HPE Spaceborne Computer-2 har deltagit i 24 experiment på ISS

Permalänk
Melding Plague

HPE Spaceborne Computer-2 har deltagit i 24 experiment på ISS

Företagets nya rymddator förbättrar databehandling för forskare på ISS med upp till två gånger.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Inte mer snabbare var min förvåning. Men det handlar om att de förr beräknade det på jorden och nu kan göra det lokalt.
Ofta i rymden så vill de ha väl beprövad teknik, processerna de tar dit är inte precis de senaste. Och har de skickat dit dem för kanske 15år sedan så är det inte precis snabba saker som finns där.

Citat:

Istället för att skicka all data till jorden för behandling. Det innebar att forskarna kunde skicka 92 Kilobyte med data, vilket tog två sekunder, istället för 1,8 GB vilket skulle ha tagit 12,2 timmar eller som HPE skriver i sitt pressmeddelande – en förbättring på 20 000 gånger.

Alltså dessa forskare som bara sysslar med sin matematik och inte lär sig datorteknik.
Om de bara hade dragit en 10Gbit ethernet kabel från ISS ner till deras datorcentral så hade 1,8GB data gått snabbt att skicka. Men nej här ska det skickas trådlös, Wifi (trådlöst) is the future.

Permalänk
Medlem

"förbättrar databehandling för forskare på ISS med upp till två gånger."<- så den kör ett AMD grafikkort och nu hux flux kör den CPUn i dubbel hastighet?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Spaceborn är ett lite skumt namn, man kan ju få för sig att den tillverkas eller byggs i rymden då

Permalänk
Medlem

Men vad har den för specs???

Hade ju varit kul att veta.
Vanligtvis så är det ju inte cutting edge hårdvara på grund av strålningsnivåerna (risk för bitfel, etc.). När jag pluggade rymdutbildning för 15 år sedan så var de ju på gång att börja tillåta Pentium 1 som det senaste, borde ju tillåta mer idag.
Men då detta inte är mission critical så kanske det är nyare hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Men vad har den för specs???

Hade ju varit kul att veta.
Vanligtvis så är det ju inte cutting edge hårdvara på grund av strålningsnivåerna (risk för bitfel, etc.). När jag pluggade rymdutbildning för 15 år sedan så var de ju på gång att börja tillåta Pentium 1 som det senaste, borde ju tillåta mer idag.
Men då detta inte är mission critical så kanske det är nyare hårdvara.

Precis, det måste skyddas mot strålning och tidigare har det varit olika typer av legeringar på benen och skalskydd inbyggt i kapslingen för en IC, osäker på om det är så idag.. var många år sedan jag pysslade detta. En spänningsregulator DC/DC som i industrial grade kostar 10-15kr ligger runt 2-3000kr för space grade. Lätt ångest när man brände en sådan p.g.a fumlande fingrar.

Önskar Swec kan göra ett litet reportage om just ingående komponenter, om det är cots/mots man lyckats skärma externt eller om det är helt nytt från grunden med skärmade komponenter från tillverkare.

Intressant läsning förresten: https://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2005/18...

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av loefet:

Men vad har den för specs???

Hade ju varit kul att veta.
Vanligtvis så är det ju inte cutting edge hårdvara på grund av strålningsnivåerna (risk för bitfel, etc.). När jag pluggade rymdutbildning för 15 år sedan så var de ju på gång att börja tillåta Pentium 1 som det senaste, borde ju tillåta mer idag.
Men då detta inte är mission critical så kanske det är nyare hårdvara.

Pentium 1 låter ju lite sent ute för 15 år sedan; RAD750 verkar vara en väldigt vanlig "rymd-CPU", och det är en PowerPC på 100~200 MHz, som kom 2001.

https://en.wikipedia.org/wiki/RAD750

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Pentium 1 låter ju lite sent ute för 15 år sedan; RAD750 verkar vara en väldigt vanlig "rymd-CPU", och det är en PowerPC på 100~200 MHz, som kom 2001.

https://en.wikipedia.org/wiki/RAD750

Kanske skulle skriva att jag slutade för 15 år sedan, men läste kurser där vi snabbt diskuterade detta med datorer några år innan dess, och föreläsaren vi hade var kanske mer van vid x86 än PPC, vad vet jag.

Oavsett så är cutting edge i rymden långt efter den vanliga marknaden.

Permalänk
Medlem

Spaceborn 1 hade över 1TFLOP 2017 så detta borde vara kraftfullare.
Så det är ju ändå rätt fina grejer
Tydligen en T4 Nvidia GPU

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nyhet:

Företagets nya rymddator förbättrar databehandling för forskare på ISS med upp till två gånger.

Läs hela artikeln här

"..med upp till två gånger." ?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk

Men kan den köra crysis?

Permalänk
Medlem

92 Kilobyte med data, vilket tog två sekunder, istället för 1,8 GB
Hur får de tillbaks backuperna till jorden då? Annan lina med RAW data?

Ska vi skicka iväg saker på havsbotten eller ut i rymden så är nog klustrade system som kan stänga av delar som inte fungerar. Än bättre att låta dem vidd vissa tillfällen fluktuera beräkningar som inte är så noggranna. Men hur gör man det praktiskt. En massa ECC minnen till de som räknar fel?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

"..med upp till två gånger." ?

Ja borde vara nästan 300%.

Datamänden var en annan bit som inte förklarades om de slutade skicka infon till mottagaren eller bara txt filen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

P1 an fick intel tillbaks då militären inte ville ha den längre. De hade bugfixat den rejält.
Den var grunden till larrabee. Intressant i wikin är att det står att P54C i det projektet var en variant av Bonnell som användes i Atom så så vitt jag vet baseras på en modifierad och krympt P3a utan Netburst.
https://en.wikipedia.org/wiki/Larrabee_(microarchitecture)

Mer on:
Förutom detta intressanta projekt då man brukar säja att vi vet mer om sjärnorna och planeterna samt i vissa fall hela vintergatan så är projekt som kan prestera och leva mer än några år alltid intressanta. Hur detta påverkar våra hav vet jag inte men intressant läsning om inte annat.
https://news.microsoft.com/innovation-stories/project-natick-...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Härligt!

Tyvärr så fnurrade det till sig när jag läste SBC-2, då Single Board Computer dök upp

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Men varför räknar datorn på sandstormar på Mars? Är det för att den är i rymden?

Permalänk
Medlem

En rättning, ni har skrivit "Spaceborn Computer-2" det är väll "Spaceborne Computer-2" om jag inte minns fel?

Update:
Referens: https://www.hpe.com/us/en/compute/hpc/supercomputing/spacebor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

En rättning, ni har skrivit "Spaceborn Computer-2" det är väll "Spaceborne Computer-2" om jag inte minns fel?

Update:
Referens: https://www.hpe.com/us/en/compute/hpc/supercomputing/spacebor...

Det finns en knapp under artikeln för rättningar, använd den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av momotaro93:

Men kan den köra crysis?

Ja men bara i smyg.

Tror det är mitt favorit uttryck från Astrid Lindgren och Lotta på Bråkmakargatan.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

92 Kilobyte med data, vilket tog två sekunder, istället för 1,8 GB
Hur får de tillbaks backuperna till jorden då? Annan lina med RAW data?

Ska vi skicka iväg saker på havsbotten eller ut i rymden så är nog klustrade system som kan stänga av delar som inte fungerar. Än bättre att låta dem vidd vissa tillfällen fluktuera beräkningar som inte är så noggranna. Men hur gör man det praktiskt. En massa ECC minnen till de som räknar fel?

Fördelen är väl just att dom kan göra all beräknar på plats och bara behöver skicka färdig data, istället för att skicka all data och göra beräkningarna på jorden. Om resten sedan skickades eller inte framgår inte.

Permalänk
Rekordmedlem

Så besviken jag blir (ingen RGB)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

En rättning, ni har skrivit "Spaceborn Computer-2" det är väll "Spaceborne Computer-2" om jag inte minns fel?

Update:
Referens: https://www.hpe.com/us/en/compute/hpc/supercomputing/spacebor...

Sorry, brainfart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Sorry, brainfart.

Jag lägger all skulld på HPE som försöker vara fancy och lägga till ett "e" på slutet av Spaceborn

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Jag lägger all skulld på HPE som försöker vara fancy och lägga till ett "e" på slutet av Spaceborn

Now in space:

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Jag lägger all skulld på HPE som försöker vara fancy och lägga till ett "e" på slutet av Spaceborn

Spaceborne = rymdburen, spaceborn = rymdfödd. Den ena är alltså vettig och den andra inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Takyon:

Spaceborne = rymdburen, spaceborn = rymdfödd. Den ena är alltså vettig och den andra inte.

Det där med sarkasm går inte alltid hem i textform