Noctua släpper ny NH-D12L low height 120mm dual tower kylare

Permalänk
Medlem

Noctua släpper ny NH-D12L low height 120mm dual tower kylare

The NH-D12L is a low-height 120mm class CPU cooler that has been conceived to combine outstanding quiet cooling performance with superior case compatibility. At a height of only 145mm (13mm lower than Noctua’s regular 120mm models), it fits many 4U enclosures as well as narrower tower cases that have been previously limited to solutions with 92mm fans.

At the same time, its five heatpipe dual-tower design and state-of-the-art NF-A12x25r 120mm fan allow it to achieve a level of efficiency that surpasses many full-height 120mm models. Thanks to its single-fan configuration and asymmetrical fin stacks, the NH-D12L provides 100% RAM compatibility on AMD AM4/AM5 and LGA1700/1200 by staying clear of the memory slots.

Topped off with the renowned SecuFirm2™ mounting system, Noctua’s award-winning NT-H1 thermal compound and a 6-year manufacturer’s warranty, the NH-D12L is the perfect choice for applications that require serious cooling performance but cannot fit the larger NH-U12A.

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på något som skulle utmana D15 i mindre format, men ser inte ut som det. Eventuellt om man smäller på en extra fläkt. Vi får vänta på reviews helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Hade hoppats på något som skulle utmana D15 i mindre format, men ser inte ut som det. Eventuellt om man smäller på en extra fläkt. Vi får vänta på reviews helt enkelt

Det är väl deras U12A som är den som typ matchar D15 men är smalare och lägre.
Denna är lägre än andra 120mm modeller som inte fick plats där t.ex. kompisen fick kompromissa med U9S för sin HTPC.
Denna hade varit perfekt för den lådan. Alla lådor jag har haft har haft plats för U12A/U12S eller den jag valde nu scythe fuma 2. Tycker fuma 2 och U12A är en väldigt lagom storlek

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Idé! Dags för fyrkantig fläktrotation istället. Bladen ändrar längd beroende på var i rotationen de befinner sig

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Snusfri

Ge oss Chromax.White med och inte bara black

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Rent prismässigt så fick de gärna sälja U12A i variant med bara en fläkt. Kanske till och med kunde bli aningen billigare än denna D12L, för de som ändå har ett någorlunda normalt chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Idé! Dags för fyrkantig fläktrotation istället. Bladen ändrar längd beroende på var i rotationen de befinner sig

Bra idé! Jag gissar på lansering 1 april 2023! 😄

Permalänk

Snyggt som vanligt! En gång brunt alltid brunt…iaf för mig.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem

Sjukt snygg, speciellt med två fläktar!

Permalänk
Medlem

Hade problem med U12A i NR200 denna kanske då får plats. Frågan är bara om minnena får plats? Spännande att se rescensioner.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jud1th:

Hade problem med U12A i NR200 denna kanske då får plats. Frågan är bara om minnena får plats? Spännande att se rescensioner.

Intressant, U12A passade i NR200 utan problem för mig med ventilerad sida, kör du glassida?

Permalänk
Medlem

Har just nu NH-D15 i mina 2 CM NR200 med en förbredningsmod men känner mig lite sugen på dessa då dem kanske passa in i lådans normaldform.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Någon som har länken till Amazon? Lyckas inte hitta den...

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Någon som har länken till Amazon? Lyckas inte hitta den...

Hittade: https://www.amazon.se/dp/B09TB5KJ5V?tag=noctua0e-21

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk

Det där grafikkortet på andra bilden är löjligt stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av broderick:

Snyggt som vanligt! En gång brunt alltid brunt…iaf för mig.

Kan bara instämma. Jag gillar deras färgschema starkt.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Bra idé! Jag gissar på lansering 1 april 2023! 😄

Lite sent aprilskämt från din sida här, 2023?! Så snabb produktutveckling har Noctua aldrig haft, blir på sin höjd en teaser då 😁

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Tyvärr har Noctua valt att sluta ange TDP-rating numera, vilket gör det mer eller mindre omöjligt att avgöra om det är tillräcklig kylprestanda, men med tanke på att de nämner NH-U12S som en ungefär motsvarande modell så kan man ju dra slutsatsen att den är för dålig för att vara tyst med några vassare CPUer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Intressant, U12A passade i NR200 utan problem för mig med ventilerad sida, kör du glassida?

Den fick fysiskt plats men var någon mm för hög så inte sidoplåten gick igen ordentligt. Är lite pendant…

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Den fick fysiskt plats men var någon mm för hög så inte sidoplåten gick igen ordentligt. Är lite pendant…

Kör denna setup i två NR200P helt utan problem med den ventilerade dörren

EDIT: kan det vara minnena? Dvs att du justerar upp fläkten på den sidan så den tar i dörren? (och att det inte är tornet/dess heatpipes som tar?)

Jag har Corsair Vengeance LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tyvärr har Noctua valt att sluta ange TDP-rating numera, vilket gör det mer eller mindre omöjligt att avgöra om det är tillräcklig kylprestanda, men med tanke på att de nämner NH-U12S som en ungefär motsvarande modell så kan man ju dra slutsatsen att den är för dålig för att vara tyst med några vassare CPUer.

NH-D12L har en NSPR på 148 medan NH-U12S ligger på 129, så NH-D12L bör vara lite vassare. Vill man veta hur bra den hanterar en specifik processor så kan man kolla i Noctuas CPU-databas.

Permalänk
Medlem

Kul med ett vettigt alternativ för de med lägre behov, och priset är på rätt sida tusen för att vara med i ekvationen

Tråkigt bara med den dagens prisnivåer, men det har väl att göra med effekterna av diverse coronastöd gissar jag, och en svag krona på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

NH-D12L har en NSPR på 148 medan NH-U12S ligger på 129, så NH-D12L bör vara lite vassare. Vill man veta hur bra den hanterar en specifik processor så kan man kolla i Noctuas CPU-databas.

Jo jag har kollat där ett par gånger, men tycker fortfarande att det är väldigt oklart. Min nuvarande NH-U14S hade en gång ett angivet TDP-värde på 220W hos Noctua, vilket ersatts med deras kryptiska 162 NSPR. Personligen kan jag konstatera att min kylare lät alldeles för mycket när jag överklockade lite lätt och låg runt 220W effekt, vilket var skälet till att jag gick tillbaka till standardklockning.

NSPR är bara användbart för att jämföra en Noctua-kylare mot en annan och med tanke på att de slutat ange TDP så blir det nog inte någon Noctua-kylare i höst när jag uppgraderar till Raptor Lake, vilket känns konstigt efter mer än 10 år med Noctua.

Edit: Du kan ju kolla här beträffande vad de tycker att man behöver för kylare till en i7-12700K med 190W TDP:
https://ncc.noctua.at/cpus/model/Intel-Core-i7-12700K-1579

Noctua anser att en NH-U9DX i4 duger för att uppnå "best turbo/overclocking headroom". Som sagt, Noctua har spårat ur totalt och går inte lita på längre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jud1th:

Den fick fysiskt plats men var någon mm för hög så inte sidoplåten gick igen ordentligt. Är lite pendant…

Verkligen intressant för min hade nog en millimeter eller två till godo men kanske toleranserna var fördelaktiga på själva lådan, moderkortet och kylaren i mitt specifika fall.

Alundstroem bekräftar att att han också fick plats så kanske det är du som haft "otur med toleranserna". Oavsett är det trångt och jag visste när jag beställde att risken var stor att det inte skulle passa stock så jag skulle inte rekommendera någon annan att köra den kylaren med det chassit även om det som sagt gick bra för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Hade hoppats på något som skulle utmana D15 i mindre format, men ser inte ut som det. Eventuellt om man smäller på en extra fläkt. Vi får vänta på reviews helt enkelt

Svårt att utmana en så stor kylare med en mindre skulle krävas mirakel.

Visa signatur

CPU1: Ryzen 9 5900x CPU2: I7 4790K
GPU2: RX6700XT RD GPU2: GTX 1080 Strix
MOBO1: X570 strix gaming f MOBO2: ASUS MAXIMUS VI HERO
CHASSI1: FD Torrent CHASSI2: NZXT h500
SSD1: 2x WDBlack SN850 SSD2: SAMSUNG 980 M2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Hade problem med U12A i NR200 denna kanske då får plats. Frågan är bara om minnena får plats? Spännande att se rescensioner.

Skrivet av anon201296:

Intressant, U12A passade i NR200 utan problem för mig med ventilerad sida, kör du glassida?

Skrivet av Jud1th:

Den fick fysiskt plats men var någon mm för hög så inte sidoplåten gick igen ordentligt. Är lite pendant…

Skrivet av alundstroem:

Kör denna setup i två NR200P helt utan problem med den ventilerade dörren

EDIT: kan det vara minnena? Dvs att du justerar upp fläkten på den sidan så den tar i dörren? (och att det inte är tornet/dess heatpipes som tar?)

Jag har Corsair Vengeance LP

Skrivet av anon201296:

Verkligen intressant för min hade nog en millimeter eller två till godo men kanske toleranserna var fördelaktiga på själva lådan, moderkortet och kylaren i mitt specifika fall.

Alundstroem bekräftar att att han också fick plats så kanske det är du som haft "otur med toleranserna". Oavsett är det trångt och jag visste när jag beställde att risken var stor att det inte skulle passa stock så jag skulle inte rekommendera någon annan att köra den kylaren med det chassit även om det som sagt gick bra för mig.

Samma för mig, jag har också ett NR200 och jag får igen sidodörren. Känns som att det är något som spökar ifall det inte gick för andra.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Samma för mig, jag har också ett NR200 och jag får igen sidodörren. Känns som att det är något som spökar ifall det inte gick för andra.

Kanske AMD vs Intel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kanske AMD vs Intel?

Så skulle det ju kunna vara. Jag har ett gigabyte kort med en 5600x.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kanske AMD vs Intel?

Inte i mitt fall, den ena var en Asus ROG Strix z390-i med en 8700k, blev sedan en B550-i med en 5600x. Den andra en x570-i med 5800x

Permalänk
Medlem
Skrivet av alundstroem:

Kör denna setup i två NR200P helt utan problem med den ventilerade dörren

EDIT: kan det vara minnena? Dvs att du justerar upp fläkten på den sidan så den tar i dörren? (och att det inte är tornet/dess heatpipes som tar?)

Jag har Corsair Vengeance LP

Skrivet av anon201296:

Verkligen intressant för min hade nog en millimeter eller två till godo men kanske toleranserna var fördelaktiga på själva lådan, moderkortet och kylaren i mitt specifika fall.

Alundstroem bekräftar att att han också fick plats så kanske det är du som haft "otur med toleranserna". Oavsett är det trångt och jag visste när jag beställde att risken var stor att det inte skulle passa stock så jag skulle inte rekommendera någon annan att köra den kylaren med det chassit även om det som sagt gick bra för mig.

Det var avsluten på värmeledningsrören som tog i plåten. Har för mig att det funkade bra utan dammfiltret. Eftersom det endast är någon millimeter som behövs kan det ju vara exemplarvarians men då borde fler ha samma ”problem”? Alternativt kan det vara moderkortet/processorn som har olika höjd? Det kan även varit ett svepskäl till att få köpa nytt?

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X