serier som är på vilka tjänster och sen kommer jag av mig när jag surfar runt efter rätt. Jag har Apple TV-appen, men den verkar inte vara så bra på att påminna. Ibland kan jag få flera i veckan, och sen är den helt tyst i två månader typ, även om det kommit ut fler avsnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Köpte den åt en bekant som klagade på att dens 299kr androidtv sticka hade dålig mottagning. Personen stod dock ej ut med AppleTv och köpte en ny TV med inbyggd googleTv. Och jag fick överta AppleTvn..

Den är säkert bra och det finns mycket bra. Men min känsla är att det skulle behöva till någon som bearbetar användarvänligheten. Min video på 80talet kunde jag spola tillbaka filmen på enkelt på den trådbundna fjärrkontrollen. På Apple tvn så håll inne och vänta.

Fast det låter ju som ovana snarare i mina öron iaf. Ska man strömma saker till en AppleTV är det ju givetvis bäst att man går över till Apples produkter (åtminstone en av dem) för att få bäst funktionalitet. Men visst, föregångaren till Apple Tv 4K hade ju inte touchpad och kunde ses som mer användarvänlig med dess fysiska knappar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Roger W:

Förstår vad du menar och håller med
Men värt att notera är att Spotify väl inte är något superbra exempel egentligen:
även om Spotify råkar vara är heltäckande nog för våra syften, så är det ju om man hårddrar det bara en streamingtjänst i mängden de också... mycket finns där, men långt från allt.

Ja det har tyvärr blivit mer segmentering men det är ändå inte lika katastrofalt dåligt som på videosidan där alla ska driva en egen liten tjänst med litet utbud. piraterna gnuggar händerna så länge det inte komer bra tjänster som inte erbjuder nästan allt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Jag förstår faktiskt inte hur du menar.

Menar du att Apple TV har dålig användarvänlighet pga. att du tycker att det är smidigare att casta direkt från en webbsida till Chromecast?

Konstig jämförelse och jag vet inte varför man skulle köpa en Apple TV om man föredrar att casta från datorn (jag läste din anledning till varför du har en Apple TV). Det är ju liksom inte det som en Apple TV är tänkt att användas till - då är ju Chromecast mycket bättre för ändamålet.

För övrigt kan man köra AirPlay från webbläsare till Apple TV för samma resultat som du önskar, men det kräver eventuellt Safari och kanske en Mac.

Jag föredrar att välja mina serier och filmer framför TVn och castar aldrig. Gjorde det aldrig när jag hade en Nvidia Shield heller.

Man kan ha hur mycket diskussion som helst kring vad man upplever användarvänlighet. och det går att göra otroligt avancerad direkt vid tvn.

Jag tänker mig i framtiden att ens tvbox som kan vara intern eller extern sparar vilka filmer/serier man kollar, det ser vilka man avbryter och inte fortsätter ser. Det finns alternativ att ge filmer betyg etc. Och från detta så byggs det upp information om vad man gillar och detta jämföres emot miljontals andra användare. Så när en ny film/serie kommer som man statisk sett borde gilla så föreslås denna. Boxen kan automatisk känna av när man somnar, om man t.ex. har en klocka eller något som upptäcker detta. Och man snabbt kan återta där man somnade.

Det går att göra hur avancerat som helst och det kan bli riktigt bra.
Men just nu idag så upplever jag det är enklare att göra allt ifrån datorn än att sätta sig vid AppleTv.

Permalänk
Medlem

Har surfat runt lite och det verkar faktiskt funka. Alla mina streamingtjänster finns där. Interfacet är också snyggt och informativt. Det här ska användas hårt!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man kan ha hur mycket diskussion som helst kring vad man upplever användarvänlighet. och det går att göra otroligt avancerad direkt vid tvn.

Jag tänker mig i framtiden att ens tvbox som kan vara intern eller extern sparar vilka filmer/serier man kollar, det ser vilka man avbryter och inte fortsätter ser. Det finns alternativ att ge filmer betyg etc. Och från detta så byggs det upp information om vad man gillar och detta jämföres emot miljontals andra användare. Så när en ny film/serie kommer som man statisk sett borde gilla så föreslås denna. Boxen kan automatisk känna av när man somnar, om man t.ex. har en klocka eller något som upptäcker detta. Och man snabbt kan återta där man somnade.

Det går att göra hur avancerat som helst och det kan bli riktigt bra.
Men just nu idag så upplever jag det är enklare att göra allt ifrån datorn än att sätta sig vid AppleTv.

Finns redan i Plex. Varför kopplar du inte boxen till tvn?

Sämre ljud och bild vid castingen.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Hedersmedlem

Är Plex helt gratis?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Überklass:

Är Plex helt gratis?

Det finns lite pro-funktioner man kan betala för om man vill.

Permalänk
Skrivet av Überklass:

Är Plex helt gratis?

Man kan köra gratis, men för all funktionalitet, så krävs ett Plex Pass. Engångssumma som förvisso är hög (120 dollar eller så), men då har du tillgång till den för evigt. Mycket större kontroll över ditt media bibliotek, hur du delar filerna, till vem etc. Oerhört många mer funktioner och inställningar med betalt abb.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Såg att Plex-appen på min Samsung TV uppdaterats med detta. I samma veva slutade lokalstreaming att fungera 😓 Förhoppningsvis nån bugg som de fixar snart

Visa signatur

---

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av mrqaffe:

Det som skulle kunna få mig att prova är om det kom ett abb där jag betalde 100kr/månad och fick tillgång till alla streamingtjänster typ Spotify fast för video.

Det vore ju drömmen. Pratade med lite folk på Playpilot när tjänsten var sprillans ny och då fanns det någon vision om att ta fram någon sån lösning. Det blir ju en hel del meck med rättigheter och sågs som en pipe dream. Vore ju rätt trevligt om man kunde betala en fast månadskostnad och sedan få ett visst antal timmars streaming på de olika tjänsterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Är ju bara surfa in på playpilot.com. Sök efter film eller serie du vill se på ser man vilken tjänst den finns tillgänglig på.

Fast detta handler väll mer om man är inne å bläddrar efter något att kolla på, då kan man kolla igenom allt i en app istället för att behöva växla app/hemsida

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Låter nästan för bra för att vara sant att få detta gratis.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag kör mest med datorn och tangentbord + mus och i alla filmtjänster jag har testat så är det så mycket mer användarvänligt på alla sätt och vis.
Hur en AndroidTV är så har jag använt dem väldigt lite. Jag kör mer med Chromecast.

I vilket fall så är min poäng att det inte alls är fel med en fjärrkontroll vid tvn så man kan styra lite. Men grovjobbet med att leta upp det jag vill se på gör jag vid datorn sedan så castar jag detta till tvn.

Så när det gäller detta med att just leta upp vad man vill se på så vill jag göra det på en webbsida från datorn. Där man kan bocka för saker och lägga i sin tittarlista. Sedan är det inte fel att man från fjärrkontrollen på tvn kan gå igenom ens tittarlista.

Då får du nog acceptera att du är i klar minoritet och att det snarare är dina användarvanor som är konstiga snarare än att Apple TV skulle vara användarovänligt, de flesta vill inte göra grovjobbet på datorn utan sköta det mesta direkt i mediaspelaren.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man kan ha hur mycket diskussion som helst kring vad man upplever användarvänlighet. och det går att göra otroligt avancerad direkt vid tvn.

Jag tänker mig i framtiden att ens tvbox som kan vara intern eller extern sparar vilka filmer/serier man kollar, det ser vilka man avbryter och inte fortsätter ser. Det finns alternativ att ge filmer betyg etc. Och från detta så byggs det upp information om vad man gillar och detta jämföres emot miljontals andra användare. Så när en ny film/serie kommer som man statisk sett borde gilla så föreslås denna. Boxen kan automatisk känna av när man somnar, om man t.ex. har en klocka eller något som upptäcker detta. Och man snabbt kan återta där man somnade.

Det går att göra hur avancerat som helst och det kan bli riktigt bra.
Men just nu idag så upplever jag det är enklare att göra allt ifrån datorn än att sätta sig vid AppleTv.

Allt det där (utom att känna av när du somnat, nåt sånt känner iaf inte jag till) går att lösa till AppleTv via t.ex en Plexserver, redan idag.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Vilken version av Plex är ni på som har detta tillgängligt? Hade en update att installera men fick inte "Streaming Services" tillagt i inställningar.

Min är Version 1.25.8.5663

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Apple´s TV+ app lägger ju alla streaming tjänster under samma app med, så detta är väl inget nytt?
Den finns väl förövrigt att installera även på andra plattformar än enbart Apple´s produkter vill jag minnas.

Själv har jag kört den på Apple TV 4K i många år.

Jag gissar att dom som redan kör PLEX till annat kanske skuttar av glädje, mer än oss som inte kör PLEX.

Have fun

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus_d:

Apple´s TV+ app lägger ju alla streaming tjänster under samma app med, så detta är väl inget nytt?
Den finns väl förövrigt att installera även på andra plattformar än enbart Apple´s produkter vill jag minnas.

Själv har jag kört den på Apple TV 4K i många år.

Jag gissar att dom som redan kör PLEX till annat kanske skuttar av glädje, mer än oss som inte kör PLEX.

Have fun

Netflix är ju den stora aktören som saknas från Apple TV-appen, men verkar finnas med hos Plex variant.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Är ju bara surfa in på playpilot.com. Sök efter film eller serie du vill se på ser man vilken tjänst den finns tillgänglig på.

Tycker att JustWatch är bättre.

Permalänk
Medlem

Google TV appen synkar också "alla" streamingtjänsters utbud på ett ställe 🙂

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZothOmmog:

Låter nästan för bra för att vara sant att få detta gratis.

Det är ju inte så att man får streamingtjänsternas innehåll gratis. Du måste fortfarande prenumerera på streamingstjänsterna i fråga. Det som är gratis är funktionen att kunna bläddra alla streamingstjänsterna man har, tillsammans med annat Plex-innehåll, i ett och samma bibliotek.

Permalänk
Hedersmedlem

Testade detta precis på min LG Smart TV (WebOS) och jag var inte imponerad.

“Linking to content within other apps is currently unavailable. You will unfortunately have to go direct to the correct app to play this content. Below is a list of where you can watch this content.”

D.v.s. med Plex kan jag få veta att serie X finns på streamingtjänst Y (ok, men det använder jag redan justwatch.com till?) men om jag faktiskt vill kolla på något måste jag stänga ner Plex och byta till den andra appen och sedan söka igen.

Ganska värdelöst som det ser ut i den nuvarande implementationen på LG Smart TV iaf, tydligen ska det funka bättre på andra plattformar. Och det är ju fortfarande en beta, så det kanske kommer bättre funktionalitet framåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Testade detta precis på min LG Smart TV (WebOS) och jag var inte imponerad.

“Linking to content within other apps is currently unavailable. You will unfortunately have to go direct to the correct app to play this content. Below is a list of where you can watch this content.”

D.v.s. med Plex kan jag få veta att serie X finns på streamingtjänst Y (ok, men det använder jag redan justwatch.com till?) men om jag faktiskt vill kolla på något måste jag stänga ner Plex och byta till den andra appen och sedan söka igen.

Ganska värdelöst som det ser ut i den nuvarande implementationen på LG Smart TV iaf, tydligen ska det funka bättre på andra plattformar. Och det är ju fortfarande en beta, så det kanske kommer bättre funktionalitet framåt?

Den nyheten blev lite antiklimax isf, men Plex är ju fantastiskt bra oavsett.

Betalar redan idag 199kr/mån för Plex, men då ingår även Tidal Hifi, vilket är samma pris som om man skulle tagit det direkt via Tidal. Om det är någon där ute som vill motivera kostnad för Plex

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Som folk säkert noterat så spelar ju detta inte upp content från tjänster du prenumererar på i Plex. Utan visar typ vad som finns på olika services och kan i bästa fall starta den appen/öppna sidan åt dig.

Kanske inte helt onödigt, men inte heller revolutionerande.
Det känns som att Plex tappar greppet lite om vad som är deras styrka och huvudfunktionalitet. Man tar bort stöd för plugins samtidigt som man integerar mot någon bestämd musiktjänst osv. Råkar man ha just den tjänsten så är det säkert trevligt, men för andra så blir frågan direkt "varför?" eller iaf "varför inte andra tjänster eller möjlighet att utöka det via plugins?".

Svaret är självklart för att de ha deals med olika tjänster.
Men i denna iver så fyller de många användares system med saker de ibte vill ha och ger dem inte verktygen för att forma upplevelsen efter sina egna behov.

De verkar ha missat varför många har en Plex server och fyller dem nu med sajer som många försökte komma undan genom att skaffa en egen Plex server.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Som folk säkert noterat så spelar ju detta inte upp content från tjänster du prenumererar på i Plex. Utan visar typ vad som finns på olika services och kan i bästa fall starta den appen/öppna sidan åt dig.

Kanske inte helt onödigt, men inte heller revolutionerande.
Det känns som att Plex tappar greppet lite om vad som är deras styrka och huvudfunktionalitet. Man tar bort stöd för plugins samtidigt som man integerar mot någon bestämd musiktjänst osv. Råkar man ha just den tjänsten så är det säkert trevligt, men för andra så blir frågan direkt "varför?" eller iaf "varför inte andra tjänster eller möjlighet att utöka det via plugins?".

Svaret är självklart för att de ha deals med olika tjänster.
Men i denna iver så fyller de många användares system med saker de ibte vill ha och ger dem inte verktygen för att forma upplevelsen efter sina egna behov.

De verkar ha missat varför många har en Plex server och fyller dem nu med sajer som många försökte komma undan genom att skaffa en egen Plex server.

Finns ju alltid Emby eller Jellyfin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Finns ju alltid Emby eller Jellyfin.

Jo, men finns nog många som investerade både pengar och tid i att sätta upp sin Plex server under vissa förutsättningar som utvecklarna sedan med åren förändrat. Jag köpte Plex Liftime Pass för många år sedan. Tex för stöd för alla appar till mobil, plattor, tv osv men också med tanke på de smarta plugins som då fanns. Sedan kommer man på efter några år att detta med plugins tar vi nog och stryper.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Hur står Plex sig mot Google TV i detta avseende? Finns det exempelvis möjlighet att ha användarkonton för alla tjänster? Får nästan uteslutande rekommendationer för barnserier på Google TV.

Permalänk
Medlem

Visst, det är beta men ändå...

Plex visar inte hur många säsonger en tjänst har. T.ex. Billions har de olika tjänsterna från 3-6 säsonger. På justwatch ser man det direkt.

Om serien finns på fler än 3 tjänster visas inte resten utan det står "2 more" och en knapp istället.